Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 372
    Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vurderer sterkt denne her...

Men er det noe vits og kjøpe denne her fremfor HW-20? er HW 30 bedre på 2 D i forhold ? Regner med 3D ikke funker vel optimalt på denne projektoren her heller?

Kommer det forresten noen test av denne i "hjemmekino" snart?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tidligere nevnt, HW30 har mer lineær gråskala, noe som gir bedre detaljering og "dybde" i de mørkeste områdene. I tillegg har den mye bedre motion flow (interpolering). Mulighet for å kjøre 3D er jo også en seriøs pluss, og har du ikke alt for stort lerret, så fungerer det faktisk veldig bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner! Har 100" lerret fra før? Hva er bra size da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grå eller hvit? Er rommet maskert?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grått.Sort fremvegg..Ellers er veggene delt litt under midten hvor de er grå under og hvite over,hvitt tak også...Kan stenge ute alt av dagslys.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken bildemodus og Color Temp gir best bilde/farger ut av boksen?

Er det noen bias/gain innstillinger man burde foreta (hvis det er mulig å si noe generelt om dette)?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av bildemodusene er det Cinema 3 gir beste resultatet, både når det gjelder fargetemperatur, fargerom og gamma.
    Korrigering av RGB gain og bias er en individuell greie, der ingen av projektorene er helt like. Med andre ord, her med det måleutstyr til for å optimalisere

Sitat Opprinnelig postet av seeker-man
    Grått.Sort fremvegg..Ellers er veggene delt litt under midten hvor de er grå under og hvite over,hvitt tak også...Kan stenge ute alt av dagslys.
    Da er du litt i grenseland med 100 tommer. Det vil si, 3D fungerer fint med 120 Hz oppdatering på brillene, men det blir alt for mørkt om du øker på helt opp til 240Hz. Du må med andre ord leve med noe cross-talk. Optimaliserer du 3D effekten, altså avstand mellom høyre og venstre bilde sett i forhold til lerrets-størrelse og sitteavstand, så er ikke cross-talk spesielt fremtredende.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PJ Harvi
    Et spørsmål til Gorm: Hvilken gamma setting vil du anbefale på et stort lerret i et rom med lyse vegger, for å bevare litt mer skyggedetaljer?
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Gamma 4, den gir deg en gamma-respons rundt 2,0. Eventuelt kan du prøve "off", som gir rundt 2,2, og så heller øke brightness ett "klikk"
    Hvis du bruker den dynamiske irisen (Auto1), så bør du kikke på gamma7 også. Denne er S-formet når irisen ikke benyttes, men er altså konstruert for å kompensere for irisen, slik at den i Auto1 drift gir gamma tilnærmet 2.2
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar, Gorm. Hva med color temp? Er det "middle" eller "low 1" som gir mest korrekte farger? Mulig jeg tar feil men jeg synes "middle" ser litt kjølig ut?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar absolutt ikke feil, middle har alt for mye blått, og måler relativt kaldt (husker ikke nøyaktig temp i farten). Low1 er rette utgangspunkt, og denne er forøvrig identisk med custom3, hvis du ønsker å tweake videre med low1 som utgangspunkt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW30 på plass i taket nå. Førsteinntrykket er kanon. Kun kalibrert med øynene, men dette knuser virkelig min gamle z2000. Så Tron i 3d i går. Vesentlig bedre bilde enn på kino. 106" 1,1 gain er ikke noe problem hos meg. Har sort tak og mørkegrå vegger. Bilde blir noe mørkere, men glemmer det fort da det mørkeste i bildet blir rimelig mørkt. Etter å ha hørt mye negativt om 3d på projektor må jeg si jeg er svært positivt overrasket. Blir gøy når jeg får kalibrert skikkelig

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt denne noen uker nå (150" lerret i stue med lyse vegger) og mitt inntrykk er: farger fra fabrikk er imponerende! Dynamikk (i et oppsett som mitt) har noen interressante begrensninger da du taper mer sortnivå for hver ekstra lumens du kaster på lerretet. Personlig vil jeg likevel si at jeg foretrekker lysstyrke fremfor sortnivå og en testing av mine favorittscener fra en rekke gode bluray-utgivelser etterlater meg med et smil om munnen! Jo mer man lærer om farger/lys/gamma/gråskala osv. desto høyere krav stiller man til sitt utstyr, men det er virkelig ikke vanskelig å nyte "kino" opplevelsen man får fra denne PJen. 3D er ikke så værst heller men jeg opplever at dette er en slags "bonus" som er j....g gøy men kan (og kommer nok til å) bli bedre med neste generasjon. Epson har jo noen utrolig spennende modeller på gang i så måte... For Sony-kjennere er nok dette gammelt nytt men for en tidligere Epson-eier er "stillheten" både fra vifte og iris et stort pluss!
    Jeg har ingen proff ekspertise, men still gjerne spørsmål og jeg vil svare utfra personlig erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste problemet jeg har med denne så langt er at det er vanskelig (umulig) å fokusere hele bildet, spesiellt med noe lens shift. Mitt inntrykk er at dette er et optisk problem da det ennå ikke har lykkes meg å fokusere hele meny bildet uten at en del av bildet (øvre eller nedre) blir litt "soft". Andre som har lignende erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motionflow fungerer forøvrig bra , for de som synes dette er viktig... For meg er dette fullstendig irrelevant da jeg ikke kunne finne på å bruke dette til vanlig filmtitting. Jeg ser heller ikke mye sport. Jeg vet at jeg kanskje er gammeldags, men seriøst... med mindre du vil at selve filmen skal se ut som "bakomfilm" tatt opp med videokamera; la dennne funksjonen stå AV! Jeg har vokst opp med "analog film" på kino og plages dermed ikke av litt "judder" i panoreringer. Kommende generasjoner vil nok legge mer vekt på "realisme" med tanke på bevegelser, men for en gammel traver som meg blir det helt feil når Star Wars ser ut som "days of our lives"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer selvsagt an på hva man har som referanse, virkeligheten eller hvordan film historisk har sett ut. Personlig har jeg større dybdefokus i hverdagen, enn de få cm vi tradisjonelt får i filmsammenheng. ;-)
    Judder er etter min mening en mye større og værre "artefakt", enn noe skarpere bakgrunn. Det beste ville selvsagt vært om "Hollywood" våknet opp til 2011, og bestemte seg for å filme med mer egnet oppdateringshastighet (50 fps eller mer). Når det gjelder interpolering kommer nok dette alltid til å være omdiskutert, for det introduserer fortsatt en del stygge artefakter. Nå når alle TV-apparater kjører med interpolering, så vil kanskje dagens unge ikke klare å leve med judder i filmsammenheng?

Enkelte produsenter har også en laveste innstilling av interpolering, som ikke skarper opp bakgrunnen spesielt mye.
    Personlig sjalter jeg mye frem og tilbake mellom interpolering på laveste nivå og av, og klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er verst. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig med deg der, PJ Harvi, FI er stort sett noe som i praksis aldri kommer til spesielt nytte. På HW30 har den imidlertid en viktig funksjon; i 3D er nemlig Motionflow svært effektiv for å gi en bedret effekt. I 3D-filmer er uansett stort sett ikke 24FPS "judderet" noe å trakte etter slik jeg ser det, men nå har det jo heller ikke dukket opp alt for mye "vanlig" film på dette formatet heller da...

Når det gjelder fokus kan nok SXRD fremstå litt mer defokusert enn Epson og LCD, men det gir etter mitt syn bare et mer realistisk "filmlike" bilde. Her er det jo smak og behag selvsagt, LCD fremstår unektelig veldig skarp...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du 100% sikker på at alle vinkler er korrekt? Er den bare marginalt "ute" på en av de tre vinklene, så får du ikke skarphet over hele lerretet. Det samme gjelder den anamorfe linsen, og samspillet her er jo nesten umulig å få til 100% korrekt. Får du det imidlertid til, så skal du ha fokus over hele lerretet (gitt at den anamorfe linsen er korrekt konstruert i forhold til lerretet).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Helt enig med deg der, PJ Harvi, FI er stort sett noe som i praksis aldri kommer til spesielt nytte.
    Du er inhabil, du som nå er blitt "produsent av motion judder" ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes heller ikke at motionflow, eller noen annen form for interpolering, er godt nok enda. Noen ganger fungerer det selvsagt bedre enn andre ganger, eks. på animasjon, men generelt sett så foretrekker jeg å se film uten.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Du er inhabil, du som nå er blitt "produsent av motion judder" ;-)
    HAHA - selv om du dessverre har litt rett... Vi får pimpe opp frekvensen litt neste gang, 25FPS har sine klare formål, men til messerapporter er det nok 50FPS som gjelder... Vel, tilbake til topic??

Side 6 av 19 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •