Hjelp til kjøp av ny prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av ny prosjektor

Skal investere i ny prosjektor og har et par spørsmål… Skal installeres i taket ned i en kjeller, har full kontroll på lyset.. Vegg til vegg så er det 3,60meter. Er et bilde på 200cm bredt fint på sitteavstand ca 3,40meter. Kan jeg sette prosjektoren på 3,0m og fremdeles få et stort bilde med og zoome maks/min uten at bilde kvaliteten blir dårlig? Har budsjett på ca 20k. Har sett på sony VPL-HW20, Epson TW5500 og Panasonic-PT-AE4000. Hvilken av disse passer best for meg etter den infoen som jeg oppgir? Til info så vil bruken være som følger.. Film fra mediaplayer (70%), film fra BR (20%) og TV (10%). Tenker å kjøpe rammelerret, skal dette være hvit eller grått? Veggene i kjeller er hvite. Regner med at det er mange noob spm, men men Takker for innspill...

Mvh
    Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Etterå ha lest litt på forskjellige forum... så tenker jeg enten sony HW 20 eller Optoma HD87. Er det noen som har noen ide på hvilken som er det beste valget...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å spare 7000 og kjøpe Epson TW4400 fra AVshop som har tilbud på den nå? Det har jeg nettopp gjort :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret skal du ha Frode? Og hvor mye reflekser får du fra rommet (mørke eller lyse flater, helmatt eller glans). Alt dette må vi nesten vite for å kunne gi deg noen anbefaling i forhold til hvit eller grå duk. Full kontroll på lyset betyr jo sort stoff på alle vegger og tak, samt sort matt teppe. I så tilfelle ville jeg gått for hvit duk.

Gitt rommet du skisserer, ville jeg nok kikket på HW20 eller TW5500. Sistnevnte har interpolering, som gir deg mindre "hakkete" gjengivelse av 24 hertz materiale, samt bedre bevegelses-skarphet. HW20 kan bidra med bedre kontrast, og generelt mye bedre bildedynamikk (ANSI-kontrast).
    Det blir litt "smak og behag" egentlig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på 90" stort lerret. Veggene er lyse og matte Kan vel ikke ha større på den nevnte avstanden (3,60meter vegg til vegg). Må vel da sette prosjektoren på 3,05meter fra lerret. Blir bilde synlig dårligere med bruk av endel zoom? Tror jeg kjøper HW20.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil en full kalibrert tw4400 måle seg mot en hw20?

Lerrettet blir 106", og avstand blir enten 3.90ca, eller 5m, spøre åssen jeg gjør rommet.

Er null vinduer der, så skal klare å få det rimelig sort, med sort teppe, å muligens sånn molton på vegger å tak.

Takhøyden blir nok ikke mere enn ca 2.05-2.10m høyt.

YNWA

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvit eller grå duk på lerretet?

Grunnen til at jeg spør er at med grå duk må begge projektorene kjøre med full spenning på lampen (normal-drift), og da er HW20 vesentlig mer stillegående enn TW4400. Begge projektorer vil fungere ypperlig under forholdene du beskriver. HW20 vil ha best bildedynamikk (ANSI-kontrast), mens TW4400 vil ha noe mer lineær hvitbalanse, samt den mest korrekte fargegjengivelsen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjøpt noe lerret enda heller, men velger nok det som vil passe den pj jeg ender opp med.

TW4400 er jo såpass rimelig nå, så den frister jo pga det. Men så jo HW20 på triaden, å syns den imponerte der. Skjønte ikke poenget med å betale 30k mere for de dyreste som var der, når man så bilde mot bilde dr inne.

Å så lurer jo nye HW30 i bakgrunnen å, selv om jeg er skeptisk til 3D enda, å den vil kanskje ikke være så mye bedre enn HW20 på vanlig blå ray?..

Skal ikke være enkelt, denna hobbyen vår nei, men er morro da

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har noe peil på priser. men nå som Sony kommer med HW30 3d projector. så vil vel hw20 dete litt i pris også. Eller tar jeg feil her ? Dette er i hvertfall noe en kan tenke over. Hw30 skulle vist nok ligge på rundt 30 lapper.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW20 er jo allerede langt billigere enn kommende HW30, så jeg kan ikke forstå at HW20 skulle måtte ned i pris.
    TW4400 er en utrolig projektor til dagens priser, det er det lite tvil om. Men likevel, HW20 er jo enda bedre, og har en utrolig bildedynamikk. Du må nesten bare vurdere etter egen lommebok. Du "taper" jo neppe med noen av dem ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden den skal henge der, i forhåpentligvis i noen år, så er det vel like greit å "kline2 til med HW20 da ja .

Blir nok stor oppgradering fra min gamle tw700 ja.

HW20 med proff kalibrering, kan vel ikke bli gæærnt?

YNWA

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW20 blir nok en solid oppgradering fra TW700 ja :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg "pulled the trigger" på en HW20 med kalibrering og rammelerret DreamScreen V2 92":smile: . Har pr.idag en Panasonic PTA-500... Håper på at HW20 er et stort steg i kvalitet på bilde. Forøvrig har jeg vært veldig fornøyd med PTA-500, men da ver på tide med en uppgrade..

Skal koble til en PC via HDMI.. har noen testet dette med HW20? Er det like responsivt som en vanlig PC skjerm eller...?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •