Hva kan sies om Benq w6500?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva kan sies om Benq w6500?

Vurderer sterkt å kjøpe en ny hd prosjektor. Er egentlig sreålendes fornøyd med min gamle Panasonic 700 men merker bildet begynner å bli litt mørkere. Regner med at dette er et godt tegn på at pæra begynner å ta kvelden. Den har gått 1750. Er High-Ender på lyd men ikke bilde så det er sagt. Jeg har sett Epson tw3200 har fått mye skryt på andre fora og har nesten bestemt meg for den. Passer budsjettet mitt bra og... Ser nå at av-shop selger Benq w6500 til 9990,- og må si meg fristet. Står derimot lite om den rundt på fora og det jeg har oppfattet heller stort sett i negativ retning.

Hva kan dere fortelle meg om disse?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6500 er i utgangspunktet en W6000, bare i hvit utførelse. Den skal visstnok også ha fått nyere DMD og drivere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Så akkurat denne annonsen selv.

Personlig har jeg Optoma HD20 nå, og da min bror kjøpte en W5000 brukt i forrige uke forstod jeg virkelig forskjellen mellom min og hans. Bildet var så dypt og så sort på W5000 at jeg fikk fullstendig bakoversveis.

Og lurer på hvilken som er best av W5000, W6000 og W6500. Hvilken er best, MEN kan man se noen stor forskjell fra de forskjellige? Bør jeg kanskje heller prøve å få tak i en W5000 fremfor å kjøpe en W6000/6500 ny?

Sorry for hijacking av tråden din, men føler det var såpass relevant at det gikk greit

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det samme jeg lurer på så bare bra at du støtter opp tråden! Må vel være noen der ute med erfaring? Ser det går en del kritikk på støynivå generelt og i forhold til lens shift?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kritikk på lens shiften? Akkurat støyen bryr jeg meg lite om igrunn, men lens shiften ønsker jeg IKKE å få problemer med.

Sikler ufattelig på W5000. Jeg er sjokkert og har lyst til å brøle ut hvor imponert jeg er over bildet på den men vanskelig når man skriver på forum. Og da stiller jeg meg så tvilende til W6000 når den er så billig MEN har dobbel lysstyrke. Hva har den fordoblede lysstyrken gått på bekostning av andre komponenter lissom?

Noen med erfaring, VI TRENGER HJELP

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan denne er i forhold til W5000 og Epson eller andre modeller i samme prisklasse.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder W6500 vs W5000 så er sistnevnte en ren hjemmekino projektor, mens W6500 er mer tilpasset stue-oppsett. Den er derfor mye mer lyssterk. Høyere lysstyrke betyr jo også at man kan kjøre større lerret.

Sammenlikning mot W5000 er vel strengt tatt ikke spesielt interessant, i og med at W5000 ikke finnes i salg lengre.

Det finnes jo mange tester av W6000, og som jeg allerede har nevnt, så er de i utgangspunket svært like.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dedikert hjemmekino, og da mener du denne blir for lyssterk? Mener jeg leste noe om å strupe lyset ned til 1200 ansi... Denne skal for min del benyttes på et 104" dreamscreen. Vil du heller anbefale tw3200 el 3600?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å svare på, for det kommer an på hvor godt maskert rommet ditt er, og hvilke preferanser du har i forhold til dynamikk i lyse scener, kontra sortnivå. Skal du vesentlig bedre sortnivået må du opp på TW4400, for hverken 3200 eller 3600 har noe sortnivå å skryte av.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg på her siden det kan være relevant og veie 6500 opp mot 5000. Har selv sett tilbudet på Avshop på 6500 til 10000 der man i tillegg kan få proffkalibrert projektoren for drøye 1000 lappen. Har selv en 5000 som jeg er fornøyd med, men oppgradering frister. Derfor; har noen erfaringer med disse to, er 6500 bedre enn 5000, og hva er evt bedre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei W6500 er ikke bedre enn W5000, den er bare bygget for et helt annet bruksområde. W5000 er mer "hardcore" hjemmekino, mens W6500 med sin kraftige lampe egner seg bedre i en typisk lys "stue-kino".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, da lar vi den ballen ligge :-)

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke veldig relevant til tråden akkurat men likevel interessant problemstilling for min del: Gjør lampen i prosjektoren noe annet enn å lyse i hvitt lys?
    Ville man kunne dytte inn en pære fra en W6500 i en W5000 og oppnå et fett resultat?
    Jeg er forholdsvis elektro kyndig så om noen har en litt teknisk forklaring er jeg villig til å prøve meg på den

(beklager at jeg drar tråden fullstendig av spor, men ballen var lagt død:P)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke mulig. Grunnen er at W5000 ikke er konstruert for å kvitte seg med såpass mye varme. Dermed vil projektoren ta skade av varmeutviklingen som oppstår. Det vil først og fremst gå ut over DMD'en samt fargefilterne i fargehjulet vil jeg anta. Tviler også på om lampehuset fra W6000/6500 passer i W5000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan med 99% sikkerhet si at det ikke er mulig å "uten videre" bytte deler mellom W6000/W6500 og W5000. Dette er projektorer som ikke er konstruert med tanke på samme formål (stue/kontor vs hjemmekino), og det er derfor svært sansynlig at oppbyggingen innvendig er ulik. Jerg ville nok heller ikke prøvd å bytte over lampe.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det samme jeg tenkte selv. Men teknologien er jo den samme fra samme produsent så det er ikke nødvendigvis så helt forskjellig.
    Uansett en festlig tanke syntes jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå tilbud på en brukt w5000 til 8000,-. Bør jeg heller gå for den en w6500?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke lest tråden? W5000 og W6500 er jo to projektorer med totalt forskjellige bruksområder. Hvordan kan du da la valget stå mellom disse to?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har du ikke lest tråden? W5000 og W6500 er jo to projektorer med totalt forskjellige bruksområder. Hvordan kan du da la valget stå mellom disse to?
    Oj, var ikke meningen å provosere deg Gorm.
    Så hvis jeg har en dedikert kino med trehvite panelvegger, blir da w6500 for lys og w5000 for mørk? etter dine komentarer er ikke w6500 en hjemmekinoprojektor men bedre til sport osv?
    Du kunne kanskje beskrivd bildene til både w5000 0g w6500 i sammenligning. Du har vel sikkert kalibrert begge i samme lokaler og dannet deg en mening deretter?
    Det at w5000 er utgått, spiller ingen rolle på et entusiastforum med bruktbørs.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjører w5000 i hvit stue. hvor vegger og tak er hvite. funker fett det asa. jeg kjører lampa på full guffe

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •