Hvor gal er fagebalansen/sortnivået på BenQ 6100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor gal er fagebalansen/sortnivået på BenQ 6100

Jeg har innredet et soverom til kino og leser og leser for å bestemme meg for en projektor. Jeg skal projesere er relativt lite bilde (160-170cm) fra 3-4.2 meter.

Rommet og taket er malt i en veldig mørk rødfarge og jeg har full lyskontroll.
    Projektoren skal drives fra en HTPC og kildematerialet er kun DVD samt noe DivX(ferie-filmer :wink: ) . HTPC'en står i dag koplet opp til TV'en med S-video kabel og viser filmer over hjemmenetterket.

Den eneste film-projektoren jeg har sett "live" er 4805 på HiFi senteret i Kristiansand. De projeserte er bilde på ca 250cm som ble betraktet fra ca 5m.
    Bildet var OK, men jeg mistenker at lysstryken, kontrasten og fargemetningen hadde vært bedre med et mindre bilde. Jeg måtte nesten ut til 2X lerretbredden før screendoor var usynlig. Selv om jeg "headbanget" som en tungrocker på heavy-metal konsert klarte jeg ikke å se regnbuer.:-)

Et eksempel på hva som gjør meg forvirret:
    * HiFil syntes folk var gule i ansiktet når han så Biddas Benq6100
    *Projectorcentral : " Flesh tones in particular look naturally pleasing."
    Er det rart jeg klør meg i hodet!!

Jeg vet at H30 og 4805 er bedre enn BenQ6100, men er de virkelig 5000kr bedre?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg ikke fatte å begripe att de er Men jeg har ikke sett bildet på h30 og 4805 så jeg kan nok ta skikkelig feil her! Det som kan sies er at jeg er meget godt fornøyd med Benq 6100 og at mennesker ser ut som kinesere har ikke jeg sett noe av....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg håpet på. Jeg fant Biddas post om sammenlikningen mellom hans projektor og 4800/7800/ 8700 og han var godt fornøyd i forhold til prisen vel og merke.

Ved å gjøre "alt" riktig:
    -HTPC
    -Greyline lerret med sorte kanter
    -100% lyskontroll + mørkmalt rom og tak

hadde jeg håpet å få et bilde jeg og familien kunne leve med.

Et av ankepunktene mot Benq6100 har vært mangel på separat RGB justering men dette er relativt enkelt å få til fra en HTPC.

Det er noen på Avsforum som eksperimenterer med service-menyen samt fargefilter for å få mest mulig ut av BenQ6200. Dette burde kunne overføres til 6100 modellen for å hente ut det lille ekstra?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir68
    Det er noen på Avsforum som eksperimenterer med service-menyen samt fargefilter for å få mest mulig ut av BenQ6200. Dette burde kunne overføres til 6100 modellen for å hente ut det lille ekstra?
    heisann

Husk at vi 6100/6200 eierne ikke har de samme kravene til bilde som en del guruer her på forumet.

Til info har jeg nå montert 4805 hor naboen og denne er nå kalibreret. Jeg kan si at de 7 lappene den koster mere enn 6100 er ihvertfall ikke jeg villig til å gi :wink:

Med htpc og 6100 tror jeg du vil få en kobinasjon som er vanskelig å slå når det gjelder bildekvalitet pr. krone :lol:

Er du i nærheten av der hvor jeg bor er du velkommen til å se mitt bilde.

mvh
    Bidda

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innbydelsen, Bidda. Men blir litt langt fra Kristiansand.:-)

Jeg kan si at de 7 lappene den koster mere enn 6100 er ihvertfall ikke jeg villig til å gi
    Det var vel dette jeg egentlig var ute etter å høre. Vi ha alle begrensede midler, og å svi av 15k på forbrukerelektronikk vil ikke falle i god jord hjemme. Jeg er ikke i tvil om at 4805 er bedre på omtrent alt, men den koster jo nesten det dobbelte(uten å være dobbelt så god).

Skal jeg bruke så mye penger på en proj skal den hvertfall kunne vise meg alle pixlene/linjene fra en PAL DVD.

Geir

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med BenQ 6200 ? Den har høyere oppløsning, slik at selv ved 16:9 filmmateriale, vil du få oppløsningen som er på DVD plata, nemlig 1024*576. (hvilket igjen er den samme oppløsningen som de dedikerte 16:9 prosjektorene gir med Matterhorn brikka).

BenQ 6100 har lavere oppløsning, slik at du her taper litt oppløsning horisontalt (og også vertikalt ved 16:9). 800*600 brikken i BenQ6100 vil i 16:9 gi deg oppløsning på 800*450, altså lavere i både horisontal og vertikal retning (dette gjelder dersom du ikke strekker bildet) Strekker du bildet får du jo 600 pixler oppløsning vertikal og 800 horisontalt, så her taper du kun litt i horisontal retning.

Uansett, en BenQ6200 plukker du opp for 10.000, ikke så mye dyrere enn BenQ 6100, jeg har en BenQ6200 og er godt fornøyd, denne har også "native" oppløsning på 1024*768, hvilket vil si at du får et perfekt databilde dersom du skal plugge prosejktoren til en datamaskin (dette er faktisk ganske viktig hvis pc er et av bruksområdene)! Skal du av og til se 4:3 (TV eller DVD med 4:3 bilde), så blir jo oppløsningen overlegen i forhold til en 16:9 prosjektor...

Se temaet 4:3 eller 16:9 hvor dette med oppløsning diskuteres!
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12197

Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest tråden din, og jeg synes du har et godt poeng. En BenQ6200 vil virke som en "fattig-mans" matterhorn mhp oppløsning.

oppløsningen som er på DVD plata, nemlig 1024*576
    DVD oppløsningen er 720x576 slik at 6100'en gir mer enn full oppløsning horisontalt, men mangler 576-450=126 pixel vertikalt.

Jeg har vurdert BenQ 6200, og hadde nok valgt denne hvis den kostet det du antyder. (Legg på 27% :-( )
    Objektivet på 6200'en er noe mer "short throw" enn jeg ville foretrukket, men den økte oppløsningen ville gjøre at jeg kan sitte 25% nærmere...
    Ikke lett dette.

Jeg skal kjøre denne fra en HTPC, men kun pga billedkvaliteten. PC'en kan brukes til støyreduksjon, resizing, oppskarping, fargekorrigering mm samt at den gir et bedre bilde enn de aller,aller fleste DVD spillere.

Vanlige PC aktiviteter som surfing og spilling skjer på datarommet på loftet hvor det står to pc'er i nettverk. Ungene mine er ganske populære i gata pga dette. Jeg begynner å bli ganske lei maskingevær lyden fra Battlefield Vietnam.:-(

Hjemmekinoen skal kun brukes til film, og ikke noe annet.

På papiret er vel kanskje en Panasonic AE-500 det beste valget for meg pga 16:9, høy oppløsning, DVI m.m. , hvis man tar hensyn til pris . Det som stopper meg er HiFills (og andres) påstand om at SVGA DLP'er ser bedre ut enn XGA LCD på DVD materiale!!!

Valgets kval....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir68
    ....Jeg har vurdert BenQ 6200, og hadde nok valgt denne hvis den kostet det du antyder. (Legg på 27% :-( )
    ....
    Finnes en brukt 6200 på AVtorget, mulig at det er denne som er retningsgivende for prisantydningen :wink:

Bidda

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info har jeg nå montert 4805 hor naboen og denne er nå kalibreret.
    Bidda
    En HOR nabo??? hmm ikke bra det dah

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Finnes en brukt 6200 på AVtorget
    Bidda
    Prisantydning er ikke 10K(men 11 1/2), men Jonia har kanskje prutet den ned til denne prisen for meg? :lol:

Geir

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...fint om dere prøver holde tema her... 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, havner snart i chitchat mappa.

On topic:

Hvor stor er offset for BenQ6100? Og JA jeg har brukt søkefunksjonen både her og vha Google..

Det eneste jeg har klart å grave opp er 12% offset for BenQ6200, men denne bruker en større DLP chip (0.7" kontra 0.5").

Vil dette gi lik,mindre eller større offset.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se prisdiskusjon video for hvor du får kjøpt 6200'en for 10740 kr!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg måtte bare se med egne øyne og bestilte en 6100 fra Netttdata i Sandnes.(Eneste som hadde på lager)

I mangel av lerret malte jeg en sponplate med matt Jotun S2000 og pusset mellom hvert strøk. Resultatet ble meget bra.

Koplet opp BenQ'en til HTPC med VGA kabel. Som alle førstegangskjøpere fikk jeg WOW følelsen av å se desktopen så stor. Imponerende fillrate og skarphet.
    Jeg er ikke i tvil om at SVGA oppløsning er brukbart til DVD/DivX filmer.

Etter å ha "dævlet" litt fant jeg ut at det optimale var å kjøre 600x800@75Hz for både PAL og NTSC(Film 24FPS) med ReClock.

Fokus:
    Bilde var skarpt bortsett fra øvre venstre hjørne. Dette ble mer fremtredende når jeg zoomet bilde til minimum. Jeg kan stille dette hjørne skarpt, men da blir resten av bilde noe uskarpt. Det er ikke merkbart på film, men irriterende på data-bilder. Med bilde zoomet til maks var effekten mindre fremtredende.

Lystyrke:
    Det er tydelig at dette er en projektor beregnet for presentasjon. Lysstyrken er for høy for meg i presentasjonsmode og Ecomode. Noe av problemet er at jeg viser et relativt lite bilde, som øker lystyrken med kvaderatet av bildebredden.
    Kun i video-mode får jeg en lysstyrke som minner om lysstyrken i en kino. Det er mulig det beste hadde vært å kjøre i Eco-mode med et gråfilter(ND-Filter) for å temme lysstyrken.

Farger: Bidda skrev i sin review av 6100 at farene ikke hadde samme smell som X1. Uten å ha sett noe annet enn Infocus 4805 vil jeg påstå at her er det mye å hente. Fargemetningen er OK for blå, men grønn og spesielt rødt har ikke den metningen som skal til for å gjøre meg fornøyd.
    Drakten til spidermann så litt tam ut.

Mangelen på rødt er også grunnen til at folk får litt gulere ansiktsfarge enn i virkeligheten.(Ref HiFils kommentar)

Hele fargebalansen virker litt kald. Hvis jeg prøver å tilføre bilde mere rødt, så er det liksom ikke mer å hente bortsett fra at de andre fargene blir forandret(blått dreier mot lilla osv). Blod MÅ se ut som blod, ikke sant.

Regnbuer:
    Dette var skikkelig plagsomt til jeg fant ut at dette var utrolig avhengig av lysstyrken. Kun i videomode var dette til å leve med, mens i Eco mode var det helt forferdelig. Spesielt den hvite underteksten mot den svarte bakgrunnen ga regnbuer hver gang jeg flyttet blikket fra filmen og ned til underteksten. Jeg så ingenting av dette når jeg var å så på Infocusen, men her var lysstyrken lav pga stort bilde på 250cm.

Jeg har fått lånt et grått lerret og skal teste mer til kvelden. De andre i familien skrøt av bildet, men etter mange år som hobbyfotograf og hundrevis av timer i Photoshop er jeg blitt kresen på farger. Siden jeg kjører HTPC kan jeg justere farge/lys/kontrast på både BenQen og PC'en så det er mange muligheter som må testes ut.

Akkurat nå er føler jeg meg litt skuffet. Jeg hadde håpet at denne kunne gi meg et bilde jeg ble fornøyd med. Det er et stort sprang i pris for å få noe bedre. Nesten det dobbelte.

Geir (Har vondt i øynene i dag)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Kjempe fint innlegg, med din bakgrunn innen foto så stiller du helt klart krav som er høyere enn for den normale førstegangskjøper, så da er det bare å begynne å spare til bedre utstyr :wink:

Planlegging og oppgradering er jo halve morroa!

mvh
    Bidda

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg skjønner at folk kan være fornøyd med bildet i forhold til prisen.
    Det hjalp betraktelig med et lerret istedet for en malt sponplate. :-)
    Jeg resatte alt av fargejusteringer og begynte på nytt og har fått et OK resultat. Ikke perfekt, men et bilde jeg kunne levd med hadde det ikke vært for regnbuene.

Jeg ble litt overrasket over at jeg var så følsom for regnbuer. Hovedproblemet er et BenQ6100 er så lyssterk. Selv i videomode hvor det blanke feltet i RGB hjulet ikke blir brukt er lyset for sterkt fordi jeg skal ha så lite bilde.

Hvis jeg flytter projektoren maksimalt bakover får jeg et bilde på 190cm+. Først her begynner jeg å bli fornøyd med lysstyrken og regnbuene blir redusert. Da har jeg dradd Brightness og Contrast et godt stykke ned. Problemet er at dette ødelegger for mye for kontrasten i bildet.

Jeg får skrape sammen noe mer penger. Havregryn er jo ikke SÅ vondt. :-)

Geir

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren er returnert, men jeg har ikke helt avskrevet DLP. Jeg må få sett en projektor med raskere fargehjul først.

iflg. denne tråden på Avsforum ringte en fyr til BenQs fabrikk i Suzhou og fikk bekreftet at 6100/6200 har en fargehjul hastighet på 7200 rpm.

7200 rpm / 60 sekunder/min = 120 omdreininger pr. sek = 2X fargehjul. (ved 60 Hz). Ved PAL 50 Hz er da hastigheten 1,67X.

Hvis dette er riktig, har 6100/6200 2X fargehjul og ikke 3X som vi har trodd!!!

:shock:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh. Da er det ihvertfall ingen argumenter igjen for å foretrekke den framfor X1 (hvis den er å oppdrive da).

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    heh. Da er det ihvertfall ingen argumenter igjen for å foretrekke den framfor X1 (hvis den er å oppdrive da).
    Jo på støy!

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde den støyet omtrent like mye? Kanskje jeg ikke fulgte så nøye med når jeg så den i drift da, men jeg synes det låt omtrent som fra x1'en min. Uansett, på bildesiden er det ingenting å hente, men diskusjonen er vel lite interresant, siden x1 er utgått forlengst.

Beklager disse tåpelige innspillene, men jeg føler sånn for å vifte litt med fanen for den utgåtte projektoren min innimellom. Den har blitt slik en god venn.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •