Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 19 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 372
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det beste ville selvsagt vært om "Hollywood" våknet opp til 2011, og bestemte seg for å filme med mer egnet oppdateringshastighet (50 fps eller mer).
    Hollywood prøvde på dette før da de fikk på plass 70 mm-film på 50- og 60-tallet og kjørte filmen med 30 bilder i sekundet, men 70 mm ble aldri den helt store suksessen, dessverre. Det er selvfølgelig ikke gitt at folk ikke likte de 30 bildene, eller at de 30 bildene fikk 70 mm-prosjektet til å gå under, men jeg mistenker at folk flest ikke bryr seg spesielt mye om akkurat antall bilder i sekundet. Det er nok lettere å lansere en større og mer åpenbar "rosin" i form av 3D, selv om Hollywood har lansert 3D i alle fall to ganger tidligere på kino uten å lykkes spesielt godt.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer selvsagt an på hva man har som referanse, virkeligheten eller hvordan film historisk har sett ut. Personlig har jeg større dybdefokus i hverdagen, enn de få cm vi tradisjonelt får i filmsammenheng. ;-)
    Judder er etter min mening en mye større og værre "artefakt", enn noe skarpere bakgrunn. Det beste ville selvsagt vært om "Hollywood" våknet opp til 2011, og bestemte seg for å filme med mer egnet oppdateringshastighet (50 fps eller mer). Når det gjelder interpolering kommer nok dette alltid til å være omdiskutert, for det introduserer fortsatt en del stygge artefakter. Nå når alle TV-apparater kjører med interpolering, så vil kanskje dagens unge ikke klare å leve med judder i filmsammenheng?

Enkelte produsenter har også en laveste innstilling av interpolering, som ikke skarper opp bakgrunnen spesielt mye.
    Personlig sjalter jeg mye frem og tilbake mellom interpolering på laveste nivå og av, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er verst. :?
    Det beste vi kan håpe på er 48fps.
    Vi får se hvordan Hobbiten ser ut.

Jeg hater judder og kjører Motionflow på minimum på min VW80 og det synes jeg fungerer veldig bra.
    Det er svært lite bivirkninger å se i mine øyne.

Vi du si at bildebehandlingen til HW30 er på høyde med VW80 Gorm?

Forresten så har 3D fått hard medfart på kino i USA i sommer med stadig synkende besøkstall til fordel for 2D.
    Flere kinoer i USA og også noen i Norge har jo måttet bruke den største salen til 2D og mindre saler til 3D fordi folk krever 2D.

Filmpolitiet har jo startet rene "anti3D" kampanjen for de som hører på dem.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si bildeprosesseringen i HW30 er omtrent på samme nivå som VW90. De deler vel samme prosessering mener jeg, da det var eneste måten å kunne kjøre 3D med samme oppdateringshastighet som VW90.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er de nye brillene som leveres med denne (hvis man bestiller bundle) de samme som omtales i vW-95-tråden? Nye, lettere briller som slipper gjennom mer lys omtales ihvertfall i HW-30-pressemeldingen fra Sony.

Et spørsmål til: Har noen av dere prøvd denne med dataspill? For meg er spill den eneste grunnen til at jeg engang vurderer 3D på det nåværende tidspunkt. (For dere som ikke vet det kan et hvilket som helst spill med 3D-grafikk spilles i 3D med en driver fra iz3d.com ) Vil spill som kilde gjøre noen forskjell mht. crosstalk?

Til slutt: Med et 77" grått lerret (Dreamscreen Acoustic V2), god lyskontroll, mørke vegger og ca 3 meter avstand fra projektor til lerret, vil den gi grei lysstyrke i 3D?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet denne i noen dager og må bare si at dette er mye projektor for pengene. Har testet den mest i 3D, men har sett et par filmer i 2D også.

3D biten på denne er veldig bra med god lysstyrke (nok til å fylle mitt 3m brede 2.35:1 lerret med zoom metoden) og minimalt med crosstalk. Sammenlignet med VW90 som jeg har er HW30 et godt løft på 3D.

På 2D er den også meget god med god bildedynamikk og godt kalibrert fra fabrikk, sortnivået er også meget godt. På 2D er det selvfølgelig VW90 som går av med seieren, men det skulle vel bare mangle.

Har bestilt meg en VW95 da jeg solgte min VW90 for noen dager siden og ser frem til å få den på plass i kinoen. Hvis den er like god som HW30 på 3D og enda bedre på 2D har jeg god grunn til det. Nå begynner det å bli gøy å se 3D.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det er nok ikke det desverre, jeg har en 64" TV og uansett hvor nærme jeg sitter gir det ikke samme følelsen som jeg får i kinoen min med 3 m bredt 2.35:1 lerret på 4m avstand...

Og ang HW30 håper jeg å se denne til neste uke, ser også frem til Gorm sin test av denne.
    Har lyst å kjøpe noe nytt på bilde side. Pr idag har jeg infokus 4805. Grå 92 duk. Stue med hvitt tak, 2 lyse vegger, 2 vegger med mørke gardiner. Hadde egentlig tenkt å gå får plasma samsung 64 når den kommer ned i pris ca 22 000. Sitte avstand tv ca 2 m, projektor 2,5 m. Men så kommer sony med hw30 så da begynner jeg å tvile igjen + innbytte på avshop...hmm

Siden du har erfaring både med hw 30 og samsung plasma 64 hva ville du anbefale meg å gå for? Hvordan er 3d på hw 30 kontra plasma tv?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan 3D arter seg fra HW30 kontra plasmaen, er veldig avhengig av lerretet. Siden du har et umaskert rom (lyse vegger/tak), så er du avhengig av lerret med grå duk. Velger du så et lerret rundt 100 tommer eller større, vil lysutbyttet i 3D bli for lavt, og dermed ødeleggende for filmopplevelsen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan 3D arter seg fra HW30 kontra plasmaen, er veldig avhengig av lerretet. Siden du har et umaskert rom (lyse vegger/tak), så er du avhengig av lerret med grå duk. Velger du så et lerret rundt 100 tommer eller større, vil lysutbyttet i 3D bli for lavt, og dermed ødeleggende for filmopplevelsen.
    Takk for svar Gorm.
    Jeg har følgende lerret: AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"

Har hw 30 samme spec for zoom og kaste lengde som hw 20 ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerrets-størrelsen bør ikke by på problemer for 3D avspilling, og zoom og kastelengde er identisk med HW20 :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PJ Harvi
    Det eneste problemet jeg har med denne så langt er at det er vanskelig (umulig) å fokusere hele bildet, spesiellt med noe lens shift. Mitt inntrykk er at dette er et optisk problem da det ennå ikke har lykkes meg å fokusere hele meny bildet uten at en del av bildet (øvre eller nedre) blir litt "soft". Andre som har lignende erfaringer?
    Har lest/sett på AVSforum at noen få har hatt problemer med fokus(bildet blir "dobbelt" ut i kantene. F.eks. skrift mister fokus). Slik skal det ikke være, så da har du nok antagelig fått ett eksemplar som ikke følger standarden til HW30. HW30 skal visst være på høyde med DLP når det gjelder skarphet etter hva jeg har lest i tester og på div. fora.
    Sakset fra audiovideohd.fr (Google Translate):
    "Alle testmønstre viser kraftig økning i skarphet fra HW20 generert av nye SXRD paneler, DLP ikke lenger forbeholdt de kirurgisk presisjon av bildet. Hjulpet av en eksemplarisk justering av paneler, er skarpheten på bildet optimal både i sentrum og i hjørnene av bildet."
    Har også en HW30 på vei, og den blir returnert om den skulle ha dette problemet.
    Uansett så gleder jeg meg til og få den i hus og teste den. Får jo veldig skryt på f.eks. AVSforum. Folk som eier projektorer til 2-3 ganger prisen av HW30 mener den står seg veldig godt mot disse, og på visse områder overgår de...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ny projektor på tur fra avshop. 3D`n fra sony HW30ES.

Har ikke fått handlet lerret enda til denne så har et lite spm.
    Har denne projektoren en slags lagring for bilde zoom/aspect. viss en kjøper et
    2.35:1 lerret. Slik en slipper å justere manuelt for å komme over til 16:9 visning.. ?

Mvh
    Ole

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olerk
    Har ny projektor på tur fra avshop. 3D`n fra sony HW30ES.

Har ikke fått handlet lerret enda til denne så har et lite spm.
    Har denne projektoren en slags lagring for bilde zoom/aspect. viss en kjøper et
    2.35:1 lerret. Slik en slipper å justere manuelt for å komme over til 16:9 visning.. ?

Mvh
    Ole
    Nei, denne har manuell zoom og fokus...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser at HW30 nå produseres på samme fabrikk som VW90, VW95 og VW1000 nå (Kosai i Japan), i motsetning til HW20 som ble produsert i Kina... Det tror jeg faktisk kan ha litt å si, for denne japanske fabrikken er jo noe av det meste avanserte som eksisterer innen elektronikkproduksjon (de produserer også flere av sine proff videokameraer der)... En tysker har nylig vært på fabrikkbesøk og sett på HW30 og VW1000, samt gir noen kommentarer rundt denne fabrikken selv her: Google Translate.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min HW30 fra AVshop før helgen og har nå fått testet den i ca 30 timer. Av tilkoblinger har jeg en Oppo bdp-93 direkte til HDMI 1, en Clarke Tech ET9000 for parabol og en Toshiba XE1 er koblet via en Onkyo 876 receiver(HDMI 1,3) til HDMI 2.
    Har vel testet omtrent alt som er mulig på HW30 og må bare si meg veldig fornøyd med den.
    I forhold til min gamle Benq W10000(DLP) er det en stor oppgradering på alle områder i mine øyne. HW30 er så silkemyk på bevegelser/panoreringer i forhold til min gamle W10000 at det er en fryd for øyet. Sortnivået er mye bedre. Så bra at jeg kan droppe min DIY maskering ved 2.35:1 filmer på mitt 90" 16:9 lerrett. Nå får jeg endelig følelsen av at sort er sort. Dybden i bildet og detaljer i mørke områder er eksemplarisk i forhold til W10000, hvor mange mørke scener ga meg følelsen av en diffus "grå masse" som ødela mye av opplevelsen. Farger og "POP"(dynamikk) i bildet er også helt topp rett ut av esken, så dette ble nesten bedre enn jeg hadde forventet:-).
    Men alt skal visst ikke bare være fryd og gammen...
    Etter å ha satt opp projektoren og sjekket at den ikke hadde samme problemene som PJ Harvi snakket om her tidligere, var jeg tilfreds(ingen problemer med fokus).
    Ikke noen problemer hva jeg kunne se etter å ha testet blu-ray, DVD, 3D, parabol osv.
    Men så, igår når jeg satt meg og så på fotball fra TV2 Premier League HD fikk jeg øye på ett merkelig fenomen som jeg ikke hadde lagt merke til tidligere. Det var mest tydelig mot den grønne gressmatten når bildet flyttet på seg. Ca. 33 cm inn ifra høyre side på lerrettet så jeg ett vertikalt lys-skille fra topp til bunn som strakk seg helt ut til høyre side. Fra min posisjon i sweetspot var hele dette området tydelig mørkere enn resten av lerrettet og fryktelig irriterende når man først hadde fått øye på det. Jeg tok fram en kalibreringsdisk og kjørte noen fullskjerm fargemønstre og der var det igjen... Ett tydelig lys-skille fra topp til bunn ca 33 cm inn ifra høyre side på lerrettet og helt ut i kantene. Jeg eksprimenterte litt ved å flytte meg ifra sweetspot og ut mot høyre. Jo lenger ut mot høyre jeg kom jo mindre ble skillet synlig og når jeg kom langt nok ut(ca der skillet begynner) forsvant det helt. Flyttet jeg meg enda lenger ut mot høyre kom skillet tilbake, men da ble det fatisk lysere enn resten av lerrettet i motsetning til nørkere når jeg satt i sweetspot.
    Litt vanskelig og forklare dette bare med ord, men jeg håper noen forstår beskrivelsen min:-).
    Hva i all verden er dette? Har det noe med SXRD panelene å gjøre? Er det noe og gjøre med, eller må jeg snakke med AVshop om reklamasjon, ny projektor?

Mvh
    Frøy

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette går fra å være mørkere til å være lysere, avhengig av innsynsvinkel, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det er et lerrets-problem? Det er vel umulig å skape en slik effekt fra projektoren, der refleksjonen fra lerretet forandrer lysstyrke i ett gitt område, når innsynsvinkelen endres. Høres mer ut som et problem med coatingen på lerretet? I motsetning til DLP, så er jo lyset fra LCD- og LCoS projektorer polarisert. Kan det kanskje skape problemer på en del av overflaten i lerretet ditt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm, takk for svar.
    Så du mener det kan være lerretet? Har ett 92" grått Invideo lerret som visstnok skal ha samme duk som Adeo lerretene, men med en enklere ramme og en lavere pris(vet ikke helt om dette stemmer men..). Har kledd inn rammen med fløyel selv, så nå ser det dyrt ut;-).
    Hadde ingen problemer med Benq'en, men når jeg leser hva du skriver så kan jo det være en mulighet. Kan jo prøve og flytte projektoren mot venstre(glemte jo det igår) og se om problemet forsatt er der. Hvis ikke så må det jo være lerretet og ikke noe hadde vært bedre enn det:-).
    Vil nødig begynne å sende projektor fram og tilbake fra dag en...

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette går fra å være mørkere til å være lysere, avhengig av innsynsvinkel, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det er et lerrets-problem? Det er vel umulig å skape en slik effekt fra projektoren, der refleksjonen fra lerretet forandrer lysstyrke i ett gitt område, når innsynsvinkelen endres. Høres mer ut som et problem med coatingen på lerretet? I motsetning til DLP, så er jo lyset fra LCD- og LCoS projektorer polarisert. Kan det kanskje skape problemer på en del av overflaten i lerretet ditt?
    Takk og lov, det var en lettelse. Du hadde rett Gorm, det var lerretet. Takk for hjelpen:-).Tror faktisk jeg hadde stått fast uten din forklaring. Da blir det ett nytt lerret på meg. Noen som vet om DreamScreen V2 funker med HW30?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at importør av Adeo (AV Concept AS) har ordene sine i behold da, når han hevdet at det er forskjell på Adeo og Invideo. ;-)

Selv bruker jeg Adeo, men har heller ikke opplevd noen problemer i forhold til noen av dreamscreen-dukene jeg har tilgjengelig i kalibreringsrommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det ett Adeo- eller Dreamscreen lerret på meg ganske så snart.

Mvh
    Frøy

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)