Heisann.
Ny her på forumet.

Jeg er akkurat ferdig med å pusse opp et lite rom, og tenkte jeg skulle innrede en del av dette med en hjemmekino. Skal være billig og greit. Skal brukes til film og spill(PC), ikke DVD og bluray. Alt skal kjøres fra PC med XBMC(mediasenter)

Er helt ny på dette med projektorer og lerret, så trenger hjelp og tips fra dere.

Rommet måler 230 x 480 cm (en del av et større rom), så det sier seg selv at det ikke blir det største opplegget. Takhøyden er på kun 192 cm. Prosjektoren skal monteres i taket, og må monteres 440-450 cm i fra lerretet. Sitteplassen vil bli ca 3 meter i fra lerretet. Hadde tenkt på et litt større lerret, men det går ikke pga liten plass.

Her er hva jeg har kommet frem til:
Projektor: BenQ Projector W600+
Lerret: Elite Screens 16:9 (204 x 115cm)
Lyd: CANTON Speakers 5.1 Home Cinema Movie 60 CX Silver

Ser dette bra ut?

Ifølge kalkulatoren på projectsentral.com så bør projektoren monteres 332 cm fra lerretet og sitteplass 290 - 450 cm fra lerretet. Har jeg forstått dette riktig? Er det mulig å montere projektoren lengre i fra? Hva vil skje da? Og hvordan vil sittestillingen bli? Er det best med en vanlig sofa/stol, eller burde jeg få meg en god gammeldags saccosekk?

Kan også nevne at det er nesten helt hvite vegger i rommet. Burde jeg skaffe meg et grått lerret da? Rommet kommer til å være helt mørkt når jeg ser film.

edit:
Det mest ideelle hadde vært å hatt prosjektoren 4 meter fra lerrete. Ser i forhold til kalkulatoren at man kan zoom 1x for å få den på 4 meter. Er dette bra eller vil kvaliteten på bildet bli dårligere?

Takker for svar.

mvh,
Pax Corpus