Hvilken innstilling/oppløsning på dvd spilleren 780i...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken innstilling/oppløsning på dvd spilleren 780i...

Får snart en kabel som jeg skal koble fra en dvd med proessive scan til en Benq6100.
    Det jeg lurer på er: på dvd spilleren kan jeg sette opp enten oppløsningen på vga 800x600 opp til 1600x1200 (støtter benq 1280x1024?)
    Eller kan jeg stille den på 480p 576p 720p 1080p hva skal jeg stille den på???
    kan jeg ødelegge noe ved å sette på feil oppløsning o.l?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren er 800x600, så da er det jo ikke vanskelig?

Det beste er å fore projektoren med native oppløsning, da slipper den nemlig å skalere bildet. Dette er enda viktigere med projektorer som BenQ 6100, som jo i utgangspunktet ikke er utstyrt med særlig god bildebehandling. Det beste er vel å bruke en HTPC på den projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Projektoren er 800x600, så da er det jo ikke vanskelig?

Det beste er å fore projektoren med native oppløsning, da slipper den nemlig å skalere bildet. Dette er enda viktigere med projektorer som BenQ 6100, som jo i utgangspunktet ikke er utstyrt med særlig god bildebehandling. Det beste er vel å bruke en HTPC på den projektoren.
    [quote] fra www.eet.no

Resolution Supported 640 x 350 to 1280 x 1024

Så bare her at en kunne kjøre opp til 1280x1024, men det er altså best med native.
    Så jeg skal ikke stille inn dvd til noe 576p eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr bare at projektoren takler signalet, og skalerer det ned til 800x600. Det er derimot ikke optimalt, for projektoren gjør en bedre jobb når den får "rktig" signal (800x600).

Det kan du, men bildet ville blitt bedre om du brukte en HTPC som skaler det om til native oppløsning. Det vil si at med film i 16:9 vil native oppløsning være 800x450. Via HTPC vil også bildene alltid være progressive.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det betyr bare at projektoren takler signalet, og skalerer det ned til 800x600. Det er derimot ikke optimalt, for projektoren gjør en bedre jobb når den får "rktig" signal (800x600).

Det kan du, men bildet ville blitt bedre om du brukte en HTPC som skaler det om til native oppløsning. Det vil si at med film i 16:9 vil native oppløsning være 800x450. Via HTPC vil også bildene alltid være progressive.
    Nå har jeg fått kabelen, ser veldig bra ut! Eneste er at når jeg stiller den inn på 800x600 så får ikke pj noe signal?
    Men når jeg setter den på f.eks 576p så kommer det bilde...
    Ellers hakker det litt (som ved interlaced signal) når jeg kjører 576p (720x5xx), ved 480p(720x480) er det helt perfekt!

Jeg har nå fått en annen problemstilling etter den nye kabelen, hvordan skal jeg koble den for å se dvd på tv?
    Jeg bruker nå scart utgangen for å få komponent, kan jeg bruke en scart som går ut i 2 nye scart? Vil signalet bli dårligere da?
    Gidder ikke kjøpe noe, for så å finne ut at det ikke virker

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil miste bildekvalitet med å splitte opp. Gjør som jeg. Jeg sender RGB gjennom scart til proj'en min. Jeg sender vanlig video (gul ledning) til TV. Da kan jeg se dvd på proj og tv samtidig om jeg vil. Selv om video er den dårligste løsningen for bildekvalitet så holder det til TV. For meg er bilde på tv mye bedre enn på projektoren. Jeg oppdaget ingen forskjell i bildekvalitet fra scart til tv (som jeg hadde før jeg fikk proj'en) og video (gul) til TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Du vil miste bildekvalitet med å splitte opp. Gjør som jeg. Jeg sender RGB gjennom scart til proj'en min. Jeg sender vanlig video (gul ledning) til TV. Da kan jeg se dvd på proj og tv samtidig om jeg vil. Selv om video er den dårligste løsningen for bildekvalitet så holder det til TV. For meg er bilde på tv mye bedre enn på projektoren. Jeg oppdaget ingen forskjell i bildekvalitet fra scart til tv (som jeg hadde før jeg fikk proj'en) og video (gul) til TV.
    Jeg koblet dvd fra kompositt(gul) til gul kompositt på fremsiden av tv, men fikk ikke noe bilde :?:
    Prøvde også svideo fra dvd til svideo inngangen forran på tv, men heller ikke nå noe bilde :?:
    Er det noen annen løsning nå???

Ellers slo det meg hvorfor jeg ikke får signal når jeg setter den på 800x600, jeg kjører jo ikke fra pc ops:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet dvd fra kompositt(gul) til gul kompositt på fremsiden av tv, men fikk ikke noe bilde
    Prøvde også svideo fra dvd til svideo inngangen forran på tv, men heller ikke nå noe bilde
    ikke bilde? hmm..hvilken spiller har du?

Når jeg tenker meg om så lar jeg video(gul) gå fra dvd og inn i en "konverter" til scart. Slik at den kan kobles på en av de 3 scart inngangene jeg har på tv. scart kabel kan nemlig også kjøre kompositt (gul video). Så har jeg en scart ledning direkte mellom dvd-spilelr og proj. Det viktigste er å la det være en direkte linje mellom dvd-spiller og projektor for best mulig bilde.

Har du mange scart bak på tv? Du kan vurdere det samme som jeg har gjort..Konverteren kostet ikke så mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Jeg koblet dvd fra kompositt(gul) til gul kompositt på fremsiden av tv, men fikk ikke noe bilde
    Prøvde også svideo fra dvd til svideo inngangen forran på tv, men heller ikke nå noe bilde
    ikke bilde? hmm..hvilken spiller har du?

Når jeg tenker meg om så lar jeg video(gul) gå fra dvd og inn i en "konverter" til scart. Slik at den kan kobles på en av de 3 scart inngangene jeg har på tv. scart kabel kan nemlig også kjøre kompositt (gul video). Så har jeg en scart ledning direkte mellom dvd-spilelr og proj. Det viktigste er å la det være en direkte linje mellom dvd-spiller og projektor for best mulig bilde.

Har du mange scart bak på tv? Du kan vurdere det samme som jeg har gjort..Konverteren kostet ikke så mye.
    Har en kiss dp500, skal teste det med en gang jeg kommer hjem.
    Jeg har "bare" 2 scart innganger på tv

Er det en slik scart med svideo samt gul, rød og vit kompositt inganger på?
    Det funket ikke heller, hverken svideo eller gul kabel :evil:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm merkelige greier. Jeg har riktignok en panasonic dvd-spiller som funker ganske bra. kostet i sin tid rundt 3500-4000kr tror jeg

Og ja..det er en slik greie du beskriver...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •