Lysabsorberende materiale til PT-AE4000U

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer K.Larsen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lysabsorberende materiale til PT-AE4000U

Heisann!

Har en Panasonic PT-AE4000U som jeg kjører med 2.35:1 zoom-oppsett. Problemet mitt er at jeg ser den sorte streken nederst i bildet, selv om jeg har svart molton under rammen på lerretet. Lerretet jeg bruker er et Adeo lerret med velur ramme. Dette absorberer lyset mye bedre. Noen som vet hvor jeg kan få tak i lysabsorberende velur? Evt. et alternativ?

Takker på forhånd!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norsk Sceneteknikk har en del forskjellige velour (og andre stoffer). Kanskje du skulle høre med dem?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, du har vel sikkert sett det kjente "2.35:1-pappbit"-trikset omtalt tidligere?? Dette innebærer altså at du rett og slett legger en bit med papp (or choose your own material...) rundt linsen for å maskere bort strølyset. Denne kan jo lages slik at den relativt enkelt kan monteres og demonteres ved bruk av 16:9. Har dessverre ikke noe link, men "konseptet" er jo ikke så vanskelig å utføre uten noen "mal" skulle en tro...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vel, du har vel sikkert sett det kjente "2.35:1-pappbit"-trikset omtalt tidligere?? Dette innebærer altså at du rett og slett legger en bit med papp (or choose your own material...) rundt linsen for å maskere bort strølyset. Denne kan jo lages slik at den relativt enkelt kan monteres og demonteres ved bruk av 16:9. Har dessverre ikke noe link, men "konseptet" er jo ikke så vanskelig å utføre uten noen "mal" skulle en tro...
    Er dette noe som fungerer bra? Trodde et slikt triks bare ville fungere bra hvis lyskilden var et punkt og ikke en linse med (i denne sammenheng) stor diameter:

Lysabsorberende materiale til PT-AE4000U-lys_skygge-jpg

(jo nærmere pappen kommer linsa, jo større blir området mellom lys og skygge)

Har slått fra meg dette trikset pga dette, men det er godt mulig jeg tar skammelig feil. Det ville ikke ha vært første gang...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg testet trikset med å maskere med papp rett foran linsa, men mener å huske at det ikke ble en jevn kant i overgangen fra lys til ikke lys på lerretet. Var mer snakk om en 10-15cm bredde på området fra lys til ikke lys.
    Sleit litt med å formulere meg nå merket jeg, men håper det ble forståelig.

Edit: Det er jo akkurat det RuneW forklarer over meg her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig (men dumt) at praksis stemmer med teorien da i alle fall :-)

Men det er muligens bedre med en litt lite skarp overgang en mye lys rundt omkring.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, perfekt er på ingen måte "pappløsningen", men selv om du får et område du ikke klarer å maskere tar du jo langt mer enn det du normalt får av strølys. Jeg testet dette en gang i praksis på et oppsett jeg hadde, og synes faktisk det fungerte bra!

Når det er sagt er jo selvsagt det optimale en anamorfisk linse, men skal en først bruke noe slikt må en relativt høyt opp i pris for å ikke degradere bildeskarpheten i for stor grad, så det er egentlig ikke en spesielt "folkelig" løsning selv om den jo er foretrukket om penger ikke er et (nevneverdig) tema...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •