Kalibrere selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrere selv?

Hvor vanskelig er det å kalibrere selv, har nemlig Digital Video Essentials DVDen. Ser det koster 2000kr og få full proffkalibrering som faktisk er litt penger, er det ikke mulig å bare gjøre det samme som det står på bildene at de gjør med programmet. AVshop.no / Artikle

Vente 30 til 40 timer til den har kjørt seg inn, og sånt. Sette den på riktig inn stilinger før du starter. Er det ikke sånn at det kan bli bedre resultater om du gjør kalibrering der du bor.

Tenkte og kjøpe meg en epson 4400 nå som avshop selger de billig, hørt at du får mye mer ut av den med en kalibrering.

Noen som har prøvd dette selv? Eller har noen meninger om at det kan funke eller ikke funke?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger oppskrift på hvordan og hva en trenger og bruke fra DVE her på forumet et sted for og kalibrere

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, om det bare var så enkelt

Du kan ikke kalibrere en projektor ved hjelp av kalibreringsplate. Det eneste du får gjort er å tilpasse lysstyrke, kontrast, og til en viss grad bildeskarphet.

Kalibrering av projektor går ut på å korrigere fargetemperatur gjennom gråskala, sette korrekt gamma, samt i "fullversjon" settes det opp et så korrekt fargerom som projektoren tillater. Dette er det ikke mulig å gjøre på en skikkelig måte uten måleutstyr (og utstrakt erfaring).

Du finner info/anbefalinger om kjøp av kalibreringsutstyr og software i Kalibrering/tweaking kategorien.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm sier, du må ha riktig utstyr og erfaring, samt gjøre dette regulert - noe som Gorm gjør hele tiden. Selv en projector som er ganske 'grei' i default kan få ett skikkelig løft med riktig kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, ok.

Da har jeg et nytt spørsmål, hva er best av en kalibrert 4400 og en ikke kalibrert 5500?

Det blir bare 1500kr mer for en ikke kalibrert epson 5500, så lurer på hva det beste valget er da, har ikke penger nok til en kalibrert 5500...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt en full-kalibrert TW4400, fremfor en ukalibrert TW5500. Spørsmålet er jo selvsagt hva bruktprisen kommer til å bli. Når du en gang har solgt projektoren igjen, så er kanskje den totale kostnaden lavere på TW5500?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også sant, men TW4400 og TW5500 er ganske like når TW4400 er fullkalibrert har jeg lest på dette forumet tidligere, så om du legger med en link som beskriver dette når du skal selge igjen så for du sikkert solgt den for ikke mye midre en du får solgt TW5500 for håper jeg.

Siden du er eksperten her, så gjør som du sier og går for en TW4400 full kalibrert Er kanskje du som kommer til å få jobben med og kalibrere siden jeg har tenkt og kjøpe gjennom avshop.

Vurderer nytt lerret også, har du noe du anbefaler til en ikke altfor skummel pris til TW4400?

Takk for alle svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •