Vil zoom-instilling påvirke bildet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil zoom-instilling påvirke bildet?

Vil zoom-instilling på en prosjektor ha noen innvirkning på bildekvalitet/lysnivå? Bør man eksempelvis tilstrebe å kjøre med så liten zoom som mulig (1.0), eller er det hipp som happ i forhold til projektert bilde om man kjører min eller max zoom og plasserer prosjektor deretter?

Linsa på prosjektoren jeg har tenkt å kjøpe (EH-TW4400) vil max kunne være ca 3,6 meter fra lerretet og med 120" 16:9 lerret skjønner jeg at jeg må basere meg på tilnærmet max zoom. Går eventuelt ned til 106" dersom det ikke er å anbefale å kjøre på max zoom.

Takker for svar.

bill.mrk.
    nybegynner

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pali
    Vil zoom-instilling på en prosjektor ha noen innvirkning på bildekvalitet/lysnivå? Bør man eksempelvis tilstrebe å kjøre med så liten zoom som mulig (1.0), eller er det hipp som happ i forhold til projektert bilde om man kjører min eller max zoom og plasserer prosjektor deretter?

Linsa på prosjektoren jeg har tenkt å kjøpe (EH-TW4400) vil max kunne være ca 3,6 meter fra lerretet og med 120" 16:9 lerret skjønner jeg at jeg må basere meg på tilnærmet max zoom. Går eventuelt ned til 106" dersom det ikke er å anbefale å kjøre på max zoom.

Takker for svar.

bill.mrk.
    nybegynner
    Tror nokk Zoom har en del og si. Jeg kjører iaf 0 zoom med riktig målt avstand fra linse til lerret. Noe som er annbefalt.

Men det skader vell ikke å zoome LITT, så lenge du ikke går på max.

Spør Gorm, så får du ett 100% fasitsvar :P
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener Jeg leste en plass at zoom har litt betydning, men jeg flytta kinoen inn i ett nytt rom for 2 måneder siden, og klarte å feilberegne da jeg hang opp projektoren Nå må jeg ha max zoom for å fylle lerretet. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke klarer å se forskjell.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Mener Jeg leste en plass at zoom har litt betydning, men jeg flytta kinoen inn i ett nytt rom for 2 måneder siden, og klarte å feilberegne da jeg hang opp projektoren Nå må jeg ha max zoom for å fylle lerretet. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke klarer å se forskjell.
    Henger meg på den, kjører nesten maks zoom og ser ingen forskjell.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var iaf nytt for meg

Ettersom jeg har forstått tidligere så er det ikke annbefalt med for mye zoom.
    Kan hende jeg har missforstådd en plass..
    men man lærer så lenge en lever :P
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Det var iaf nytt for meg

Ettersom jeg har forstått tidligere så er det ikke annbefalt med for mye zoom.
    Kan hende jeg har missforstådd en plass..
    men man lærer så lenge en lever :P
    Det er riktig å anbefale minst mulig zoom, såkalt sweetspot. Men med 106" og litt over 3m avstand til proj - så hadde jeg ikke så mye valg.

Med gledelig nok ser jeg ingen forringelse av bildekvalitet
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •