4:3 kontra 16:9 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enda viktigere... Når vises dette???

Mvh

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom i dagtidlig og da stod han i dusjen for å gjøre seg fin :wink: , opptaket hadde noe med testen av projektorer i DVD & hjemmeino slik jeg oppfattet det.

Regner med at han gjør en info til oss om dette i en egen tråd.

Bidda

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden handler om 4:3 kontra 16:9, ikke TV2 hjelper deg.. Back to topic !

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal få oss på rett kurs igjen jeg! :wink:

Poenget mitt med innlegget var å finne ut om 4:3 prosjektoren min gir samme oppløsning som en dedikert 16:9 prosjektor. Og svaret her er JA, men at jeg vil få lyse grå felter oppe og nede på skjermen. Så det må en maskering til for å få det perfekt.

MEN, dersom det er aktuelt å se en 4:3 film (endel eldre konsertopptak er jo i 4:3), eller en av og til skal se vanlig TV, så vil en dedikert 4:3 gi en bedre oppløsning og dermed bedre bilde enn en 16:9. Dette fordi 16:9 prosjektorene ikke vil klare høyere vertikal oppløsning enn 450 (H30) og 480 (4805), Matterhorn brikken (1024*576) som er på de dyrere 16:9 prosjektorene er bedre, men begrenses likevel til 576 pixler i vertikal oppløsning, altså klart mindre enn BenQ som har 768 pixler i vertikal oppløsning.

Derfor vil jeg konkludere med at en ren 16:9 prosjektor ikke nødvendigvis gir bedre oppløsning enn en 4:3 på 16:9 materiale, og selvsagt ikke på 4:3!

Det betyr at 2 identiske prosjektorer, med ett unntak, og det er brikken som er hhv 4:3 og 16:9, der horisontaloppløsningen er 1024 (som er det beste av 16:9 brikker pr dags dato), så vil bildet bli like bra i 16:9 på begge prosjektorene, og bedre på 4:3 prosjektoren ved visning av annet materiale. Hvilket igjen betyr at en god 4:3 prosjektor er et bedre valg!

Og så tilbake til analogien som ble trukket med fjernsyn. Dersom en vil se 16:9 på en vanlig 4:3 TV blir bildet veldig lite fordi så mye av bildet går bort til de svarte stripene. Dette er jo ikke tilfellet med en 4:3 prosjektor. Bildet blir ikke mindre, du zoomer jo opp til den størrelsen du vil ha uansett. Derfor ville jeg valgt (og har valgt) en 16:9 TV og en 4:3 prosjektor.

jonia skrev:
    Dette betyr jo faktisk igjen at:

H30 ved 4:3 = 600 * 450 = 270.000 pixler

Nei. Det blir 800 x 600 såfremst du har ny versjon eller oppdatert software
    Det skjønner jeg ikke, brikken er oppgitt å ha en oppløsning på 800*450, altså en 16:9 brikke, hvordan er det mulig ved en softwareoppgradering å få 600 pixler vertikalt da? Tilfører softwaren 150 pixler i vertikal oppløsning til bildebrikken? I såfall vil jeg installere flere slike!! :lol:
    Men dersom H30 er en 4:3, så vil 800 * 600 høres rimelig ut, jeg har bare basert meg på det Tiger har sagt tidligere i tråden om oppløsningen til H30!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    JOg så tilbake til analogien som ble trukket med fjernsyn. Dersom en vil se 16:9 på en vanlig 4:3 TV blir bildet veldig lite fordi så mye av bildet går bort til de svarte stripene. Dette er jo ikke tilfellet med en 4:3 prosjektor. Bildet blir ikke mindre, du zoomer jo opp til den størrelsen du vil ha uansett. Derfor ville jeg valgt (og har valgt) en 16:9 TV og en 4:3 prosjektor.
    Etter å ha blemmet meg ut ettertrykkelig på projektorspesifikasjoner lenger opp, skal jeg la være å kommentere oppløsningen til H30. Men det ovenstående har jeg en liten kommentar til:

TV og projektor har en vesentlig forskjell: Mens TVen kommer i 1 pakke, så består et projektorsystem av BÅDE projektor og lerret. Hvis du altså går for 4:3 projektor, så kan du ganske riktig zoome, som du sier, men poenget mitt er da at det vil være LERRETET som begrenser bildestørrelsen. For den som bruker 4:3 mye vil det være naturlig å gå for 4:3-lerret, og da hjelper det lite å zoome ved 16:9, siden bildet da vil gå på utsiden av lerretet. Har man 4:3-lerret, vil altså 16:9 bildet bli mindre enn det oppnåelige 4:3-bildet, uansett projektor eller zooming.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Matterhorn brikken (1024*576) som er på de dyrere 16:9 prosjektorene er bedre, men begrenses likevel til 576 pixler i vertikal oppløsning, altså klart mindre enn BenQ som har 768 pixler i vertikal oppløsning.
    Med tanke på at oppløsningen på materialet kun er 576 pixler så tror jeg ikke det er noen krise.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at det ikke er noen krise. Men det ble forklart tidligere i tråden at selv om kildematerialet ikke nødvendigvis har like høy oppløsning som prosjektoren, vil bildet fortone seg bedre jo høyere oppløsning prosjektoren har da bildet skaleres opp!

Dette er jo bare pirk dette her da, men poenget er, og nå gjentar jeg meg selv, at en 4:3 gir mer fleksibilitet og like god eller bedre oppløsning enn en 16:9 prosjektor!

Hva angår lerret og zooming, så hadde jo jeg sett for meg at 4:3-lerretets horisontale lengde tilpasses den størrelsen en ønsker på bildet i 16:9, en står jo fritt til å velge lerret selv, så får du et enda større bilde i 4:3 hvis du vil ha det, eller så kan du zoome det ned til en passe størrelse hvis det da blir for stort.

Fleksibilitet, mine venner, det er det jeg mener!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal innrømme at siden det er åpenbart at 4:3 projektorer gir flere piksler per krone enn 16:9 projektorer, så har det noe for seg å velge 4:3 ut fra dette. Men det er tross alt helheten i bildekvaliteten og den enkeltes behov som er det viktigste for valget. Det er ikke alle som har luksusen å plassere projektoren slik at man har hele zoom-området tilgjengelig. Og forresten:
    Hva skal man med 4:3-projektor hvis man ALLTID ser 16:9?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg helt enig med Roffe her. Jeg gikk selv fra 4:3 oppløsning (X1), til å kjøpe anamorfisk linse, for så å ende opp med en 16:9 projektor til slutt. Jeg er ikke i tvil om at det var riktig med 16:9.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si meg helt enig med Roffe her. Jeg gikk selv fra 4:3 oppløsning (X1), til å kjøpe anamorfisk linse, for så å ende opp med en 16:9 projektor til slutt. Jeg er ikke i tvil om at det var riktig med 16:9.
    Jeg hadde også en 4:3 projektor en stund, men byttet til 16:9 og er veldig godt fornøyd med det. Men det er ikke dermed sagt at det er riktig for ALLE. Det finnes ingen fasit her, men det er allikevel en gyllen regel at: Kjøp 16:9 om over 50% av bruken er 16:9, kjøp 4:3 om over 50% av bruken er 4:3.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kjøp 16:9 om over 50% av bruken er 16:9, kjøp 4:3 om over 50% av bruken er 4:3.
    en rimelig 16:9 pj koster rundt det dobbelte av en 4:3 pj, det betyr nok også endel for de fleste. de 7000 jeg sparte på å kjøpe en benq 6100 framfor en 4805 ble til ny sub, ny dvd spiller, kabler og duppedingser og en haug filmer.

er jeg fornøyd med bildekvaliteten?
    absolutt

er jeg glad for å ha spart 7 lapper?
    oh-yes.
    8)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bra poeng der.

Er liten vits med dyr projector i 16:9 format hvis man ikke har råd til utstyret rundt.

Jeg har alt for billig DVD spiller til min projector for eksempel.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rimelig 16:9 pj koster rundt det dobbelte av en 4:3 pj, det betyr nok også endel for de fleste.
    Ja, selvsagt. Men da er det jo også slik at de som har de strammeste budsjettene ikke har mulighet til å kjøpe noe annet enn 4:3 projektor heller med dagens priser.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg litt usikker etter å ha lest denne tråden. Var overbevist om at 16:9 var det riktige valget. Skal vel stort sett se film i widescreen da. Alternativet til 4805 er f.eks 4800 - men den har jo x2 fargehjul.

Vises ikke den sorte stripa på lerretet med 16:9 projektor? Hvor brei denne stripa er varierer jo fra film til film. 1:77 - 1:85 - 2:32 - 2:40 osv. Hvilket format er 16:9 projektoren optimert for?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen spill som er i 16:9 format? F.eks på xbox eller ps2.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke om noen spill til ps2 som er 16:9, men vet at det er morro å kjøre grand tourisimo på min benq

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Hvilket format er 16:9 projektoren optimert for?
    16:9 Dvs ~1:1,778. På 1:1,85 vil den typisk autosqueeze bildet til 16:9 siden forskjellen ikke utgjør noe særlig synlig bildeforringelse. På 1:2,35 vil du få sorte streker oppe og nede, men ikke så høye striper som på en 4:3 proj.

Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Er det noen spill som er i 16:9 format? F.eks på xbox eller ps2.
    Tror ikke jeg har vært borti et xbox-spill som IKKE støtter 16:9 - WS-støtte setter du på systemnivå på xbox, så tilpasses spillene etter det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    vet ikke om noen spill til ps2 som er 16:9, men vet at det er morro å kjøre grand tourisimo på min benq
    Gran Turismo kan settes til 16:9.
    Andre spill også (Vice City f.eks.) men jeg bruker bare 4:3 (SP4800).

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iom at mange filmer og tv-serier ble filmet i 4:3 format er det umulig å få disse i et annet format. For meg (som er en hardcore X-Files fan) blir det naturlige valget (i forhold til diskusjonen, og kanskje lommeboka mi) en 4:3 projektor med en oppløsning som ved skalering allikevel er høyere enn en PAL 16:9 film. Om man skalerer en 16:9 projektor til 4:3-modus, vil bildet bli mye mindre enn om man skulle skalert ned en 4:3 projektor. Da vil man kun få sorte striper oppe og nede, og bildet vil bli like stort som kildematerialet da widescreen filmer er lengst horisontalt. I motsetning til å skalere ned en 16:9 projektor til 4:3-modus, vil bildet dekke kun halvparten av projektorens maksimum. Dette ville jeg altså valgt til tross for at jeg nesten bare ser 16:9 materiale (ser ikke tv), for å kunne se gamle filmer og tv-serier.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •