Det vanskelige valget 8700 eller 7800?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det vanskelige valget 8700 eller 7800?

Hei!

Jeg skal kjøpe projektor, og det står mellom benq 8700 og 7800. Har råd til den dyreste, men lurer litt på hvor stor forskjellen egentlig er. Dersom det bare er detaljer som man må lete etter som skiller, gidder jeg ikke legge ut de 10 000 ekstra.

Skal bruke lerret på ca. 280 cm (bredde) fra 4.5 meters avstand. projektoren vil stå 5m fra lerret. Lyskontroll i rommet er bra, og slikt som varme og støy bryr jeg meg overhode ikke noe om. Regnbuer ser jeg, men det plager meg ikke. Blir mest til film, men litt tv, spill og datagrafikk også.

Den største forskjellen på modellene synes å være oppløsning. Jeg har sett hd materiale demonstrert på en x1, og vil påstå at bildet ble av en annen verden enn med dvd, selv om denne pj har lav oppløsning. Kan ikke huske at jeg så antydning til screendoor. Jeg mistenker dermed at oppløsning ikke nødvendigvis har så mye å si.

Som antydet så henger jeg meg ikke opp i detaljer. Skal jeg gå for den dyreste modellen skal det være så stor forskjell at alle ser det. Er det hvirkelig så?

takker for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du skal ha så stort lerret så kan kanskje den høyere oppløsningen i 8700 gagne seg. Men hvorfor skal du egentlig ha så stort bilde? Du vet at billedkvaliteten på dvd er skikkelig labert når du kjører opp størrelsen så mye? For ikke å snakke om tv-bilder..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter 4,5 meter fra lerretet, og det er vel innenfor anbefalt avstand. Så lenge avstanden øker, spiller det vel ingen rolle om man skrur opp størrelsen på lerretet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større bilde jo mindre lys.

Personlig tror jeg at jeg ville satset på 7800. Spesielt siden du sitter så langt unna.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, med de målene der blir sitteavstanden 1.6 ganger lerretbredden. Hvordan har du målt de 4.5 meterne? Fram til enden av rommet eller sofaen? Har du tenkt på at dersom noen i sofaen strekker seg forover etter popcorn så havner de rundt 1.4 ganger lerretbredden, forutsatt at du har målt fra sofaen? Problemet med å sette folk alt for nærme et stort lerret er ikke bare at pixler ol. plutselig begynner å synes, folk kan fort bli litt småkvalm og få hodepine. Sier ikke at alle har det slik, men noen er mer sensetive enn andre. Så du må i alle fall prøve deg fram først..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Så lenge du skal ha så stort lerret så kan kanskje den høyere oppløsningen i 8700 gagne seg. Men hvorfor skal du egentlig ha så stort bilde? Du vet at billedkvaliteten på dvd er skikkelig labert når du kjører opp størrelsen så mye? For ikke å snakke om tv-bilder..
    Men skal man kjøre opp lerretsstørrelsen mye er høy oppløsning og en god scaler et must.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet begge to under samme avstand/bredde forhold som du beskriver. Min anbefalning er helt klar: Har du råd til 8700+, så kjøp den. Det er et stort løft bildekvalitetsmessig. De som sier noe annet har ikke sett de to under like forhold.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkfor svar. Jeg har sett infocus 7002 mot 4805, blir det noe lignede i forbedring?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TLA
    Takkfor svar. Jeg har sett infocus 7002 mot 4805, blir det noe lignede i forbedring?
    Regner med at du mener 7205 mot 4805?

I så tilfelle så er forskjellen der enda litt større, i og med at 4805 kun har en oppløsning på 854x480.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •