Hvor godt sortnivå kan forventes av en projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor godt sortnivå kan forventes av en projektor?

Jeg tenker da på hvordan DLP, LCD, LED, LCOS eller SXRD projektorer kan måle seg mot plasma, lcd eller led-lcd tv-skjermer på sortnivå?

F.eks i en test fra flatpanels.dk, har de Panasonics X20 budget serie til testing, denne måler et sortnivå på 0,06 cd/m2, klarer noen av dager beste projektorer å overgå dette?

Det er sikkert flere faktorer som må taes i betraktning, men tenker mest mulig plug and play i et rom med 100% lyskontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Många tar fel på vad 100% ljuskontroll är. 100% ljuskontroll är egentligen att du kan göra rummet fritt från inkommande ljus. Det är fint, men med runt 1000 lumens från en projektor vill man ha 2 saker. Ett lerret som ger bilden rakt tillbaka till tittarna. Träffar ljuset en vägg med reflekterande yta så fördubblas nästan ljuset. Svart kan vara lika reflekterande som vit om man har fel mattkode eller material på väggen eller tak.

Har man en eller flera väggar som är vita, eller ett tak som är vitt så har man som regel ett dåligt utgångspunkt. Oavsett hur bra ljuskontroll man har.

Men för att svara generellt på din fråga så är det väldigt få projektorer som kan hamla upp i svartnivå som dagens paneler. Vi pratar fort om Projektorer i 50,000 klassen, perfekt kalibrerad i ett perfekt maskerat rum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar:-D
    Vil da velge flatskjerm istede for projektor, sortnivået er det viktigeste for meg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    mackanzocz har helt rett i at en projektor er langt mer følsom for rommets vegger og tak enn TVer, der bilder produseres "inne" i apparatet fremfor som følge av en refleksjon fra et lerret.

Når det er sagt; selv i et relativt lyst rom, såfremt en har maskert vinduer og slikt greit, produserer en hel rekke projektorer en OPPLEVELSE som langt overgår en TV på 50-60-tommer. Du kan bruke en hel rekke justeringstriks for å hente inn eventuelle detaljer du mister som følge av romrefleksjonen, f.eks. er justering av gamma til et lavere nivå noe som ofte fungerer greit.

Hovedårsaken til at opplevelsen blir en helt annen på et stort lerret enn TV er selvsagt størrelsen på bildet. Den økte størrelsen gir mer innlevelse og langt bedre detaljering av bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt å spørre omtrent det samme spørsmålet selv. Oppgraderte fra Epson TW2800 til Sony HW15 rett før jul, spesielt på grunn av moire-problematikk på acousticHD-lerretet mitt (v1). Bildet er mye bedre på alle måter, men på helt svart bilde finner jeg det fortsatt litt lyst, mao at jeg kan se tydelig skygge hvis jeg holder noe i veien. Jeg har bare hvite vegger og tak så rommet er selvfølgelig ikke ideelt når det kommer lys på lerretet, men jeg ville kanskje forvente at et helt svart bilde uten lys var svartere.

Jeg kjører user3, og normal fargetemperatur, men har ikke rukket å gråskalakalibrere ennå. Vil gråskalakalibrering hjelpe på dette?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Hadde tenkt å spørre omtrent det samme spørsmålet selv. Oppgraderte fra Epson TW2800 til Sony HW15 rett før jul, spesielt på grunn av moire-problematikk på acousticHD-lerretet mitt (v1). Bildet er mye bedre på alle måter, men på helt svart bilde finner jeg det fortsatt litt lyst, mao at jeg kan se tydelig skygge hvis jeg holder noe i veien. Jeg har bare hvite vegger og tak så rommet er selvfølgelig ikke ideelt når det kommer lys på lerretet, men jeg ville kanskje forvente at et helt svart bilde uten lys var svartere.

Jeg kjører user3, og normal fargetemperatur, men har ikke rukket å gråskalakalibrere ennå. Vil gråskalakalibrering hjelpe på dette?
    Ingen digitale projektorer klarer å "produsere" absolutt sort, hvilket betyr at man vil se skygger ved å plassere handen i lysbanen. Dog, en gråskalakalibrering kan hjelpe for både bildedynamikk og sortnivå, men det er ingen garanti for det. Formålet med en gråskalakalibrering er i hovedsak å få en korrekt hvitbalanse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ingen digitale projektorer klarer å "produsere" absolutt sort, hvilket betyr at man vil se skygger ved å plassere handen i lysbanen. Dog, en gråskalakalibrering kan hjelpe for både bildedynamikk og sortnivå, men det er ingen garanti for det. Formålet med en gråskalakalibrering er i hovedsak å få en korrekt hvitbalanse.
    Takker. AcousticHD v1 er jo også hvit med med 1.0-gain så dette hjelper sikkert heller ikke. Synd alle de nyere grå acoustic-dukene ikke passer V2-rammen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med riktig lerret kommer man hvertfall mye lengere

Projektor lerret fra Screen Innovations - HD lerret til prosjektor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. men husk at slike lerret fører med seg en bråte andre ulemper, som f.eks svært snever innsynsvinkel, og gjerne sparkling effect (refleks-aktig glitring i hvitt)
    Dette er jo ikke ideelle lerret, men snarere lerret laget for å kompensere for rom som ikke egner seg for projektor i utgangspunktet. I slike rom er de selvsagt "helt konge", men så koster de også gjerne mer enn selve projektoren. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det er veldig spennende at diskusjonen er i gang rundt Black Diamond.

Vi vil anbefale alle som er nysgjerrige om å få lerretet demonstrert eller i det minste se på videoklipp på vår nettside. Selv om bråten med problemer som Gorm nevner forekommer, så vil vi påstå at dette langt fra er et problem med Black Diamond.

Innsynsvinkelen er noe mindre enn et "vanlig" lerret (hvor mange sitter i vinkel og ser på film uansett?) og på 1.4 gain duken kan det så vidt oppleves sparkeling i hvitt (minimalt på 1.4 og ikke noe på 0.8 ).

Etter den første offisielle visningen på Oslo Hi-Fi Center på deres vårmesse, var tilbakemeldingene kun positive, og det var ingen som engang nevnte innsyn eller sparkling. Noen reagerte dog på prisen, men når man opplever hva dette lerretet gjør for til og med billige projektorer, så vil dette for mange være den neste naturlige oppgraderingen fremfor en enda dyrere projektor.

Projection Design anses av mange som de mest kresne og nøyaktige produsenetene av projektorer. De er ekstreme på kalibrering og en lang rekke Hollywood filmer er mastret på deres projektorer. De er tilhengere av Black Diamond og bruker lerretene blant annet på messer (senest på ISE i februar)

I og med at lerretduken er nesten svart, så vil det svarte i et bilde gjengis på en god måte selv midt på lyse dagen eller om du har spottene i taket ditt på for å kunne ha det litt sosialt underveis i film eller TV titting. Sammenlignet med et hvitt lerret økes faktisk kontrasten med over 900% (Black Diamond 0.8 gain).

På kvelden har det også klare fordeler. Blant annet reduseres lysrefleksjoner i rommet med 75%, og det er ikke lenger samme behov for maskering av lerretet sammenlignet med en hvit eller grå duk.

Siden vi er leverandør av disse lerretene oppfordrer vi til å gjøre egen research på dette området. Lerretene er testet med veldig gode resultater verden over og kommer snart i Lyd & Bilde, Hjemmekino og Teknisk Ukeblad. Mange av disse samt en rekke spennende videoklipp finnes på Projektor lerret fra Screen Innovations - HD lerret til prosjektor.

Martin Norstrøm
    projektorlerret.no

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal teste dette lerretet i min batcave (kanskje denne uken) og kommer til å komme med mine inntrykk i denne tråden etter testen. Blir spennende å se hva dette gjør med VW90 bildet kontra Adeo hvit duk med 1.2 gain. Hva det gjør med lyset på er rimelig uinteresant for meg...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, gleder meg til å høre om resultatet.
    Kanskje bilder også? (hvis det har noe for seg)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ytterligere lerrets diskusjon bes tatt i rett forum. For ettertiden vil det jo være svært vanskelig å søke opp denne informasjonen, når den ligger "gjemt" under digitale projektorer. Ber også forhandler om å begrense seg kun til å respondere på tekniske spørsmål.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt