extremt skuffet av bilde fra dvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer cvpowah sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

extremt skuffet av bilde fra dvd

Jeg har nettop fått opp min første prosjektor, en Epson EH TW5500. De første filmene jeg kjørte var blue ray og var utrolig fornøyd med bildet. Det var vanvittig klart og skarpt. Har ikke sett bedre bilde noen annen plass i mitt liv. Men så... Satt jeg på en vanlig dvd film, og fyyy f*** så tragisk bildet var. Jeg hadde satt på Ironman som dvd. Bildet var helt forferdelig tragisk. Jeg vil nesten kalle det skurrete. Det var nesten som å se 3D film uten 3D brillene. Da satt jeg ca 3m fra lerretet, og kasteavstanden er ca 4m. Etter PJcentral.com så skal dette være innenfor recomended avstand.

Det jeg vil spør dere om er følgende: Hvordan er deres opplevelser med dvd filmer på prosjektor, og i forhold til BluRay?

Jeg vet at BluRay er mye mye bedre, men jeg trodde BD hovedsaklig skulle ha mer detaljert bilde, og ikke at dvd skulle være uskarpt på PJ.

Jeg sitter hele tiden når jeg ser en dvd film og tenker at jeg ikke klarer å se på dette og må skifte hele film collectionen min over til bluray, det er praktisk talt smertefullt å se på.

Jeg har kanskje overdrevet en smule, men det er extremt negativt overaskende hvor fantastisk dårlig en dvd film er å se på med prosjektor.
    Jeg bruker b t w PS3 som spiller.

Noen tanker om det skal være slik??? Noen i stavanger området som har peiling kunne tenke seg en rask tur innom for å se om de har samme opplevelse som meg?
    :|
    Mvh
    Viljar

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvpowah
    Jeg har nettop fått opp min første prosjektor, en Epson EH TW5500. De første filmene jeg kjørte var blue ray og var utrolig fornøyd med bildet. Det var vanvittig klart og skarpt. Har ikke sett bedre bilde noen annen plass i mitt liv. Men så... Satt jeg på en vanlig dvd film, og fyyy f*** så tragisk bildet var. Jeg hadde satt på Ironman som dvd. Bildet var helt forferdelig tragisk. Jeg vil nesten kalle det skurrete. Det var nesten som å se 3D film uten 3D brillene. Da satt jeg ca 3m fra lerretet, og kasteavstanden er ca 4m. Etter PJcentral.com så skal dette være innenfor recomended avstand.

Det jeg vil spør dere om er følgende: Hvordan er deres opplevelser med dvd filmer på prosjektor, og i forhold til BluRay?

Jeg vet at BluRay er mye mye bedre, men jeg trodde BD hovedsaklig skulle ha mer detaljert bilde, og ikke at dvd skulle være uskarpt på PJ.

Jeg sitter hele tiden når jeg ser en dvd film og tenker at jeg ikke klarer å se på dette og må skifte hele film collectionen min over til bluray, det er praktisk talt smertefullt å se på.

Jeg har kanskje overdrevet en smule, men det er extremt negativt overaskende hvor fantastisk dårlig en dvd film er å se på med prosjektor.
    Jeg bruker b t w PS3 som spiller.

Noen tanker om det skal være slik??? Noen i stavanger området som har peiling kunne tenke seg en rask tur innom for å se om de har samme opplevelse som meg?
    :|
    Mvh
    Viljar
    Oppskalerer ps3 bildet ved avspilling som andre blurayspillere? Oppskalering kan variere fra spiller til spiller, og kan gi uskarpt bilde/flimmer.
    No skal det jo sies at du SKAL merke ein tydelig forskjell ved bytte mellom dvd og bluray...ihvertfall på ein film som Iron man

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får spille litt ps3 eller 360, også får du etterpå spille litt xbox 1 eller ps2/1.

På en veldig stor skjerm så vil du jo se forskjeller lettere, og finner du en feil så vil den være mer synlig på 100" enn på en 14" tv. Det er en selvfølge. Oppløsningen er jo helt forskjellig på de forskjellige formatene.

Er du vant til å ha det bra, og du får det litt dårlig, så klager man. Dersom man går andre veien så er man kjempe glad.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevde det samme. Det eneste som noenlunde hjelper er å bruke en dvd/blu-ray spiller som er god til å oppskalere dvd. Konsekvensene for meg er at jeg har sluttet å kjøpt dvd, hvis jeg noen ganger skal se noe på dvd, ser jeg det på tv og ikke på projektor. Har vel gitt bort ca 200 dvder i år.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du satt ps3en til å oppskalere dvder ? tror det vil hjelpe..
    sett oppskalering til "normal" og jeg tror du vil få et bedre bilde.

dette finner du inne på Instillinger.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke til å stikke under en stol at en dedikert BD-spiller gjerne er endel bedre enn PS3 på dvd. Jeg byttet ut min med en Philips BD7500mkII, til ca 2000,- og merket stor forskjell på DVD, på en 50 tommers TV. Men som andre har nevnt, det kan være det blir bedre hvis du endrer innstillingene dine.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til Espen-HJ.
    Jeg vet ikke, men jeg antar den fungerer likt som andre blurayspillere. Klarer ikke forstå hvorfor den ikke skulle gjøre det. Trodde ps3 var kåret til en av de beste BluRay spillerene når den kom ut.

Jeg har sett kanskje 10 dvd filmer på den totalt, og den opplevelsen jeg sitter igjen med er det jeg beskrev ovenfor. Det var Ironman som var den første DvD'n jeg satt på som ga meg nesten hjerteanfall. Den var den verste av alle, men det var kanskje fordi spesielt på den trenger bildet å være skarpt. Eller fordi jeg var vandt med å se den når bildet var mye mye mye mye skarpere.

Når jeg sa skurrete mente jeg ikke at bildet "ristet" eller "flimmer" som om det beveger seg unormalt. Jeg mente at det føles ut som om jeg enten trenger noen veldig sterke briller eller har alt for sterke briller på meg. Jeg må gå 10m bakover før bildet ser normalt ut, samme som om man sitter en halv meter forran en TV.

Syns dette var veldig rart siden BluRay filmene er fantastisk bra.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalpj
    har du satt ps3en til å oppskalere dvder ? tror det vil hjelpe..
    sett oppskalering til "normal" og jeg tror du vil få et bedre bilde.

dette finner du inne på Instillinger.
    Takk, nei men jeg skal prøve dette

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD kan bli veldig bra på projector, men forskjellige dvd-spillere og deres behandling av signalet varierer veldig mye. Jeg har prøvd mange løsninger, men det var først da jeg fikk Oppo BD-83 at jeg ble fornøyd, og det ble jeg til gangs, den får dvd til å se svært bra ut. Denne nye oppo'en BD-93 bruker en annen chip og det blir rapportert at den ikke er like god på DVD.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Opplevde det samme. Det eneste som noenlunde hjelper er å bruke en dvd/blu-ray spiller som er god til å oppskalere dvd. Konsekvensene for meg er at jeg har sluttet å kjøpt dvd, hvis jeg noen ganger skal se noe på dvd, ser jeg det på tv og ikke på projektor. Har vel gitt bort ca 200 dvder i år.
    Jeg kommer heller aldri igjen til å kjøpe en dvd Det som er trist er at jeg brukte 500 euro på dvd'er på Play.com dagene før jeg satt opp PJ'n >.< Jeg prøver å se positivt på det tho. Jeg kan for eksempel ha Dvdene på hytten eller en annen plass der jeg ikke har Prosjektor. De er jo ikke Totalt worthless, bare på PJn

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til Espen-HJ.
    Jeg vet ikke, men jeg antar den fungerer likt som andre blurayspillere. Klarer ikke forstå hvorfor den ikke skulle gjøre det. Trodde ps3 var kåret til en av de beste BluRay spillerene når den kom ut.

Jeg har sett kanskje 10 dvd filmer på den totalt, og den opplevelsen jeg sitter igjen med er det jeg beskrev ovenfor. Det var Ironman som var den første DvD'n jeg satt på som ga meg nesten hjerteanfall. Den var den verste av alle, men det var kanskje fordi spesielt på den trenger bildet å være skarpt. Eller fordi jeg var vandt med å se den når bildet var mye mye mye mye skarpere.

Når jeg sa skurrete mente jeg ikke at bildet "ristet" eller "flimmer" som om det beveger seg unormalt. Jeg mente at det føles ut som om jeg enten trenger noen veldig sterke briller eller har alt for sterke briller på meg. Jeg må gå 10m bakover før bildet ser normalt ut, samme som om man sitter en halv meter forran en TV.

Syns dette var veldig rart siden BluRay filmene er fantastisk bra.
    Det har skjedd litt på markedet siden ps3 kom ut, ,men den skal ha støtte for det meste selv om den ikkje er top of the line lengre. men som nevnt i ett innlegg over, sjekk om oppskalering er aktiv.

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dødt

ser folk fremdeles på dvd? :?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant nettop ut at oppskaleringen var skrudd av. Når jeg stilte inn til "Normal" ble bildet veldig veldig mye bedre og det var mer "logisk" at det skulle se slikt ut siden det er en dvd. Dette bildet går det ann å leve med foreløpig, men det kunne fremdeles vært bedre syns jeg. Ansikter som er mer en 5m fra kameraet er uskarpe /ugjevne. Hva er forskjellen på instillingene "normal" og "full skjerm" på Oppskaleringen? Så ingen stor forskjell der.

Jeg kommer nok til å investere i en Dedikert BluRay spiller, eller en Dedikert dvd spiller ^^ hehe...

Noen anbefalinger? prisklasse 5-10k

Tusen takk for hjelpen ! <3

Mvh
    Viljar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppo bdp83

ps3 er jo ganski grei på oppscalering så det vill ikke være natt og dag opp til oppoen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olakjen
    ps3 er jo ganski grei på oppscalering så det vill ikke være natt og dag opp til oppoen
    Har begge, min personlige mening er at jeg syns 83'en er langt bedre. Men hver enkelt må jo finne sin beste løsning selv - det er det allerbeste.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ps3 var kåret til en av de beste BluRay spillerene når den kom ut.
    Jo, den fikk veldig gode tester på nettopp BluRay, IKKE på DVD.
    Selv nå noen par år etterpå er den fremdeles absolutt en meget habil BD-spiller.
    Men noen god DVD-spiller har den aldri vært.

Jeg har selv 3 BD/DVD-spillere utenom PS3en, og det er forskjell på bildekvaliteten på alle disse på DVD, men de gir alle sammen ganske mye bedre bilde på DVD enn PS3en.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At PS3 er en elendig kilde i denne sammenhengen, er vel ingen hemmelighet. Det alle største problemet er at det er alt for mange valgmuligheter i den rotete setup menyen, og "folk flest" har ikke kunnskapen som trengs for å sette den opp korrekt. At TW5500 er bedre på prosessering av bildet (deinterlacing og skalering) er det liten tvil om. Når det gjelder best mulig avspilling av DVD mot TW5500, så vil det beste (i de fleste tilfeller) være å la avspilleren sende ut 576i, det vil si å la TW5500 gjøre all prosessering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    At PS3 er en elendig kilde i denne sammenhengen, er vel ingen hemmelighet. Det alle største problemet er at det er alt for mange valgmuligheter i den rotete setup menyen, og "folk flest" har ikke kunnskapen som trengs for å sette den opp korrekt. At TW5500 er bedre på prosessering av bildet (deinterlacing og skalering) er det liten tvil om. Når det gjelder best mulig avspilling av DVD mot TW5500, så vil det beste (i de fleste tilfeller) være å la avspilleren sende ut 576i, det vil si å la TW5500 gjøre all prosessering.
    Interessant. Jeg har også såvidt begynt å teste litt i min nye kino, og jeg har en TW5500. Jeg har bare testet bittelitt på en DVD (en av Pirates of the Caribbean-filmene, tror det var den siste), og jeg reagerte på samme måte som OP, jeg synes bildet var bortimot forferdelig. Blu-ray-spilleren er en Samsung BD-C5900, og jeg tror det var 720p den sendte ut da (HDMI-kabelen taklet ikke 1080p). Jeg har nå byttet kabel og kjører 1080p fra spilleren, men jeg skal jammen meg prøve og se om jeg kan endre dette til 576i for DVD-avspilling.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det triste er at mange avspillere ikke støtter 576i over HDMI. Disse har gjerne valgene 576p, 720p, 1080i og 1080p. Det vil si at uansett hva du gjør, så vil avspilleren gjøre enten de-interlacing eller skalering (eller begge deler ved å sende ut 1080p). TW5500 gjør en minst like god jobb som Oppo-en min, så lenge jeg sender ut 576i fra sistnevnte, og at receiveren er satt til pass-through på HDMI
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det triste er at mange avspillere ikke støtter 576i over HDMI. Disse har gjerne valgene 576p, 720p, 1080i og 1080p. Det vil si at uansett hva du gjør, så vil avspilleren gjøre enten de-interlacing eller skalering (eller begge deler ved å sende ut 1080p). TW5500 gjør en minst like god jobb som Oppo-en min, så lenge jeg sender ut 576i fra sistnevnte, og at receiveren er satt til pass-through på HDMI
    Jeg har sett i manualen til min spiller, og jeg tror det skal gå an å få til 576i over HDMI hvis jeg setter modus til "Video". Skal teste det senere, men jeg håper det er slik.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •