Epson EMP-TW500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson EMP-TW500

Hurra, første LCD jeg kunne klart å leve med.

Har gleden av å leke litt med Epsons nye toppmodell, og jeg må si jeg er imponert. Her har vi lens-shift som flytter bildet hele 1,5 ganger høyden, samt god sideveis justering, så projektoren kan plasseres hvor som helst.
    Det er elektrisk zoom og fokus som styres fra fjernkontrollen.
    Fjernkontrollen er bakgrunnsopplyst og i tillegg meget oversiktlig.
    Av tilkoblinger finner vi 2 x RGBHV (som også tar RGB og komponent), det er s-video, kompositt, D4, og HDMI inngang. Det er også en USB port, hvor projektoren kommuniserer med PC via medfølgende kabel/programvare. Projektoren kan settes opp i et nettverk og styres fra PC.
    Menystyringen er ikke av den enkle sorten, og navigeringen blir tungvindt. Det er faktisk første gang jeg har brukt en hel kveld på å kalibrere en projektor opp til et OK nivå. Fargene blir jeg heller ikke 100 prosent fornøyd med.
    TW500 har LCD panel justering via menyen der en kan justere VB for hver grunnfarge. Dette reduserte mengden VB, men det er ikke etter min evne mulig å bli helt kvitt fenomenet. Justeringen flytter bare VB opp og ned i gråskalaen, slik at det kan plasseres der det gjør minst skade.
    Det er mulig å lagre hele 9 innstillinger på projektoren, så det burde holde for de fleste.

TW500 briljerer som LCD’er flest med meget gode/kraftige farger. Sortnivået på projektoren er meget bra, takket være iris. Lysutbyttet kan dermed justeres i noen intervaller mellom 350 og 1000 ANSI lumens.
    Kontrastnivået på 1200:1 oppleves som mye høyere, jeg antar at det er på grunn av det meget gode sortnivået. Når jeg kjørte gjennom de vanlige testscenene slo det meg at det er første gang jeg ser en LCD projektor hvor jeg ikke har stort å utsette på kontrastnivået. Selvsagt er det mange DLP’er som er mye bedre, men jeg kan med hånden på hjertet si at TW500 har godt nok kontrastnivå for min del (LCD sensasjon?).
    Oppløsningen er 1280x720, men den oppleves ikke i nærheten av like oppløst som DLP’er med samme oppløsning. Skulle jeg kjøpt denne projektoren måtte jeg også byttet til vesentlig mindre lerret for ikke å irritere meg over å se piksler over det hele.
    Det blir spennende å se neste generasjons LCD paneler, der det loves bedre fillrate.

Meg denne projektoren har Epson vist at sortnivå og kontrast ikke en noen ”flaskehals” for LCD teknologien. Blir man også kvitt VB (det er mulig for det er ikke plagsomt på Sony HS-20) og får bedre fillrate (slik at piksler ikke blir så synlig), har man tatt igjen forspranget DLP har i dag.

Bildebehandlingen må også fremheves, for her spanderer Epson på en Faroudja chip.

Mer utførlig test kommer ved et senere tidspunkt. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er altså verdt det dobbelte av Tw200? Rart de ikke annonserer at det er iris på pj'en, det er greit å ha med i annonseringen....!? Det virker jo nesten bare ut som det lavere lysutbytte, HDMI, litt høyere kontrast og Farodja som er forskjellen i annonsen

Det høres jo bra ut dette. Men for min del synes jeg den veil. prisen er noe stiv :?

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt enig i. Det er ikke for ikke noe at jeg plasserte den i klassen under 30.000,-
    Prismessig burde den ligge på samme nivå som Hitachi TX100. Kontrasten oppfattet jeg som bedre på Epson, selv om spesifikasjonene er like på dette området. Hitachi har bedre kontroll på sortnivået takket være nesten trinnløs iris justering. Støynivået er høyere på Epson enn Hitachi'n.

Om den er verd det dobbelte av TW200 er et godt spørsmål. Jeg kan snu på det å si; er TW200 verd halvparten av TW500? Neppe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Rart de ikke annonserer at det er iris på pj'en, det er greit å ha med i annonseringen....!?
    Det er ikke justerbar iris som på TX100, men iris struper lysutbyttet når man velger "Theatre Black" under Color Mode.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått bekreftet at det sitter D5 paneler i TW-500? Den er jo ikke akkurat ny lenger den heller. Hvordan står den seg sammenlignet med HS-20? Hva med støynivå?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Har du fått bekreftet at det sitter D5 paneler i TW-500? Den er jo ikke akkurat ny lenger den heller. Hvordan står den seg sammenlignet med HS-20? Hva med støynivå?
    D5? Disse panelene er vel ikke sluppet enda? Som du sier har TW500 vært på markedet en stund allerede. Hva tilsier det skulle sitte D5 paneler i denne?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D5? Disse panelene er vel ikke sluppet enda? Som du sier har TW500 vært på markedet en stund allerede. Hva tilsier det skulle sitte D5 paneler i denne?
    Har fått bekreftet at det er D4 paneler som sitter i TW500. Grunnen til at jeg spurte om det er at vi pratet/spekulerte litt tidligere om det kunne være D5

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK, kan du flytte denne tråden over i "over 30.000" kategorien. Selv om den ikke er verd det, er det et faktum at Epson faktisk krever langt over 30 tusen for denne saken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, det er villedende pris som gjelder, ikke din prisvurdering

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en litt interessant sak fra avsforum om forskjellen mellom Epson TW500 og Yamaha LPX-510 som de fleste trodde var samme projektor:

Evan's (from Projector Central) response about the differences...

In a nutshell, the differences between the two products that come to mind are as follows:

1. Vertical lens shift on the Yamaha is 150% up (ceiling mount, down), whereas it is 100% on the Epson. This gives a great deal more latitude for ceiling mounting the unit and placing the image on the wall where you want it, with an additional range of 1/2 the picture height. On the Epson, the centerline of the lens intersects the top of the image in its most extreme down position, so you need either to drop the Epson from the ceiling or tilt it to lower the image on the wall.

2. Iris on the Yamaha is manually variable via a menu override and adjustable to six intermediate aperture settings. On the Epson it is fixed either open or closed by the color mode selection.

3. Lamp power on the Epson is either high or low depending on color mode selection. On the Yamaha there are six intermediate lamp power options that are manually selectable via the menu.

4. The RGB offest, gamma, and gain controls that exist only in the external Epson color editor are onboard the Yamaha.

5. The menu button is right under your thumb on the Yamaha remote, whereas it is where you will never find it on the Epson remote.

6. There is no network port on the Yamaha.
    Link her

John Roger

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått bekreftet at det er D4 paneler som sitter i TW500. Grunnen til at jeg spurte om det er at vi pratet/spekulerte litt tidligere om det kunne være D5
    Ifølge en av Epsons representanter på messa, ville de første pj'ene med D5 paneler være på markedet tidligst om ett år.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge en av Epsons representanter på messa, ville de første pj'ene med D5 paneler være på markedet tidligst om ett år.
    Såpass lenge til. Det er litt skuffende egentlig, iom. at "kampen" mot DLP teknologien er ganske tøff. La oss håpe Sony kommer med noen revolusjonerende paneler innen den tid.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Epson EMP-TW500

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Med denne projektoren har Epson vist at sortnivå og kontrast ikke en noen ”flaskehals” for LCD teknologien. Blir man også kvitt VB (det er mulig for det er ikke plagsomt på Sony HS-20) og får bedre fillrate (slik at piksler ikke blir så synlig), har man tatt igjen forspranget DLP har i dag.
    Jeg har lenge hatt følelsen av at mye av diskusjonene om LCD vs. DLP har vært styrt av begeistring over selve teknikken, og at det har vært nærmest politisk ukorrekt å foretrekke LCD tiltross for denne teknologiens fortrinn. Hatten av for Hi-Fil som tilfører dette forumet tiltrengt objektivitet

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass lenge til. Det er litt skuffende egentlig, iom. at "kampen" mot DLP teknologien er ganske tøff. La oss håpe Sony kommer med noen revolusjonerende paneler innen den tid.
    Enig! Men jeg vurderer faktisk å vente med mitt pj'kjøp til da hvis det ikke i mellomtiden dukker opp en DLP med tilsvarende fleksibilitet og ellers lik pris/ytelse. Ett år uten pj er selvsagt lenge, men fem etterfølgende år med VB etc er enda verre :wink:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Hatten av for Hi-Fil som tilfører dette forumet tiltrengt objektivitet
    Hehe.. Hvis man skryter av DLP er man subjektiv. Men hvis man skryter ac LCD er man objektiv?... 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kun formidler inntrykk er man objektiv. :wink:
    Dessverre er alt for mange farget av å forsvare sitt eget valg av projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe.. Hvis man skryter av DLP er man subjektiv. Men hvis man skryter ac LCD er man objektiv?... 8)
    Ja, selvsagt! Har du ikke lært at man skal ta den svakestes parti?? :wink: Men seriøst: jeg mener at en som "skryter" av begge deler i et forum med overvekt av DLP-tilhengere fortjener honnør.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med overvekt av dlp-tilhengere ?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror han mener at DLP tilhengere er overvektige, fordi de drikker så mye regnbuemedisin.. :roll:

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hva mener du med overvekt av dlp-tilhengere ?
    Utsagnet er nok mer eller mindre bare et utslag av ren intuisjon antar jeg :wink: Men jeg forventer selvsagt ikke at en Vulcaner skal akseptere dette som hverken rasjonelt eller logisk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •