spørsmål om lerret og projector

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

spørsmål om lerret og projector

Har en HD67N + Lerret på vei i posten. Men har noen få problemer før alt er på plass

Har murtak, men også en bjelke jeg vurderer sette takfeste til projektor på, men denne blir da ikke stående rett på lerret. Men takfestet jeg har kan justeres, så spørsmålet er da om det går greit at bilde blir sendt litt skrått mot lerret?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke optimalt å plassere denne prosjektoren off-center, men det er mulig. Du vil da få et bilde som har forskjellig høyde på høyre og venstre siden av bildet. Denne prosjektoren har da noe som kalles Keystone-korrigering, som er for å korrigere for dette.
    Mener dette skal stemme, men sikkert noen som har andre tips også?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde jo sjekket dette før du kjøpet projektor da, og ikke etterpå. Du har kjøpt en projektor med fast optikk, og nå må du enten sende den i retur, eller leve med konsekvensene. Det er nok bare finne frem murborret, og montere projektoren i rett vinkel fra senter i lerretet. I tillegg må den plasseres i nøyaktig høyde i forhold til lerretet, da projektoren kaster bildet ut med et fast offset. Nå vet jeg ikke lerretsstørrelsen du har gått for, men om vi tar utgangspunkt i et 100 tommer lerret, så må linsen være plassert midt i bildeflaten sideveis, og 16 centimeter over øvre kant på lerretet. Bruk av keystone for å korrigere er et særdeles dårlig valg, og noe jeg ikke ville vurdert engang. Grunnen til det er at du alltid vil ha stygge prosesseringsartefakter i bildet. Da er det bedre å bytte projektor, til en med utstyret du egentlig trenger, nemlig lens-shift.

Du finner manualen her (pdf), og informasjonen du trenger er på side 16: http://www.optoma.co.uk/uploads/manu...7N-M-en-GB.pdf
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Murdrillen har jeg klar

det er et 90 tommer lerret, optoma hd67 med lerret til 4900 kr hos netonet

valg av feste derimot er verre.......

står mellom disse 2

Matsui projektortakfeste - Elkjøp

Omnimount projektortakfeste - Elkjøp

hvem er best? og at jeg at må få den 14 cm over øvre delen av lerret skjønner ikke jeg helt, blir ikke matsui festet alt for langt nedover da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo helt an på hvor høyt lerretet henger det da ;-)

Hvis du ønsker å plassere lerretet høyt, så må du selvsagt kjøpe det takfestet som bygger minst ned fra taket.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    493
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste jeg vet er at jeg skal henge lerret i taket :-D får bare sette projektor i senter, og justere lerretet til den rette høyden, stemmer det?

kjøpte takfeste som bygger lavt ned fra taket

projektor kom på døren i dag. Hvor er lerretet da spurte jeg ? det viste han ingenting om selv det var bestilt som 1 vare....... :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellige preferanser, men dersom du blir sittende å se opp på lerret er jeg redd du får vondt i både nakken og øynene. Jeg foretrekker ihvertfall å ha bilde så lavt som mulig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter du på kjøkkenstol og ser film eller? I hjemmekinoen har vel de fleste en sofa eller reclainer av noe slag, og da blir det jo direkte slitsom å sitte "rett-opp-og-ned", for å se film langt nede på veggen? Nei vipp stolen bakover, og finn ut hvor øynene hviler på veggen ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke akkurat kjøkkenstoler nei... Du har jo selvfølgelig helt rett. Man må finne ut hvor øynene hviler på veggen og dersom man inntar horisontalen i sofaen eller stolen kan jo det bli ganske høyt..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •