Epson TW 5500 og valg av lerret....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW 5500 og valg av lerret....

Hei. Jeg skal ha meg en Epson TW5500 og jeg lurer på om det er best med hvitt(gain 1) eller grått lerret,(gain 0,8). Jeg har ett rom som har mørke vegger og sort tak, god lyskontroll. Vet ikke hva TW5500 klarer å levere av sortnivå på hvitt lerret eller gode farger på grått. Noen av dere vet sikkert hva jeg bør velge(Gorm vet sikkert)

Mvh

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret skal du benytte?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har et rom som er ca 3,40 langt og projektoren er ca 39cm dyp så da står det igjen ca 3m fra linse til lerret og da har jeg funnet ut på projektor kalkulator at jeg kan få lerret på 221cm bildebredde (går akkurat med full zoom) . Vil ha så stort som mulig evnt så blir det 200cm men vil som sagt ha så stort som mulig! vil forresten full zoom gå utover bildekvaliteten?

Vurderer Grandview lerret 221cm

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den lerrets-størrelsen ville jeg valgt grå duk. Du får mer punch i bildet, og mer trykk i fargene med hvit duk, men du ender også opp med relativt grått "sortnivå". Det kommer selvsagt an på hvordan du prioriterer, sortnivå eller punch?
    Må du ned på 92 tommer lerret (2 meter bredde), så er grå duk det eneste fornuftige
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Jeg trodde TW5500 var såpass bra på sortnivå at et hvitt lerret var greit men da blir det nok ett grått ja Ser at noen grå lerret har gain 1 mens andre har 0,8...har dette noe å si, evnt hva er best?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phoenix-11
    Ok, takk for svar. Jeg trodde TW5500 var såpass bra på sortnivå at et hvitt lerret....
    Ingen digital hjemmekino-projektor har så godt sortnivå. ;-)

Under 100 tommer, gå for 0,8 gain. Går du opp i størrelse, er nok 1 gain et bedre valg. En grå duk med gain på 1 er nok litt "skryt". For klarer den det, så reflekterer duken retningsbestemt, og det betyr at man også må ta høyde for plassering av projektoren (over lerretet, midt i lerretet, eller under lerretet), og kjøpe "rett duk" i forhold til dette. Det finnes imidlertid både grå og lysegrå lerret. Selv bruker jeg Adeo greyvision, og selv om den er spesifisert rundt 1 gain, så ligger refleksjonen rundt 0,8
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Har sett litt på Adeo greyvision i 220cm bildebredde(100 tommer), slik som du har. Det andre jeg har sett på er Grandview 221 cm med gain 1 som er hvitt, begge har gain 1 men Adeo blir vel som du sier nærmere gain 0,8 ! Adeo er vel mere lysegrått eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adeo skulle komme med noen "lysegrå" lerret, men jeg vet ikke om de er tilgjengelige. Du kan jo evt. sjekke med importør (AV Concept). Den "normale" Greyvision er noe mørkere grå enn de fra f.eks Dreamscreen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, fant ingen Adeo med lysegrått lerret. Hvis jeg kjører på eco modus på tw5500, blir det et veldig mørkt bilde med et grått lerret eller blir det bra? eller er det da best å bruke natural? passer eco modus best med hvitt lerret?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, fant ingen Adeo med lysegrått lerret. Hvis jeg kjører på eco modus på tw5500, blir det et veldig mørkt bilde med et grått lerret eller blir det bra? eller er det da best å bruke natural? passer eco modus best med hvitt lerret?
    Det vil fungere helt fint, men det er subjektivt hvor lite/mye lys man ønsker. Jeg for min del er veldig opptatt av godt sortnivå, og ofrer lett litt punch i de lyseste scenen for det. For din del har du jo også mulighet til å sette lampen i "normal" dersom du føler det skulle bli for lite lys.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må evaluere hva du setter mest pris på. Punch og realisme i lyse scener, eller absolutt sort i mørke scener. Jeg går for det første, og skulle nok gjerne byttet ut min 100" Adeo duk med noe litt lysere. Hos meg gikk TW5500 på "full-pupp". Støynivået fra TW5500 med full spenning på lampen, er ikke spesielt hyggelig. I så måte er HW20 et mye bedre valg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kunne godt tenkt meg HW20 men den klarer ikke 100" fra 3meters avstand så da måtte jeg gått ned til 92" og det vil jeg helst ikke, vil ha så stort som mulig. Så hvis jeg skal kjøre på ECO modus og med mitt mørke rom så er det kanskje hvitt som gjelder...eneste alternativet er vel et grandview hvitt lerret på 100" da, ADEO har vel kun grått. Har som sagt aldri sett TW5500 i aksjon men har sett TW2900 på hvitt lerret og den har vel overhode ikke sort slik jeg har forstått i forhold til TW5500, eller tar jeg feil? Med full zoom, blir det dårligere bilde?

Mvh

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kunne godt tenkt meg HW20 men den klarer ikke 100" fra 3meters avstand så da måtte jeg gått ned til 92" og det vil jeg helst ikke, vil ha så stort som mulig. Så hvis jeg skal kjøre på ECO modus og med mitt mørke rom så er det kanskje hvitt som gjelder...eneste alternativet er vel et grandview hvitt lerret på 100" da, ADEO har vel kun grått. Har som sagt aldri sett TW5500 i aksjon men har sett TW2900 på hvitt lerret og den har vel overhode ikke sort slik jeg har forstått i forhold til TW5500, eller tar jeg feil? Med full zoom, blir det dårligere bilde?

Mvh
    Adeo har hvite lerret med 1.2 i gain, jeg byttet selv fra grå til hvit duk i min batcave med 100% lyskontroll og kommer ikke til å gå tilbake til grått. Jeg har Sony VW90 og 3m bredt 2.35:1 lerret.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er kanskje hvitt best hos meg da ! Skal ha rammelerret men kan ikke se at Adeo har det i hvitt, ser ut som det blir grandview med gain 1..... når man kjører med film som er format 2:35 så blir det en kant opp og nede på et 16:9 lerret og er spent da på hvor sorte de kantene blir på hvitt lerret, noen som har erfaring med dette? Har sett TW2900 og det er relativt grått og ikke sort... er det stor forskjell på tw2900 og tw5500 på sortnivå?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er VELDIG stor forskjell på 2900 og 5500. Hvor lyst det blir i de "sorte" feltene, er nok mer avhengig av hvor mye lys som reflekteres tilbake fra rommet. Du kan jo eventuelt vurdere et multiformat lerret, da slipper du eksponert lerret utenfor bildeflaten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •