montere prosjektor i tak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer espenlenvik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

montere prosjektor i tak

Noen som vet om prosjektoren tåler og henge i taket på en kjellerstue der dagli stua er rett over der ungene driver og hopper od rummstere mye.

Tåler pæren dette eller er det fare for at den ryker.

Har ikke kjøpr pj enda derfor spr jeg.

Rommet er ca 5,5 m langt fra der lerrete skal henge og bak til vegg.
    Mulighet for å montere pj på bakveggen kansje, eller blir det forlangt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt at dette har vært noe problem. De rystelsene er nok bare barnematen i forhold til de vibrasjonene som bygger seg opp i hjemmekinoene til de mer "bass-hungrige" her på forumet. Taket mitt henger i lysbøyler, og de gangene vi har kjørt subwoofer-tester her (peak-effekt), så har projektoren vibrert så kraftig at det er vanskelig å oppfatte bildet på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har aldri hørt at dette har vært noe problem. De rystelsene er nok bare barnematen i forhold til de vibrasjonene som bygger seg opp i hjemmekinoene til de mer "bass-hungrige" her på forumet. Taket mitt henger i lysbøyler, og de gangene vi har kjørt subwoofer-tester her (peak-effekt), så har projektoren vibrert så kraftig at det er vanskelig å oppfatte bildet på lerretet.
    Høres jo litt voldsomt ut :shock:. Men jeg har jo selv sett i et par hjemmekinoer at bildet fra projektoren kunne vibrere litt mens subbene gikk amok. Kommer nok selv til å forankre projektoren slik at den ikke hopper i takt og utakt med rommet (ikke koplet mekanisk til lydbøyletak eller vegg), og jeg tror ikke at det er særlig bra for hverken lampe eller speiloppheng i projektoren. Elektronikk kan faktisk vibreres i stykker...

Mulig at projektorene i dag er mer motstandsdyktige og tåler (kraftig) vibrasjon over lengre tid bedre, men jeg er i all min uvitenhet sikker på at det vil forkorte levetid på lampe og andre følsomme deler. Har aldri sett noen som har testet dette, noen som vil ofre projektoren sin?:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at en PJ pære ikke har noen glødetråd? Litt usikker her, men jeg har lurt litt på dette med vibrasjoner og PJ pære selv. Mener jeg kom fram til at disse pærene ikke har glødetråd og derfor ikke er noe særlig utsatt for å bli ødelagt av vibrasjoner. Litt som Xenon pærer i biler.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra Projector Central forumet:

"What can I do to help my projector lamp last longer?
    -------
    Striking the lamp ages the lamp as it causes slight changes to the shape of the electrodes that light the lamp, so light up your projector when you're ready to use it and avoid frequent on and offs.

Avoid shock to the lamp or projector.

-------
    Vil tro at "shock" og "striking" her ikke er det samme som hard dunking, men mer type vibrasjon... Ingen slår vel projektoren sin? Kanskje Gorm har en kommentar her?

Fra Wikipedia, om UHP-lamper(Ultra High Performance), som hører inn under HID(High-intesity discharge):

Risk of lamp explosion
    All HID arc tubes deteriorate in strength over their lifetime due to various factors, such as chemical attack, thermal stress and mechanical vibration. As the lamp ages the arc tube becomes discoloured, absorbing light and getting hotter. The tube will continue to become weaker until it eventually fails, causing the break up of the tube.

Det samme kan nok også sies om Xenonlampene vi bruker som lyskilde på de fleste kinoer. Og dette gjelder selv om ingen av disse lampene bruker glødetråd...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •