Benq w6500 versus Benq w1200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq w6500 versus Benq w1200

Hei, jeg hadde så godt som bestemt meg for Benq w6500 inntil jeg så at det nylig er lansert en ny modell Benq w1200. Er det noen som har noen erfaring med denne, og kan gi meg noen innspill ?

Skal være til alsidig bruk (tv, film, spill) i et rom som er 6x3.5 meter og med begrenset mulighet til "full lys-skjerming". Fleksibel mht. plassering av pj. både avstand fra lerret og i tak eller på hylle/bord, og sitteavstand fra lerret er ca. 3.5 meter. Dersom noen har innspill mht. lerret-størrelse er jeg også takknemmelig.

Riktig løsning (god, men ikke over-kill for tenkt bruk), er viktigere enn pris isolert.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W1200 har fast offset, og ingen optisk linseforskyvning (lens-shift). Det betyr at om den plasseres på gulvet, kaster hele bildet ut over høyden på linsen. Henges den i taket, vil bildet kastesned, slik at de med store lerret får dette hengende marginalt over gulvet (gitt normal takhøyde på 2.4 meter).

W6000/6500 har 0 offset. Det vil si at med linsen i senterposisjon, kaster den bildet ut med like stor del av bildet over og under linsen. Med optisk linseforskyvning kan du plassere projektoren hvor som helst (høydemessig) mellom øvre og nedre kant på lerretet. Den kan altså stå på hylle midt på bakvegg, på et bord, eller henge oppned i taket.

Ut i fra dine krav om fleksibilitet, kan jeg ikke forstå annet enn at du for lengst har eliminert W1200?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar. Da er Benq W6500 og DreamScreen V2 DynaGray 106" lerret bestilt fra Avshop.

Har et oppfølgingsspørsmål angående optimal avstand fra lerret til pj. Påvirkes bildekvaliteten/"lysstyrken" av bruk av zoom ?

Dersom jeg har forstått det riktig så kan man med et 106" lerret plassere denne pj i avstand mellom 3.8 - 5.7 meter avhengig av bruk av zoom (http://www.benq.com/product/projecto...tor/index.htm). Jeg har mulighet for plassering i taket for hele dette intervallet, så er det noe spesielt jeg bør tenke på bortsett fra det "estetiske" gitt er jeg har relativt dårlig lys-kontroll i rommet ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lysstyrken påvirkes av zoom, men vi snakker målbare avvik, neppe noe du vil kunne påvise kun ved hjelp av øynene.
    Jo lenger unna du plasserer projektoren, jo mer sentrert i optikken er bildet som kastes ut. Det kan i teorien betyr bedre bildeskarphet, siden en mindre del av bildeflaten beveger seg ut mot optikken ytterkant (optikken har mindre avvik mot senter.
    En annen ting du skal tenke på, er at jo nærmere projektoren plasseres, jo brattere blir vinkelen fra senter i linsen ut mot sidene på lerretet. Jo brattere vinkel, jo mer av lyset blir kastet rett ut på sideveggen, noe som medfører dårlig lysuniformitet (senter i lerretet vil fremstå lysere enn høyre og venstre kant). Jo lengre unna projektoren henger, jo lavere blir vinkelen fra linse mot ytterkantene på lerretet. Jo lavere vinkel, jo mer lys kastet tilbake mot deg (i stedet for mot sidevegg), og uniformiteten på lerretet blir bedre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for dine bidrag på forumet!

Den informasjonen du deler, gjør det lettere for oss som er nye i "gamet" til å forstå konseptet med prosjektorer.
    Ser du er veldig aktiv, honnør skal du ha.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hyggelige ord stoly

Tok noen bilder av W1200 og W6500, for å illustrere forskjellen i størrelse. Dere får unnskylde bildekvaliteten, de er tatt med iPhone og dårlige lysforhold. Projektorene har også et beskyttende plastbelegg liggende rundt topp-plate (topp og front på W6500)

Benq w6500 versus Benq w1200-w1200-vs-w6500-ovenfra-jpg

Benq w6500 versus Benq w1200-w1200-vs-w6500-stablet-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •