Epson TW3000 ujevn fokus/skarphet på bildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW3000 ujevn fokus/skarphet på bildet

Hei.

Sliter litt med å finne ut av et problem med min TW3000. Etter at jeg fikk problemer med LCD degradering (rosa stripe nederst på bildet) sendte jeg min TW3000 til reparasjon og Epson sendte meg en ny "brukt" prosjektor fra England (et annet serienummer). Denne viste seg å ha et problem med at den øvre delen av bilde ikke ble i fokus med resten av bildet (manglet skarphet i hele bildet). Nedre del av bilde var i fokus og mesteparten av høyre og venstre delen oppe. Men midtre delen var ikke i fokus. Jeg kunne få midtre delen i fokus men da mistet jeg fokus i resten av bildet.

Jeg forklarte problemet til Epson og fikk tilsendt en ny "brukt" prosjektor (nytt serienummer igjen). Denne har fokusproblemer i hele det øvre bilde. Jeg kan mao ikke få skarphet i hele bildet samtidig.

Prosjektoren er takmontert og er tilnærmet i høyde med veggmontert lerret. Jeg bruker mao ikke mye "frame shift". Men når jeg bruker mye "frame shift" blir bildet kanskje noe bedre.

Utstyr:
    - HTPC med HDMI til prosjektor
    - Bærbar PC med RGB til prosjektor
    - Windows XP

I og med at jeg kan endre skarphet i deler av bildet fra både HTPC og laptop er det vel urimelig at det er problemer med skarphet fra skjermkort fra HTPC eller kabel. Epson har sagt at de ikke liker at jeg bruker HTPC til å sjekke skarphet. Problemet er bare at det er lett å se med små ikoner og tekst i Windows, ikke så lett å se med test striper eller med film.

Etter at jeg har testet frem og tilbake blir jeg plutselig usikker på om det er jeg som gjør noe galt. Bruk av litt frame shift kan vel ikke skape synlige forskjeller i skarphet? I og med at det er øvre og nedre del av bilde kunne en jo tenke seg at mitt lerret henger noe mer ut fra veggen oppe eller nede. Dette er ikke målbart hos meg, selv om det jo kan være en mm eller to.

Har noen opplevd lignende problemer og hva kan gjøres videre for å finne ut av hva som er problemet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du brukt vater for å sjekke at projektoren henger 100% vannrett i lengderetning? Virker på meg som feilplassering av projektor dette her, altså at du har en svak vinkling av projektoren i lengderetning.

Når det gjelder PC for å sjekke skarphet, så er jeg helt enig med Epson. Med mindre du er helt sikker på at du har 1:1 pikselmapping mot PC, så kan du ikke sjekke skarphet her. Dette med focus justering er jo såre enkelt egentlig, og du har jo det perfekt "testbilde" i selve projektoren. Bare hent opp projektorens meny, og juster skarpheten etter denne. Det er såre enkelt å justere etter skarphet på skriften i menyen. Når menyen er skarp, ja så har du perfekt fokus fra projektoren. Opplever du likevel at kildematerialet er uskarpt (som f.eks. skrivebordet fra PC), ja så er det kilden eller skaleringen som er skyldig, og ikke projektoren. Skrivebordsoppløsningen må være satt til nøyaktig samme oppløsning som native oppløsning på projektoren. Hvis ikke blir skriften aldri skarp.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har du brukt vater for å sjekke at projektoren henger 100% vannrett i lengderetning? Virker på meg som feilplassering av projektor dette her, altså at du har en svak vinkling av projektoren i lengderetning.
    Nei, det var et godt innspill som jeg skal få sjekket senere i dag.

Når det gjelder PC for å sjekke skarphet, så er jeg helt enig med Epson. Med mindre du er helt sikker på at du har 1:1 pikselmapping mot PC, så kan du ikke sjekke skarphet her.
    Så dersom jeg bruker to PCer som begge gir samme problem så skyldes det PCene og ikke prosjektoren? Og når det er snakk om deler av bildet og ikke hele bildet? To PCer gir feil pixelmapping i samme deler av bildet?

Dette med focus justering er jo såre enkelt egentlig, og du har jo det perfekt "testbilde" i selve projektoren. Bare hent opp projektorens meny, og juster skarpheten etter denne. Det er såre enkelt å justere etter skarphet på skriften i menyen. Når menyen er skarp, ja så har du perfekt fokus fra projektoren.
    Er vel litt uenig med deg av to grunner.

1. Ikke lett å sjekke skarphet i hele bildet med menyen fra prosjektoren. Du får kun sjekket der menyen er. Med PC kan du sjekke skarpheten i hele bildet samtidig (tar opp notepad og skriver samme ord flere steder i bildet.

2. På PCen kan du selv definere størrelsen på teksten og dermed også oppdage mindre uskarpheter. Menyen fra prosjektoren er jo ikke veldig godt egnet til å justere skarphet i hele bildet da tekst er alt for stor.

Opplever du likevel at kildematerialet er uskarpt (som f.eks. skrivebordet fra PC), ja så er det kilden eller skaleringen som er skyldig, og ikke projektoren. Skrivebordsoppløsningen må være satt til nøyaktig samme oppløsning som native oppløsning på projektoren. Hvis ikke blir skriften aldri skarp.
    Vel, denne uskarpheten sees jo ikke med en annen skjerm koblet til PCen, og jeg har observert dette med to forskjellige PCer satt til 1920x1080 oppløsning, både med HDMI og RGB kabel.

Hvordan kan en forklare at uskarpheten jeg observerer i deler av bildet kan bli skarp hvis jeg justerer fokus på prosjektoren dersom bildet var uskarp fra kilde? Da skulle en vel ikke kunne få denne delen skarp?

Slik jeg forstår det så vil et bilde fra PC til prosjektor være et progressivt bilde. Feil "pixel mapping" pga skalering, enten på PC eller i prosjektoren vil kunne skape ulike artifakter, men vil en slik artifakt være uskarphet som kan rettes på med fokus på linsen? Det virker for meg rart. I og med at jeg kan få den uskarpe delen av bildet skarp ved å bruke fokus, men mister da skarphet i andre deler av bildet, virker det for meg som dårlig linse (ujevnt glass e.l.)? Eller har jeg bare ikke forstått pixel mapping og progressiv bilde? Eller er det noe jeg ikke har forstått med bildebehandling fra prosjektor til lerret?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå testet prosjektoren i ulike horisontale posisjoner uten at disse endrer bildet merkbart. Har også brukt vater for å sørge for "100%" horisontal posisjon. Problemet er altså ikke knyttet til at prosjektoren ikke er 100% vannrett i lengderetningen.

Når det gjelder de av dere som justerer fokus med menybildet på prosjektoren så vil dette være en løsning som ikke identifiserer fokusproblemer utenfor menyområdet.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel flytte projektor menyen rundt omkring på skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Du kan vel flytte projektor menyen rundt omkring på skjermen.
    Vel, jeg har ikke funnet ut hvordan jeg gjør det ihvertfall. Selv om jeg kunne det vil små problemer med skarphet ikke bli særlig synlig med fontstørrelsen som er på menyen. Et annet punkt er at du ikke kan sammenligne ulike områder i prosjektorbildet direkte - noe som er viktig dersom du skal se små forskjeller.

Til og med min kone klarer å se forskjeller i skarphet på font i ulike deler av prosjektorbildet. Så, det er ikke bare jeg som er "pirkete" eller har haukesyn.

Virker ikke som noen har god nok erfaring til å hjelpe så da er vel saken død ... og jeg beholder denne prosjektoren selv om det er "problemer" med skarpheten i et lite område av bildet.

Takker for alle svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •