hjelp til valg av projektor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg svarte ikke på spørsmålet? Du stilte vel spørsmålet til noen andre.

Jeg vet ikke om noen projektorer jeg kan leve med, men nå har jeg ikke hørt på H77.
    Hardt å være kresen på støy :roll: Spørs om det ikkje må bli en sånn "hush-box" eller lignende? Eventuelt "modde" PJ'en og installere vannkjøling eller heatpipes e.l... :twisted:

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hjelp til valg av projektor

Sitat Opprinnelig postet av thotved
    ....Har nettopp kjøpt meg mørke, tunge gardiner for å stenge lyset ute 8) Blir ikkje 1500 ansi lumen litt for masse til vanlig film i et mørkt rom?
    Helt klart, har du lyskontroll i rommet kan du bruke Eco eller video-modus for å redusere lystyrken. Ved video/cinema mode gir 6100 i fra seg 705 AnsiL i styrke som er perfekt for kinoopplevelsen. 8)

Bidda

Newcomer thotved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    ....Har nettopp kjøpt meg mørke, tunge gardiner for å stenge lyset ute 8) Blir ikkje 1500 ansi lumen litt for masse til vanlig film i et mørkt rom?
    Helt klart, har du lyskontroll i rommet kan du bruke Eco eller video-modus for å redusere lystyrken. Ved video/cinema mode gir 6100 i fra seg 705 AnsiL i styrke som er perfekt for kinoopplevelsen. 8)

Bidda
    Hmm... So langt har eg sett bort fra alle PJ'er med rundt 1500 AL, men viss det går and å redusere lysstyrken så er jo ting litt anderledes...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Først må du være så heldig at du faktisk finner en lcd som har samme kontrast som dlp, da. Hvis de har like god kontrast så er det jo ikke forskjell, eller? Uansett, generelt har DLP mye bedre kontrast enn LCD. Synes også DLP har renere farger. Men LCD utviklingen går raskt fremover, det ser ut som det kommer en del spennende lcd'er i høst. Så om neste generasjon LCD lever opp til spesifiksajonene har DLP plutselig fått hard konkurranse. Sånn som ståa er akkurat nå synes jeg LCD er et steg ned i bildekvalitet.
    Vil kommentere dette om farver lcd vs dlp. Fra tidenes begynnelse har en av fordelene med lcd over dlp er nettopp farver. Med andre ord får du bedre farver med en lcd. Søk gjerne nettet og sjekk.

Etter testen i Hjemmekino bladet så er den beste projektoren å kjøpe nettopp 4805. Hvor er det disse testerne får ting fra?????????

Synes også at støy betyr mye. Jeg anbefaler noen kriterier for å velge proj:

Støy (å i det hele tatt anbefale en proj med over 30dB??)
    dvi inngang
    ekte 16x9
    oppløsning (min 576p som er dvd oppløsning)

Til slutt men ikke minst pris!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.....Hmm... So langt har eg sett bort fra alle PJ'er med rundt 1500 AL, men viss det går and å redusere lysstyrken så er jo ting litt anderledes...
    Merk: det er ikke alle presentasjons pj som 6100/6200 som innehar egenskaper som gjør den grei for filmvisning.

Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Vel, så lenge det er opptil produsentene å angi støynivå uten å oppgi målestandard, så må verdiene tas med en "klype salt". Kort samenlikning hos HiFil viste også at 6100 med sine 32 dB(A) var stillere enn 4805, 7800 og like stille som HT1000. Derfor burde kjøper høre og vurdere selv, selv om oppgitt nivå er over 30 dB(A).

Bidda

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Vel, så lenge det er opptil produsentene å angi støynivå uten å oppgi målestandard, så må verdiene tas med en "klype salt". Kort samenlikning hos HiFil viste også at 6100 med sine 32 dB(A) var stillere enn 4805, 7800 og like stille som HT1000. Derfor burde kjøper høre og vurdere selv, selv om oppgitt nivå er over 30 dB(A).

Bidda

Helt enig med at det kan være variasjoner i vurderingene produsentene gjør, derfor bør nok høre selv.

Faktisk så kan man vel si at en projektor med lens-shift (som muliggjør en direkte takmontering) vil støy betraktlig mindre enn en proj uten lens-shift.

Nå vet ikke jeg hvor mye lyd taper seg over avstand, men en takmontering kan jo øke avstand fra proj til sitteposisjon med 50cm. Noe som kanskje til og med gir 1-2 dB i lavere støy?? (veldig mye tipping her)

Uansett blir jeg noen ganger litt trøtt på denne dlp-hypen. Spesielt blir dette tydelig når en nybegynner spør hvilken projektor han skal kjøpe. Her leser jeg til og med at farver nå er blitt bedre på dlp enn lcd???

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett blir jeg noen ganger litt trøtt på denne dlp-hypen. Spesielt blir dette tydelig når en nybegynner spør hvilken projektor han skal kjøpe. Her leser jeg til og med at farver nå er blitt bedre på dlp enn lcd???
    Det var vel ganske tydelig på projektor-symposiet i vår at DLP ikke var noe dårligere enn LCD på farger, kanskje snarere tvert imot... Det som slo meg var at forskjellene egentlig var ganske små og innenfor "tweaking-range".

Det som taler mot LCD i så måte er jo falmingen av panelene. Synlig falming vil nok være til stede i større eller mindre grad allerede ved første lampebytte. Til sammenligning er jo DLP-paneler bortimot evigvarende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evigvarende ? Er det noen her på forumet som greier å ha en projektor i mer enn 2-3 år før denne byttes ut i noe bedre ? Utviklingen er jo enorm, samt at prisene raser.

Da jeg kjøpt min Hitachi PJ TX10 i juli, trodde jeg at lampekostnaden ville bli vesentlig. Jeg har brukt ca 240 timer til nå (200 timer da jeg kjøpte den brukt). Levetiden er minst 2000 timer og 3-4000 på eco modus. Tror nok jeg kjøper ny projektor før jeg kjøper ny pære. Men så bruker jeg bare projektor til film. Blir vel annerledes for de som bruker den både til TV og TV spill.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her hiver jeg meg rundt, personlig synes jeg lcd fargene er mer "blødende" enn på dlp, kanskje de er mer korrekte i hht en eller annen fargekurve uten at jeg klarer å se det. Men for mitt vedkommende fremstår ihvertfall farger på dlp som mer eh.... "crisp"e. Altså, klare og godt definert.

Lcd paneler fader, ja. Trenger vi nevne døde piksler? *tenker med gru tilbake på sin første lcd projektor*

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det som taler mot LCD i så måte er jo falmingen av panelene. Synlig falming vil nok være til stede i større eller mindre grad allerede ved første lampebytte. Til sammenligning er jo DLP-paneler bortimot evigvarende.
    Jeg har nå kjørt over 500h på min Z2 og vil nok regne med et lampebytte i løpet av 1-2 år. Jeg kjører kun dvd-filmer med projektoren på low-lamp mode (som de fleste andre).

Mener du at min Z2 vil ha synbart falmede lcd-paneler som senker kvaliteten på det projekterte bildet i løpet av et pars års tid? Er det noe du har fått fra veldokumenterte kilder? Eller er dette noe du selv tror? (og som du forsvarer ditt dyre dlp kjøp med - eller har du lcd??)

Årsaken til at jeg nevner dette er at det som tidligere nevnt er mange nybegynnere her som søker råd, da er det dumt at "fanboys" kommer med ganske så udokumenterte meninger som kanskje i beste fall skyldes erfaring med et "mandagsprodukt".

Når det gjelder døde pixler så har vel de fleste en eller annen "pixelgaranti". Selv kjenner jeg kun 2 st som har hatt projektor over en tid og ingen av de har problemer med døde pixler.

Når det gjelder driftsikkerhet så tviler jeg på om det er noen avgjørende forskjell mellom dlp og lcd - i hvertfall ikke nok til å avråde fra et lcd-kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Mr_Spock"]
    Mener du at min Z2 vil ha synbart falmede lcd-paneler som senker kvaliteten på det projekterte bildet i løpet av et pars års tid? Er det noe du har fått fra veldokumenterte kilder? Eller er dette noe du selv tror? (og som du forsvarer ditt dyre dlp kjøp med - eller har du lcd??)
    Roffe har ikke projektor, men han bare ønsker seg en VELDIG mye !!!

Ellers er det vanskelig å vite for en newbie hva en skal velge, LCD eller DLP. Jeg spurte HI FIL (som utførte TV2 testen) om hvilken projektor under kr 20 000 som var best når jeg hadde følgende krav: Lav viftestøy, lens shift, best mulig sortnivå og kontrast til prisen. Han sa at muligens at Hitachi TX100 var den beste gitt at alle krav skulle oppfylles. Dlp gir nok bedre bilde og sortnivå. I tillegg plages en mindre av screendoor effekten, men regnbuer kan bli et problem.

Min neste projektor blir nok en DLP, men da må denne ha lens shift og ha lav viftestøy. Pr idag finnes ikke disse under 20K !

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldokumentert og veldokumentert, fru Blom... Har jo sett fenomenet tidligere i eldre presentasjonsprojektorer. Vanskelig å si noe om fenomenet i nye prosjektormodeller, siden de nettopp er nye. TI har publisert en forskningsrapport, men den vil det jo være en grov overdrivelse å kalle objektiv.

Ellers er vel "alle" enige om at falming er en effekt. Det man strides om er vel hvor raskt degraderingen går. TI-rapporten er jo rene skrekkscenariet. Det er derfor jeg skrev "i større eller mindre grad". Det avhenger sikkert mye av bruken, men etter rundt 3000 timer er vel de fleste enige om at det vil være synlig. Om det er mer enn det som kan tweakes inn ved hjelp av menyinnstillinger, det vet jeg ingenting om.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Alex F"]
    Roffe har ikke projektor, men han bare ønsker seg en VELDIG mye !!!

Ellers er det vanskelig å vite for en newbie hva en skal velge, LCD eller DLP. Jeg spurte HI FIL (som utførte TV2 testen) om hvilken projektor under kr 20 000 som var best når jeg hadde følgende krav: Lav viftestøy, lens shift, best mulig sortnivå og kontrast til prisen. Han sa at muligens at Hitachi TX100 var den beste gitt at alle krav skulle oppfylles. Dlp gir nok bedre bilde og sortnivå. I tillegg plages en mindre av screendoor effekten, men regnbuer kan bli et problem.

Min neste projektor blir nok en DLP, men da må denne ha lens shift og ha lav viftestøy. Pr idag finnes ikke disse under 20K !

Sjefsinnlegg, det er slikt jeg etterspør! Kan ikke være mer enig.

Jeg hadde selv visse krav for et år siden, endte da opp med Z2. I dag ville jeg kanskje endt opp med Benq 7800? :wink:

Når det gjelder VB, så så jeg det ikke før HiFil banket det inn i hodet på meg at det finnes ikke lcd uten plagsom VB!!!. :shock:

Jeg tror nå at jeg ser det stadig på min Z2. Men inimellom så glemmer jeg å se etter det (dette skjer gjerne under en spennende film) og da legger jeg ikke merke til det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VB hva er det ? Har ennå ikke sett det på min Hitachi TX10. Trodde først det var det samme som screendoor som jeg ikke har problemer med å se. Venter på at noen skal vise meg dette slik at jeg har noe ekstra å irritere meg over, foruten manglende sortnivå.

Tror jeg så noe som kan likne på VB på Star Wars "A new Hope" i går, men jeg er ikke sikker. Dersom jeg konsentrerer veldig mye klarer jeg nok å se det til slutt. Grusom irriterende iallefall ! :wink:

Fra spøk til alvor ! Jeg synes det er greit å få vite om alle irritasjonsmomenter som kan forekomme med de ulike modellene (LCD/DLP). Ingenting er mere irriterende enn å oppdage dette etter at en har gjort et kjøp.

Av og til så misunner jeg de som synes det er knallbra lyd i et surround anlegg til kr 3000 eller som tar til takke med en gammel 28 tommers TV. Mitt problem er at når jeg ser eller hører noe som er bedre enn mitt anlegg, så blir det kjipt å komme hjem i min egen kjellerstue. Prøver derfor bevisst å styre unna anlegg i kr 100 000 klassen, eller projektorer over kr 30 000. Bare å se på bildene til HI FIL på "MinHjemmekino" gjør meg dårlig. Sikler etter en Acton One ! Beroliger meg med at den ikke har lens shift, og derfor (bare derfor ?!) ikke er aktuell. I tillegg "bråker den så fælt" i følge TV2 testen :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldokumentert og veldokumentert, fru Blom... Har jo sett fenomenet tidligere i eldre presentasjonsprojektorer. Vanskelig å si noe om fenomenet i nye prosjektormodeller, siden de nettopp er nye. TI har publisert en forskningsrapport, men den vil det jo være en grov overdrivelse å kalle objektiv.

Ellers er vel "alle" enige om at falming er en effekt. Det man strides om er vel hvor raskt degraderingen går. TI-rapporten er jo rene skrekkscenariet. Det er derfor jeg skrev "i større eller mindre grad". Det avhenger sikkert mye av bruken, men etter rundt 3000 timer er vel de fleste enige om at det vil være synlig. Om det er mer enn det som kan tweakes inn ved hjelp av menyinnstillinger, det vet jeg ingenting om.

Har nå forsket litt på nettet om falming av lcd-paneler.

Hahaha Det viser seg at LCD Fading Polarizer problemet i prinsipp er blitt oppfunnet at dlp-sjefstedet på nettet. Synes det er tåpelig å drive slik propaganda.

Derimot har jeg lært meg om at låste speil på dlp-chippen er like vanlige som døde pixler - bare at de er mye mer irriterende.

Samtidig har jeg også lært meg om dlp'ens svakhet, det roterende hulet - som ikke bare blir møkkete med tid men også er en bevelig del som kan gå i stykker.

Men selvsagt som all den svadan dlp-fanboys kommer med så er dette selvsagt bare halvsannheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    quote="roffe"]
    Men selvsagt som all den svadan dlp-fanboys kommer med så er dette selvsagt bare halvsannheter.[/quote]

:lol: :lol: :lol:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt: Jeg har til dags dato ikke sett en eneste LCD projektor som kan matche fargene på nyere DLP projektorer (og jeg har stort sett lekt med alle sammen).

Derimot har jeg lært meg om at låste speil på dlp-chippen er like vanlige som døde pixler - bare at de er mye mer irriterende.
    Hvis det er tilfelle så undres jeg stort. Jeg har aldri sett en projektor med låst speil, men jeg har sett veldig mange LCD projektorer med døde piksler.
    Tror heller det er du som sprer litt skremsels propaganda akkurat nå. :wink:

Samtidig har jeg også lært meg om dlp'ens svakhet, det roterende hulet - som ikke bare blir møkkete med tid men også er en bevelig del som kan gå i stykker.
    Svakheter er det med all mekanikk. Det er imidlertid et lite problem i forhold til konvergensproblemene på LCD projene.

Men selvsagt som all den svadan dlp-fanboys kommer med så er dette selvsagt bare halvsannheter.
    Hvis du tror på det du selv skriver her, så er du bra naiv.
    Personlig liker jeg det som gir best bilde. Per dags dato er det CRT.
    Når det gjelder LCD vs DLP så er det tydeligvis mye føleser ut og går. 8) I og med at jeg får teste det aller meste bryr jeg meg lite om teknologien, men konstanterer at DLP projektorene knuser sine LCD brødre på det aller fleste felt som har med bildekvalitet og gjøre. Når det dukker opp en LCD som er på høyde (eller bedre), kommer jeg til å bytte ut min projektor tvert.
    Å kalle folk "dlp-fanboys" fordi de har testet flere projektorer enn deg, og derfor kanskje har litt mer erfaring, blir rimelig barnslig. Jeg driter i teknologien, det er bildet som teller. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvis du tror på det du selv skriver her, så er du bra naiv.
    Personlig liker jeg det som gir best bilde. Per dags dato er det CRT.
    Når det gjelder LCD vs DLP så er det tydeligvis mye føleser ut og går. 8) I og med at jeg får teste det aller meste bryr jeg meg lite om teknologien, men konstanterer at DLP projektorene knuser sine LCD brødre på det aller fleste felt som har med bildekvalitet og gjøre. Når det dukker opp en LCD som er på høyde (eller bedre), kommer jeg til å bytte ut min projektor tvert.
    Å kalle folk "dlp-fanboys" fordi de har testet flere projektorer enn deg, og derfor kanskje har litt mer erfaring, blir rimelig barnslig. Jeg driter i teknologien, det er bildet som teller. :wink:
    Vel vi har vel alle våre favoritter. Om det er bil eller stereo-anlegg, det en kjøper er gjerne det en prater varmest om. Om det er best eller ikke - vel det er en annen diskusjon.

At du har pratet deg varm for dlp er vel ikke noe nytt for noen her. Du har i lang tid bagatellisert dlp'ens svakheter og mange ganger overdrevet lcd'ens svakheter. Men det er slik de fleste her inne diskuterer, meg selv inkludert.

Hvis resultatet av stor erfaring og mye testing blir som vist i projektortesten i det siste dvd og Hjemmekino så lurer jeg veldig. Men du var vel ikke involvert der??

Jeg er helt enig i det du sier om bilde, best er best. I dag er det dlp som har et overtak i projektorer med samme oppløsning - man kanskje ikke i samme prisgruppe?

Problemet er at det kommer frem ting som:

-mange lcd-projektorer har døde pixler
    -lcd-panelene blir gule etter 1000 timer
    -lcd-har store problemer med støv
    -alle lcd har plagsom VB
    -lcd har plagsom screendoor

osv....

Alt over stemmer sikkert, men hvorfor har ikke jeg noe problem med overnevnte ting?? Er jeg heldig? Tror ikke det.

For potensielle kjøpere som lurer på om de skal ha lcd eller dlp, bør råd og erfaringer være reelle.
    Ellers setter jeg pris på i min alder å bli kalt barnslig!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis resultatet av stor erfaring og mye testing blir som vist i projektortesten i det siste dvd og Hjemmekino så lurer jeg veldig. Men du var vel ikke involvert der??
    Hmm det var han som var testansvarlig :!:

Lets face it.. Noen liker mora og andre liker dattera...

Mvh

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •