Hjelp til valg/anbefaling av Projektor..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer KJE sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg/anbefaling av Projektor..

Ser meg nødt til å gå til innkjøp av ny projektor, da pæren på min gamle sliter har død, og det er økonomisk uforsvarlig og skifte denne..

Per i dag er ikke lyskontrollen i rommet noe og skryte høyt av, men så snart jeg får fingeren ut (og hjelp av en kyndig person), skal det syes gardiner av scenemolton, til samtlige vinduer i tilknytning til stuen, så da bør vel det være et mindre problem..

Kriterier som må tilfredsstilles:

-Full HD må man vel ha i dag
    -Stillegående
    -Noenlunde greie innstillinger / oppsett.
    -Skal takhenges
    -Avstand til 77" lerret er like
    over 3 meter
    -Gode farger og kontrast
    -Trenger ikke 3D da jeg ikke enda ser den store gevinsten her. Er vel et ganske begrenset antall filmer/programmer her enda. Så dette får vente til neste gang.

Prismessing ser jeg for meg noe som tikker inn i øvre budsjettklassen.. Da med et tak på rundt 20 laken.

Av kandidater jeg har sett/vurdert finner men:

-EPSON EH-TW4400
    -EPSON EH-TW5500 (Er den verdt de ekstra kronene?, er på tilbud no)
    -OPTOMA HD82
    -SONY VPL-HW15
    -SONY VPL-HW 20 (Litt stiv i pris.. Så må i så fall forsvares med gode argument)

Andre produsenter og modeller kan selvfølgelig vurderes..

Slå dere løs med erfaringer/testhenvisninger og anbefalinger.

MAKE ME CONFUSED :twisted:

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har vert et par tråder her i det siste, med samme motiv som din tråd.
    Om du søker litt blandt de,finner du en del svar angående dine kandidater

Newcomer KJE sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet, jeg vet...

Har lest og sett, og har vel med bakgrunn I dette kommer frem til overnevnte alternativ, da det ser ut som folk rundt roser samtlige av dem hver for seg. Og slikt gjør meg bare mer forvirra. Har litt lyst å slå til på kampanjen til avshop på 5500en, men har ingen erfaring eller referanser mot Epson. Får heller ikke mulighet til å se noen av dem I aksjon før litt ut i januar, da jeg er på jobb frem til denne tid.

Så hadde vel håpet på noen objektive meninger fra noen som har testet/sett noen a dem opp mot hverandre.

Skal spekulere noen dager til... men det klør fælt I visakortet!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg husker mente Gorm i sin reportasje for Hjemmekino (tror nå det var det) at det var lite forskjell på 4400 og 5500 for den jevne bruker, altså om du ikke har et skikkelig dedikert rom og er glad i å tweake litt mer enn ellers 8). Hovedforskjellen var ved egentlig at du ikke hadde støtte for anamorfisk linse på 4400'en, og det er vel kanskje ikke så aktuelt med tanke på at den koster dobbelt så mye som prosjektoren :-D

Problemet er vel uansett at om en kjøper 4400 vil en alltid lure på hva som kunne vært bedre med 5500'en. Du går vel uansett ikke feil med noe av de overnevnte kandidatene, men ut i fra det som anmeldere har skrevet vil Epson sine trekke det lengste strået, så da blir det bare problemet over å ta stilling til...

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er litt i samme båt..

Skal bytte ut min trofaste panasonic som snart fyller 6år..

Var og så på optoma hd82 på lille julaften, den får absolutt godkjent av meg, og det var ett ut av esken uten noen form for kalibrering, da forhandler satte den opp "for meg". Var spesielt interessert i å se etter problemer med bevelser/panoreringer som visstnok skal være ett av de svake punktene på denne, men bevegelsene var noe av det som imponerte meg, ved siden av skarphet, da jeg sitter med en 720p proj. hjemme.

Regnbueeffekt klarte jeg heller ikke å finne, dette har tidligere vært sett på som et problem hos dlp proj.

Ellers har jeg såvidt fått sett på kalibrert epson tw3500 hos en kompis. Denne leverer også et strålende bilde, men er så lenge siden jeg så denne at det blir vanskelig å skulle si hvilken av disse som trekker det lengste strået. Men den viktigste forskjellen mellom hd82 og epson (4400 feks) er nok at hd82 gir dypere svart, og bedre detaljering i mørke scener, i et mørkt rom, mens epson tåler dårliger lyskontroll da den har mer lys å by på.

Har du mulighet til å se film i et mørkt rom vil nok dlp (hd82) være det beste valget. Begge merker er fysisk store proj., dette vil nok også måtte tas med i betraktningen.

Selv tenderer jeg mot epson nå, muligens tw3200 da jeg har en mistanke om at denne vil levere mer enn bra nok bilde for meg til sine 9000,- kroner. Men gjenstår å finne ut om det går an å få stilt den inn skikkelig ved behov.
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i samme dilemma, skriver "har vært" da jeg nettopp har bestilt en Sony HW20 - venter spent på denne :-)

Mye du må ta hensyn til ved valg av prosjektor, du har skrevet kun et par av disse hensynee i innlegget så vanskelig å bli helt klok på hva som er riktig for deg.

Til trøst kan du vite at uansett hvilken av de prosjektorene du nevner som du også velger, så blir du fornøyd. Jeg kjenner ikke til Optoma, så lar denne være utenom her, men også denne skal være bra. Det er likevel et mengde forskjeller mellom prosjektorene du nevner, regner med at du vet forskjell på LCD, SXDR og DLP?

- Full HD: Finnes knapt nok prosjektoren i hjemmekino segmentet som ikke er Full HD, så her er valget greit.
    - Stillegående: Her er Sony overlegen med 20db lydstyrke i eco-modus mot Epsons 22db lydstyrke (husk 3db=halvering i lydnivå). Forskjellen blir enda større om du må kjøre prosjektoren i full lampemodus, da leverer Epson rundt 30db mens Sony gir 22db. Og full lysstyrke må du ha om du har litt avstand fra prosjektor til lærret, om du har stort lærret etc. etc. 77" lerret på 3 meter bør begge kjøres i eco-modus for å beholde sortnivået. Hvor viktig lydnivået er, er også avhengig av hvor du har prosjektoren i forhold til hvor du selv sitter. Har du prosjektoren en meter over hodet er dette et poeng, sitter du flere meters avstand og prosjektoren henger høyt i taket er både Epson og Sony stille nok.
    - Noenlunde greie instillinger/oppsett: Hva er "noenlunde"? Tja. Ser vi på lensshift og zoom så er Epson overlegen, den er mest plasseringsvennlig. Men mulig Sonys prosjektorer er også NOK plasseringsvennlig i dit "kinorom". Dette må du måle opp og vurdere.
    - Gode farger og kontrast: Alle du nevner har det. Sony HW20 har bedre kontrast enn Epson modellene, mens DLP prosjektorene skal være hakket bedre (igjen, jeg kjenner IKKE til Optoma). Ang. farger så kan Epson full-kalibreres, mens på Sonys prosjektorer må du stole på fabrikkinstillinger (disse har vist seg å være gode spesielt på HW20 da).

Har du et tak på 20.000 kroner kommer Epson TW4400 inn som en soneklar kandidat. Forskjellen opp til TW5500 er minimal som også andre skriver, så trenger du ikke disse fordelene så er TW4400 et kjempekjøp.

Andre forskjeller også som du ikke nevner: Epson har FI ("frame interpolation") som gjør bildet mykere enn det du ser på kino, Sonys SXDR paneler har tettere piksler som gjør at bildet virker mere sømløst (du ser ikke pikslene like lett, spesielt viktig med sitteavstand på x1,5 eller mindre sammenlignet mot bredden på lærretet) (dette er også en av fordelene med DLP), Sony har mye større ANSI kontrast som gir større punch i bildet (spesielt om du kjører i full lampemodus) som da gir større kontrast i begge ender.... etc.

Newcomer KJE sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt forvirra. Men må si det heller litt mot Epson.
    Noen som vet hva som må påregnes av leveringstid om jeg bestiller med fullkalibrering fra avshop!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med full kalibrering må jo projektoren kjøres 40-50 timer først, så der forsvinner det jo 2 døgn.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer KJE sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fair nok det.. så om jeg lusker inn en bestilling I løp av dagen, så er det fare for at det ligger hentelapp I posten når jeg kommer hjem 4-5 januar.

Swossj.. less money.... more joy...

Newcomer KJE sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Da var mr. Epson kjøpt og betalt....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny projektor, tror neppe du blir skuffet der
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kupper denne tråden siden trådstarter har handlet, og jeg er litt i samme båt som han.

Jeg har nå blitt så godt som ferdig med rommet mitt. Men har fortsatt ikke handlet noen PJ. Men har funnet ut hvordan jeg skal gjøre med PJ. Den blir hengende i taket ca. 4,5m fra lerretet (målt fra lerret til linse).

Vil det da fungere med Sony VPL-HW20? Eller vil det passe bedre med Epson EH-TW4400/5500?
    Har kikket på projectorcentral, men blir ikke helt enig med meg selv... Frister med Sonyen pga. støynivået og sortnivået. Men om det ikke passer med plassering, så må jeg bestille noe annet.
    Hva mener dere?
    Håper på raskt svar, siden jeg har lyst til å bestille i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pj

Og hvor stort lerret har så du ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fotan
    Og hvor stort lerret har så du ?
    Glemte å skrive det. Har et 92" Dreamscreen rammelerret med grå duk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony HW20 skal takle dette bra. Stort lengre borte får du ikke prosjektoren på 92" lerret, dvs du har god kontroll på sortnivået. Og med lysstyrken til Sonyen får du også lysstyrken.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O´store projektor-guru Gorm:
    Hvilken PJ passer til mitt rom der PJ må henge med optikken 4,5 meter (+/- noen cm) fra lerretet, og bildet skal passe i et 92" rammelerret?
    Kikker på Epson 4400/5500 og Sony HW20 i første omgang. Og har nok mest lyst på Sony sin om den passer...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 4,5 meter kasteavstand klarer Epson projektorene alt fra 71 til 150 tommer bildeflate. HW20 på sin side, klarer 97 til 146 tommer bildeflate. Det ser ut til at du må flytte HW20 cirka 20 centimeter lengre frem (kasteavstand på maks 4,3 meter) for å presse den ned til 92 tommer.

PS: alle bildestørrelser er oppgitt ut i fra 16:9 format. Regner med at det er det du skal bruke
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med 4,5 meter kasteavstand klarer Epson projektorene alt fra 71 til 150 tommer bildeflate. HW20 på sin side, klarer 97 til 146 tommer bildeflate. Det ser ut til at du må flytte HW20 cirka 20 centimeter lengre frem (kasteavstand på maks 4,3 meter) for å presse den ned til 92 tommer.

PS: alle bildestørrelser er oppgitt ut i fra 16:9 format. Regner med at det er det du skal bruke
    Tusen takk for veldig oppklarende svar. Da blir det bestilling ila. dagen.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjenbruker denne gamle tråden et øyeblikk.

Min 5 år gamle Benq PE8720 ser ut til å ha tatt kveld, så nå vurderer jeg å pensjonere den.

Hadde egentlig tenkt å spare en stund til å kjøpe en av toppmodellene på markedet men nå ser det ut som jeg må trø til litt tidligere.

Jeg vurderer Sony HW20, men lurer på hvilke andre alternativer det er. Prosjektoren står i et dedikert kinorom, men har ikke helt svarte golv og vegger, så jeg kan vel ikke si at jeg har 100% lyskontroll, men ikke så verst.

At den er stille betyr litt, da prosjektoren blir stående på en hylle ca. midt på veggen rett bak hodet mitt. Jeg er imidlertid ingen "noisefreak", så det er ikke helt avgjørende.

Jeg har pr. nå et 92" rammelerret som står på ca. 4,35 meter fra prosjektoren. Dette er utifra projectorcentral sin kalkulator helt på kanten hva Sony greier, så jeg vurderer å gå opp til et slikt 100" rammelerret med maskering til 2.35:1.

Forslag mottas med takk. Regner vel med at uansett hva jeg kjøper så vil det være bedre enn den gamle, men allikevel ønsker jeg jo best mulig.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone? Sorry for tidlig bump av tråden, men det haster for meg med å bestemme meg og få bestilt, for jeg kjenner abstinensene komme allerede. Sitter bare her og skjelver :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •