hjelp til valg av projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til valg av projektor

-----------------------
    panasonic PT-AE500E
    1280x720 lcd
    1300:1
    27db(eco)
    -----------------------
    infocus ScreenPlay 4805
    854x480 dlp
    2200:1
    37/32db :-(
    -----------------------
    optoma Themescene H30
    800x600 dlp
    2000:1
    32db
    -----------------------
    Hitachi PJ-TX10
    854x480 lcd?
    800:1
    2000t
    edit:26db
    -----------------------

Noken som har lyst å hjelpe meg med å velge projektor? Den skal først og fremst brukes til å nyte film =), men også litt spilling på PC, og kanskje en fotballkamp avogtil.. Eg har nettopp investert i nye gardiner, og får det ganske mørkt på hybelen (ja eg er "fattig" student). Har kun 3 meter fra sofa til lerret(blir vel rullegardin fra ikea i første omgang). Prisen bør være ca. max 13.000 =)

Eg har fått demonstrert pj-tx10 og H30 i butikk. H30 var den første eg såg på, og det første eg tenkte var "eg SKAL ha projektor" :twisted: Bildet var godt, hønsenetting var ikkje plagsomt... Det einaste eg hadde å utsette på den var støyen. Det var riktignok en lav-frekvent lyd, men litt plagsomt.. (oppgitt til 32 db)
    I helga var eg i Bergen og fikk demonstrert PJ-TX10. Denne var litt stillere, og de oppgitte 30db'ene går nesten an å leve med.. Men superulempen med denne var at bildet ikkje var like godt som på H30'en. Regner med at dette har masse med konstrasten å gjøre? (800:1)

Har lest litt om panasonic PT-AE500e og infocus screenplay 4805, men har ikkje funne butikker i Trondheim/Bergen som har disse.. Men kanskje noken kan hjelpe meg med et par spørsmål :roll:

Panasonicen virker veldig interresant pga. lavt oppgitt støynivå. Er det noen som kan bekrefte dette? Og er kontrastnivået(1300:1) nok for meg? Hitachien hadde som sagt for dårlig bilde (regner med det er pga. 800:1 i kontrast?)

Har jo hørt masse positivt om 4805 fra infocus, og spesifikasjonene låter jo bra =), men ka med støynivået? Har lest masse negativt om nettopp støynivået på denne.. Noken som kan beskrive dette for meg? Kanskje ta det opp med mikrofon? =)

Eg har forresten hatt en Maxtor-harddisk i ca. 1 år og 3mnd som var ansvarlig for at eg hadde kronisk hodeverk i nemlig 1 år og 3mnd...:x Har vel kanskje blitt litt über-følsom når det gjelder støy...

Noken som har kommentara/forslag til andre projektorer?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus har de vel i Strandgaten (vis a vis wallendahl) i Bergen eller ?
    Tipper jeg hadde valgt den hvis jeg fikk velge en av dem du nevner der.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hjelp til valg av projektor

Sitat Opprinnelig postet av thotved
    ...........:x Har vel kanskje blitt litt über-følsom når det gjelder støy...

Noken som har kommentara/forslag til andre projektorer?
    Heisann

Når det gjelder støy så er BenQ PB6100 og PB6200 av de laveste. Ikke i verdi på papiret men i oppfattelsen av støyen. Disse er litt enklere pj'er som også vil fungere fint ved presentasjon i lysere rom.

Prisantydninger er 6100 (svga/2000:1) ca. 8500,- og 6200 (xga/2000:1)ca 13000,-

Søker du få forumet får du masse tråder om disse, eller du lese mere i tråden til venstre her nede.

mvh
    Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30 db er nok litt høyt for Hitachi TX10. Tror oppgitt støy er 26 db i eco modus. Uansett, Optoma støyer MYE mer enn Hitachi som er meget stillegående. I tillegg er denne mer plasseringsvennlig enn de andre pga lens shift og 2xzoom.

Men som du sier, den har sine begrensninger. Sortnivået er dårligere enn Optoma og kontrasten er som du nevner lavere.

Dersom du er veldig opptatt av sortnivå, så bør du velge DLP og muligens Optoma H30. Irriterer du deg over støy (som jeg), kan du bare GLEMME Optoma, med mindre du skal lage "hush boks".

Jeg synes jeg hører godt min Hitachi TX10 i rolige filmscener, og kunne derfor ikke hatt H30 selv. For meg er støy mer irriterende enn manglende sortnivå.

Uansett, lykke til med projektorjakten.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å gå for en 4805, de har den vel som tidligere nevnt på hificenteret i strandgaten, bergen. Den støyer riktignok en del, men personlig synes jeg den har best bilde/sortnivå. Du får finne ut om støyen er til å leve med.

edit: dersom du har litt mer kroner i budsjettet ville jeg heller kjøpt en benQ 7800, når du først er i gang.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trondheim..

Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Det er godt mulig, men eg bor egentlig i Trondheim =)[/quote]

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

støy på tx10

Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    30 db er nok litt høyt for Hitachi TX10. Tror oppgitt støy er 26 db i eco modus. Uansett, Optoma støyer MYE mer enn Hitachi som er meget stillegående.
    Eg merka ikkje den store forskjellen på dei to, men det skal seiast at tx10'en ikkje sto i eco-modus når eg kom inn i butikken. Skifta til eco-modus, og eg merka at etter ca. 4 minutt hadde lyden gått litt ned, men kanskje det tar lenger tid før den får roa seg ned?

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har PT-AE500 og anbefaler ikke den. Dette skyldes VB - noen irriterende vertikale striper som for meg ødelegger mye av filmopplevelsen. Dessuten er LCD kontrast på 1300:1 ikke god nok i forhold til DLP kontrasten på 2000-2500:1.
    Men, PT-AE500 er stille, veldig stille.
    Dersom du ikke plages av regnbuer, så kjøp en DLP!
    Lykkke til.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: trondheim..

Det er godt mulig, men eg bor egentlig i Trondheim =)
    Ok, trodde du pendlet eller noe siden du i ditt første innlegg sa :
    Har lest litt om panasonic PT-AE500e og infocus screenplay 4805, men har ikkje funne butikker i Trondheim/Bergen som har disse.. Men kanskje noken kan hjelpe meg med et par spørsmål....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: trondheim..

Ok, trodde du pendlet eller noe siden du i ditt første innlegg sa :
    Har lest litt om panasonic PT-AE500e og infocus screenplay 4805, men har ikkje funne butikker i Trondheim/Bergen som har disse.. Men kanskje noken kan hjelpe meg med et par spørsmål....
    Ah.. Min feil :roll: Er kanskje i Bergen 2-3 ganger i halvåret Var der no i helga, men hadde ikkje tid til å snuse opp alle butikkene..

Er det forresten forskjell på kontrast med dlp og lcd? Vil en merke forskjell mellom en dlp projektor og en lcd projektor med lik kontrast?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du være så heldig at du faktisk finner en lcd som har samme kontrast som dlp, da. Hvis de har like god kontrast så er det jo ikke forskjell, eller? Uansett, generelt har DLP mye bedre kontrast enn LCD. Synes også DLP har renere farger. Men LCD utviklingen går raskt fremover, det ser ut som det kommer en del spennende lcd'er i høst. Så om neste generasjon LCD lever opp til spesifiksajonene har DLP plutselig fått hard konkurranse. Sånn som ståa er akkurat nå synes jeg LCD er et steg ned i bildekvalitet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

støy

Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Jeg anbefaler deg å gå for en 4805, de har den vel som tidligere nevnt på hificenteret i strandgaten, bergen. Den støyer riktignok en del, men personlig synes jeg den har best bilde/sortnivå. Du får finne ut om støyen er til å leve med.

edit: dersom du har litt mer kroner i budsjettet ville jeg heller kjøpt en benQ 7800, når du først er i gang.
    No har eg sett (og hørt!) på infocus 4805.. Denne hadde desverre et støynivå eg ikkje klarer å leve med =) Prøvde også en Hitachi PJ-TX100 med oppgitt støynivå på 26db(?), men også dette var "forstyrrende" støy. . .

Angående "når eg først er i gang":
    Det hele begynnte med at eg skulle kjøpe en 14" tv, deretter var det en 28" 4:3 som var på ønskelista.. så såg eg en widescreen hos en kamerat, og måtte seff. ha en sånn (bra bilde)... såg en til 5000, men så tenkte eg at det er jo ikkje så langt fra 5000 til den billigaste projektoren til 6999... Og no e budsjettet oppe i 15.000... tror nok eg må stoppe snøballen før sommaren kjem... :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: støy

No har eg sett (og hørt!) på infocus 4805.. Denne hadde desverre et støynivå eg ikkje klarer å leve med =) Prøvde også en Hitachi PJ-TX100 med oppgitt støynivå på 26db(?), men også dette var "forstyrrende" støy. . .
    Dersom støynivået på 26db er for mye, er jeg spent å høre hvilken projektor du kan leve med. Har lest at Optoma H77 har et støynivå på 23db, men denne koster jo noen få kroner mer enn ditt budsjett. Jeg har ikke hørt noen som støyer mindre enn TX100, men så har jeg heller ikke hørt på alle PJer på markedet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg svært tvilende til 26db. TX100 bråker en god del. Bare litt mindre enn 4805.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg stiller meg svært tvilende til 26db. TX100 bråker en god del. Bare litt mindre enn 4805.

Enig her, det er ikke lagt til grunn en standard for fabrikkenes målinger, dette gjør at verdier oppgitt må tas med en "klype salt". Ref. test hos HiFil ble vi som hørte på pj'ene enige om at 6100 hadde et hørbart lavere nivå i forhold til 4805 og 7800, selv om oppgitte verdier ikke har de samme diferanser.

Kort sagt: hør og bedømm selv :wink:

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Du svarte ikke på spørsmålet, nemlig hvilken projektor som bråker mindre. Dersom du kommer med BenQ, stiller jeg meg tvilende til dette, men jeg har ikke hørt denne selv. Baserer meg bare på tester som er foretatt, og da fremgår det ikke akkurat at BenQ er stillere enn Hitachi, heller motsatt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarte ikke på spørsmålet? Du stilte vel spørsmålet til noen andre.

Jeg vet ikke om noen projektorer jeg kan leve med, men nå har jeg ikke hørt på H77.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støynivået kommer jo helt ann på frekvensen og da.
    Forskjell på en som piper som en dompapp og en som høres veldig lavt for mennesker.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hjelp til valg av projektor

Sitat Opprinnelig postet av Bidda

Når det gjelder støy så er BenQ PB6100 og PB6200 av de laveste. Ikke i verdi på papiret men i oppfattelsen av støyen. Disse er litt enklere pj'er som også vil fungere fint ved presentasjon i lysere rom.

...

mvh
    Bidda
    Har nettopp kjøpt meg mørke, tunge gardiner for å stenge lyset ute 8) Blir ikkje 1500 ansi lumen litt for masse til vanlig film i et mørkt rom?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Støynivået kommer jo helt ann på frekvensen og da.
    Forskjell på en som piper som en dompapp og en som høres veldig lavt for mennesker.
    Så sant så sant...
    Har en harddisk i PC'en som "piper som en dompapp", masse meir behagelig lyd av f.eks. strømforsyninga som har en 12cm papst vifte

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •