Projisering gjennom glassrute

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projisering gjennom glassrute

Har store planer om å kjøpe meg en BenQ7800.
    Forrige eier av huset laget lydstudio i kjelleren, med 2 tykke glass mellom rommene. Jeg har fjernet det ene glasset og har tenkt å plassere 7800'en inne i denne "tunnelen". Får da et eget "kinorom" og vil helt unngå problemet med støy.
    Spørsmålet er om glassruten vil redusere kvaliteten på bildet? Ruten er noe tykkere enn en vanlig vindusrute.

Ruten er plassert ca midt på bakveggen, så projen vil komme ca. midt på lerretet. Avstand linse-lerret er ca. 3,4m.
    Vil dette gjøre at jeg må bruke mye keystone, og dermed redusere kvaliteten merkbart?

På forhånd takk for hjelp til en arm nybegynner...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten, kanskje ubetydelig kommentar, men here goes:

Keystone er enhver hjemmekinos verste finede. Har til gode å se en prosjektor som klarer å endre geometrien uten at noe blir helt feil... Sist så jeg det i dag på en epson EMP-810. Bare ett eneste steg på keystone, og du så skygger på mange pixler. Keystone er no good.

Finn ut hvilke projektorer du kan tenke deg. Les så pdf`er som du i de fleste tilfeller finner på nett. Se hvor mye linsa er off-centre i forhold til takstativ og finn ut om projektoren kaster vannrett fra toppen av linsa, eller om den kaster med vinkel. Finn så ut vinkelen og regn ut. Dette er noe av den viktigste planleggingen du gjør før du setter i gang.

Sier det igjen: keystone er no good!
    I tilfelle du finner ut at du MÅ montere projektor off-centre, så finn hvertfall en med flyttbar linse. (dette har jeg ikke peiling på selv enda, så her får flere komme med kommentarer) Flyttbar linse gir i mange tilfeller ikke negative effekter på geometrien.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for klart svar. Visste ikke at keystone forringer så mye. Får sjekke litt mer rundt dette med flyttbar linse. Noen som vet mer? Er det dette på BenQ7800?

Ellers lurer jeg på om bildet blir forringet av å gå igjennom glassruten. Mener at det er rute foran fremviseren på kino. Kanskje jeg må droppe hele ideen med å ha proj'en bak en glassrute i lydstudioet, og heller rive hele veggen så jeg får hengt den opp i taket.

Noen som har projisert gjennom glassrute?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør vel ha spesialglass som ikke gir refleksjoner tipper jeg. men hvor man får sånt, eller hvor dyrt det er aner jeg ikke.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dinja
    Får sjekke litt mer rundt dette med flyttbar linse. Noen som vet mer? Er det dette på BenQ7800?
    Nei, Benq7800 har ikke lens shift.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Projisering gjennom glassrute

Har store planer om å kjøpe meg en BenQ7800.
    Forrige eier av huset laget lydstudio i kjelleren, med 2 tykke glass mellom rommene. Jeg har fjernet det ene glasset og har tenkt å plassere 7800'en inne i denne "tunnelen". Får da et eget "kinorom" og vil helt unngå problemet med støy.
    Spørsmålet er om glassruten vil redusere kvaliteten på bildet? Ruten er noe tykkere enn en vanlig vindusrute.

Ruten er plassert ca midt på bakveggen, så projen vil komme ca. midt på lerretet. Avstand linse-lerret er ca. 3,4m.
    Vil dette gjøre at jeg må bruke mye keystone, og dermed redusere kvaliteten merkbart?

På forhånd takk for hjelp til en arm nybegynner...
    Kommer projektoren midt på veggen der lerrete skal være eller ? I så fall er det jo en fordel å sette den "rett" vei. Min 7800 har en offset på 25 cm (fra senter av linse til toppen av 16:9 bilde max zoom) med samme avstand til lerret som deg. Dvs at den kaster bildet 25cm nedover på 3.4 meter (den hadde kastet 25cm oppover hvis den hadde vært satt "rett"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, projektoren kommer ca. midt på veggen der lerretet skal være. Jeg kan kanskje montere den noe lavere (men ikke så lavt at jeg får med skalpen min), og snu den slik at den kaster oppover. Men takhøyden er ikke mer enn ca. 1,85m, så det er begrenset hvor høyt opp lerretet kan plasseres.
    Pokker, dette er ikke lett. Men takk for nyttige innspill :roll:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet er å bruke lcd pj'er da.. Enkelte av lcd'ene har lens shift, f eks-

PJ-TX100
    Sanyo PLV-Z2.

Dlp med lens shift er fortsatt dyre greier. Ellers må man finne en som passer dine behov mtp kastevinkel.

Ellers så må man droppe å sette pj'en bak glasset og heller montere den i taket :wink:

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, får vel krype til korset og plassere den i samme rom rett over hodet, og heller satse på at actionfilmene overdøver viftestøyen.... :?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, får vel krype til korset og plassere den i samme rom rett over hodet, og heller satse på at actionfilmene overdøver viftestøyen.... :?
    Du kunne jo lagd et nytt hull oppunder taket.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tema, har tenkt og gjøre det på samme måte. Dog blir det nok en billigere projektor.

Sett på AE700 og SP4805, er begge disse ment for takoppheng?

Kun 210 takhøyde og skal ha en forhøyet rad nærme veggen, der proj. er bak, så strålen må gå klar hodene...

Blir ca. 5m til lerret fra proj.

Edit: så i en annen post at SP4805 var for takoppheng AE700 har vel lens shift, så da er vel kanskje den enda mer fleksibel med plassering. (vet ikke helt hvordan det funker)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Sett på AE700 og SP4805, er begge disse ment for takoppheng?

Kun 210 takhøyde og skal ha en forhøyet rad nærme veggen, der proj. er bak, så strålen må gå klar hodene...

Edit: så i en annen post at SP4805 var for takoppheng AE700 har vel lens shift, så da er vel kanskje den enda mer fleksibel med plassering. (vet ikke helt hvordan det funker)
    Begge kan henges opp, AE700 vil hvis den er lik AE500, bygger lengre ned, men dette rettes sikkert med lens shift'n. Lens shift gir mulighet for å vinkle lisa slik at bilde projekteres utenfor senterlinja. Optisk regulering gir ingen bildeforingelse.

Bidda

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor mye keystone du må bruke for å få bildet i riktig høyde, men dersom du ikke trenger å bruke alt for mye medfører dette neppe en merkbar forandring i bildet.

Da tror jeg det blir verre med den glassruten. En tykk glassrute vil nesten garantert medføre forvrengninger i bildet da lyset vil bli spredd i alle retninger. Akkurat der har jeg ingen løsning, men det finnes sikkert spesialglass til dette også. Et annet alternativ er selvsagt og snu hjemmekinoen din trill rundt og bygge en bakprojeksjon der hvor denne glassruten din står nå.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakprosjeksjon eller ett hull lenger oppe på veggen må vel være tingen her.

Glassmesteren selger glass som er laget med tanke på dette ( brukes for eksempel i kinoer ). Med de små kvanta det er snakk om her er det ikke dyrt heller.

Har du bilder?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal legge inn et par bilder imorgen. Må jo bruke de to rommen til noe. Rommene "flyter" visstnok, og et par band har spilt inn sine CD'er der.
    Å prate der inne er som å stikke hue inn i en snøball - helt død lyd. Blir kanskje litt vel lite akustikk. Får kanskje henge opp noen plakater...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

glass uten refleksjoner

Hvorfor må du ha glassruta i veggen, kan du ikke bare ta den ut.

Ikke sikkert dette er godt nok, men hos optiker får du kjøpt brilleglass med en diameter på 75 mm som er antirefleksbehandla. Be om beste sort og mineralsk - glass av glass, ikke plast. reflektert lys ca 1% eller mindre. Produsent Rodenstock Norge, kode PUS SN Ø75 plan (dvs null styrke) Pris ca 400 kr diskuter-prut hos lokal optiker. Så får du skjære hull i gamle ruta eller erstatte den med treplate osv.... og lime inn miniruta.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller jeg kan skjære ut et lite hull til linsa, men hullet bør plasseres pinlig nøyaktig. Da vil jeg unngå nesten all støy likevel.

Takk for innspill - får kanskje ta en tur til optiker'n og sjekke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •