Hvilken prosjektor er best på panoreringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken prosjektor er best på panoreringer?

Hvilken prosjektor på markedet idag er best på panoreringer og har best flyt i bildet?

Fire away

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony VW90!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med moderat interpolering (low) er VW90 best. Ønsker du derimot å benytte mer agressiv interpolering (medium eller high), da er Epson TW5500 overlegen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ettersom de nye "D-ILA"-modellene til Epson (R2000 og 4000) kommer med et forbedret FI-system tipper jeg de blir veldig bra, men om det blir bedre enn VW90 eller ikke på low (som er eneste akseptable setting spør du meg...) får jo tiden vise.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med moderat interpolering (low) er VW90 best. Ønsker du derimot å benytte mer agressiv interpolering (medium eller high), da er Epson TW5500 overlegen
    Kan du forklare litt mer om interpolering Gorm? Er det en egen funksjon som må aktiveres i prosjektorens meny? Interpolering og motionflow er det samme greia? Og dersom det benyttes high interpolering på TW5500 går det på bekostning av noe annet?

Hakkete bilde er det verste jeg vet og en prosjektor som er god på panoreringer vil stå høyt på lista mi når jeg skal velge.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motionflow er Sony's versjon av FI som Epson kaller det.

Alle bruker mer eller mindre avanserte algoritmer får å lage nye "mellombilder" mellom de orginale 24.

Hvis jeg ikke tar helt feil så lager Sony 1 nytt bilde i "low" og 2 i "high".
    Epson lager vel 2 og 3.

Selv så synes jeg at sony sin "low" fungerer perfekt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Motionflow er Sony's versjon av FI som Epson kaller det.

Alle bruker mer eller mindre avanserte algoritmer får å lage nye "mellombilder" mellom de orginale 24.

Hvis jeg ikke tar helt feil så lager Sony 1 nytt bilde i "low" og 2 i "high".
    Epson lager vel 2 og 3.

Selv så synes jeg at sony sin "low" fungerer perfekt.
    Takk Arendal, da ble det litt mer forståelig.

Fungerer HW20 på samme måte som VW90?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dessverre.

En av hovedforskjellene på disse modellene er nettopp forskjellige muligheter i videoprosessoren.

Jeg har ikke sett HW 20 og VW 90 side ved side, men jeg har teste HW 15 og VW 80 og da ser man tydelig at VW modellene har en langt bedre prosessering av bildet.

For de som har HTPC og ikke gidder å bytte refresh rate for hver film så ser man dette tydelig.
    Man kan da benytte 60Hz ut fra skjermkortet på både 30 fps og 24 fps og få helt flytende bilder på VW, mens man får rykking på HW.
    Med 25 fps PAL derimot klarer selv ikke VW å rette opp det, da må man bytte til 25 eller 50 Hz.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Nei, dessverre.

En av hovedforskjellene på disse modellene er nettopp forskjellige muligheter i videoprosessoren.

Jeg har ikke sett HW 20 og VW 90 side ved side, men jeg har teste HW 15 og VW 80 og da ser man tydelig at VW modellene har en langt bedre prosessering av bildet.

For de som har HTPC og ikke gidder å bytte refresh rate for hver film så ser man dette tydelig.
    Man kan da benytte 60Hz ut fra skjermkortet på både 30 fps og 24 fps og få helt flytende bilder på VW, mens man får rykking på HW.
    Med 25 fps PAL derimot klarer selv ikke VW å rette opp det, da må man bytte til 25 eller 50 Hz.
    Veldig nyttig info. Takker.

Dersom 3D overhodet ikke er viktig, er det store forskjeller på akkurat dette på VW85 og VW90, eller leverer de bildemessig og panoreringsmessig like bra? Noen som vet?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Veldig nyttig info. Takker.

Dersom 3D overhodet ikke er viktig, er det store forskjeller på akkurat dette på VW85 og VW90, eller leverer de bildemessig og panoreringsmessig like bra? Noen som vet?
    2D messig er de veldig like, men jeg syns kanskje VW90 er et lite hakk foran her. Motionflow satt på lav funker en del bedre på VW90 enn på VW85, på 90 bruker jeg den hele tiden mens på 85 var den slått av for det meste. Uansett er begge High End projektorer.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring; Panasonic PT-AE4000 er langt bedre enn f.eks Epson EH-TW4400 på panoreringer.

Panasonic: Jeg brukte LOW modus på filmer (for å unngå sitcom effekt), mens f.eks Premier League i HD fungerte utmerket i HIGH. Sylskarpe og glatte panoreringer.

Epson: Jeg opplevde den som glatt, men manglet skarpheten til Panasonic.

La oss håpe Epson har fikser dette på de nye LCD-R modellene som skal komme denne uken

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Min erfaring; Panasonic PT-AE4000 er langt bedre enn f.eks Epson EH-TW4400 på panoreringer.

Panasonic: Jeg brukte LOW modus på filmer (for å unngå sitcom effekt), mens f.eks Premier League i HD fungerte utmerket i HIGH. Sylskarpe og glatte panoreringer.

Epson: Jeg opplevde den som glatt, men manglet skarpheten til Panasonic.

La oss håpe Epson har fikser dette på de nye LCD-R modellene som skal komme denne uken
    Litt merkelig da en kompis av meg "oppgraderte" fra Panasonic til nevnte Epson og mente den var langt bedre også på panoreringer!!!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også helt motsatt inntrykk enn mariusm69. På AE4000 lot jeg interpoleringen være avslått. Mine referansescener fungerte i alle fall ikke, da projektoren introduserte relativt mye uønskede artefakter
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har også helt motsatt inntrykk enn mariusm69. På AE4000 lot jeg interpoleringen være avslått. Mine referansescener fungerte i alle fall ikke, da projektoren introduserte relativt mye uønskede artefakter
    Hmm, enten er jeg på bærtur eller så har jeg sett Epson med en tidlig firmware (det var V1.0... aner ikke om det fantes oppgraderinger).

Uansett, jeg har solgt både Pana & Epson. Nå blir det enten R2000 eller HW20. R2000 har fått oppgradering på dette feltet (samt ny iris), mens HW20 mangler FI.

Skuffelsen var stor da HW20 kom uten FI. Jeg satser på at Sony fikser dette på neste modell (samt trigger?).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På optoma hd82 er det fint med motion engine på laveste innstilling.
    Ser ikke så mye "tull" i bildet om jeg skrur opp til medium heller, men da er alt "for glatt".. Om man maxer, får man litt tull i bildet, så vel som at alt skjer dobbelt så fort.. he he.. Men laveste setting er fin, da panoreres det veldig bra synes jeg.. uten noe referanse fra sony, m.m., men low er jeg avhengig av i alle fall!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •