Panasonic AE500 innlevert på verksted allerede!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic AE500 innlevert på verksted allerede!

Har innsendt projektoren til et service verksted. Det er sannsynligvis pæren som er kaputt i følge verksted :cry: . Projektoren er fra januar 2004 og er sikkert gått mer enn 500 timer. Vil dette si at garantien er ute :?: Er dette noe man må regne med at den ikke går minst 2000timer som det står i manualen.

Hvordan bør man behandle projektor / pæren for at får lengst mulig levetid (både projektor og pære) :?: Har fulgt manual til punkt å prikke. Er det noen tips som ikke står i manualen :?: Er blitt litt skeptisk til projektor dersom dette er helt vanlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentene av projektorer har greid å vridd seg unna kjøpsloven ved at de definerer projektorpærer som slitedeler. Allikevel er produsentene (Panasonic) "rause" nok til at de gir 6 måneder eller 500 timers garanti på pæra. Dersom projektoren ikke har gått alt for mye mer enn 500 timer bør du få dette dekket av Panasonic.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Produsentene av projektorer har greid å vridd seg unna kjøpsloven ved at de definerer projektorpærer som slitedeler. Allikevel er produsentene (Panasonic) "rause" nok til at de gir 6 måneder eller 500 timers garanti på pæra. Dersom projektoren ikke har gått alt for mye mer enn 500 timer bør du få dette dekket av Panasonic.
    er det andre produsenter en panasonic som gir 500 timer eller 6 måneders garanti på pærene?
    syns det bare er sånne "100 000 timer eller 1 uke" garantier jeg. :roll:

burde absolutt gjøres noe med de sinnsyke levetidsteoriene produsentene oppgir, hvis pæra varer i snitt 3000 timer... hvorfor er da garantien så pinglete?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    burde absolutt gjøres noe med de sinnsyke levetidsteoriene produsentene oppgir, hvis pæra varer i snitt 3000 timer... hvorfor er da garantien så pinglete?
    Det er da ganske logisk og opplagt svar på det.

Hvis forventet levetid var 3000 timer og garantien var 3000 timer så ville man måtte betale for halvparten av pærene. Det ville blitt svært dyrt for produsenten, noe som tilslutt kunden måtte betale via høyere priser på produktene.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegge dyrt for produsent å spandere pærer på rojektorer som brukes til presentasjon og slepes rundt, klaskes i bord, kastes inn og ut av drosjer osv. Finnes også klovner som liker å flikke av og på powerknappen med stor hastighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hvis forventet levetid var 3000 timer og garantien var 3000 timer så ville man måtte betale for halvparten av pærene. Det ville blitt svært dyrt for produsenten, noe som tilslutt kunden måtte betale via høyere priser på produktene.
    jeg er jo selvfølgelig klar over at en garanti på 3000 timer ville være økonomisk selvmord. poenget her er jo det gigantiske spriket mellom hva produsentene later som levetiden på pæra er, og hva de er villige til å underbygge påstanden med i form av garanti.

dette lukter jo lang vei, og han som startet tråden må jo bytte pære etter drøye 500 timer, noe som er 1/6 av hva produsentene gjerne opererer med. dette er sikkert uvanlig lavt, men min tiltro til produsentenes lovnader er som du sikkert skjønner ikke veldig høy.

hvis folk var klar over at driftsutgiftene på projektorer faktisk er ganske høye, ville nok endel kvie seg for å kjøpe det og derfor ljuger produsentene for å dekke over fakta.

det er akkurat DET som irriterer meg.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk burde være klar over at pærer kan ryke før, det har man vel oppdaget på diverse andre pærer man har i hjemmet? Selv om dette ikke kan dras helt parallelt så..... tipper det er ca tre standardavvik fra 500 til 3000 timer :wink:

Mvh

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 3000 timer er gjennomsnittelig levetid på en pære, så kan man (i teorien) være heldig å få en pære som like gjerne varer 4-5000 timer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Hvis 3000 timer er gjennomsnittelig levetid på en pære, så kan man (i teorien) være heldig å få en pære som like gjerne varer 4-5000 timer?
    tipper 3000 timer er maksimalt av hva de klarte å få ut av pæren, sikkert gjort under kontrollerte forhold i vaktløs tilstand på en romstasjon :wink:
    men det jeg har hørt er at de måler det ved å la pj skrues på, stå på i 10 timer og så slåes av igjen. sånn fortsetter man til pæra går.

jeg tror ikke det er mange som sitter 10 timer og ser film, ihvertfall ikke før extended versjonen av den siste LOTR filmen kommer, så derfor vil vanlig bruk gjøre at pæra varer kortere.
    det er det å skru den på som sliter mest på pæra etter det jeg skjønner.
    det hadde vært moro å vite hvor lang levetid de som har hatt pj en stund har fått på pærene sine?

kansje vi skulle lage en poll?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en AE300, importert fra Japan i februar 2003, som nå har gått ca. 3300 timer. Har kjørt den på "low" ca. 95% av tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man bruke projektoren som man bruker et tv mao av og på et par ganger i løpet av en kveld. Dersom man f.eks skal ha 1/2 pause fra projektoren skal man da slå den av eller bare la den stå på. Hva er "best" kostandsnadsmessig med henblikk på pæra. Ettersom pæren kan konk ut dersom man slår mye av og på.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville latt den stå på, for sikkerhets skyld. Har ikke sett noen konkrete tall på at levetiden forkortes, men heller føre var..... Jeg vil tro det sliter MYE mer på pæren å slå den av og på, enn å la den surre og gå en halvtime.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enda et spørsmål i forbindelse med projektor/pære. Etter et par timers bruk av projektor er pæren varm vil jeg tror. Dersom man skrur den av hvor lenge "må" den være av før man kan/bør skru den på. Eller har dette har dette ingenting å si.

Takk for alle svar på innlegget!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæren skal være kald når viften(e) i projektoren skrur seg av, men det gjør allikevel ingenting om du venter et par minutter til, selv om det nok ikke har noe å bety.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer du bruker projektoren, jo mer slites jo den.

Det neste spørsmålet blir sikkert:

EHHH er det skadelig for pæren om jeg står å blåser "varm pust" inn i luftinntaket under hele filmen? :lol: :lol:

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Jo mer du bruker projektoren, jo mer slites jo den.
    Det neste spørsmålet blir sikkert:
    EHHH er det skadelig for pæren om jeg står å blåser "varm pust" inn i luftinntaket under hele filmen? :lol: :lol:
    Rimelig flåsete kommentar, Runar! Klart det er et poeng hvorvidt pæra holder 500 timer eller 3-4000 timer. Du må fo fanden ut med 3-4 laken for ny pære og da er det ikke likegyldig hvor lenge den holder! Hvordan utstyret behandles best mulig erinteressant for mange! :x :roll:

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry kunne ikke dy meg ops: