Sony VPL-HW30 - 240Hz 3D - 3x lysutbyttet til VW90 i 3D - Full CMS - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 372
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når kommer testen? Veldig spent på målinger og erfaringer med denne!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det er ett paradoks at de aller fleste projectorer ikke får ut sitt potensiale siden de færreste har ett optimalt rom.

Akkurat so de fleste høyttalere forresten.

De fleste projectorene i dag kan levere ett bedre sortivå enn det man klarer å utnytte i ett "vanlig" rom.

Dynamikken i halvlyse til lyse scener er med på å "lure" hjernen til å tro at de mørke delene av bildet er mørkere enn de egentlig er.
    Hvor sort bildet blir er jo ikke så intrerssant da det nesten alltid er noe lys i de fleste scener + at øynene dine bruker fler minutter på å venne seg til mørket likevel og da begynner filmen å bli kjedelig.

Det er i den andre enden av skalaen det bør jobbes med synes jeg.
    Hvis man får ut nok lys vil hjernen lures til å tro at det mørkegrå er sort.

Jeg hadde derfor håpet at Sony hadde skviset mer lys ut av denne projectoren.
    Det har du rett i. Hadde tidligere LG 60" plasma med ikke alt for bra sortnivå i bekmørkt rom. Jeg monterte nøytralt hvitt LED lys bak TVen og fikk et bedre sortnivå ut av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en test på Projectorcentral.com. spennende lesning, men de er visst ikke like imponert over denne som den nye Panasonicen...

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    som hendelsesloysa er inne på, det er ikke mulig å måle sortnivå. Rommet og lerretsvalget har større påvirkning her, enn selve projektoren.

Når det gjelder dynamisk iris, så er det jo slik at hvis den skal ha stort "arbeidsområde", så vil jo dynamikken i lyse objekter (i ellers mørke scener) bli skadelidende når irisen lukker helt igjen. Moderne biler vil se ut som om de har 6V anlegg, med pærer fra 50-tallet. Lommelykter vil se ut som om de er tomme for strøm. Små lyse objekter som er ment å blende deg, vil oppleves blasse og grå (sammenliknet med VT30)

Når vi snakker sortnivå generelt, så er det mulig å oppnå samme sortnivå på lerretet, som fra VT30. Det betinger imidlertid at rommet er 100% sortmaskert med ikke-reflekterende stoff, samt at man bruker en projektor med høy on/off kontrast og moderat lysutbytte (f.eks JVC HD750/950). Ulempen er at du sitter igjen med en løsning uten spesielt god dynamikk der det virkelig er viktig, nemlig i lyse scener.
    Sort nivå er nemlig det viktigste med en skjerm for meg nå. Så jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke 50 000+ kroner på noe som ikke har bra sort, når man kan få det for 13 lapper (PS51D80005)

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FI / Motionflow

For meg så er FI eller Motionflow veldig viktig. Så jeg forstår ikke at HW20 er på linje med HW30 når det gjelder 2D?
    Er ikke HW30's Motionflow like bra som VW90?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået kommer jo heeelt an på hvordan rommet er. Har du en 4K projektor til 894 790,- kroner og et lerret til 30 000,- så hjelper det lite hvis du har veggtapet med magnolia-maling.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Sort nivå er nemlig det viktigste med en skjerm for meg nå. Så jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å bruke 50 000+ kroner på noe som ikke har bra sort, når man kan få det for 13 lapper (PS51D80005)
    Kanskje fordi noen av oss syns det er lite engasjerende å se film på et "lite frimerke" ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kanskje fordi noen av oss syns det er lite engasjerende å se film på et "lite frimerke" ;-)
    +1 og hvis man i tillegg bygger en kino som er 100% sortmaskert med f.eks scenemolton og legger penger i en toppmodell som VW90 og JVC X7 har du et sortnivå som kan matche en en toppTV. Men det en TV på 50" ikke klarer å matche er størrelsen man kan ha på lerretet, gjerne 100"+ og da har man fort 4 ganger så stor bildeflate...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV vs Projektor kan kanskje dskuteres i en annen tråd?

Har du gjort noen flere erfaringer med HW30, Gorm?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    +1 og hvis man i tillegg bygger en kino som er 100% sortmaskert med f.eks scenemolton og legger penger i en toppmodell som VW90 og JVC X7 har du et sortnivå som kan matche en en toppTV. Men det en TV på 50" ikke klarer å matche er størrelsen man kan ha på lerretet, gjerne 100"+ og da har man fort 4 ganger så stor bildeflate...
    Bare å sitte 4 ganger nærmere skjermen det

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Ironi, tok den, men likevel: Og bli "sol brent".
    Jeg byttet ut min plasma TV fordi den var for lyssterk: satt for nærme i forhold til størrelsen. Ville ha større bilde, men fikk problemer med øynene etterhvert.

Sitter nå 3 meter fra et 2 meter bredt lærret: fantastisk.

Ja, mye off-topic her nå, i påvente av et eller anna HW30 nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli veldig trangt, med kompiser på besøk. (siden vi allikevel er OT)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke det desverre, jeg har en 64" TV og uansett hvor nærme jeg sitter gir det ikke samme følelsen som jeg får i kinoen min med 3 m bredt 2.35:1 lerret på 4m avstand...

Og ang HW30 håper jeg å se denne til neste uke, ser også frem til Gorm sin test av denne.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er shootout mellom HW 30 og AE 7000 publisert på projectorcentral.com.

De ser ut til å virkelig ELSKE panasonicen og klarer å få lavere lysutbytte til å høres ut som en bra ting da de opplever sonyen som for "bright"...

Høres ikke helt objektivt og upartisk ut, spør du meg, men mer crosstalk på sony er en potensiell "Dealbreaker" for meg.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PJ Harvi
    Da er shootout mellom HW 30 og AE 7000 publisert på projectorcentral.com.

De ser ut til å virkelig ELSKE panasonicen og klarer å få lavere lysutbytte til å høres ut som en bra ting da de opplever sonyen som for "bright"...

Høres ikke helt objektivt og upartisk ut, spør du meg, men mer crosstalk på sony er en potensiell "Dealbreaker" for meg.
    Projectorcentral er alltid i overkant positive til Panasonic. Tolk det som du vil....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg endelig fått testet denne litt på 3D og Avatar... Den har helt klart noe mer lysutbytte i 3D, men 4x så mye som VW90 kan nok se ut som er litt overdrevet... Vanskelig å anslå noe uten å foreta målinger, men fremdeles ser 3D relativt mørkt ut på 240Hz, mens det på 120Hz (dvs. maksimalt lys), ser relativt lyssterkt ut. Det er ikke veldig mye crosstalk selv på 120Hz lukkehastighet, men det er helt klart mindre av dette når en beveger seg opp i hastighet. Midtposisjon synes jeg fungerer greit som en kompromi mellom lys og crosstalk, men det avhenger selvsagt av det enkelte oppsett. Jeg har sett denne på et lerret på 3m, som jo helt klart blir i overkant når det i tillegg er grånyansert og lydtransparent.

Ellers funker FI på samme måte som på VW90, veldig kjekt at det også funker i 3D. På 2D for øvrig synes jeg projektoren "oppfører" seg veldig likt HW20, der den viktigste fordelen uten tvil er muligheten for CMS-kalibrering. Dette er jo imidlertid absolutt en vesentlig feature...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info, Lygren! Opplever du crosstalk som forstyrrende på denne?
    Hvordan er 3d opplevelsen sammenlignet med f.eks Panasonics 3d tver (hvis du har sett noen av disse)?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker nesten litt tullete testen til projectorcentral, mange gode argumenter for Panasonic, men vel så mange tulle argumenter. De har tatt utgangspunkt i alle fordelene til Panasonic og snudd dette til noe negativtntil Sony. Hvem som helst kunne skrevet en annen test med utgangspunkt i Sony og fått Sony best ut, ikke stort bedre det.

Nei, jeg får lese videre. Regner med at et par andre fora er midre partiske.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    3D-gjengivelsen på HW30 kan minne litt om Panasonics 3D når du bruker maksimal brightness, men også der er bildeflyten noe bedre med motionflow aktivert. Øker du hastigheten på lukkebrillene er 3D-bildet vesentlig bedre på alle måter, men da på bekostnng av lysutbytte. Bildet fremstår i full hastighet som både roligere og mer behagelig å se på, samme inntrykk som en gjerne sitter med fra VW90.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med crosstalk? Har en Panasonic 50" VT20 og jeg ser stadig vekk crosstalk på den men i mindre grad enn tver fra andre produsenter. At passive briller er crosstalkfrie er etter mitt syn helt feil, da denne løsningen bennyttes i de aller fleste kinoer og jeg ser mer crosstalk på kino enn på VT20. Det er ikke lett når man er kresen.

Side 4 av 19 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •