Fra Plasma-TV til Projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra Plasma-TV til Projektor?

Har per idag en Pioneer Kuro LX5090H 50" Plasma TV som fremdeles gjør jobben, så er ikke sikkert at denne blir byttet ut med det aller første.

Det jeg og kjæresten dog vurderer er å bevege oss over til en projektor / lerret løsning fremfor TV. Grunnen er enkelt og greit at vi syntes 50" TV føles lite.. Ille å si det, men på en 3-4m avstand så syntes ikke vi at en LX5090H på 50" tar opp like mye av synsfeltet som vi skulle ønskes, den føles på ingen måte massiv men heller litt pjuskete der den henger på veggen. Vanskelig å ommøblere rommet så vi kommer spesielt nærmere også, og kommer vi nærmere så opplever vi for mye støy fra TVen iform av både bilde og støy fra viftene på skjermen til at det er noe aktuelt.

Derfor svirrer planene rundt å "kaste" ut TVen og hoppe over på projektor og lerret! Dette er et felt hvor jeg for å være helt ærlig er fullstendig blank, så jeg aner ikke hva som er bra eller dårlig av hverken det ene eller det andre, men kjæresten har veldig lyst på 3D og vi er villige til å betale litt deretter. Det er ikke sikkert det blir noe av det i år, men det vurderes sterkt hvert fall. Vi vil jo ha noe med bra kvalitet, er jo ikke uten grunn at vi har en Pioneer LX5090H som fremdeles er en veldig god TV! Og vi ser for det meste filmer og fotballkamper, men det går jo også i vanlige digitale (alt fra SD til HD sendinger som blir oppskalert av Yamaha RX-V3900 receiver).

Vi har ikke noe særlig problem med å mørklegge rommet til en viss grad iform av lystette rullegardiner, men er det ikke spesielt mørkt ute så blir det jo ikke akkurat bekmørkt av å gjøre dette til enhver tid.

Så hva tror dere om dette? Hva er fordeler / ulemper med en projektor løsning kontra Plasma TV? Tror dere vi vil bli fornøyde og hva må vi forvente å punge ut med for en av de bedre projektor + lerret løsningene på markedet? Vil jo helst ha noe som ikke gir dårligere bildekvalitet enn vi har med LX5090H per dags dato.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ventet litt, og heller kjøpt en stor 63-65" tv, siden projector ikke er noen fullgod erstatning til vanlig tv når det gjelder vanlig tv-titting. Eventuelt er jo alternativet og ha nedtrekkbart lerret i tillegg til den tven dere har nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,

Er ikkje heilt enig i at Projector ikkje er noen fullgod erstatning til vanlig tv, eg har ein infocus in82 og er kjempe fornøyd med den.
    Personlig syns eg den er super til film, og eg syns den viser Fotball bedre enn de fleste Lcd/Led tver eg har sett, den er ikkje plaget med hakkete linjer på bana når kamerat følg ballen. (no ser eg ikkje særlig mye fotball, og det er nok ikkje det eg ser på når eg er ute og ser på tv, så det kan jo ha bedret seg uten at eg har fått det med meg)

Så er det fotball og film du skal sjå, så mener eg at du vil få glede av ein projector.
    Minus med å gå for projector er at dere ikkje vil få det dype sortnivået dere er vandt med fra Kuro, og noe stive priser på projector pære etter rundt 3000 timer.Dessuten er vel ikkje 3D særlig bra enno.

Men skal du ha bra 3D så er nok det naturlige valget ein Plasma TV, og siden dere er vant med Kuro sortnivå ville eg nok gått for ein Panasonic, og VT20 65" koster vel nesten 40 tusen (vil kansje ramle litt i pris, når VT30 kommer om noen månader)

edit: Viss støy er uønsket, så kan det kansje bli ei plage, da projectoren vil henge i nerheten av sitteposisjon. Eg vet ikkje kor mye Kuro støyer i forhold til ein god projector, men det vet sikkert noen på forumet her.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en tenke 3D må en også tenke stort. Og etter mine preferanser blir også 63" plasma også lite på 3-4 meters avstand.

Løsningen dere ønsker, med å beholde TV-en og ja prosjektor i tillegg er jo genial. Da brukes TV-en til vanlig TV titting, mens prosjektoren dras frem for å få virkelig gromfølelsen når filmen skal settes på. Selvfølgelig demper en lyse når en ser film, og det trives også prosjektoren med.

Kuro-en begynner jo også å dra på åra nå, vi er kommet mye lengre på bildebehandling og bildeflyt enn det Kuro-en levere, sortnivå betyr ikke ALT, og mixer du dårligere sortnivå med bedre bildeflyt så er det et kompromi du muligens går med på.

Finnes ikke alt for mange prosjektorer der ute med 3D enda, og mange sliter med for svak lysstyrke og crosstalk. Setter du brille på må du i alle fall sørge for å ha rommet mørklagt, da disse kan ta opptil 90% av lyset fra prosjektoren - og DET merkes.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke erstatt TV'n med proje. Kjøp proje i tillegg til TV'n. So jeg akkurat har skrevet i en annen tråd, er det litt "hassel" å dra for gardiner, dempe belysningen og starte opp projen bare for å se nyhetene.. TV passer best til TV bruk og proje passer best til film og "special events".
    Ja takk, begge deler! :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siterer meg selv fra en gammel tråd:

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    TV eller projector?
    Ja takk, begge deler..:-)
    Da jeg kjøpte min første proje for mange år siden, kastet jeg ut TV'n og skulle benytte projen til alt. Dette fungerte forsåvidt greit. Men det er litt "hassel" å mørklegge rommet hver gang man skal slå på "TV'n". Da jeg etter ca et års tid hadde slitt ut projelampa og måtte kjøpe ny til ca 4000kr, bestemte jeg meg for å skaffe ny TV også til vanlig sløvtitting. Og siden har jeg benyttet TV til TV-titting og proje til film og "special events". Det fungerer utmerket:-)

Et annet negativt moment med å kun benytte proje er at det tar litt av magien bort. Man blir vant til den store skjermen. Jeg har selv en 47" TV til vanlig TV-titting. Men selv dette er veldig smått ift 106" lerret. Når den vanlige TV-tittingen foregår på den "lille" TV-skjermen, beholdes den lille følelsen av magi det er å dempe belysningen, trekke ned lerretet og fyre opp projen. Man får popkornfølelse med en gang. Det blir litt som proje = lørdag og TV = hverdag.. ;-)

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullstendig enig.

Har kjørt projektor de siste 10 årene. Byttet til plasma 60" da jeg ble oppgitt over timeantallet på ordinær tv titting & barne tv.

Plasman er nå på veggen for 2 måned og jeg forstår nå at en kombo er den endelige og ultimate løsningen.

Motorisert tab-tension og ny projektor er på plass om 4 uker.

Case closed (so far)

Sitter 3,5 meter unna 60" plasma og det gir ikke kino-opplevelse. 100" så snakker vi

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart best med begge deler.

Jeg har denne løsningen i min stue og hvis du tar en titt på Min Hjemmekino kan du se kassen jeg har laget i taket så lerret kommer ned foran plasmaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må stille meg bak Morten og Ole. Har selv hatt (diverse) projectorer ila de åtte siste årene. Projector er en fin "add-on" i huset som har alt, men det er på ingen måte noen erstatning for en TV. Er det enten eller, bør du velge en diger TV. 63" Samsung eller 65" Panasonic er mine tips. Det blir selvførgelig også puslete ift. 100" eller hva du ser for deg av lerrettstørrelse, så får du til en kombo med tab-tension lerret og hele pakka, er jo det det beste.

Stopper budsjettet ditt deg fra det ville jeg ALDRI valgt kùn PJ.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa
    Setter du brille på må du i alle fall sørge for å ha rommet mørklagt, da disse kan ta opptil 90% av lyset fra prosjektoren - og DET merkes.
    Er det ikke sånn at du mister ca. 50% av lyset?
    Aktive "shutter glasses" driver vel å lukker for øynene, annenhver frame på annenhvert øye?

Slik jeg trodde det virket i alle fall

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •