Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 19 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 372
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Da er det lagt ut en test av HW30ES her:
    AVforum redaksjonen tester Sony VPL-HW30ES
    Har lest testen din med stor interesse og mer grundig og omfattende test skal godt gjøres. Veldig bra! Sitter allikevel igjen med noen spørsmål. Du starter testen med å referere til at du anser VW90 som fortsatt din referanse for 2D. Da du ikke følger dette opp i konklusjonen blir jeg litt usikker. Er det fortsatt VW90 som er din referanse for 2D etter å ha testet HW30? I så fall ja, hva er det som VW90 er bedre på i 2D?. Er det evt. noe i 2D som HW30 er bedre på enn VW90? Siste spørsmål er om en evt forskjell i 2D vil viskes ut mellom VW90 og HW30 gitt at man ikke har hundre prosent lyskontroll i rommet. Dvs hvit tak og ikke helt mørke vegger?

Hilsen en som vurderer enten HW30 eller VW90 og ikke er spesielt opptatt av 3D :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng

VW90 er fortsatt en mye bedre 2D projektor enn HW30, og det er sortnivå, kontrast og optisk skarphet den hovedsakelig er bedre på. I tillegg har VW90 velfungerende interpolering også i 2D, og det er et viktig poeng for mange. Summen av dette, gir VW90 langt bedre opplevd bildedybde, siden dynamikken i bildet er bedre/høyere.

Når det er sagt, så skal det ikke mere til enn en hvit/lys flate i rommet, før forskjellen i opplevd dynamikk er "spist" av rommet. Ergo, VW90 er en mye bedre 2D projektor i et sortmaskert rom.

Når du så skriver at du ikke er "spesielt opptatt av 3D", så må jeg vel nesten anbefale HW30. Hadde du skrevet at 3D er uinteressant, så er situasjonen en annen.
    Det er også umulig å anbefale den ene kontra den andre, uten å vite noe om rommet ditt. Anbefaler jeg VW90, og du skal henge den i stuetaket, så har jeg jo bommet stygt.

Bare så det er nevnt. Det er en ting HW30 er bedre på i 2D, og det er linearitet i gråskalaen. Forrige generasjon (HW20 og VW90) har en tendens til å dra kraftig mot rødt i mørke områder, når gråskalaen korrigeres til D65. Dette problemet opplever jeg ikke på HW30.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, dette var oppklarende.

Rommet er heldigvis ikke stua :-) Men med hvit tak og noe strølys ned fra en trappenedgang høres det ut som om jeg mister mye av effekten med VW90. Jeg benytter grå Adeo-duk med motorisert maskering. Maskeringen gir et godt løft i oppfattet kontrast med LCD-projektoren jeg bruker i dag. Men jeg ser at jeg har mye å gå på, da denne projektoren lyser opp duken der bildet skulle ha vært svart. Med projektoren avslått og maks lyskontroll blir det så mørkt i rommet at jeg knapt kan skimte lerretet. Om dette gir noe mening tli å vurdere om rommet kan "forsvare" en VW90 vet jeg ikke?

Men det jeg vet er at jeg setter fungerende interpolering foran 3D så da nærmer jeg meg å konkludere med VW90 allikevel :-)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert...

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en flott test og reportasje av HW30ES:-).
    Har ett par spm. Gorm. Når det gjelder motionflow, var det på fotballkamper(720p, 1080i) du så disse artefaktene? Testet du motionflow på film også, og var det like framtredende der? (Jeg bruker ikke motionflow ved film, men mitt utrenede "øye" kan ikke se noen framtredende skavanker hvis jeg aktiverer den). Jeg ser mye på fotball og vet at det oppstår mange "rare" artefakter ved spesielle scener i en fotballkamp filmet i HD. Særlig ved panoreringer, når spillere løper i høy fart forbi publikum e.l. Virker som det er kameraene som filmer kampen som skaper disse. De fremstår som du sier som høy sharpness/ringing rundt spillere/publikum etc. Mulig du vet dette fra før av, men jeg måtte bare spørre(er jo ikke sikkert at du er en fotball fanatiker:-)). Vet ikke hva som skaper denne effekten ved fotballkamper i HD, men den har vært der fra den dagen de begynte og sende fotball i HD.
    Du snakker om en firmware update(1.03a)for å rette opp en bug i RCP. Hvordan får man tilgang til den? Ser i "service menu" at jeg har 1.01 firmware i min, så den burde vel oppdateres?
    Kalibrerer litt selv, men trenger nytt utstyr nå.
    Får kanskje sende den til kalibrering hos deg etterhvert(ca. 200t?) for å sikre meg den nye firmwaren;-).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Frøy

Dette med motionflow blir vel strengt tatt ikke fremtredende før du setter den side om side med VW90 (eller Epson TW5500). Når det gjelder kildemateriale, så har jeg testet det aller meste, og det er ikke kamerafeil jeg refererer til. Det er artefakter som dukker opp i det man aktiverer motionflow, og forsvinner når den skrus av. Skrekkeksempelet er om du kikker på en murvegg under rask panorering, så skjønner du hva jeg mener. Motionflow på HW30 introduserer også noe ekstra "kontur" på kontraster, omtrent slik du får ved å sette sharpness for høyt. Summen av dette gjør at jeg - i motsetning til på VW90 - velger å deaktivere motionflow på 2D materiale. Rett og slett fordi jeg får for mange påminnelser om at det jeg ser ikke er ekte. Blir liksom revet ut av handlingen litt for ofte.
    Med tanke på hva folk aksepterer av dårlig motionflow i TV-apparatene sine (hører ingen som slakter Panasonic?), så er jo det man opplever via HW30 bare barnematen. Når jeg likevel påpeker dette på HW30, så er det på grunn av at det finnes billigere projektorer som fikser det bedre, og at jeg jo ønsker at Sony skal strekke seg etter det beste. Forhåpentligvis får jeg være med å utforme kravspesifikasjon til HW40 også, og da kommer selvsagt dette inn som et av momentene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner. Du kjenner jo denne og de andre projektorene ut og inn og har noe og gå ut ifra.
    Med det lille jeg har brukt motionflow(mest til sport, men også testet litt på film), uten referanser og noe å sammenligne med, har ikke dette plaget meg i det hele tatt. Har vel vært mer opptatt av hvor godt bilde denne projektoren faktisk gir, og det er vel i bunn og grunn det viktigste:-).
    Så "Sammys Eventyr" i 3D sammen med min niese igår, og det var en "höydare" når det kommer til 3D effekter. Absolutt de beste 3D effektene jeg har sett hittils. Anbefales på det varmeste selv om det er en barnefilm.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm, fikk faktisk lyst på en slik Sony VPL-HW30ES nå.

Har en JVC HD1 som kanskje har gjort jobben sin nå, og mulighet for 3D frister mer og mer.

Hvordan vil du f.eks beskrive opplevd sortnivå 2D egenskapene HD1 vs HW30?

Sitter også med et spørsmål etter å ha lest testen og sett video framføringen din av denne projektoren, og det gjelder focus. Du angir at den har en meget god og uniform skarphet over hele bildeflaten, samt at fous drifter litt fra kald til varm projektor. Linsen er også forbedret slik at den stjeler mindre lys osv.

Hvor stor er focus drift fra kald til varm, går den f.eks utenfor dybdeskarphets området til linsa slik at man må ta hensyn til dette ved fokus?

Dette med lysstyrke for linser betyr vel ofte i optisk sammenheng at linser med bedre lysstyrke (eller større blender,) at dybdeskarphets området er blitt litt kortere på samme brennvidde osv.

Kan dette sammen med focus drift skape noe problem for brukere av buede lerrret, der forskjellen i katelengde ofte varierer noen cm ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået fra HW30 står nok ikke noe tilbake for sortnivået på HD1, snarere tvert i mot vil jeg anta. Når det er sagt, så har HD1 bedre dynamikk i de mørkeste scenene, grunnet høyere native on/off kontrast. I lyse scener derimot, er forskjellen enorm, og da i favør av HW30.

Grepene som er gjort med hensyn til optikken i HW30, og dermed hva de betyr for optisk dybdeskarphet, er det vanskelig å si noe konkret om. På direkte spørsmål ville ikke Tak Nakane si akkurat hvilke endringer som er gjort, annet enn å kommentere at min opplevde forskjell med hensyn til fokus kunne ha noe med deres optimalisering av optikken å gjøre. Jeg opplever ikke at det er vanskeligere å "treffe" fokus med HW30, men snarere det stikk motsatte. Ergo skulle en jo ikke på noen måte kunne anta at optisk dybdeskarphet er blitt snevrere?
    Fokus drift mellom varm og kald er vel omtrent som gjennomsnittet av dagens hjemmekino-projektorer, det vil si at fokus bør settes etter ca en halvtimes drift, altså når projektoren er varm. Man vil da kunne se at piksel-strukturen er noe "utydelig" ved neste oppstart, men faller på plass ettersom projektoren blir varm. Sånn er jo din HD1 også, med mindre du har vært uvanlig heldig med eksemplaret?

Når det gjelder bruk av buet lerret, så vil det alltid være et "problem" så lenge projektoren har optikk tilpasset flatt lerret. Jeg tror nok ikke det er noe verre med HW30 enn HD1 i så måte. Du kan jo sjekke med Andreas21, for han har hatt HW30 på test mot sitt kurvede lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg har kurvet lerret er jo fordi jeg har ISCO IIIL anamorphisk linse, og jeg har testet HW30 både med og uten bruk av den anamorphiske linsen i min kino. Uansett så vil jeg ikke anbefale kurvet lerret når man ikke bruker anamorphisk linse, men det byr ikke på noen andre problemer enn tønneform på bildet med HW30. Noe dårligere skarphet får den jo i hjørnene, men det er ikke noe som kan ses når man ser film. :-D

Og fokusdreift var det på det eksemplaret jeg testet også, men når man gjør som Gorm sier og stiller fokus når PJen har blitt varm er dette noe man kun ser hvis man går nærme nok lerretet og ser på pikselstrukturen.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hw 30-es Rs232

Hei.
    Er det noen som har prøvd å bruke RS232 inngang for kontroll av prosjektoren.
    Har invistert i Irule fjernkontroll system og Global Cache Itach IP2SL-P og IP2IR-P
    Boksen for IR fungerer veldig bra men har ikke fått til å kontrollere projetoren via RS232 inngangen.
    Noen som har erfaring med dette.

Takker for svar som kan hjelpe.

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg sitter med en kjøpetrang på denne pj'n. I dag har jeg BenQ 8720 som kun har gått et par hundre timer grunnet lang lagring i påvente av at snekker'n (jeg) skulle bli ferdig med "Gutterommet".

Jeg må si at jeg er meget fornøyd med bildet i dag, men lurer på om HW30 vil være et stort løft ift dagens bilde, er det verdt prisen? Den største grunnen til at jeg vurderer å bytte er 3D. Og jeg er usikker på om det kan være litt tidlig.

Jeg har hvitt matt tak og ellers sorte vegger så det er ikke mulig å få det optimalt, videre sitter jeg ganske nærme lerret (ca 220 cm) og kan ikke flytte meg noe særlig bakover grunnet SL og SR.

Alt bortsett fra PJ er 3D Ready :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil garantert oppleve en stor forbedring i 2D, siden HW30 har vesentlig høyere kontrast enn 8720. Dette gir deg langt bedre dynamikk i mørke scener, og mye bedre sortnivå. I tillegg har HW30 bedre fyllingsgrad (mindre avstand mellom piksler), og mye "roligere" bilde. Etter min mening er den verd oppgraderingen i 2D alene, med 3D som en ren bonus.
    Regner med at du ikke har spesielt stort lerret med så kort sitteavstand? I så tilfelle får du et 3D bildet med veldig bra lystyrke/punch
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Prowler sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm,

Takk for svar.

Jeg sitter nok nærmere enn optimalt. Lerret er 92" stort.
    Da blir det nok å finne en kjøper på 8720 :-)

Er det ikke slik at far må kjøpe sine egne gaver til jul da..?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må kjøpe et stort juletre da, for å få plass til den presangen under
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er denne på kort avstand til lerret? Jeg kommer til å ende med ca.3m fra lerret til projektor, og tenker å ha 92" lerret. Vil dette gå bra? Takhøyden blir litt under 2,2m, og den blir takmontert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjap "utregning" sier fra ca 2,8 til ca 4,3 meter kasteavstand på 92" bildeflate. Montering i tak burde ikke være noe problem (lens-shift), med mindre du ønsker bildeflaten helt nede ved gulvet da
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Gorm.

Ser denne krever en ir-mottaker for 3D brillene, bør jeg legge frem ett uttak til denne framme ved senterhøyttaler, eller kan den henge under projektoren?
    Jeg leste en plass at den måtte ha cat7 kabel frem til denne, men cat7 finnes jo ikke. Er det nok å bruke cat5 til dette, eller må den ha cat6?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat 5 går helt fint. Jeg har til og med brukt 5 stykk 1,5 meters kabler, med fire skjøtestykker, og det uten noe som helst problemer.
    I middels store hjemmekinoer kan IR-senderen fint plasseres på projektoren, og reflekteres via lerretet. I store hjemmekinoer anbefales det å plassere den i front, slik at alle brillene nås. Regner med at det da er snakk om store hjemmekinoer i amerikansk målestokk, og du finner neppe mange av dem "her hjemme på berget"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

action one mk2 bytes ut

har be stilt sony hw 30 . er ute etter bedre 2d visning og god 3d .
    vil eg merke stor forslkjel i 2d ?
    treng ein ny 3d blur. spiller. noen forslag?
    regner med at må skifte dvi kabelen til ein hdmi kabel som er godkjent for 3d.

Side 8 av 19 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •