Avstand fra pj(tw4400) til lerret(92")

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avstand fra pj(tw4400) til lerret(92")

Jeg har nå bestemt meg for hvilken projektor jeg kommer til å velge; epson tw4400 - og lerret 92" (AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey White AutoManual 203cm/92")
    Størrelsen på lerret er det største jeg kan ha pga skråtak.

Det jeg trenger litt hjelp til er selve avstand mellom pj og lerret. Jeg har lekt meg litt med Epson Europe EH-TW4400 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size - men kan ikke si at jeg er blitt helt klok..

Jeg har endel å gå på avstanden - så kan nok velge mellom 3-6 meter.

Håper noen kan hjelpe meg med å finne den "perfekte" avstanden

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 92 tommer bildestørrelsen kan du ha fra 2.73 til 5.86 meter mellom linsen og lerretet. Jeg ville plassert projektoren der den passer best i rommet. Tenk da på kabling, viftestøy, og andre praktiske grunner til plassering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok,

takk for raskt svar.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med 92 tommer bildestørrelsen kan du ha fra 2.73 til 5.86 meter mellom linsen og lerretet.
    Hvor mye skal vi bry oss om "grønn sone" i PJcentrals kalkulator? Med trådstarters data er det riktig at projektoren kan stå mellom 2,73 og 5,86m fra lerretet, men PJcentral anbefaler (= "grønn sone") 3,3-5,6m.

Er det etter din erfaring signifikante forskjeller i lysutbytte om en ligger utenfor denne sonen?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Epson TW 2900,og erfarer at dersom prosjektoren er plassert for høyt og for mye lensshift blir brukt blir deler av bildet uskarpt.

For eksempel er min 2900 nesten under taket akkurat nå,og den nederste kanten på skjermen er ikke nær så skarp som toppen på mitt lerret som henger ca 50cm over gulvet.

Dette er vel kanskje naturlig fordi linsen bruker ytterkantene ved mye lensshift(rett meg visst jeg tar feil)?

Jeg erfarer i allefall at bildet er mye mer skarpt all over når min prosjektor er plassert litt mere mot midten på mitt lerret,og ikke så mye lensshift er i bruk.

Dette finner du ut av når du får din PJ,mulig at de dyrere PJ fra Epson er skarpere enn min 2900 når mye lensshift er i bruk.

Edit:Merk at dette er ikke en stor sak men dersom man er pirksom kan man legge merke til dette lett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvor mye skal vi bry oss om "grønn sone" i PJcentrals kalkulator? Med trådstarters data er det riktig at projektoren kan stå mellom 2,73 og 5,86m fra lerretet, men PJcentral anbefaler (= "grønn sone") 3,3-5,6m.

Er det etter din erfaring signifikante forskjeller i lysutbytte om en ligger utenfor denne sonen?
    Det trenger du ikke bry deg om i det hele tatt, da "sone inndelingen" deres kun er basert på projektorens maksimale lysutbytte (maks lumens fra projektorens spesifikasjoner).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Jeg har en Epson TW 2900,og erfarer at dersom prosjektoren er plassert for høyt og for mye lensshift blir brukt blir deler av bildet uskarpt.

For eksempel er min 2900 nesten under taket akkurat nå,og den nederste kanten på skjermen er ikke nær så skarp som toppen på mitt lerret som henger ca 50cm over gulvet.

Dette er vel kanskje naturlig fordi linsen bruker ytterkantene ved mye lensshift(rett meg visst jeg tar feil)?

Jeg erfarer i allefall at bildet er mye mer skarpt all over når min prosjektor er plassert litt mere mot midten på mitt lerret,og ikke så mye lensshift er i bruk.

Dette finner du ut av når du får din PJ,mulig at de dyrere PJ fra Epson er skarpere enn min 2900 når mye lensshift er i bruk.

Edit:Merk at dette er ikke en stor sak men dersom man er pirksom kan man legge merke til dette lett.
    Da antar jeg at du ikke har projektoren helt i vater? Hvis lerret og linse er helt i vater, skal du ikke få avvik i bildeskarphet fra topp til bunn.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •