Kjøpe Epson EH-TW4400 ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe Epson EH-TW4400 ??

har lur på og kjøpe ny projektor da den gamle benq 7700 ar tatt kvelden .
    lurte på og kjøpe Epson EH-TW4400 men etter det jeg har lest er det noen som har støv problemer. er dette et stort problem ?.

jeg har et lerret på 236cm bredt og sitter ca 3.5 m unna lerretet vill da screendoor bli merkbart eller må jeg opp til sony HW20 ?

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags støv problemer?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at du til nå har levd med støyen fra 7700, så blir neppe TW4400 noe støyproblem ;-)
    Det du har lest angående TW4400, er vel at enkelte mener irisen støyer litt. Personlig syns jeg dette er noe overdrevet, selv om enkelte enheter støyer noe mer enn andre. "Støyen" kan vel best beskrives som svak harddisk-aktig knitring, og kun når irisen jobber. Jeg vil forøvrig tro at flertallet ikke engang har aktivert irisen, da TW4400 har forholdsvis høy kontrast og godt sortnivå selv uten dynamisk iris. Den har i alle fall veldig mye bedre kontrast og sortnivå enn 7700, og det får irisen aktiveres.

Screendoor tror jeg ikke du skal bekymre deg over heller, selv om HW20 selvfølgelig har mye høyere fillrate
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh... STØY problem.

Enig med Gorm, kommer mer lyd fra min PS3 en Projektoren. Med andre ord, ikke et problem. Eneste er klikkelyden som du hører om du kjører med iris på, men dette er (som Gorm også sier) ikke nødvendig utifra egen erfaring.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar :-)
    jeg endte opp med og kjøpe sony hw 20 og er kjempe fornøyd.
    bestilte også med Proff kalibrering (BASIC). så jeg angrer ikke på det :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg opplever tw4400 som støysvak og en svært så omgjengelig pj myyyye for 12999.- :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye "tilbake" er tw4400 mot hw20?
    Tw4400 virker jo hyggelig priset nå, vist den holder seg godt mot 5500 å hw20.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og er TW5500 verdt 4000 kr mer enn TW4400? Er ikke forskjellen på de to marginal når de er kalibrert (som vi fikk inntrykk av i din test av TW4400 i Hjemmekino), eller er det kommet fram større forskjeller nå et års tid etter at du testet dem, Gorm?

Et spørsmål til: Hvor vanskelig er det å skru av dekslene på TW4400 og gi dem en omgang med matt sort spraylakk?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW5500 er marginalt bedre enn TW4400, da spesielt med tanke på bildeprosessering, samt at den dynamiske irisen påvirker fargetemperaturen i noe mindre grad (for de som ønsker å benytte dynamisk iris).

Det avgjørende for meg, når det gjelder valget mellom disse to, ville vært lerretstørrelse. TW5500 er nesten umulig å kalibrere perfekt hvis den skal benyttes med økonomi-drift på lampen. Det vil si, hvis en følger ISF og THX standarden om akseptabelt avvik inntil 3 deltaE, er det ikke noe problem. Når jeg kalibrerer er alltid målet å komme under 1 deltaE både på fargerom og gråskala, og det er da følgende gjøres gjeldende:
    Det finnes nemlig bare en fargemodus (på begge projektorer) som har lineær gamma-respons, og det er fargemodus "Natural". Ulempen med TW5500, er at fargerom natural har prekalibrert noe undersaturert fargerom, samt at "skintone" parameteret er låst, og tilfører grønntone i bildet. Dette er ikke noe problem så lenge projektoren kjøres med full spenning på lampen, for da er fargerommet OK, samt grønntonen fra skintone justeringen påkrevd. Settes den i økonomi-drift derimot, så tilføres en kraftig grønnstikk i bildet, som man kun kan fjerne ved å kjøre grønn gain ned til minimum, noe som reduserer lysstyrken fra projektoren kraftig, samt gjør det nærmest umulig å få til lineær D65 (6500 kelvin) i den mørke enden. I tillegg vil fargerommet være betydelig mindre i øko-modus, og det er ingen fordel når det i utgangspunktet var litt "trangt".
    Ergo, jeg ville valgt TW5500 til en sortmaskert kino, der man benytter 100" grå duk, eller større. Og selvfølgelig kalibrert projektoren med full spenning på lampen. For mindre lerret (eller 106" og mindre hvit duk) ville jeg gått for TW4400 i økonomi-modus. TW4400 kan forøvrig kalibreres tilnærmet perfekt uansett lampespenning, da fargerommet i utgangspunktet er alt for stort (og fint kan reduseres), og skintone justeringen kan reduseres i øko-modus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips, Gorm. Med mitt mørkerøde rom som er sortmaskert rundt lerretet og litt ut på sideveggene og taket, samt mørkegrå teppefliser på gulvet og 77" lerret regner jeg med TW4400 på øko er det rette valget av de to. Og da blir valget mellom TW4400 og Sony HW30. Mtp prisen ville valget vært lett dersom ikke jeg hadde hatt så sykt lyst til å kunne kjøre Formel 1 og Nascar i 3D...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •