Ny projektor - forslag mottas med interesse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor - forslag mottas med interesse

Er tilbake på forumet etter et lengre opphold.
    Nå har kinorommet mitt gradvis blitt overtatt av mine barn (ungdommer), men etter som pæren på min trofaste Sanyo Z3 nylig tok kvelden vurderer jeg ny projektor.
    Jeg har motvillig på oppdrag fra min bedre halvdel sjekket pris på ny pære og funnet at det blir en dyr affære, siden jeg fortsatt sitter igjen med en "gammel" projektor. Billigst er uorginal pære på ca. 3000 kr.

Kort fortalt er min hjemmekino tilnærmet 100% lyskontrollert, har ca. 3.3m avstand fra feste i taket fram til 185cm bredt lerret (ca 84").
    Projektoren vil henge like over hodet, så noe mer støyende enn Z3's 23db er lite aktuelt. Jeg må nok også ha lens shift.
    Prisgrense er i utgangspunktet ca. 20000, men jeg er svært glad om jeg finner noe billigere som tilfredsstiller mine ønsker.

Projektorer jeg foreløpig vurderer er :
    Sony VPL-HW20
    Mitsbishi HC-6800
    Epson EH-5500

Håper på inspill som kan hjelpe meg å ta et fornuftig valg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok kikket nærmere på EH-TW5500

HW20 er også et bra valg, men denne har ikke interpolering. Støy er heller ikke noe issue, da du (med tanke på lerrets-størrelsen) kommer til å benytte økonomi-modus
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på Epson 5500 i etterkant og vil uten tvil gått for Sony HW20 igjen. Interpoleringen fungerer så-som-så, muligens noe av det bedre men ikke godt nok. Tar meg til takke med HW20 som gir stål stabilt bilde UTEN interpolering. Bildet på Epson ser heller ikke så sømløst ut som HW20.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 84 tommer bilde er ikke HW20 noe naturlig førstevalg fremfor TW5500. HW20 i økomodus gir nemlig valget mellom oversaturering eller undersaturering. TW5500 kan derimot kalibreres til perfekt fargegjengivelse. Hva legger du egentlig i "sømløst bilde"? HW20 flimrer mer ved avspilling av 1080p24. Selv uten aktivert interpolering på TW5500, så har sistnevnte bedre bevegelses skarphet enn HW20.
    HW20 har derimot noe bedre bildedynamikk, og kan i tillegg kjøres med full spenning på lampen uten nevneverdig viftestøy. Det siste punktet er som nevnte ikke av interesse for trådstarter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke noe trent øye og skal ikke bedømme kalibreringsforskjeller. Jeg har imidertidig problemer med å se forskjellen ang dette mellom HW20 og TW5500.

En kamerat har TW5500 og jeg har sett samme filmer på begge prosjektorene. Setter du de opp imot hverandre på samme lerret blir jo forskjellene også målbare men hvor ofte gjør man det hjemme? (altså leter etter feil) Ingen proff sammenligning, kun egne meninger. Begge prosjektorene er så pass bra på dette viset at jeg har problemer med å se forskjellen her. Spørsmålet er heller: ville JEG sett forskjell på et over- eller undersaturert bilde av den grad HW20 gir i øko-modus?

Det jeg da LA MERKE TIL var sømløsheten. Med det mener jeg ingen screendoor effekt. HW20 ser ut som vanlig film prosjektor på kino, "umulig" å se pikslene. Bildet på HW20 flimrer ikke, tror mange misforstår det med 24p. Dønn stabilt bilde uten hakking. 24p er 24p, interpolering er ikke 24p og har enda tilgode å se et interpolert bilde som er bra.

Jeg opplever også HW20 som mer stillegående enn TW5500.

Men hvorfor mener du at HW20 har bedre bevegelsesskarpet enn TW5500 med interpolering av? Hva er det som gjør dette?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette med 24FPS og FI er jo i stor grad også basert på preferanser. Jeg er jo motstander av FI såfremt den ikke også beholder filmfølelsen, også TW5500ens, men så begynner jo jeg å bli gammal og konservativ også... Mange vil nok foretrekke laveste FI-nivå fra TW5500en vs. HW20ens 24FPS. Nå vil jeg jo også understreke av Sonyen på ingen måte "hakker", det er litt feil begrep egentlig, for den er jo fantastisk god i å nettopp oppdatere bildet slik den skal - som jo er en av fordelene av det lynkjappe SXRD-panelet. I tillegg kjører den jo 4:4 pulldown selvsagt (dvs. at hvert bilde vises 4 ganger), så "hakkingen" skjer først og fremst under horisontale panoreringer der grunninformasjonen i bildet ikke "holder" for å gi helt 100% stabile panninger. Altså ikke noe "hakking" som følge av enten prosessor eller chip som ikke følger med på notene, for dette forholder seg på et særdeles høyt nivå på HW20.

Screendoor på et 84" lerret vil jeg som Gorm er inne på uansett si at ikke er et issue okke som hvilken projektor en velger av disse to, og det med lysutbytte er heller ikke spesielt relevant her.

Det som jo i høy grad taler for Epsonen her er muligheten for perfekt kalibrering. Nå er ikke HW20 helt på jordet den heller, men eksemplaravvik forekommer uten tvil, så en er på ingen måte garantert en perfekt fargegjengivelse. Nå er ikke dette noe uansett de aller fleste vil merke noe særlig til, så det er vel kanskje ikke sååå relevant det heller, men jeg må jo for i det minste eget vedkommende si at det er utrolig behagelig å se et bilde gjengitt eksakt slik produsenten har ment en skal se det rent fargemessig.

HW20 og TW5500 er uansett begge to fantastisk gode projektorer, ingen blir "feil" slik jeg ser det, men begge har uten tvil sine helt unike styrker der det etter mitt syn som nevnt avhenger litt av preferanser hva en bør legge mest vekt på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir med preferanser - kort og greit oppsummert.

Kalibrering er vanskelig da avvikene kan variere og effekten du får for det du betaler for også er svært varierende. Kalibrering er jo bare en tjeneste for å garantere for perfekt bilde, utgangspunktet er jo varierende. Utgangspunktet kan jo i seg selv også være perfekt.

Men lurer gjerne på hva Gorm mener med bevegelsesskarphet mellom de to modellene uten FI.. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme situasjon som trådstarter her, og sliter selv å velge hvilken pj som man burde handle inn.

Kommer til å få et kjellerrom, uten vinduer, så kan få det helt sort, om det er ønskelig.

Fra vegg til vegg blir ca 4.2m, å kommer til å sitte mellom 3.6-4m fra lerretet tenker jeg, å med pj rett over hodet nesten.
    Tenkte på lerret str på 106", å lurer da på hvilken pj man burde velge?

Ser det er tilbud på hw20 å tw5500, med kalibrering L2 nå.

Er vel de 2 som virker som de mest fornuftige kjøpene her. Men er jo snakk om noen kr, så man vil jo ikke tråkke "feil" her da.

Kommer til å brukes på film, se fotball å spille ps3 på.

Hva ville folket her valgt?

Rommet blir nok ikke ferdig før tidligst nærmere vinteren igjen, så vil det være dumt å kjøpe pj nå? vil de falle noe særlig i pris dette året?

Så håper på litt hjelp her, da man er total grønn på dette med pj.

YNWA

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest nøye gjennom de høyst relevante innleggene jeg har fått i denne tråden min. Det ser foreløpig ut til å bli "close race" mellom de to projektorene jeg selv plukket ut som aktuelle ut fra å ha skummet gjennom diverse projektor-diskusjoner på AV-forum.
    Den siste jeg tok med i vurderingen, Mitubishi HC-6800 er med fordi den er blitt varmt anbefalt av en selger som har minst 20 år i AV-bransjen, og som jeg har handlet mye utstyr fra før.

Problemet der er at jeg ikke er overbevist om at produktet er anbefalt utelukkende fordi det er optimalt for meg, eller om det er fordi han selv har større fordel av å selge det ene foran det andre produktet.
    Da min "forhåndsfavoritt" var Sony VPL-HW20, spurte jeg hvorfor han ikke ville rangere denne som en minst like egnet projektor i mitt oppsett. Svaret var at han hadde eraringer med at Sony's produkter har vært mer ustabile (behov for service/reparasjoner) enn flere andre konkurrenter. Et argument som absolutt veier tungt om det er riktig.

Jeg registrerer at HC-6800 ikke en gang er tatt med i diskusjonen deres her. Betyr dette at dere ikkje kjenner den så godt at dere velger å se bort fra den av den grunn? Eller er det heller at dere kjenner den, men vurderer den som et så klart dårligere valg enn de to andre at den er utelatt fra diskusjonen?

Jeg er veldig takknemlig for å ha fått slike seriøse og informative innspill på min forespørsel, og har som nevnt lest dem nøye.
    Til HW20's fordel er at den sannsynligvis er mer stillegående og etter som jeg har lest her også har et mer sømløst bilde. Sistnevnte vektlegges fordi screendoor faktisk var en issue på min gamle Sanyo Z3. Iallefall helt til jeg kom til det stadium at jeg begynte å se film i hjemmekinoen i stedet for å lete etter feil.
    Likevel har vel TW5500 for øyeblikket sikret seg en ørliten ledelse i egenskap av lavere pris og bedre pæregaranti (hvis jeg sammenligner dem på AV-shop).
    Slik jeg forstår det, er det nærmest en smakssak hvilken av HW20 og TW550 som har best bilde. Og at jeg vet at uansett hvilken ny projector jeg velger, så vil den gi bildet i kinoen et formidabelt løft i forhold til Z3'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I akkurat same situasjon sjølv. Vil få eit nærast bekmørkt rom og må ha pj rett ovre eller litt bak sweetspot som er ca. 3.3m frå lerret. Tenkte på ca. 90" lerret eller noko i den dur...

Såg mitsubishi HC4000 gjorde det bra i lyd og bilde. Kvifor er det ingen som anbefaler den? Eg tenkte den vart eit soleklart valg...

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører TW-5500 på et 106" lerret, og du skal veldig nærme (1-2 m) lerretet for å se nevneverdig screendoor. Jeg sitter normalt ca 3 m fra lerretet, og opplever det som veldig passe.

Når det er sagt så synes jeg irisen støyer litt for mye, men jeg tror det er individforskjeller her, så jeg har muligens vært litt uheldig på akkurat det. Jeg har også et støvkorn i optikken (som jo er en risiko på alle LCD-projektorer), men det er ikke plagsomt nok til at jeg vil risikere service på grunn av det. Akkurat på det området er jo HW20 et tryggere valg, siden den har lukket optikk.

Bildemessig synes jeg projektoren leverer så det holder, og jeg er totalt sett godt fornøyd. For meg var den gode pæregarantien viktig når jeg valgte.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han bekjente av meg (med TW5500) kommenterer også irisen og jeg så i etterkant at han hadde slått av denne pga støy. Støyen fra denne var tydelig og av den typen når-du-ført-har-lagt-merke-til-den-er-den-der.

Irisen på HW20 støyer IKKE, har ikke rørt den. Eneste plagsome med irisen er at den kan slå litt feil ut. Jeg så "Buried" her om dagen (stort sett mørke scener) og med hvit tekst ble hele bildet lysere når teksten var på. Dette var derimot den eneste filmen hittil hvor dette var et problem. Samtidig så er HW20s iris en av de bedre på markedet. Og når irisen støyer så på TW5500 at den må slås av blir den dynamiske kontrasten en stor forskjell mellom disse to.

Jeg har prøvd med og uten iris på HW20 og ser tydelig forskjell.

Hadde jeg valgt i dag hadde jeg fortsatt valgt HW20. TW5500 begynner å bli klar for utskiftning, bare synn at Epson er så treig med de nye modellene sine - de blir helt sikkert råbra.

Oban: Enig, du gjør et bra kjøp uansett. Og lampegarantien fra Epson er genial. Trøsten er: Og du slår deg til ro med valget ditt uansett valg.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Sony og reparasjon, så har det, så vidt meg bekjent, ikke vært lange tråder om dem. Kan egentlig ikke huske noen tråder, slik det er vanlig hvis ryktet går om mye problemer med et produkt (slik det var i en periode med BenQ projektorene).

Jeg har Sony VW60 nå og er i alle fall veldig fornøyd med støynivå og har aldri hatt noen problemer med den (uten at det sier så mye).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mitsubishi HC4000 er absolutt også et habilt alternativ, men i sammenligning med TW5500 og HW20 havner jo den i en litt annen klasse både prismessig og ytelsesmessig. Der HC4000 og DLP generelt still sterkt er jo ANSI-kontrast, og i så måte er nok HC4000 bedre enn TW5500 og på nivå med HW20. På alt øvrig, som dynamikk i mørke scener, sortnivå osv. er både TW5500 og HW20 vesentlig bedre.

Jeg har kun sett HC4000 "live" i en typisk butikksetting, og der var den ikke kalibert. Jeg tror du absolutt bør få den kalibrert om du velger en slik. HC4000 har jo CMS (uten at jeg vet hvor presist dette systemet responderer), så i kalibrert modus vil den potensielt kunne se veldig bra ut. DLP har en del positive egenskaper, og da som nevnt overfor er ANSI kanskje en av de viktigste. Høy ANSI-kontrast vil si at du får høy dynamikk i scener med mye blandet intensitet, f.eks. en konsert med kraftig opplyst scene og mørkt ellers.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for glimrande svar.

Trur nok det vert Mitsubishi på med, då lommeboka er ein viktig faktor.

Når det gjeld lerret, kor stor rolle spelar det? Kor mykje pengar bør ein legga i lerretet? Tenkte på ca. 90" lerret ca. 3.3 meter frå sweetspot. Høyres det ok ut? Er lerret med svart ramma å foretrekka?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Skal en først ha HC4000 med i vurderingen (som jeg som nevnt mener blir litt rart å ta med når "selskapet" for øvrig er TW5500 og HW20), bør en etter mitt syn også legge til TW4400 som et alternativ. Den koster jo om lag tilsvarende som HC4000, og har 90% av TW5500ens egenskaper. Her får en også FI samt god plasseringsvennlighet, høyt sortnivå og mulighet for presis kalibrering.

Lerret tror jeg kanskje en bør ta i en annen tråd, for der finnes det selvsagt myriader av ting og tang en bør ta hensyn til. Kort fortalt; velg ramme hvis du har plass - og husk å få velour på rammen slik at du får absorbert strølyset. Har du ikke plass er tab-tension uten tvil det beste alternativet, som bruker samme type duk som et rammelerret, hvilket har langt mindre struktur enn det som benyttes i manuelle / motoriserte uten tension. Som nevnt, dette bør en ta i en annen tråd for å ikke spore denne helt av...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Skal en først ha HC4000 med i vurderingen (som jeg som nevnt mener blir litt rart å ta med når "selskapet" for øvrig er TW5500 og HW20), bør en etter mitt syn også legge til TW4400 som et alternativ.
    Jeg har ikke tatt HC-4000 med i vurderingen min, fordi den støyer for mye for meg. Mener å ha lest et sted at det oppgis 24 eller 25db viftestøy. I tillegg er jeg usikker på om den har muligheter for å flytte bildet nok (lens shift) slik jeg ønsker i mitt oppsett.
    I stedet har jeg blitt anbefalt å ta med i vurderingen Mitsubishi HC-6800, som er oppgitt med 20db viftestøy i "low mode" og som har lens shift. Sistnevnte skal visstnok være en bestselger i prisklassen, som i egenskap av å ha vært på markedet rimelig lenge også går for å være et trygt kjøp.
    Derfor er det litt synd at ingen her på forumet foreløpig ser ut til å kjenne denne, slik at jeg forhåpentligvis kan få en "nøytral" sammenligning av produktene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...glem hc6800, er ikke i nærheten av tw4400 en gang hva ytelse angår... Elendig sortnivå og mangel på CMS (mulig det har kommet i senere firmware-oppdateringer??) gjør denne helt uaktuell. Synes helt ærlig det er rart Mitsubishi ikke har tatt denne modellen ut av sortimentet for lenge siden.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Lygren skriver, så er det bare å glemme denne projektoren. Den har veldig god optikk, og Mitsubishi er kjent for å ha veldig lite problemer, men HC6800 faller dessverre gjennom hva bildekvalitet angår. Det er på ingen måte en dårlig projektor, men den er bare ikke like bra som de andre som er nevnt her.

Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Den siste jeg tok med i vurderingen, Mitubishi HC-6800 er med fordi den er blitt varmt anbefalt av en selger som har minst 20 år i AV-bransjen, og som jeg har handlet mye utstyr fra før.

Problemet der er at jeg ikke er overbevist om at produktet er anbefalt utelukkende fordi det er optimalt for meg, eller om det er fordi han selv har større fordel av å selge det ene foran det andre produktet.
    Da min "forhåndsfavoritt" var Sony VPL-HW20, spurte jeg hvorfor han ikke ville rangere denne som en minst like egnet projektor i mitt oppsett. Svaret var at han hadde eraringer med at Sony's produkter har vært mer ustabile (behov for service/reparasjoner) enn flere andre konkurrenter. Et argument som absolutt veier tungt om det er riktig.

Jeg registrerer at HC-6800 ikke en gang er tatt med i diskusjonen deres her. Betyr dette at dere ikkje kjenner den så godt at dere velger å se bort fra den av den grunn? Eller er det heller at dere kjenner den, men vurderer den som et så klart dårligere valg enn de to andre at den er utelatt fra diskusjonen?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd med meget kompetente rådgivere, må jeg si.
    Stemmer det at HW20 ikke har vertikal lens shift?

Det må da være en skikkelig showstopper for mange? Eller er det andre måter å kompensere for at lerretet gjerne er satt lenger ned enn projektoren?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •