Projector lampe - Original eller Hong Kong??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projector lampe - Original eller Hong Kong??

Jeg er fortiden på jakt etter en PJ til bruk med min HTPC. Og ettersom jeg fortrinnsvis tråler bruktmarked dukker det jo stadig opp PJer som trenger ny lampe/pære.
    Kostnaden på en ny pære vil jo helt klart avgjøre hvorvidt en PJ er aktuell eller ikke.

Noen steder ser jeg pærer koster opp mot 3000 (?) kroner (sikkert ekstreme tilfeller).
    Så har man uoriginal til mellom 500 og 1000 spenn billigere,
    Og sist har vi Hong Kong-pærer på ebay som koster rundt 100$.

Spørsmålet er da:

Er Hong Kong-pærene så dårlige at man bør styre unna?

Eller er det bare levetiden som er kortere (men bildekvaliteten like bra)?

Kan en pære "eksplodere" og ta med seg PJen til himmelen?

Dersom det kun er levetiden det er snakk om, er det jo svært aktuelt å kjøpe en rimelig, litt utdatert PJ, med billig pære, for så senere å oppgradere hele PJen uten store tapet.

Noen som har synspunkter`?

Legger ved link til en pære som passer (angivelig) til en PJ som er mye solgt rundt omkring:
    Projector Bare Lamp For BENQ PE8720 59.J0B01.CG1 -B - eBay (item 170587610698 end time Feb-05-11 19:50:17 PST)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er ikke nødvendigvis levetid. Det er heller snakk om fargetemperatur, samt plassering av brennpunktet i lampen. Minimale avvik her, vil gi enorme utslag på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Problemet er ikke nødvendigvis levetid. Det er heller snakk om fargetemperatur, samt plassering av brennpunktet i lampen. Minimale avvik her, vil gi enorme utslag på lerretet.
    Takk for svar :-)

Men vil slike avvik være en risiko for selve PJen?

OG tenker du at dette gjelder alle uoriginale pærer, eller bare "kina"-pærer?
    Jeg mener, alle pærer kan vel før eller siden spores tilbake til samme kilde (nesten). Og det er vel nærliggende å tro at slike pærer er en melkeku for produsenter?

Ka du trur?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vel neppe noen risiko for selve projektoren, men risikoen for at du kaster penger ut av vinduet vil jeg anslå er nærmere 99%.
    Det finnes uoriginale lamper fra Kina, f.eks Microlamp, som er nærmest identiske med de originale. Man skal jo ha i bakhodet at enkelte uoriginale lamper, sikkert kommer fra samme fabrikk som de originale. Har opplevd at lampe fra Microlamp har original BenQ logo, og serienummer. Tviler på at de ville turt å trykke BenQ's logo på uoriginale lamper, da det nok ville vært ensbetydene med søksmål og erstatningssak?

Har også sett at endel av disse "billig-lampene" formidlet på ebay bare inneholder selve pæren, og ikke resten av lampehuset. Da skal man være godt over middels skolert innen lodding, og minimalt kresen overfor sluttresultatet hva bildegjengivelse angår.

Finner du noe som virker å være "for godt til å være sant" prismessig, så er det vel nettopp det det er.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg mistenkte, at det vil være tilfeller av uoriginale lamper som stammer fra original lampefabrikk. Utfordring blir da selvsagt å identifisere disse. Kanskje umulig...

At det er komplisert å skifte pæren i huset var for så vidt nytt for meg (og nyttig!), kanskje enda en grunn til å holde seg unna. Av dem jeg har sett bilder av ser det bare ut som det er en plugg som skal kobles til. Men å åpne huset er sikkert mer komplisert enn jeg først antok (jeg har jo bare sett bilder).
    Hmm, tips til DIY-guide, Gorm? :-D

Finner du noe som virker å være "for godt til å være sant" prismessig, så er det vel nettopp det det er.
    Det er det vel som regel alltid, men med første øyekast er det lettere å sammenligne lamper med kabler fremfor intrikat teknologi.. 8)
    Vel vel, mye man skal lære når man er nybegynner.
    Men det betyr jo også at brukte, gamle PJer med mange timer på nakken (lampen) i svært mange tilfeller er temmelig overpriset.

På generell basis ser jeg behovet for en lampetråd som handler om fabrikat, priser, varighet, bildekvalitet etc.
    Det er vel nærliggende å tro at dersom en produsent lykkes med å lage gode (uoriginale) lamper til én type PJ, at dem da har god sjanse for å lykkes på flere modeller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg en gammel Benq 7800. Ny pære til den i Norge koster ca 4500 - 5000 kroner. En ganske uhørt pris.

Har testet ut å kjøpe fra utlandet. Har kjøpt både uoriginal pære og originalpære (flere ganger). Konklusjon: Det er ikke noe vanskelig å skifte bare pæra inne i lampehuset. 3-4 skruer, det er alt. Umulig å gjøre feil. Uoriginal pære er ikke like god som original. Kortere levetid. Originalpære fungerer utmerket. Varer like lenge som den som stod i fra den var ny. Har holdt meg til et nederlansk firma. Original pære med frakt og mva kommer på ca 2000 kroner.

Reklamerte også en gang på en uoriginal pære som gikk før de 6 mnd garanti var ute. Ingen problem. Fikk ny pære. Kostet meg bare 50 kroner i returporto for den gamle.

Leveringstid er ca 2 dager til Oslo og så går det jo med Tollpost lastebil eller lignende ut til der du bor. Bor oppe i Troms så det går ca 5 dager ekstra opp hit. Prøvde også leveranse med postverket nå sist for å slippe å være hjemme å motta leveransen. Fikk da hentelapp i posten, postoppkrav på mva beløpet (pæra forhåndsbetalt). Med posten tok hele leveransen ca 2 uker så de er ganske trege.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at det finnes forskjellige typer pærer å få kjøpt:

• Original pære i hus. Dyreste alternativ, men sikkert enklest. I mitt tilfelle koster en slik fra Nederland ca 3000 kroner mot 5000 her i Norge.
    • Bare pæra, original. Koster ca 2000 kroner levert i Norge. Benq logo etc på plass. Kjørte faktisk den første slike jeg kjøpte nesten 3000 timer selv om den bare skal holde 2000.
    • Bare pæra, uoriginal. Koster ca 1700 kroner levert i Norge. Men varigheten er ikke like bra.
    Så finnes det andre firmaer som selger reparerte pærer. De tar ødelagte pæremoduler og smelter ut selve pæra inne i reflektoren. Så setter de inn en ny pæresak i reflektoren. Har aldri prøvd dette, og da har jeg også lest at det kan være problem med fokus på pæra inne i reflektoren etc. Dette alternativet anbefaler jeg å ligge unna :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo helt an på hvilken projektor man har. En Microlamp (full lampemodul) til BenQ f.eks W5000 koster under 1700 kroner her hjemme. Tilsvarende for en BenQ PE8720 koster hele 3200 kroner. Aner ikke hvorfor det skiller så mye på nærmest like lamper, men det har kanskje noe med volum å gjøre?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Microlamp (full lampemodul) til BenQ f.eks W5000 koster under 1700 kroner her hjemme. Tilsvarende for en BenQ PE8720 koster hele 3200 kroner. Aner ikke hvorfor det skiller så mye på nærmest like lamper, men det har kanskje noe med volum å gjøre?
    Det er jo rimelig opplagt? Akkurat denne modellen er det fortsatt kampanjepris på. Før jul var det kampanjepris på lampa til 8720/9000, og da kostet den 1899 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det er jo rimelig opplagt? Akkurat denne modellen er det fortsatt kampanjepris på. Før jul var det kampanjepris på lampa til 8720/9000, og da kostet den 1899 kroner.
    Må bare rette dette opp selvom det er litt OT. Når det gjelder lampe til 8720/W9000/W10000 koster ikke den mer enn 1700 per dags dato: BenQ Lampe til PE8720 - Prisguide.no

At noen velger å kjøpe den samme pæren for det dobbelt for være opp til hver enkelt....Noen ganger gjelder det å sjekke nøye før man kjøper(også fra utlandet).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo helt an på hvilken projektor man har. En Microlamp (full lampemodul) til BenQ f.eks W5000 koster under 1700 kroner her hjemme. Tilsvarende for en BenQ PE8720 koster hele 3200 kroner. Aner ikke hvorfor det skiller så mye på nærmest like lamper, men det har kanskje noe med volum å gjøre?
    Eller så kan man søke litt så finner man orginal Benqw5000 lampe til 1399

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største problemet er vel at de forskjellige produsentene ikke klarer å ha mer enn kanskje 2-3 modeller som bruker samme lampe, og dermed blir det ganske begrenset volum på hver type.

Tenk om hele bransjen hadde kunnet standardisere seg på si 10 forskjellige lamper (eller hvor mange som må til for å dekke de aller fleste behov), hva det kunne gjort med lampepriser?

Men det er de kanskje ikke så interresert i, for slik prisen er på mange lamper, så kjøper en jo heller ny projektor når lampen ryker på en 2-3 år+ projektor...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Personlig har jeg en gammel Benq 7800. Ny pære til den i Norge koster ca 4500 - 5000 kroner. En ganske uhørt pris.

Har testet ut å kjøpe fra utlandet. Har kjøpt både uoriginal pære og originalpære (flere ganger). Konklusjon: Det er ikke noe vanskelig å skifte bare pæra inne i lampehuset. 3-4 skruer, det er alt. Umulig å gjøre feil. Uoriginal pære er ikke like god som original. Kortere levetid. Originalpære fungerer utmerket. Varer like lenge som den som stod i fra den var ny. Har holdt meg til et nederlansk firma. Original pære med frakt og mva kommer på ca 2000 kroner.

Reklamerte også en gang på en uoriginal pære som gikk før de 6 mnd garanti var ute. Ingen problem. Fikk ny pære. Kostet meg bare 50 kroner i returporto for den gamle.

Leveringstid er ca 2 dager til Oslo og så går det jo med Tollpost lastebil eller lignende ut til der du bor. Bor oppe i Troms så det går ca 5 dager ekstra opp hit. Prøvde også leveranse med postverket nå sist for å slippe å være hjemme å motta leveransen. Fikk da hentelapp i posten, postoppkrav på mva beløpet (pæra forhåndsbetalt). Med posten tok hele leveransen ca 2 uker så de er ganske trege.
    Mange gode tips her, oilar! Takk!

Spesielt interessant at det ikke er så vanskelig å skifte pære i huset selv.
    Kan du spesifisere litt mer dette med levetiden på den uoriginale?
    -------

Alle andre:
    Hvis dere har erfaringer med uoriginale lamper føl dere fri til å dele, både positive og negative erfaringer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uoriginal pære var i mitt tilfelle litt ulik originalpære i utforming. Plagdes litt med at ledningene stod "feil vei" og uten å kunne kvantifisere det syntes jeg lysstyrken var litt dårligere enn original. Største problem var at disse pærene bare så ut til å fungere ca 500 - 1000 timer før de stille døde ut.

Når jeg har kjøpt original erstatningspære har denne alltid fungert utmerket. Og siden den koster såpass lite ekstra har jeg konkludert med at dette er best.

For å montere inn denne pæra i huset tar man bare ut lampehuset på vanlig måte. På min type er det tre vanlige stjerneskruer å løsne så deler man huset. Så er det en skrue som holder kontakten til lampa på plass. Skrur løs den også. Pæra holdes på plass av noen fjærende matallklips. Tar av dem og tar ut pæra. Eneste man skal være forsiktig med er å ta med fingrene inni reflektoren, men det trenger man jo ikke så det er ikke noe problem. Det er nesten mest skruing å få pærehuset løs fra prosjektoren. Selve pærebyttet i huset tar kanskje 10 minutter. Flere av de firmaene som selger pærer har lagt ut videoer som beskriver dette.

Jeg benytter disse Projector Lamps and Bulbs - Original and Generic - QualityLamps og har hatt bare gode erfaringer med dem. De svarer på e-post og leverer som de skal. Hadde en reklamasjon og det gikk helt greit (uoriginal pære som gikk før garantien var ute)

Nå er pære til min PJ ekstremt dyrt i Norge. For andre PJ'er er det nok mindre å spare. Men en kjapp sjekk koster jo ikke noe :-) Finner ofte at i de prissammenligningene man kan slå opp i så er alltid de rimeligste pærene "utsolgt", "ikke på lager" "ventes inn innen 30 dager" etc. Så ikke bli lurt av dem :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett at endel av disse "billig-lampene" formidlet på ebay bare inneholder selve pæren, og ikke resten av lampehuset. Da skal man være godt over middels skolert innen lodding, og minimalt kresen overfor sluttresultatet hva bildegjengivelse angår.
    Har bestilt en slik fra Hong Kong som antagelig kommer i løpet av uken. Lurer bare på om alle typer da må loddes eller om det gjelder enkelte merker? Noen som vet noe om dette?
    Har bestilt til en Panasonic PT AE700 hvor ny pære koster nesten 4000 i Norge.
    Spent på bildekvaliteten på denne.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris fra Hong Kong?

2990 kroner er vel en pris du får den for her på berget. Kr. 2.722 er det billigste for kompatibel variant.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig formulert setning. Sorry! Pris fra Hong Kong er 600,- inkl. frakt. Toll kommer i tillegg. Dette er bare pæren. Uorginal pære i norge med lampehus koster 2999,- og orginal koster 3799,-
    Kan selvfølgelig risikere at pæren jeg får er skikkelig dårlig. Alternativet var egentlig å vrake hele prosjektoren og vente på å kjøpe ny, litt synd siden det er en helt ok PJ.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, 2.990,- er det rimeligste for original pære/hus her i Norge.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rover
    Har bestilt en slik fra Hong Kong som antagelig kommer i løpet av uken. Lurer bare på om alle typer da må loddes eller om det gjelder enkelte merker? Noen som vet noe om dette?
    Har bestilt til en Panasonic PT AE700 hvor ny pære koster nesten 4000 i Norge.
    Spent på bildekvaliteten på denne.
    Vi er også spente!
    Håper du deler utførlig dine erfaringer, både mtp montering og selvfølgelig også mtp bildekvalitet.

Hvis du har mulighet ville det vært veldig kjekt om du tok noen bilder underveis i pærebyttet, slik at vi får et innblikk. :-D

Uansett, 600 spenn ferdig levert, for en pære er det ingenting å si på, la oss bare håpe den fungerer tilfredstillende!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så vil også proffkalibrering av priojektoren være verdiløs ved pærebytte?(er vel også variasjon i fargetemperatur med orginalpærer)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •