Hjelp til valg på spesifikt grunnlag.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg på spesifikt grunnlag.

Beklager med å måtte opprette nok en tråd om dette emnet, men har lest og lest på forumet og enda ikke klart å finne beste løsningen for å bli ferdig med min hjemmekino. Har et mørkt rom på 7 x 4,5m (ikke problemer med plassering av projektor). Vil ha et bilde på ca 100"+. Hjemmekinoen består av en Denon 1909, ps3 og to sett Harman/kardon HKTS 11 (bruker 7.2 høyttalersett). Vil bruke rommet hovedsaklig til å se blurayfilmer. Hadde egentlig lest nok og bestemt meg for en fullkalibrert Benq W5000, men var vondt å få tak i. Vil ha FullHD, men vet ikke om LCD eller DLP er best i mitt tilfelle (er DLP generelt bedre på sort? Er ikke plaget av "rgb-flimmer"). Budsjettgrensen er satt til ca 12.000,- (stå litt i stil til resten av hjemmekinoen...) Håper på at noen kan være behjelpelige med å gi tips. Ser det er en del PJ'er i og under dette prisleiet. På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har formeninger eller tips?? Er nybegynner, har skjønt lysstyrke ikke trenger å være så høy, men er opptatt av sortnivå, riktige farger og skarphet. Er det kansje Epson eller Mitsubishi jeg bør satse på? Tror jeg skipper optoma hd20 etter som jeg har lest...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tilføye at rommet er kledd med trepanel, helt mørkt. Mål på rommet er 5m x 6,5m. (lerret på 5m veggen). Projektor skal takmonteres (2,30 takhøyde) Kan plasseres opptil 5,5m fra lerret. Vil gå for 100 - 110" lerret. Sitteavstand til lerret 3,6m. Grått eller hvitt lerret? dlp, lcd?
    Optoma HD20 eller Epson TW3600, er ganske grønn og forvirret! hehe
    kom gjerne me forslag/anbefalinger...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekk budsjettet litt, og gå for Epson TW4400. Det er den helt klare favoritten etter at W5000 forsvant fra markedet. Det vil si, det er en enormt mye bedre projektor enn W5000, men før sistnevnte hadde sitt sorti, så kostet også TW4400 dobbelt så mye. Det er ikke lengre tilfelle, da TW4400 har rast ganske kraftig i pris.
    Hvorfor er TW4400 bedre enn W5000? Den har neste fire ganger så høy grunnkontrast (altså målt før man aktiverer dynamisk iris), og dermed har den også enormt mye bedre sortnivå. TW4400 har også full CMS, og dermed har den også korrekt fargegjengivelse. Det største fortrinnet er kanskje interpoleringen. For der W5000 totalt mister grepet på bildeskarpheten ved raske pronoreringer og bevegelser, har TW4400 stålkontroll. Ser med på bildegjengivelsen totalt sett, så har TW4400 en bildegjengivelse W5000 eiere bare kan drømme om. Mye bedre bildedynamikk, og langt bedre bildeskarphet når ting "rører på seg", og det gjør det jo stort sett hele tiden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar! Ringte faktisk Avshop tidligere i dag og ble sterkt anbefalt denne. Så med fullkalibrering burde det bli mer enn godt nok for en amatør!

Kun et spørsmål til... Er det grått gain 1,0 lerret jeg burde gå for da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Strekk budsjettet litt, og gå for Epson TW4400. Det er den helt klare favoritten etter at W5000 forsvant fra markedet. Det vil si, det er en enormt mye bedre projektor enn W5000, men før sistnevnte hadde sitt sorti, så kostet også TW4400 dobbelt så mye. Det er ikke lengre tilfelle, da TW4400 har rast ganske kraftig i pris.
    Hvorfor er TW4400 bedre enn W5000? Den har neste fire ganger så høy grunnkontrast (altså målt før man aktiverer dynamisk iris), og dermed har den også enormt mye bedre sortnivå. TW4400 har også full CMS, og dermed har den også korrekt fargegjengivelse. Det største fortrinnet er kanskje interpoleringen. For der W5000 totalt mister grepet på bildeskarpheten ved raske pronoreringer og bevegelser, har TW4400 stålkontroll. Ser med på bildegjengivelsen totalt sett, så har TW4400 en bildegjengivelse W5000 eiere bare kan drømme om. Mye bedre bildedynamikk, og langt bedre bildeskarphet når ting "rører på seg", og det gjør det jo stort sett hele tiden.
    Hei igjen. Da falt valget påtw4400 som du visst skal ha kalibrert. Kansje dumt spørsmål, men er disse kalibreringsinnstillingene mulig å slette med en feiltagelse? Er det andre ting/innstillinger jeg bør ta høyde for når jeg får dette hjem i posten å skal montere og stille inn? Har grått 106" rammelerret.

Har lite peiling og lurer på ting som:
    Epsons Cinema Filter, bilderuteinterpolering, avansert skarphetskorrigering, Epson Super White, seksaksers fargekorrigering, egendefinert gammakorrigering, 4:4 pulldown, resultatskalering, testmønster, direkte påslåing.

Er dette noe jeg trenger å ha peiling på? Eller pga at PJ'en er kalibrert, bare kjøre standard (natural) innstillinger...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I motsetning til de fleste andre projektorer, har Epsons projektorer 10 dedikerte minneposisjoner, der alle justeringer lagres individuelt. Jeg lagrer alltid kalibrert modus på alle sammen. Det vil si at du må gå inn på samtlige minneposisjoner og slette (eller overskrive) for å slette kalibreringen.
    Du kan altså forandre på alle parametre i projektoren, og så lenge du ikke går inn i memory-menyen og lagrer disse (overskriver det jeg har lagret) på alle de ti minneposisjonene, så kan du når som helst hente frem kalibrert modus igjen.

Her er en liten forklaring på de funksjonen du refererer til (de som er verd å nevne):

Cinema filter: Lysfilter inne i engine, som aktiveres i alle "film-modus". Dette filteret "balanserer" fargeintensiteten (reduserer blant annet overvekten av grønt fra lampen). Filteret gjør det mulig å kalibrere fargeintensitet og fargetemperatur etter hdtv-standarden (rec709)

Interpolering: Reduserer motionblur og hakking i bevegelser og panoreringer, ved å konstruere kunstige bilder mellom originalbildene i filmmaterialet. Illustrasjonen jeg har lagt ved er sterkt forenklet, da prosessoren i projektoren legger til flere bilder mellom de originale bildene i kildematerialet (opp til 120 hz). I tillegg har Epson en unik funksjon, der interpoleringen deaktiveres i komplekse scener, slik at man unngår at prosesseringen "klapper sammen" og introduserer skjemmende artefakter/støy.
    Illustrasjon
    -motion_interpolation_example-jpg

Motion blur - Wikipedia, the free encyclopedia

Avansert skarphetskorrigering (Epson super-resolution): Prosessor for oppskarping av bilde. Tradisjonell oppskarping tilfører kun støy i bildet, ved legge til hvitt rundt skarpe kontraster, og derved gir en illusjon av bedre skarphet. Epson prosessor kjører oppskarping på hver fargekanal individuelt (rødt, grønnt og blått), samt gjør en analyse av resultatet etterpå. Denne analysen går ut på å sammenligne bildet før og etter korrigering, og reversere prosessen i de tilfeller der bildeinformasjon går tapt. Resultatet er at du kan hente frem veldig god bildeskarphet på dine "gamle" DVD-filmer.

Super White: Glem det. Denne funksjonen roter til gamma og kontrast, og bør ikke brukes.

Seks-aksers fargekorrigering: Brukes til kalibrering av fargerom. Koordinatene for rød, grønn, blå, cyan, magenta og gul kan justeres per fargekanal, samt i "tre dimensjoner", altså fargemetning, fargebalanse og lysstyrke.

Egendefinert gamma-korrigering: Gamma kan om ønskelig justeres manuelt, i tillegg til ferdigdefinerte gammaverdier.

4:4 pulldown: Repeterer hvert originalbilde i filmen fire ganger (24 hertz gjengis som 96 hertz). Dette gjøres for å redusere motionblur. Funksjonen må deaktiveres for at det skal være mulig å kjøre interpolering (anbefales). På de projektorene jeg har kalibrert, er 4:4 pulldown deaktivert, og interpoleringen er satt til laveste verdi (low).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I motsetning til de fleste andre projektorer, har Epsons projektorer 10 dedikerte minneposisjoner, der alle justeringer lagres individuelt. Jeg lagrer alltid kalibrert modus på alle sammen. Det vil si at du må gå inn på samtlige minneposisjoner og slette (eller overskrive) for å slette kalibreringen.
    Du kan altså forandre på alle parametre i projektoren, og så lenge du ikke går inn i memory-menyen og lagrer disse (overskriver det jeg har lagret) på alle de ti minneposisjonene, så kan du når som helst hente frem kalibrert modus igjen.

Her er en liten forklaring på de funksjonen du refererer til (de som er verd å nevne):

Cinema filter: Lysfilter inne i engine, som aktiveres i alle "film-modus". Dette filteret "balanserer" fargeintensiteten (reduserer blant annet overvekten av grønt fra lampen). Filteret gjør det mulig å kalibrere fargeintensitet og fargetemperatur etter hdtv-standarden (rec709)

Interpolering: Reduserer motionblur og hakking i bevegelser og panoreringer, ved å konstruere kunstige bilder mellom originalbildene i filmmaterialet. Illustrasjonen jeg har lagt ved er sterkt forenklet, da prosessoren i projektoren legger til flere bilder mellom de originale bildene i kildematerialet (opp til 120 hz). I tillegg har Epson en unik funksjon, der interpoleringen deaktiveres i komplekse scener, slik at man unngår at prosesseringen "klapper sammen" og introduserer skjemmende artefakter/støy.
    Illustrasjon
    -motion_interpolation_example-jpg

Motion blur - Wikipedia, the free encyclopedia

Avansert skarphetskorrigering (Epson super-resolution): Prosessor for oppskarping av bilde. Tradisjonell oppskarping tilfører kun støy i bildet, ved legge til hvitt rundt skarpe kontraster, og derved gir en illusjon av bedre skarphet. Epson prosessor kjører oppskarping på hver fargekanal individuelt (rødt, grønnt og blått), samt gjør en analyse av resultatet etterpå. Denne analysen går ut på å sammenligne bildet før og etter korrigering, og reversere prosessen i de tilfeller der bildeinformasjon går tapt. Resultatet er at du kan hente frem veldig god bildeskarphet på dine "gamle" DVD-filmer.

Super White: Glem det. Denne funksjonen roter til gamma og kontrast, og bør ikke brukes.

Seks-aksers fargekorrigering: Brukes til kalibrering av fargerom. Koordinatene for rød, grønn, blå, cyan, magenta og gul kan justeres per fargekanal, samt i "tre dimensjoner", altså fargemetning, fargebalanse og lysstyrke.

Egendefinert gamma-korrigering: Gamma kan om ønskelig justeres manuelt, i tillegg til ferdigdefinerte gammaverdier.

4:4 pulldown: Repeterer hvert originalbilde i filmen fire ganger (24 hertz gjengis som 96 hertz). Dette gjøres for å redusere motionblur. Funksjonen må deaktiveres for at det skal være mulig å kjøre interpolering (anbefales). På de projektorene jeg har kalibrert, er 4:4 pulldown deaktivert, og interpoleringen er satt til laveste verdi (low).
    Takker så mye for utfyllende svar! Ser virkelig frem til filmkvelder fremover! Har søkt og lest en del rundt for å lese meg til litt kunnskap, men det jeg finner ligger på en del høyere nivå enn det en amatør har forståelse for.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har fått montert PJ og må si meg veldig godt fornøyd. Hadde forventet et par hakk bedre bilde enn ukalibret tw3500. Men ble veldig overrasket over hvor mye bedre det ble! Hadde ikke forestilt meg det nei. Fornøyd nå at jeg ikke "nøyet" meg med en PJ til 9-10.000... Takker igjen for hjelp til valg!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •