Dynamisk Contrast VS Optical Contrast

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynamisk Contrast VS Optical Contrast

Jeg har tittet og lest en hel masse over alt. , da jeg selv nå skal oppgradere stue kinoen til ett eget kinorom.
    men jeg sitter og da leser om den ene bedre projektoren etter den andre, så stopper det opp litt.

Når jeg begyner og se på projektorer med Dynamisk contrast 80000:1
    og andre som har >5000 : 1 (native optical contrast)

hva er forskjellen på dette og hva er best\viktigst.
    Er det bare to forskjellige målinger?
    Om så hvor mye tilsvarer optisk mot dynamisk og motsatt.?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrast er kort og greit forskjellen mellom to lyspunkter: 1) det mørkeste, 2) det lyseste. Kontrasten sier ingenting om svartnivået, selv om høy kontrast naturligvis også gir større sortnivå enn lav kontrast da, nettopp, forskjellen mellom mørkt og hvitt er større.

Optisk kontrast er den kontrasten som panelet og optikken klarer å gi uten hjelp av annet. Det er her du ser DLP prosjektorer som best da disse klarer å lukke for lyset bedre enn mange LCD prosjektorer bl.a.

Dynamisk kontrast er den kontrasten prosjektoren leverer på lærretet med andre hjelpemidler, som f.eks. iris. Iris-en på de fleste prosjektorer fungerer som irisen på øyet og struper inn eller åpner for lyset på prosjektoren. På den måten klarer den å gjengi mørkt ENDA sortere på noen scener, samtidig som den klarer å gjengi FULLT hvitt på andre scener, men heller aldri på SAMME scene.

Men nokså utdypende emne dette, så les deg skikkelig opp på :
    Feature Article

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det du da sier er at noen har målt contrasten på lerretet og andre i projektoren. Men da er det jo ett spørsmål igjen. hvordan kan en da vite hvilken som er best for hva en trenger. Titte og leste på linken din. men med min dystleksi blei dette faktisk litt vel over snittet avansert for meg. litt dyp teknologi.

men skal lese litt om litt. takker for forklaringen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du for eksempel liste opp dine alternativer her, sammen med beskrivelse av hva den skal brukes til (rom, lerret, etc), så får du sikkert gode svar. Det er mye kompetanse på dette forumet, og mange har sett "alt som er"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette avviker jo en del fra linkens opprinnelse.

Jeg sitter og venter på ett tilbud på avielo projektor og mine mål er satt opp til disse folka, men der sa jeg at jeg ønsker ett bilde på 260 bredde. og da siden jeg ikke har fått noe tilbud. er det jo ikke annet enn og titte som er mulig.
    Her er det jo disse to som klare så brett bilde.
    vet jo ikke pris og om tilbudet blir mulig. Så disse er jo de jeg har kunnet se på.

http://www.avielo.com/pdf/avielo-rad...02-0xxx-0x.pdf
    http://www.avielo.com/pdf/avielo-opt...02-0440-02.pdf

Samt har jeg sett på denne.
    Sony : VPL-HW20 (VPLHW20) : Product Overview : Other

Og når jeg sammen ligner disse produktene er det jo mye og tenke på, men det stoppet jo helt når jeg kom til kontrast forholdene.

rommet mitt er forsåvidt 100% lys bestemt. (da det er kun lys jeg setter på som kommer inn. )
    om du vil ha mål så er det 305(mulig jeg bygger på til 350cm)
    lengde 428(ikke mulig og gjøre noe med. )

om du kunne tittet på disse projektorene og kanskje gitt meg litt mening fra og til på disse er det super flott.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det første jeg reagerer på, er at du sammenlikner projektorer til over 100 tusen men en Sony HW20? Sony VW90 er jo billig sammenliknet med begge Avielo'ene, og er etter min mening også langt bedre egnet til din bruk. Jeg har hatt projektorer basert på samme plattform som begge de Avielo-ene du linker til, og av de to er det nok Radiance RLS som er best egnet. Radiance RLS trenger dog et eget teknisk rom der lampeenheten kan plasseres. Den andre Avielo projektoren produserer alt for mye viftestøy for ditt relativt lille rom. Kjører du den med bare en aktiv lampe synker viftestøyen, men samtidig får du en voldsomt avvik i lys-uniformitet.
    Med 2.6 meter bredt lerret vil VW90 trenger litt over 3.8 meter kasteavstand. Med HW20 vil du trenge litt over 3.6 meter kasteavstand. Begge disse kan kjøres med full spenning på lampen, uten at de produserer sjenerende viftestøy. De har ikke samme lysstyrke som Avielo-ene, men med et hvitt lerret klarer de seg fint. Når det gjelder kontrast og sortnivå, så er Sony projektorene helt overlegne.
    Når du likevel sikter så høyt i pris, så kommer vi heller ikke utenom JVC X7. Denne er også et godt valg i ditt rom, men støyer mye mer enn Sony projektorene når lampen kjøres på fullt. X7 klarer 2.6 meter bildebredde fra litt over 3.5 meter kasteavstand.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm. sorry å fysann... jeg har bare forhørt meg litt på dette merket men venter ett tilbud(som jeg da regner med jeg kan legge langt på andre siden av min hylle). selv om jeg vet bare at det er bra projektorer. Viste faktisk ikke pris på avielo da jeg heller ikke noen gang har sett disse til salg noen plass. (da de ikke har marked her i norge)
    Bare en kammerat av meg som hadde en fra det firmaet tidligere og han var ille fornøyd og jeg har forhørt meg om de har noe til mitt bruk. men da også ut fra deres side er det jo kun disse jeg kan SE PÅ som har mine muligheter for mål.

Forstår godt du da lurer, ja. hadde jeg vist at de var så syke så hadde jeg ikke tenkt tanken en gang. men igjen takker for den infoen. (Yes er litt nobe på dette ennå. )

Takker så masse for den lærdommen. blir nok en sony da tror jeg .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •