Plassering av PJ

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av PJ

Jeg er i gang med å bygge kinorom, hvor rommet er ca. 5x7.2m. Etter lyddemping av taket er høyden ca. 2.25m. Jeg har tenkt på et 120" lerret, f.eks. multiformatet phantom fra dreamscreen. Vegger, tak og gulv er i mørke farger og ikke reflekterende (god lyskontroll). Av projektorer så står valget mellom den nye Epson R2000, Sony HW20 eller Epson TW5500 (maks pris 30.000). En DLP projektor er kanskje også en mulighet...

Mitt neste steg i bygging er å finne en plassering til takopphenget til projektoren. Hvor valget står mellom flere plasseringer.

1) Like over sittegruppen/sofaen. Projektorer vil ikke stå i veien når man bruker rommet til andre ting en filmtitting. Ulempen er økt støy pga. veldig kort avstand fra projektoren og sitteposisjon. Avstanden fra pj til lerretet blir mellom 4 og 4.5m

2) Mellom bakveggen og sittegruppen, siden taket er nedfelt med høyde 2.25m kan det virke som pj kommer litt i veien når man beveger seg bak sittegruppen. Ser for meg at man får følelsen av å måtte dukke for gå under projektoren. Avstanden fra pj til lerret er mellom 4.5 til 6m.

3) Nærme bakveggen, her blir avstanden mellom 6.5 og 7m. Her er jeg litt redd for avstanden til lerret blir for lang i forhold til lysutbyttet til projektoren?

Hva ville dere valgt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme utfordring som deg med takhøyde (mitt er enda lavere). og lengde på rommet Så jeg endte opp med å plassere PJ over sittegruppen. Da vil man ikke skalle i den når man går bak sofaen, og heller ikke skalle i den når man skal sette seg i sofaen. Eneste ankepunktet da er støy fra PJ. Men om man kjøper en PJ som er stille (jeg endte opp på Epson EH-TW4400) så er ikke dette noe problem. Jeg er ikke plaget med støy fra den hos meg ihvertfall.

Så jeg ville valgt (og valgte det selv også) alternativ 1.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville hengt den over sittegruppen, og eliminert alle projektor som har høyt støynivå når de kjører med full spenning på lampen (for det må du med den lerretsstørrelsen).
    Da står du igjen med HW20 og R2000 av de projektorene du nevnte innledningsvis. Det er vel litt uvisst angående støynivået på R2000, siden det fortsatt ikke finnes produksjonsenheter tilgjengelig. Når det gjelder HW20, så trenger du ikke bekymre deg over viftestøy i det hele tatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, da blir det alternativ 1.

Jeg synes R2000 ser spennende ut, og legger inne en order på denne. Håper den er kommet til rommet er ferdig :-)

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. støy så oppgis det:

Epson R2000: 21 / 28db
    Sony HW20: 20 / 22db

Har Sony HW20 40cm. over hodet. Ingen problem med støy når viften kjøres på normal modus, hører bluray spilleren bedre på litt dårlige bluray plater :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •