Beste projektor i "mellomklassen"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste projektor i "mellomklassen"

Okey, på tide å slå til på stortromma, og erstatte gyselige Optoma HD 65. Har et 120" hvit lerret (gain 1.1), og kan beskjedent fortelle at Optoma HD65 ikke holder mål lenger. Trenger noe som gir et så bra bilde som mulig, under 20k. Rommet er 98% maskert med barkduk, og er vel på ca. 24 kvm. 100% lyskontroll.

Så hva er beste projektor under 20k? Ønsker bra sortnivå, med mye dynamikk, i tillegg til smell i fargene. Veit ikke om 3D er verdt å satse på enda?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett på TW5500 eller HW20. Sistnevnte har nok litt mer "punch/lysstyrke", og det kan du nok trenge på såpass stort lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg ville sett på TW5500 eller HW20. Sistnevnte har nok litt mer "punch/lysstyrke", og det kan du nok trenge på såpass stort lerret.
    Takk for svar. Hvis jeg velger HW 20 - si at "punchet" i bildet er sprekt og dynamisk. Hvordan vil da sortnivået være på ett så stort lerret?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Takk for svar. Hvis jeg velger HW 20 - si at "punchet" i bildet er sprekt og dynamisk. Hvordan vil da sortnivået være på ett så stort lerret?
    Du vil kunne få et bilde med bra dynamikk, men det forutsetter naturligvis god lyskontroll. Ønsker du en projektor som skal yte bra under lysere forhold, så trenger du mye mer lysstyrke.
    Gitt at du har god lyskontroll så vil du få et godt sortnivå med HW20.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt irritert over at denne tråden ble flytta fra digitale projektorer, og hit til prisjakt.

Men har et spm; sliter med masse prikker tett i tett som "blinker" på lyse scener. Er det pixlene jeg ser, eller bildestøy jeg ser? Kan det være fordi optoma hd65 bare er 720p? 120" er forholdsvis stort, men sitter 4 m unna.

Slipper jeg dette på en av de mellomklasse-projektørene?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, det kan være pixler som har satt seg fast.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Vanskelig å si, det kan være pixler som har satt seg fast.
    Nei, glem pixler, for har sett det før og dette er ikke probl. her. Tror dette er bildestøy. Ikke noen farger eller noe som helst. Bare små prikker tett i tett. Plagsomt når man tenker på det, men ingen andre som har tenkt over det enn meg. Spm er hva som forårsaker det! Ødelagt hdmi-kabel? Pj har for dårlig fyllingsgrad for så stort lerret? Hmm. Trenger hjelp:-?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en moderator kan flytte denne tråden tilbake; kanskje jeg får svar på spm mine?

Dette handler ikke bare om hva/hvilken projektor jeg er ute etter mtp pris, men heller hvordan jeg skal hanskes med å få et så bra resultat som mulig på et slikt lerret.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, tråden må ha blitt flyttet ved en misforståelse? Jeg endret headingen på tråden ganske tidlig, nettopp for at tråden ikke skulle bli flyttet til produkt- og prisjakt. Tråder som bruker pris i headingen blir kategorisk flyttet til produkt- og prisjakt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, tråden må ha blitt flyttet ved en misforståelse? Jeg endret headingen på tråden ganske tidlig, nettopp for at tråden ikke skulle bli flyttet til produkt- og prisjakt. Tråder som bruker pris i headingen blir kategorisk flyttet til produkt- og prisjakt.
    Det er vel slikt som kan skje. Men tilbake til det jeg lurer på.
    Gorm; vet du hva bildestøyet på Optoma hd65 kommer av? Er det på grunn for stort lerret, og at denne billige pj'n har for lite lysstyrke/fyllingsgrad etc? Ødelegger som sagt ikke opplevelsen, men er ganske irriterende når du studerer det i lyse scener. Masse små prikker, tett i tett på lyse scener. Hva er dette, og hva forårsaker det? Vil en dyrere projektor løse dette problemet?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang er din HDMI-kabel? Jeg tror prikkene skyldes dårlig og/eller for lang HDMI-kabel. Har vært borti lignende selv, og problemet forsvant etter å ha anskaffet en bedre kabel. Hos meg så jeg problemet spesielt med 1080p fra BluRay, men kunne også i litt mindre grad ses på 1080i på HD-DVD og fra TV-tuner.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hvor lang er din HDMI-kabel? Jeg tror prikkene skyldes dårlig og/eller for lang HDMI-kabel. Har vært borti lignende selv, og problemet forsvant etter å ha anskaffet en bedre kabel. Hos meg så jeg problemet spesielt med 1080p fra BluRay, men kunne også i litt mindre grad ses på 1080i på HD-DVD og fra TV-tuner.
    Hmm.. Den er bare 5 m lang, men Kan jo prøve kortere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om det kan være kabelen ja. Kjøp en v1.4 spesifisert kabel, så vet du at båndbredden ikke blir noe problem.

For å sjekke om båndbredde er problemet, kan du redusere oppløsningen fra kilden til 720p. Om problemet da forsvinner, er det kabelen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om det kan være kabelen ja. Kjøp en v1.4 spesifisert kabel, så vet du at båndbredden ikke blir noe problem.

For å sjekke om båndbredde er problemet, kan du redusere oppløsningen fra kilden til 720p. Om problemet da forsvinner, er det kabelen.
    Hm, rart. Takk for svar. For utgangssignalet på blu-ray spiller står på 720p. Har koblet fra reciever så spiller går rett inn i pj. Har også nå testet med 1080p, men problemet er likt.
    Har også prøvd to forskjellige blu-ray spillere.

Blir frustrert :???:

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test igjen med en annen kabel av god kvalitet. Er problemet der fremdeles ligger det nok i projektoren. Da har du jo et godt påskudd til å kjøpe deg en ny ihvertfall...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke forverrer problemet når du går fra 720p til 1080p, så har dette neppe noe med kabelen å gjøre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke forverrer problemet når du går fra 720p til 1080p, så har dette neppe noe med kabelen å gjøre.
    Er det noen typiske feil/skade mtp deler i en projektor som kan føre til dette, Gorm? For den var på service for noen mnd siden og byttet pære og "pære-tenner".
    Dette "støvet/dottene" kan ha dukket opp etter dette, uten at jeg ikke har tenkt over det før nå?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det kan vel være kabelen selv om en får støy også på 720p, det betyr vel i så fall bare at kabelen er nesten helt kaputt...? Er forsåvidt enig med Gorm i at det er litt mer uvanlig hvis den først har fungert greit. Uansett er det jo slik at mange HDMI-kabler har relativt dårlig plugg og dermed slites kjapt. Hvis det ikke er kabelen er det trolig HDMI-boardet i projektoren som er ødelagt og da må i så fall projektoren inn på service.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd andre hdmi-kabler - som skal være av bra kvalitet, med henholdsvis en, og tre meter. Samme resultat. Ingen reduksjon av "støy" i lyse scener, overhodet. :? Så da blir det ny projektor :-D

Men.. Ja, det har nå dukket opp ett men. Pga en økonomisk situasjon som har dukket opp må (bør) jeg desverre endre budsjettet litt. Og i stedet for og vente uten projektor fram til økonomien er tilbake på normalt, er budsjettet nå max 15 000,-.

Hva er det beste jeg kan få av pj rundt 15 000 og under, som har nok lysstyrke, samt muligheter for et brukbart sortnivå på ett 120" lerret i denne prisklassen?

Er Optoma HD82 en bra kanditat, eller er lysstyrken for laber?
    Hva med Epson sine modeller? Og Benq w6500? (Bra lysstyrke, men under brukbart når det gjelder sortnivå kanskje?

Hmm. Rommet er i hvertfall nå 100% maskert så rommet er det ingenting å si på ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •