hjelp til valg av projektor - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå må du roe deg litt ned Spock. Jeg tror HI FIL vet hva han snakker om. For det første var det han som utførte testen i DVD & Hjemmekino, samt var med i TV2 testen. Følger du ikke med ? Det var jo det store samtaleemnet her på forumet i dagene før og etter testen.

For det andre synes jeg ikke du skal så tvil rundt HI FIL sine vurderinger, han har tross alt testet "noen" projektorer. Med mindre du kan skilte med et like stort testmateriale, bør du moderere dine uttalelser. At han er fan av DLP, må han jo få lov til siden bildet er det aller viktigste for ham.

Jeg tror også at bildet på DLP er bedre enn på LCD (spesielt sortnivå) ut ifra de få projektorer jeg har testet, men LCD kan være bedre på andre områder. I DVD & Hjemmekino synes jeg testen på Hitachi TX100 var meget nyansert og godt formulert. På TV2 var det dog andre boller, men det var ikke HI FILs skyld.

Derfor, til alle newbies som skal kjøpe projektorer: GÅ OG TEST SELV ! Vurderer dere BenQ er det sikkert folk her på forumet som kan gi dere en demonstrasjon. Det viktigste er å finne ut hvordan dere reagerer på regnbuer og screendoor eller Vertical Banding. Støy er også viktig, ofte viktigere enn bildet spør du meg. Støyer PJen for mye, bruker du mer krefter på å lytte til denne enn å følge med på filmen.

PS Håper denne gode omtalen er et plaster på såret for at jeg mobbet deg for å være flyvertinne, HI FIL :wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så jo han på tv'en men visste ikke at han var ansvarlig for testen i bladet. ops:

Jeg bare skummet igjenom testen i bladet hos en kompis. Skal ta en mer grundig titt - synes kanskje bedre om testen da.

Uansett - noen må jo stå på barrikadene for lcd-projektorene - ikke sant?

Ser frem i mot messen på Plaza - håper å få sett en del dlp-projektorer da. Og kanskje bli omvendt.....grøss og gru!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den testen i DVD&Hjemmekino gjenspeiler ikke kun min mening. For å unngå det har jeg hatt med flere andre (med mye erfaring) for å vurdere hver enkelt projektor. Både redaktøren og redaksjonsjefen av bladet var med, og i tillegg har Jørn (jfinneru) vært en støttespiller hele veien.

Jeg er enig med deg i at LCD projektorene ligger foran når det gjelder pris, utstyr og støynivå. DLP har masser av ulemper, som regnbuer og støy (H77 viser at støyproblemet kan løses). Men totalt sett heller jeg fortsatt til DLP projektorens overlegne bilde. Som tidligere nevnt vil jeg antakelig være blant de aller første til å kjøpe LCD, når disse har en bildekvalitet som overgår DLP.

Jeg gleder meg forøvrig til å se både AE700 og HS50.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE 700 har vel fått litt skuffende tilbakemeldinger her på Forumet. Er dette basert på faktiske tester, eller bare rykter ?

Har fått inntrykk av at AE 700 ikke er så mye bedre enn AE 500 på bilde, i tillegg er lens shift begrenset.

Regner med at mye vil skje på de neste 2 årene ! Inntil det får jeg leve med min Hitachi PJ TX10. :?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt utenfor topic, men var alle projektorene kompatible med, og var det enkelt å sette de opp med hdmi/dvi med Pioneer 868?

Kjørte dere 720p 1x1 pixel der det gikk?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Litt utenfor topic, men var alle projektorene kompatible med, og var det enkelt å sette de opp med hdmi/dvi med Pioneer 868?

Kjørte dere 720p 1x1 pixel der det gikk?
    Det gjorde vi, og vi opplevde ingen problemer med å få projektorene til å synkronisere med HDMI/DVI. Vi brukte jfinneru sin 868, og den har til dags dato ikke sviktet oss en eneste gang.

Eneste synkroniserings problemet vi hadde var BenQ 7800 mot en moddet Xbox.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det gjorde vi, og vi opplevde ingen problemer med å få projektorene til å synkronisere med HDMI/DVI. Vi brukte jfinneru sin 868, og den har til dags dato ikke sviktet oss en eneste gang.
    Hvordan sjekker dere at spilleren faktisk gir 1:1 mapping? Har dere noen test-mønster som kan bekrefte at den faktisk sender ut 1:1? Når jeg tenker over det, er det noe poeng med 1:1 mapping når det er snakk om DVD? Er kanskje bare et spørsmål om en får overscan eller ikke?

Mange spørsmåltegn?

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE har mange testmønster som raskt vil avsløre feil i bildeoverføring/skalering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhm, vet ikke om dette er rette tråden for å kverulere om 1:1 mapping, men "here goes".

Vil ikke 1:1 testing kun være intr. ved bruk av et "native" 1280x720 rutemønster? Såvidt jeg vet er det ingen DVD plater som har mulighet til å sende ut et slikt rutemønster, det måtte isåfall være opp til spilleren å sende ut "kunstige" mønster for å verifisere slike 1:1 instillinger.

Alle DVD plater som sender ut bilder i 1280x720 vil være nødt til å skalere bildet sitt opp til den oppløsningen, og kan dermend ikke fungere som test-utstyr for 1:1 mapping. En HTPC vil derimot klare dette helt fint, da den kan genere sitt eget mønster til hver oppløsning den skal sjekke, og dermed fint verifisere at 1:1 faktisk er riktig satt opp.

<kverulerings-mode av>

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig. Ved kjøring fra HTPC (noe jeg ofte gjør) vil det selvsagt være interessant.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer MadMan69 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt alt det problemet med viftstøy :cry: . Når du ser på film så har man jo lyd på!! I alle tilfeller burde man ha så høy lyd at man overdøver viftestøyen og hvis ikke man har det så kan man ikke kalle det hjemmekino ihvertfall.

Har en Sp4800 med høy viftestøy, men jeg hører jo aldri den når jeg ser på film :shock: Så hva er problemet da ???

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MadMan69
    Skjønner ikke helt alt det problemet med viftstøy :cry: . Når du ser på film så har man jo lyd på!! I alle tilfeller burde man ha så høy lyd at man overdøver viftestøyen og hvis ikke man har det så kan man ikke kalle det hjemmekino ihvertfall.

Har en Sp4800 med høy viftestøy, men jeg hører jo aldri den når jeg ser på film :shock: Så hva er problemet da ???
    Vel hvis du kun ser på action-filmer så er det jo greit.

Men prøv for eksempel å se SciFiction mesterverket 2001 med en støyende projektor, det funker bare ikke. :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Spock. Det er få filmer der det er action 100% av tiden . Det er alltid noen rolige scener. En hører vel støyen spesielt godt i filmer med mye action som plutselig får en rolig scene. Med mindre du har spilt så høyt at du har fått øresus. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv filmer med stille partier (f.eks. enkelte grøssere), så vil støyen bli temmelig hørbar. Stillhet er lydens sortnivå. Sånn sett er en støyende prosjektor etter min mening like ødeleggende for lydopplevelsen som dårlig sortnivå er for bildeopplevelsen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommer vel ann på hva slags filmer du liker å se det? Er ganske mange filmer som faktisk har sekvenser *uten* lyd.. Det kan være ganske irriterende å plutselige legge merke til viftestøyen i en sekvens med lav snakking eller hvisking.

Når det er sagt, så er jeg enig i at viftestøy er ikke det første jeg ville ha klaga på, men det er deilig å slippe å skru opp volumet ekstra pga. støy fra prosjektøren.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at støyen fra en projektor teller en god del når man skal velge en type. For min del så er de rundt 28dB (ifølge manualen) fra min Action! altfor mye, og jeg har derfor brukt en del tid på å dempe denne støyen. Den må nok ned imot 20dB før jeg blir fornøyd. Det finnes flust med filmer av typen drama (for eks. klassikeren "Little women") som har scener med få og dempede lydkilder. Det er jo ikke alle som vil/kan spille så høyt som THX sier. En støyende projektor vil da spise opp dynamikken i lydbildet.

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel.. lav viftestøy er viktigere for meg enn oppløsning, regnbuer, vertical blending, kvaliteten på lerret, etc.. Kan godt forklare deg korfor:

For ei stund sida (ca. 3 år) kjøpte eg en PC. Den hadde en Maxtor-harddisk som hadde en høgfrekvent dompapp-pipelyd. Denne harddisken var skyld i at eg gikk 1 år og 6mnd. med konstant migrene :evil: Hadde eg bodd i USA ville eg selvfølgelig gått til søksmål.. :twisted: Men altså, er ikkje så glad i støy nei...

ps.: eg har anlegg til å overdøve en liten PJ, men det finnes jo som andre har påpekt filmer med stille partier...[/i]

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •