Kasteavstand, betydning for bilde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kasteavstand, betydning for bilde?

Er det noen fordeler ulemper med lang kort avstand fra projektor til lerret.
    Har sett på forskjellige projektorer som jeg skal ha i hjemmekinoen. Rommet er ganske langt og har lyst til å ha projektoren helt bakerst i rommet.
    Finner ut at det ikke er så mange projektorer som kan gi 100" bilde på 6m.
    Er det uansett en fordel og sette projektoren nærmere? Jeg har forsåvidt muligheten til det, men vil helst unngå å ha den rett over der jeg sitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort avstand = mer lysstyrke, mer dynamikk, lavere sortnivå
    Lang avstand = mindre lysstyrke, lavere dynamikk/kontrast, høyere sortnivå

Velger man kort avstand, og gjerne over rett over sofaen, kjører de fleste prosjektoren i eco-modus. I eco-modus går de fleste prosjektorene med en så pass lav viftehastighet at støyen betyr lite (Sony prosjektorene er best her).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det spiller noen rolle (rent teknisk) om kasteavstanden er kort eller lang. Muligens så er det enklere å lage optikk uten feil hvis det er lang avstand.

Jeg skjønner ikke hva Hendelsesloysa mener. Om man kan kjøre projektoren i eco-modus avhenger av lysforholdene i rommet. For å få samme opplevd kontrast i et lyst rom som i et mørklagt et så må du kjøre på med mer lys fra projektoren siden de mørke områdene blir belyst av lyset fra rommet. Dette er uavhengig av avstanden mellom projektor og lerett.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, uansett så har jeg full lysskontroll i rommet. Ikke noe problem å få det helt mørkt.
    Eneste er at taket er grått, veggene er ganske mørke, men ikke svarte.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort kasteavstand gir som regel mer lys, grunnet større "åpning" (zoom), samt mindre tap av lys pga avstand. Her snakker vi målbare verdier, som du ikke klarer å skjelne med øynene som "måleinstrument". Vær oppmerksom på avvik i lysstyrke ut mot optikkens ytterkant, noe som medfører dårligere lys-uniformitet over bildeflaten.

Lang kasteavsatand gir som regel bedre kontrast (spesielt ANSI-kontrast). Dette fordi mindre areal i linsen er i bruk, og dermed mindre interne refleksjoner. Igjen, det er målbart, men neppe synlig for øyet. Bildeskarpheten er imidlertid bedre, fordi man kun benytter senter i linsen. Dette området har minst optisk "forvrenging", og gir i tillegg til skarpere bildet, også bedre lys-uniformitet. Det er også mindre kromatiske avvik (CA) i linsens sentrum.

Totalt sett snakker vi om minimal påvirkning. Jeg ville hengt projektoren der den tar seg best ut i rommet. Det du imidlertid skal prøve å unngå, er å plassere projektoren nært lerretet, og samtidig bruke mye lens-shift. Da legger du nemlig store deler av bildeflaten helt ut i optikkens ytterkant.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for supert svar!

Vil nok bli en JVC eller Mitsubishi det er vel de to jeg har funnet med lengst kasteavstand. Over 6m på 100" sony har til sammenligning bare 4.6m.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke projectorer har i dag kortest kasteavstand?
    Jeg har en BenQ W9000 som hanger 5-6meter fra lerretet på 106".
    Men det er snakk om å dele rommet i to. Jeg vil isf kun få en kasteavstand i underkant av 3m (2.7-2.8m). Finnes det i det hele tatt noen projer som kan tegne opp et bilde på 106" fra den avstanden? Hvilke kommer nærmest?

Jeg har kikket litt på kalkulatoren til projectorcentral. Men da må man inn å prøve hver enkelt proje om ikke jeg har misset noe. Jeg har ikke funnet noen måte å søke på kasteavstand på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •