Spørsmål til AndersL ang. Projectiondesign Action

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål til AndersL ang. Projectiondesign Action

Jeg så på video-kuttet fra projektor shoot-out'en som var for en stund siden. Der så jeg at du snakket litt om Action.

Jeg synes at jeg hørte noe om at dere hadde benyttet dempeopplegget fra Base-Technology i Action. Er det bare prototypene av Action som har det, eller er har dere benyttet denne løsningen i de som selges også?

Ble det store forskjeller på bildet med denne løsningen?

Kan du si noe mer ang. dette?

Hadde vært interessant å høre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg antar at denne type teknologi er ment for å dempe støy, ikke forbedre bildet, men jeg kan jo ta feil... :?

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Vi har ikke benyttet BASE Technology i Action!, selv om det har vært et tema (Vi er tross alt fra Fredrikstad!). Vi har sett på det, og testet en hel masse greier, bl.a lagt all elektronikk på BASE for å se hvordan det påvirker bildet. Vi kan dessverre ikke påstå å se store bildeforbedringer ved bruk av BASE inne i projektoren, men har mer tro på det på avlesningssiden (under DVD-spillere ol.). Vi kan heller ikke påstå å se store forbedringer i bildet dersom vi plasserer hele projektoren på BASE (selvom det er noen delte meninger om dette). Kan nesten bare anbefale å prøve dette selv, men vi er ikke helt med på å bygge om hele systemet for det for å få bedre bilde.

På den annen side, hva vi har gjort, er å utnytte mye av samme prinsipp for demping av mekaniske komponenter - fordi de lager hørbar støy. Som i en bil, der motor og hjuloppheng er dempet med gummiforinger, har vi dette i alle mekaniske innretninger som beveger seg eller som kan være årsak til støy. Det gjelder f.eks alle vifter og fargehjulet. Alle disse er "fritt opphengt", og dermed ikke i direkte kontakt med f.eks resonerende deler som kabinett ol.

Når det gjelder plassering av projektor, på den annen side, og da først og fremst for å dempe evt støy, har jeg selv prøvet med hell å sette projektoren på sorbothane-føtter. Som med alle mekaniske innretninger med bevegelse (vifter etc) vil det være en viss vibrasjon i projektoren. "Jording" og "coupling" av denne, f.eks direkte på et hardt bord, eller via et stivt takstativ, vil ofte medføre mer eller forsterket støy. Ved å plassere den på sorbothane eller tilsvarende, kan dette reduseres.

Jeg synes forresten det er interessant å følge debattene på hifisentralen.com angående bruk av BASE under diverse komponenter, som f.eks høyttalere, CD/DVD-spillere, forsterekere etc. Mange meninger der.

mvh,
    AndersL

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •