Altfor sort bilde på EH4400?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Altfor sort bilde på EH4400?!

I mange scener synes jeg faktisk bilde blir så sort at ansiktet til personene forsvinner. Dette er naturligvis spesielt merkbart i filmer med mørkhudede personer. Er dette normalt?

Nei, jeg har ikke 100% lyskontroll.

Har justert bilde noe, men fortsatt er bilde veldig, veldig mørkt. Skal det være slik?
    Hvilke innstillinger kan jeg sette den på, på veldig lyse dager? har justert lysstyrken, men det hjelper ikke. Tror jeg på grundigere til verks, men tør ikke tulle for mye med innstillingene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "veldig lyse dager", hva vil det si? Hvor god lyskontroll har du?
    De bildemodiene som er ment for lyse rom, er "Dynamic" og "Living room". Har du testet disse?

Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    I mange scener synes jeg faktisk bilde blir så sort at ansiktet til personene forsvinner. Dette er naturligvis spesielt merkbart i filmer med mørkhudede personer. Er dette normalt?

Nei, jeg har ikke 100% lyskontroll.

Har justert bilde noe, men fortsatt er bilde veldig, veldig mørkt. Skal det være slik?
    Hvilke innstillinger kan jeg sette den på, på veldig lyse dager? har justert lysstyrken, men det hjelper ikke. Tror jeg på grundigere til verks, men tør ikke tulle for mye med innstillingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når du sier "veldig lyse dager", hva vil det si? Hvor god lyskontroll har du?
    De bildemodiene som er ment for lyse rom, er "Dynamic" og "Living room". Har du testet disse?
    Det er nå på sommeren, men har rullegardiner på noen vinduer. På 2 vinduer har jeg bare persienner. Vet ikke riktig hvor lyst det er. Vanskelig å forklare, men det er forholdsvis mørkt. Kan ikke lese bok i mørket, hvis det sier deg noe?

Nei, jeg har ikke funnet bildemodiene, men skal sjekke senere når jeg skal se film

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du slitter med litt det samme som meg, at du ikke får rommet helt mørkt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk på lerretet før du skrur på projektoren. Det sorteste du kan oppleve i film, vil jo være noe lysere enn lerretet ditt er før du skrur på projektoren.

Hvis rommet ditt har lyse flater (vegger/tak), så vil også disse reflektere alt lyset fra lerretet, og så kaste det tilbake. På den måten vil jo lyse områder på lerretet sørge for at de mørke områdene "vaskes vekk".

For å oppnå godt bildet er det altså to ting du må ha kontroll på. Det første er lys utenfra, og det neste er refleksjonene fra selve rommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kikk på lerretet før du skrur på projektoren. Det sorteste du kan oppleve i film, vil jo være noe lysere enn lerretet ditt er før du skrur på projektoren.

Hvis rommet ditt har lyse flater (vegger/tak), så vil også disse reflektere alt lyset fra lerretet, og så kaste det tilbake. På den måten vil jo lyse områder på lerretet sørge for at de mørke områdene "vaskes vekk".

For å oppnå godt bildet er det altså to ting du må ha kontroll på. Det første er lys utenfra, og det neste er refleksjonene fra selve rommet.
    Da er det nok lyskontroll og refleksjon som er problemet og det er antakelig slik det blir når hjemmekinoen er i stua.

Takk for hjelp!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Da er det nok lyskontroll og refleksjon som er problemet og det er antakelig slik det blir når hjemmekinoen er i stua.

Takk for hjelp!
    Dersom du da ikke har mulighet til å forbedre lyskontrollen noe... ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom du da ikke har mulighet til å forbedre lyskontrollen noe... ?
    Nja, jeg skal gå til innkjøp av rullegardiner på et par vindu som skaper litt trøbbel. Noe annet enn det blir for dyrt. Har justert litt, så det er bedre nå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •