Hvorfor ikke "passiv" 3D på projector?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor ikke "passiv" 3D på projector?

Hvorfor har ingen lansert en SXRD projector basert på passiv 3D?

Jeg har mest erfaring med 3D på kino og der brukes jo stort sett RealD sitt passive opplegg og jeg er ikke plager med crosstalk i særlig stor grad der.

Derfor burde dette fungere hjemme også skulle jeg tro.

Det er det fordi polariseringsfilteret man må ha i projectoren er stort dyrt eller støyende?

Jeg er klar over at oppløsningen faller til 50% men tviler på om dette er synlig på en SXRD projector med deres fyllingsgrad.
    Det brukes stort sett 2K projectorer på kino og jeg har som sagt ikke vært plaget med oppløsningen heller. Det som er ett problem også på kino er jo lysstyrken hvis man ikke benytter sølvlerret.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet kreves det spesielle lerret for passiv 3D.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som Rune skriver. For at polariseringen skal fungere optimalt så må man benytte "sølvlerret". Det fungerer nok greit for 3D, men dårlig for 2D. Et problem kan også være innsynsvinkelen med disse lerretene (høy gain).

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med såpass kostbare investeringer i prosjektor/lerett ville det vært merkelig å velge en low-end 3D-løsning, spør du meg. Særlig fordi den store fordelen med passiv 3D (billige briller) ikke akkurat er spesielt merkbart hjemme hvor en kanskje bare skal ha 4-5 briller.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sølvlerret på kinoen i Arendal så vidt jeg vet, så hvorfor må man ha det hjemme?

Jeg ser heller ikke hvorfor det nødvendigvis er "low end" med polarisering kontra aktve lukkere?

På Ringen kino har man hatt begge deler og jeg synes ikke det nye passive står noe tilbake for det gamle aktive.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har skjønt er det kombinasjonen av lyssvake prosjektorer og 3D som gjør at en trenger sølvlerett. Står litt mer om det her:
    3D-kino gir dårligere 2D-film

Hvorfor passiv 3D regnes som low-end? Antakeligvis pga. halvert oppløsning, dårlig innsynsvinkel og generelt dårligere "3D-effekt".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg er klar over at oppløsningen faller til 50%
    Ikke med Dual Engine projektor. Som beistet til LG, CF3D (dobbel SXRD-chip)

Et par anmeldelser av beistet:

LG CF3D 3D Projector Review

LG CF3D: 3d-projektor - M3

[YOUTUBE]jsboPCFqYmE[/YOUTUBE]

Er vel aktive briller tek. som er best egnet for hjemmekino markedet noen år fremover.
    Blir spennende å se om passiv 3D fortsatt regnes som low-end når full-HD med passive briller kommer på TV markedet. Mulig med både plasma, LCD og OLED.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, løsninger som tar i bruk to prosjektorer, polariseringsfiltre og passive briller har vært brukt i industrien i 20 år. I forhold til tildsvarende løsninger som tar i bruk aktive briller regnes det som low-end likefult og har først og fremst sin fordel i store lokaler med mange brukere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generelle-gu...-2011-a-2.html #25

High-end passiv 3D.
    Vedlegg 78503 Vedlegg 78504

Infitec - trenger ikke sølvlerret

Men spørs om det er mulig med en projektor, dual engine, som LG`en.

Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Eh, løsninger som tar i bruk to prosjektorer, polariseringsfiltre og passive briller har vært brukt i industrien i 20 år. I forhold til tildsvarende løsninger som tar i bruk aktive briller regnes det som low-end likefult og har først og fremst sin fordel i store lokaler med mange brukere.
    Jepp.
    Mer interessant med (full-HD) passiv 3D for TV-markedet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spørsmålet er jo om en trenger sølvlerretet som følge av kravet til gain eller om årsaken til dette ligger i selve polariseringsteknologien. Slik jeg har forstått det må direksjonen på det reflekterte lyset være relativt sentrert for at en skal "se" det filtrerte bildet via polariseringsbrillene, og i så måte tror jeg nok kanskje at sølvlerretet egentlig ikke er noe en trenger, men snarere et lerret med snevrere innsynsvinkel??

Problemet med snever innsynsvinkel er selvsagt hotspotting og generelt ujevn lysfordeling, noe som gjør denne type lerreter uegnet for 2D.

Jeg synes uansett passiv 3D er veldig spennende og håper det snart kan dukke opp noen litt mer gjennomtenkte løsninger. LG har jo som erikaur er inne på en projektor med to optiske baner, men prisen blir for stiv. Spørsmålet er videre HVOR snever innsynsvinkel en trenger før polariseringen forsvinner, samt selvsagt OM sølvlerret er noe en trenger...

På tide å gjøre litt research, men her må jo folk bare slenge fra seg av kunnskap en måtte sitte på okke som!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg syns 3d på kino er ganske så "tåkete" sammenlignet med 3d på tv hjemme, active briller gir mer skarphet syns jeg, var senest på kino og såg thor 3d igår, kp1 i bergen.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er en av baksidene ved passiv projeksjon på kino, spørsmålet er om det skyldes kvaliteten på brille"glasset" eller selve polariseringen. Jeg tipper at et skikkelig polarisert brille*glass* vil kunne gi langt bedre skarphet, se bare hvor stor forskjell det er på denne type filtre i fotoverden - der INGEN vil ta i filtre laget i plast...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med passive løsninger er jo som nevnt at man må ha lerret som bevarer polarisasjonen av lyset...
    De lerretene koster også en del over gjennomsnittet, og man må også sjekke hvilken type polarisasjon de beholder. Black Diamond feks. beholder rundt 70% polarisasjon på Vertikal og horisontal polarisasjon, men fungerer ikkje på sirkulær polarisasjon,det de har på kinoene i Oslo og som LG sin projektor benytter.
    Det er det at lyset er sirkulert polarisert som gjer at man legge hode til siden uten at bildet blir mørkt.
    Her er en tråd hvor dette diskuteres:
    Discussion - Screens for 3D Projection - AVS Forum

I første posten i den tråden er det også linket til test av noen av lerretene som er nevnt, der ser man tydelig hvordan lerretes egenskaper påvirker hvor mye lys som man får gjennom brillene.
    Veit ikkje om de verdiene som de forskjellige lerretene har fått tar hensyn til sirkulær polarisasjon.

Dette påvirker både Passive og Aktive løsninger, eit lerret som bevarer polarisasjonen og har 1.0 gain vil på aktiv 3D gi ca. 25% mer lys enn tilsvarende lerret som ikkje gjer det. Har man eit slikt lerret er det også viktig at alle brillene man bruker, har rett polarisasjon i forhold til projektor ellers vil lystapet bli bortimot 50%.
    Med passiv løsning så får man ikkje 3D effekt uten at polerasisjonen blir bevart, kansje det blir crosstalk på en måte viss det ikkje beholder nok polarisasjon??

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerrets typen er ikke avgjørende ved sirkulær polarisasjon etter hva jeg kan forstå?

Den var det ved den eldre horisontal / vertikal polariserings teknologien, men skal ikke være det ved sirkulær.
    Jeg har ikke dette skriftlig, men muntlig fra en kinomaskinist.

Jeg regner det som en selvfølge at man ikke skal bruke ett lerret med gain på over 2 hjemme, men bruke ett "vanlig" hvitt lerret også ved 3D.

Det er jo ett velkjent problem at lerret med høy gain har problemer med hotspotting osv.

Kanskje det er den relativt beskjedne størrelsen på salene her i Arendal som er grunnen til at de ikke byttet lerret, men beholdt det gamle.

Har testet 3D bildet fra flere sitteplasser og det var bra unntatt på de mest ekstreme plassene som ytterst på rad 1 osv, men hvem sitter vel der:wink:

Men, det er klart at hvis det er mye dyrere å produsere projectorer med passiv 3D med polariserings filter osv. Da er det jo uaktuelt hjemme hos folk flest.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, der fremkommer det i det minste helt krystallklart at en trenger et sølvlerret på LGs projektor i det minste... Synd, for passiv 3D er ikke liv laga før det funker på en vanlig matt hvit eller grå duk etter mitt syn. Når en først kjører passivt med kun 10-20% tap av lys vil det jo uansett ikke være noe som helst poeng å kjøre opp gainen til mer enn 1.1-1.2 med de risikoer for hot-spotting, sparkling samt smalere visningsvinkel dette innebærer.

De er jo også inne på den fargekodede polariseringsteknikken som en del IMAX-kinoer bruker. Mon tro om den krever sølvlerret??

3D er foreløpig veldig kompleks synes jeg, men LG er jo helt klart inne på noe med sin modell, får de bare til dette uten bruk av sølvlerret og selvsagt til en femtedel av prisen snakker vi fugl. Gleder meg stort til å se hva årets IFA har å by på av nyheter - men jeg tør vel egentlig ikke håpe så alt for mye...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det hadde vert supert, men det høres litt usansynleg ut at det skal fungere på vanlege lerret, skal man ha polarisert lys så må man jo få det fram til brillene.

Beste passive løsning må jo vere Dolby3D. Det er den løsninga som var i Ringen kino før alle Oslo kinoene skulle bruke samme type briller (RealD). Da kan man bruke eit vanlig lerret :-)

Dolby 3D for Professionals

Men i utgangspunktet er det jo ikkje noen grunn til å tro at passive løsninger skal vere billigere enn de aktive, bortsett fra brillene selvsagt.

Stemmer det at man får bare 10-20% lystap?? Eg trodde at man uansett fikk over 50% tap når man polariserer lyset så man bare skal se halvparten av projektert bilde.

Ellers så holder Steward på å utvikle ein ny duk, 5D skal den vist hete, den skal vere designet for å fungerer optimalt for både 2D og 3D.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JustmeFW
    Ja det hadde vert supert, men det høres litt usansynleg ut at det skal fungere på vanlege lerret, skal man ha polarisert lys så må man jo få det fram til brillene.
    Så du mener at en vanlig duk ødelegger polariseringen?

Jeg har ikke funnet noen dokumentasjon som tilsier det.

I de artiklene jeg har lest så har bruk av sølvduk vært relatert til lysstyrken og ikke til polariseringen som sådan.

Det er mye mulig du har rett og at jeg har misforstått noe:???:

Det åpner seg jo ett marked for lerretsprodusenter og ivrige "gjør det selv" entusiaster her.

Det er fullt mulig å lage seg en rammespent løsning med 2 lerreter og 2 motorer som drar ned riktig duk avhengig av kilden.

Jeg har vært inne på tanken om å lage meg noe slikt allerede men da på grunn av behovet for ett lerret som egner seg for spilling og TV titting med lyset på.

Denne løsningen vil selvsagt kunne brukes på alle 3D projectorer, da man kun velger duk basert på gain.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Så du mener at en vanlig duk ødelegger polariseringen?

Jeg har ikke funnet noen dokumentasjon som tilsier det.

I de artiklene jeg har lest så har bruk av sølvduk vært relatert til lysstyrken og ikke til polariseringen som sådan.

Det er mye mulig du har rett og at jeg har misforstått noe:???:

Det åpner seg jo ett marked for lerretsprodusenter og ivrige "gjør det selv" entusiaster her.

Det er fullt mulig å lage seg en rammespent løsning med 2 lerreter og 2 motorer som drar ned riktig duk avhengig av kilden.

Jeg har vært inne på tanken om å lage meg noe slikt allerede men da på grunn av behovet for ett lerret som egner seg for spilling og TV titting med lyset på.

Denne løsningen vil selvsagt kunne brukes på alle 3D projectorer, da man kun velger duk basert på gain.
    Discussion - Screens for 3D Projection - Page 3 - AVS Forum

Jepp, vanlig duk ødelegger polarisasjonen, i tråden over er det samenlignet forsjellige lerret og lysstyrke.
    Det er 2 serier med 3 lerret i hver serie.
    Det er tatt bilder fra forskjellige vinkler, vinklene er for å vise dukenes forskjellige egenskaper men det du skal legge merke til er:
    På bildene med rett og feil polarisasjon på brillene, er det kun duken til høyre som det er markant forskjell på med rett eller feil pol. på brillene.

Dermed kan man konkludere med:
    - Dukene til venstre bevarer lite eller ingen pol.
    - At hvis duken bevarer pol. får man lysere bilde ved bruk av rett aktive briller.
    - Hvis duken ikkje bevarer polarisasjon spiller det ingen rolle hvilke aktive briller du bruker, man får uansett ca. 25% lys tap.
    - Bruker man feil aktive briller på duk som bevarer polarisasjonen, får man bortimot 50% lystap.
    - Har man projektor som bruker denne polariseringa for å skille mellom Venstre og Høyre bilde, MÅ man ha ein duk som bevarer polarisasjonen for at 3D skal virke.

OBS legg merke til at det ikkje nødvendigvis er duk med høy gain som bevarer pol. Høy gain vil gi eit lysere bilde, men har bivirkninger som lavere innsynsvinkel og hotspot (lysere i senter av bilde)

Vurderer ei to lerret løsning selv,hadde vert kjekt med eit motorisert lerret eg kunne rulle ned forran mitt BD og bare bruke BD når eg trenger den ekstra lysstyrken til 3D.
    BD er alt for stivt for å rulles sammen, men det er produsenter som har tab tension løsninger med to lerret, men eg veit ikkje om de har noe med høyere gain... Eg vurderte Adeo si løsning, men tror ikkje de har duk med meir enn 1,2 gain..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med Infitec systemet, som ikke behøver sølvlerret.
    Sim2 og Projectiondesign demonstrerte det på ISE-messen.
    Kan det bli mulig med 1 projektor, med Infitec filter ?
    Infitec(Dolby) brillene er dyrere en vanlige passive (RealD) briller.

Dette systemet krever jo også ekstremt med lysstyrke, i forhold til passiv med sølvlerret.

Her er hvordan de gjør det med 1 projektor på kino:
    -dolby-jpg

YouTube - Showest - Dolby - Solutions

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •