Buet bilde på Epson TW4400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Buet bilde på Epson TW4400

Har montert en Epson TW4400 og et Dreamscreen 77" buet lerret.
    Bildet er buet, bildet er er litt rundt.
    Finner ingen innstillinger i menyen for og forandre dette.

Bildet ser ut som i den vedlagte filen. Indre ramme er lerret ytre, ramme og buet bilde.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig. Slik blir det når en velger buet lerret. I og med at sidene er "trukket frem", er de nærmere projektoren, og dermed fyller den ikke like godt. Optikken i samtlige projektorer på markedet er konstruert for å skape rett geometri på en helt flat duk, og da sier det seg selv at det ikke kan bli korrekt geometri på en buet flate.

Tipper også at figuren din ikke er helt korrekt, for det buer vel ikke ut på sidekantene, i samme grad som i topp og bunn?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Tipper også at figuren din ikke er helt korrekt, for det buer vel ikke ut på sidekantene, i samme grad som i topp og bunn?
    Nei, det er riktig. Slengte den sammen bare kjapt for å vise litt mer hva det var jeg mente.

Takk for oppklarende svar.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurvet lerret er i utgangspunktet ment for 2.35:1 oppsett da de bruker en ekstern linse som lager motsatt effekt av det du viser i din figur(dette kalles pincushion) og når man bruker kurvet lerret "oppheves" denne effekten. Kurvet 16:9 lerret er mer fordi det ser kult ut og at noen mener man får bedre bildekvalitet av det.(noe jeg mener er bulls#$t)

Jeg bruker selv kurvet lerret, men det er kun for å eliminere pincushion effekten.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er jo ikke et spørsmål om hva som er "best", men hva folk prefererer.

Jeg ville personlig valgt en buet løsning (selv i 16:9) da jeg synes dette både ser mye mer kinogenuint ut samt gir meg en bedre opplevelse av bildet. Husk også at 16:9-lerretene med kurve har mindre kurve enn 2.35:1-variantene, samt at du stort sett får maskert bort det som skyter utenfor ramma. På 2.35:1, som jo mesteparten av filmmaterialet sendes i, vil du ikke se noe geometrisk feil.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette er jo ikke et spørsmål om hva som er "best", men hva folk prefererer.

Jeg ville personlig valgt en buet løsning (selv i 16:9) da jeg synes dette både ser mye mer kinogenuint ut samt gir meg en bedre opplevelse av bildet. Husk også at 16:9-lerretene med kurve har mindre kurve enn 2.35:1-variantene, samt at du stort sett får maskert bort det som skyter utenfor ramma. På 2.35:1, som jo mesteparten av filmmaterialet sendes i, vil du ikke se noe geometrisk feil.
    Har et lite svar til denne. Jeg jobber selv som kinomaskinist, og kan si at det er ekstremt skjelden kinoer i dag har buet lerret. I Norge er det nok Colloseum som er mest kjent med denne lerretstypen, men ingen nyere saler prioriterer dette lengre. Nå blir stort sett alle saler bygd med 1:1,85 lerret da dette tar mindre plass. Når scope, eller 1:2,35, blir kjørt, maskeres lerretet bare ned. Dette gjelder spesielt for multisal-konsepter. På bygda er det stort sett "constant heigth" som gjelder ennå.

Man kan altså også få fine filmopplevelser selv om man ikke har buet lerret. En smakssak dette her. Men for å få optimal kvalitet må man nok investere i en scopelinse til buet lerret.

Og filmaterialet slik jeg ser det er nok delt mye jevnere mellom scope og flat, det er omtrent like mye filmmed begge formatene.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenderer nok til å være enig med Lygren, om at buet lerret visuelt ser bedre ut. Men det fordrer jo at man over-shooter lerretet litt, slik at rammen tar opp aspekt avviket. Jeg ville nok valgt svakt buet lerret, om jeg skulle ha 2.35:1 duk, men i 16:9 foretrekker jeg nok fortsatt flatt lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det er mulig kinoene dropper buet etterhvert, men det er nok mer av økonomiske årsaker (buet, multiformat er DYRT) fremfor opplevelsesmessig tror jeg. Ser det i USA også, i småsalene er det ofte standard rette lerreter, mens det i storsalene er buet.

Uansett - dette er helt klart en smakssak. Jeg er enig med Gorm at effekten og selve poenget med kurven kommer bedre frem på et 2.35:1-lerret.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir mye å si det samme som andre har sagt, men jeg mener også at alt dette er en smakssak. Dog, for meg så ville det aldri vært aktuelt med buet lerret i 16:9 format, rett og slett på grunn av introduksjonen av geometrifeil. På 2.35:1 derimot, ved bruk av anamorfisk linse, ville saken stillt seg annerledes.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det blir mye å si det samme som andre har sagt, men jeg mener også at alt dette er en smakssak. Dog, for meg så ville det aldri vært aktuelt med buet lerret i 16:9 format, rett og slett på grunn av introduksjonen av geometrifeil. På 2.35:1 derimot, ved bruk av anamorfisk linse, ville saken stillt seg annerledes.
    Hadde vel også tenkt buet lerret i starten på byggingen av min kino. Men da jeg etterhvert ble klar over alle ulempene dette medfører hvis man ikke har en scopelinse, valgte jeg å droppe dette til fordel for ett rett lerret.

Men scopelerretet vil nok komme på sikt hos meg også, men da med en "home-made" løsning med ikke fullt så brutal kurving, og med scopelinse.

Ulemper med buet lerret (uten scopel.): Geometrifeil, Uskarphet i bildekanter, må flytte tekst, dyr ramme (ved kjøp)

Fordeler: Eh, ser jo litt tøft ut med et fullformats scopelerret...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også kjøpt meg kurvet lerret, men planlegger å kjøpe NTHUSIM for korrigering av bilde. Jeg benytter PC til avspilling.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pser
    Jeg har også kjøpt meg kurvet lerret, men planlegger å kjøpe NTHUSIM for korrigering av bilde. Jeg benytter PC til avspilling.
    Jeg er skeptisk til elektronisk bildekorrigering, men det kan sikkert fungere OK. Har du noen erfaring med denne applikasjonen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ennå AK, men snart må bare bli ferdig med kinorommet :-) Det var tilfeldigheter at jeg kom over denne applikasjonen, de startet i utgangspunktet med en applikasjon for militært formål, det vil si militære simulatorer med x antall projektorer for å vise 180 grader osv. Når da flysimulator entusiastene oppdaget denne applikasjonen med pris lapp på omkring 30k sendte de flere forespørsler til leverandøren om de kunne lage en rimeligere utgave. Etter hvert som nyheten om applikasjonen florerte i diverse forum for flysimulator entusiastene ble det økt forespørsel og deretter utviklet de denne utgaven i samarbeid med dem. Tidligere utgave heter Immersaview Sol7, men de byttet navn.

Her noen videoer:
    YouTube - ImmersaView screen warp software for curved screens
    YouTube - Fully immersive display screen with NTHUSIM
    3 projectorer og 3 skjermer, ser rått ut

Søker du på youtube finner du mer ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mister 1:1 pikselmapping på HD-materiale, noe som er et absolutt FY-FY! Ikke tenk tanken engang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde ikke jeg fått med meg. Hvilke alternativer finnes der for å redusere geometrisk feil i bilde på en buet skjerm? Blir det Anamorfisk linse?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde ikke jeg fått med meg. Hvilke alternativer finnes der for å redusere geometrisk feil i bilde på en buet skjerm? Blir det Anamorfisk linse?
    Den beste måten er uten tvil å bruke litt penger på en god anamorfisk linse. Du får det du betaler for her, jo dyrere desto bedre. Tror desverre ikke det finnes noen fullgode digitale alternativer. Ihvertfall ikke bedre enn en kvalitetslinse (selv om den også har sine svakheter)...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ikke meningen å kuppe trådstarter, men angående god anamorfisk linse, hva bør jeg se etter? Jeg regner med at det som med andre produkter også er både Rolls Royce, Mercedes, Vw og Skoda fabrikat. Noen tips hva jeg bør se etter? Er det kombinasjoner av projektor og linser som passer bedre kontra andre? Nå har jeg ikke bestemt meg for hvilke projektor så mulighetene er åpne.

mvh
    Pål

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må passe på at du er innenfor linsens anbefalte kasteavstand. Dette er vitalt for å få et bra bilde uten store geometriske feil (og andre feil). Dette er et tall som er spesifisert av produsent av linsen.
    Ellers så er det viktigste å kjøpe en linse av bra kvalitet, eksempelvis Schneider, toppmodellene til Prismasonic etc. Du må nok regne med å betale 15K ++ for en linse med bra kvalitet.

Nå er det ikke meningen å kuppe trådstarter, men angående god anamorfisk linse, hva bør jeg se etter? Jeg regner med at det som med andre produkter også er både Rolls Royce, Mercedes, Vw og Skoda fabrikat. Noen tips hva jeg bør se etter? Er det kombinasjoner av projektor og linser som passer bedre kontra andre? Nå har jeg ikke bestemt meg for hvilke projektor så mulighetene er åpne.

mvh
    Pål

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, da blir vel kanskje budsjettet utvidet litt. 15k er jo ikke så ille, ser noen var opp mot 50k og da er det litt drøyt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •