Utvikling på prosjektorer siden 2003/2004

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utvikling på prosjektorer siden 2003/2004

Hei

Har en Sanyo PLV Z2 som har stått "brakk" et par år nå. Driver og setter i stand ei kjellerstue på grei størrelse. Hvor mye har skjedd på prosjektorfronten de siste åra? Er denne prosjektoren brukandes sammenlignet med nye prosjektorer?

Den er stillegående, har nok lysstyrke da jeg har har 100% lyskontroll i rommet, oppløsningen er vel 1280x720 hvis jeg ikke husker feil, dvs "bra nok" for meg.

Det eneste som plaget meg nevneverdig var litt dårlig sortnivå.

Vil en ny prosjektor i dag til feks 4000 kr gi et betydelig bedre bilde? (Og samtidig ha lens shift og være stillegående).

Brukes til spill/film, muligens tv.

Må lage/kjøpe prosjektorlerret, så har mulighet til å velge noe med riktig gain som passer prosjektoren. Når jeg kjøpte prosjektor så jeg på DLP, men var sterkt plaget med regnbuer, så de utgikk da.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Storfe
    Hei

Har en Sanyo PLV Z2 som har stått "brakk" et par år nå. Driver og setter i stand ei kjellerstue på grei størrelse. Hvor mye har skjedd på prosjektorfronten de siste åra? Er denne prosjektoren brukandes sammenlignet med nye prosjektorer?

Den er stillegående, har nok lysstyrke da jeg har har 100% lyskontroll i rommet, oppløsningen er vel 1280x720 hvis jeg ikke husker feil, dvs "bra nok" for meg.

Det eneste som plaget meg nevneverdig var litt dårlig sortnivå.

Vil en ny prosjektor i dag til feks 4000 kr gi et betydelig bedre bilde? (Og samtidig ha lens shift og være stillegående).

Brukes til spill/film, muligens tv.

Må lage/kjøpe prosjektorlerret, så har mulighet til å velge noe med riktig gain som passer prosjektoren. Når jeg kjøpte prosjektor så jeg på DLP, men var sterkt plaget med regnbuer, så de utgikk da.
    Håhåhå, hvis du ikke har sett noen av dagens prosjektorer, så vil du få deg ditt livs sjokk

Utviklingen har vært helt fantastisk for å si det mildt.

Skal du ikke se noe som helst HD-materiale? Er jo her du virkelig får kvalitet per krone på dagens prosjektorer. Ville spart noen kroner til, så får du en flunka ny full-hd prosjektor. Eventuelt ville jeg sett meg om på brukten etter en Benq W5000. Den vil du finne til rundt 5k hvis du er heldig. Avsindig mye bilde for en så billig penge.

Her er noen flere alternativer:

MPX.no - BenQ Projektor W1000+ Full HD

AVshop.no / OPTOMA HD200XÂ*DLP-projektor Full-HD

Når du først skal bytte, kost på deg noen ekstra kroner. DET vil du garantert ikke angre:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Håhåhå, hvis du ikke har sett noen av dagens prosjektorer, så vil du få deg ditt livs sjokk

Utviklingen har vært helt fantastisk for å si det mildt.

Skal du ikke se noe som helst HD-materiale? Er jo her du virkelig får kvalitet per krone på dagens prosjektorer. Ville spart noen kroner til, så får du en flunka ny full-hd prosjektor. Eventuelt ville jeg sett meg om på brukten etter en Benq W5000. Den vil du finne til rundt 5k hvis du er heldig. Avsindig mye bilde for en så billig penge.

Her er noen flere alternativer:

MPX.no - BenQ Projektor W1000+ Full HD

AVshop.no / OPTOMA HD200XÂ*DLP-projektor Full-HD

Når du først skal bytte, kost på deg noen ekstra kroner. DET vil du garantert ikke angre:-D

Både film og spilling på konsoll er da HD-materiale, men på et par meters avstand og 1.5 meters bredt bilde er det ikke gitt at jeg trenger høyere oppløsning, hvis det samtidig koster meg 7000 kr og gir en prosjektor som bråker og ikke har lensshift. 7000 kr er uansett ikke aktuelt nå. (Ikke 5000 heller). Bør vel komme meg avgårde og se på en ny prosjektor og levere lottokupong.

Hvordan er dagens sortnivå? Er det et hav av forskjell, eller er det litt bedre? Kontrasttallene har det jo gått inflasjon i, så jeg tenker på folks generelle opplevelse av sortnivå.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Projektormarkedet har nok fra Z2ens tid (der den i lang tid var stort sett den eneste hjemmekino-projektoren i fornuftig prisklasse å få tak i) beveget seg både sideveis, nedover og oppover. Du finner fremdeles projektorer i lavere prisklasser (type 4-6000) som på mange parametre ikke yter stort bedre enn Z2, samt gjerne også støyer mer og er vanskeligere å plassere. I de lavere prissjikter får en altså ikke spesielt høy valuta for pengene pr. dato.

I den lavere mellomklassen har det selvsagt også skjedd en del, der f.eks. Optoma HD200x eller BenQ W1000+ befinner seg. Du finner også LCD-projektorer i dette sjiktet, dog noe høyere, f.eks. Epsons TW3200. Disse leverer nok alle bedre bildekvalitet enn din nåværende Z2, men samtidig ikke himmelmye bedre bilder.

Der det i utgangspunktet har skjedd mest er i øvre mellomklasse, samt den siste tiden også i Hi-End-klassen i form av 3D-støtte og ellers svært høy generell bildekvalitet. I øvre mellomklasse kan det nevnes Epsons TW5500 og Sonys HW20 som to svært aktuelle kandidater, Epson til rundt 18.000 og Sony til rundt 20.000 pr. dato.

Et godt tips er for øvrig også Epsons TW4400 som for tiden er mulig å få tak i for rundt 15.000. Denne er egentlig en challenger i øvre mellomklasse, men til dagens pris klatrer den jo godt ned mot budsjettnivå.

Jeg mener med andre ord at du heller bør spare litt før du bytter ut Z2en din slik at du kan bevege deg opp i "mellomklassen". Alternativt er det fullt mulig å gjøre gode bruktkjøp, f.eks. BenQ W5000, som er en veldig god DLP-projektor, er å få tak i til type 7-8000.- gitt at du er raskt nok ute (de er veldig populære bruktobjekter).

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivå er også avhengig av rommet, hvite flater og lyse rom er sortnivåets skrekk. Tror jeg hadde slått meg til ro inntil du trenger oppgradering. Gikk selv fra infocus 4805 til sony vw60 og det var forskjell. Men måtte grave dypt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Projektormarkedet har nok fra Z2ens tid (der den i lang tid var stort sett den eneste hjemmekino-projektoren i fornuftig prisklasse å få tak i) beveget seg både sideveis, nedover og oppover. Du finner fremdeles projektorer i lavere prisklasser (type 4-6000) som på mange parametre ikke yter stort bedre enn Z2, samt gjerne også støyer mer og er vanskeligere å plassere. I de lavere prissjikter får en altså ikke spesielt høy valuta for pengene pr. dato.

I den lavere mellomklassen har det selvsagt også skjedd en del, der f.eks. Optoma HD200x eller BenQ W1000+ befinner seg. Du finner også LCD-projektorer i dette sjiktet, dog noe høyere, f.eks. Epsons TW3200. Disse leverer nok alle bedre bildekvalitet enn din nåværende Z2, men samtidig ikke himmelmye bedre bilder.

Der det i utgangspunktet har skjedd mest er i øvre mellomklasse, samt den siste tiden også i Hi-End-klassen i form av 3D-støtte og ellers svært høy generell bildekvalitet. I øvre mellomklasse kan det nevnes Epsons TW5500 og Sonys HW20 som to svært aktuelle kandidater, Epson til rundt 18.000 og Sony til rundt 20.000 pr. dato.

Et godt tips er for øvrig også Epsons TW4400 som for tiden er mulig å få tak i for rundt 15.000. Denne er egentlig en challenger i øvre mellomklasse, men til dagens pris klatrer den jo godt ned mot budsjettnivå.

Jeg mener med andre ord at du heller bør spare litt før du bytter ut Z2en din slik at du kan bevege deg opp i "mellomklassen". Alternativt er det fullt mulig å gjøre gode bruktkjøp, f.eks. BenQ W5000, som er en veldig god DLP-projektor, er å få tak i til type 7-8000.- gitt at du er raskt nok ute (de er veldig populære bruktobjekter).
    Takker for godt svar! Var egentlig litt dette jeg var ute etter å høre, om en billig ny prosjektor vil være mye bedre enn den jeg har.
    Vi får se senere om det blir ny prosjektor i mellom-klassen

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også ramla litt av lasset på prosjektorfronten siden jeg flytta og ble uten kinorom.
    men, jeg har forstått at man ikke trenger så veldig høyt i pris for å overgå min min 8" CRT på de fleste punkter.

Hvordan stiller highend CRT prosjektorene egentlig mot dagens digitale?

Hvor høyt i pris må man for å matche f.eks. en godt oppsatt 9" LC maskin i bildekvalitet? (f.eks. sony G90 eller marquee 9500lc?)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må opp på LCOS slik som Sony HW20, til 20k. Det er mye mindre vedlikehold og mye enklere å sette opp da...

Per Johnny gav opp CRT for en stund tilbake så vidt jeg husker.

Edit: Fant innlegget: http://avforum.no/forum/crt-projekto...ml#post1586866

Edit2: Og der var du også ja. Hehe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •