Lyst på projektor, men har lite rom.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyst på projektor, men har lite rom.

Har lyst på en projektor til rommet mitt, men det er ganske lite. Lurer derfor om det er noen vits å kjøpe en projektor.

Har lest rundt på forumet og funnet ut at BenQ PB6100 er et bra valg.

Rommet mitt er fra vegg til vegg 3m.
    Fra der lerretet vil være til hodet vil det da være ca 2,5.

Ut i fra http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm vil dette gi en str på ca 51" (114x64 cm i 16:9), noe som jeg synes er litt "lite" når jeg først skal bruke en projektor. Men har også lest at for mye zoom vil gjøre pixlene mer synlige.

Veggen lerretet skal være på er 150 cm bred.

Det jeg lurer på er om det går ann å zoome bildet på BenQ PB6100 til ca 63" (140x79 cm bredde i 16:9) på 3m
    "lyskaste" avstand, uten at bildet blir for dårlig.

Og vil det bli slitsomt å se på 63" på 2,5 m avstand?

Vil dette være verdt pengene?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Velkommen til forumet.

Ved å bruke zoomen maks på 6100 så får du et bilde på 145 i bredden når den står 3 meter unna. Ved å velge 6200 som kaster kortere får du samme bredden på 2,5 meter avstand. Den har høyere oppløsning slik at seer avstanden ikke blir så kritisk. Du bør sitte ca 1,8 x bilde bredden, så med 150 bilde er du i område 2,7 meter, er du kritisk så sitt 2x eller hvis du ikke iriterer deg (som jeg) så går det bra med 1,5x. Uansett med 6200 vil du få større oppløsning og kortere kastelengde. Den koster ca 12-13000. Mulig en brukt tilsalgs på AVtorget.

mvh
    Bidda

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gode gamle AE300 er svært god i små rom. Jeg husker ikke helt forholdene i hodet, men min AE300 er omtrent 3-3.5 meter fra lerret og viser et 180cm bredt bilde...Jeg sitter cs 2.5-3 meter fra lerret og ser null hønsenetting...Denne får du sikkert billig brukt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skjønner riktig, så kan bilde bli litt dårlig på 3m avstand HVIS du er litt perfeksjonist?!?

Problemet mitt ligger i pengene (som de aller fleste)

Har en avtale med min far om at jeg skal få en tv til ca 4000kr.
    Da jeg heller vil ha en projektor så tenkte jeg at jeg skulle bruke litt penger selv også. Men har ikke for mye penger å bruke heller. Så å gå over 8-9000kr tror jeg blir uaktuellt.

Er det noen annen projektor som er et alternativ til BenQ 6100 til mitt rom i den prisklassen?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! panasonic AE300 er et alternativ i den prisklassen. Men hvor du får tak i den må du finne ut selv...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er hoved forskjellen på 6100 og AE300 da?

Og hva med LG RD-JT51?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt noe annet en den LG'en du beskriver.. Stikkord for høy lysstyrke og relativt lav kontrast (sammenlignet med andre DLP'er).

Hovedforskjellen på AE300 og PB6100 er omtrent alt.. To forskjellige teknologier og forskjellige positive og negative sider. Nå som AE500 er på vei ut, så kan det kanskje snart bli en grei "bargain" på denne etterhvert.

Mer spennende er erstatteren av AE500 nemlig AE700 som er blitt diskutert side opp og side ned.. Det har vel også disse pj'ene som blir nevnt av runar blitt også, slik at hvis man søker så finner man alt man kunne ønske seg og litt til tenker jeg :wink:

http://www.avforum.no/forum/search.php

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var det å se om jeg fant en AE300 da...

Noen som veit om noen, eller som veit om noen gode steder å leite (finn.no, qxl.no, bruktmarked.no veit jeg om)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja..prøv der.. Eller spør noen her inne om dem vil selge sin. En del som har den her inne, og ettersom AE700 snart er på vei inn så skal sikkert noen oppgradere.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøpe ny projektor i den rimligste klassen, så husk at pærene på disse ofte er dyre. Kan koste mange tusen. Levetiden på pæra er begrensa (f.eks 3000 timer). Det er jo også noe å tenke på. Lerret, takfeste og kabler koster en del også (du kan lage feste selv, og lerret av rullegardin - det skal jeg).

Når det gjelder avstand, så ville jeg valgt et lite lerret - blir uansett stort sammenlignet med vanlig TV. Du vet sikkert åssen det er å sitte på første rad på kino, det er ubehagelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt på det med pærene, men regner med at de varer i noen år med film og at prisene har synket når jeg trenger ny.

Men har lyst å kjøpe en brukt projektor for å spare litt penger, men finner ingen til de nevnte projektorene... Ingen som veit om noen da??

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TommyTott
    Hvis jeg skjønner riktig, så kan bilde bli litt dårlig på 3m avstand HVIS du er litt perfeksjonist?!?

Er det noen annen projektor som er et alternativ til BenQ 6100 til mitt rom i den prisklassen?
    Det er slikt at jo nærmere du sitter jo flere feil ser du. Og er du da kritisk til feil kan det bli problemer med stortbilde og kort seerlengde :wink:

Alternativer er: X1 som må kjøpes brukt :roll: og eks. AE500 som nevnt, AE500 vil brukt koste i nærheten av en ny 6100 (antagelser). Bor du i nærheten av meg er du velkommen til en titt på 6100. :wink:

Du bør også prøve å få sett AE500 og eks Z2 (begge lcd)

mvh
    Bidda

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen er de to på finn da?

Og hva bør en brukt AE300 eller en X1 ligg på?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt når det gjelder pj er litt vanskelig spør du meg, siden man umulig kan vite hvor mye pæren har gått og hvordan den har blitt behandlet. Dessuten går utviklingen på dette området forrykende fort fremover. AE100 er 3 snart 4 generasjoner gammel. Tw10 er relativt ny, men denne har beskjeden oppløsning. (lcd har gjerne mer hønsenetting enn dlp). Jeg tror hvis jeg var deg, funnet ut om du var følsom for "rgb flimmer" aka regnbuer. Hvis ikke hadde jeg satset på en dlp... Men aller først hadde jeg prøvd å finne ut om det passer med projektor i rommet ditt, du kan jo bla måle opp målene på veggen, selv om målene virker beskjedne så virker det mye større i virkeligheten.. Selv har jeg funnet ut at jeg kan maks ha 80", og at dette også er på grensen.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mål på rommet og maks " har jeg funnet ut. Det står øverst i posten min.

Men da jeg har lite peil på dette og lite penger, så synes jeg det er vanskelig å velge. Men egentlig tror jeg at jeg kommer til å gå for en 6100, vis ingen andre anbefaler noe annet, eller kommer med et tilbud på en bra brukt en.

Så det er bare å komme med tilbud eller anbefalinger.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder avstand, så ville jeg valgt et lite lerret - blir uansett stort sammenlignet med vanlig TV. Du vet sikkert åssen det er å sitte på første rad på kino, det er ubehagelig.
    Jeg vil fraråde deg å kjøpe et for lite lerret. Størrelse på lerret har faktisk noe å si på "kinoopplevelsen". Det nytter ikke sitte 20 cm fra TV'en å få den opplevelsen liksom. Jeg vile minst gått for 180cm i bredden. Det har jeg og jeg begynner å syntes at det er i minste laget. Mange her på forumet kjører på rundt 200cm i bredde tror jeg. Jeg ville ikke kjøpt en projektor som ikke klarer å kjøre et 180cm bredt bilde i ditt rom. Da tror jeg du vil angre. Men det skal sies at jeg liker å sitte hakket nærmere lerret enn normalt på kino også.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Antiloop, du kan da ikke mene at de til den prisen kan konkurere mot en ny 6100?!? :wink:

6100 med lerret ligger jo på ca. 9500 :lol:

Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Jeg ville ikke kjøpt en projektor som ikke klarer å kjøre et 180cm bredt bilde i ditt rom. Da tror jeg du vil angre. Men det skal sies at jeg liker å sitte hakket nærmere lerret enn normalt på kino også.
    En sak er avstanden for å få et nogenlunde feilfritt bilde en annen sak er at sitter du for nærme må du flytte blikk/hode for å få med hele bilde og det er slitsomt, synes ihverfall jeg :wink:

Og Runar det blir morsomt med et 180 bilde på en vegg som er 150 cm i bredden :roll:

Bidda

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •