Epson TW3200 / Tw3600 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88
    Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det spørs litt på hvilket takfeste du har brukt, men de aller fleste takfester tillater justering av roll/pitch (vinkling i lengderetning og bredderetning). Du bør derfor i de fleste tilfeller kunne justere dette på takfestet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omnimount projektortakfeste - Elkjøp kjøpt denne her...

Er to knotter oppe og to nede på hver sin side. Men synes ikke det hjelper så mye å justere... er ihvertfall ikke lett...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svarte striper

Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    Gorm eller noen andre:

Vet du/dere hvordan man justerer bildet slik at det ikke blir skjevt i kantene på epson tw 3200 ? Er det dette som heter keystone som man helst ikke skal justere noe på?

Mulig jeg må bare skru på de fire knottene som henger på projektoren for å få den rett, tror det er her feilen ligger, men synes det var utrolig vanskelig å få den rett...

Er det også vanlelig at jeg har fullt bildet når jeg er på menyen på f.eks ps3, men når jeg starter filmen, så blir den smalere (16:9 format?)
    Eller pleier man å spille av med helt full skjerm?
    Er vel heller 16:9 når du er i menyen og de svarte strekene kommer nok når filmen du spiller er 2:35,1 kino format. Er alltid et format på lur som sørger for striper, så ja, det er helt normalt.

Håper på raskt svar[/QUOTE]

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også gått til anskaffelse av Epson 3200 da jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til Å gå fra Panasonic AE700 til denne er rett og slett HELT sykt. Lysstyrken på denne i forhold til AE700 ble såpass stor at jeg satt å myste pga sterkt lys. Har heldigvis nogenlunde dedikert hjemmekinorom i kjelleren så det er helt lysfritt så det blir kjørt på ECO mode. Jeg skjønner riktignok at det kreves litt kalibrering til, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne.

Er det noen her som har kalibrert denne og kan komme med noen tips på hva man bør se på/etter?

Skal gå igjennom Video essential HD versjonen, men er greit å høre om erfaringer!

Takker for hjelp hvertfall!

Edit: Trenger også tips til noen gode testfilmer!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jonny85. Hvis du er sikker på at projektor henger i vater i alle 3 akser og fortsatt opplever skjevheter på bildet, så er det nok sikkert lerretet som ikke henger korrekt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som veit hvordan innstillinger jeg bør bruke på epson tw 3200 ?
    Har grå duk 92" kinoen er i kjeller så får et bra mørkt rom.
    Er vel kanskje individuelt hvordan innstillingen skal være, men hvis man proff kalibrerer fra f.eks avshop så blir det jo heller ikke tilpasset mitt rom.

Hadde virkelig satt pris på tips til hva de forskjellige innstillingene skal stå for å få best mulig bilde. kjører eco mode selv..

Er veldig fornøyd med projektoren.... bare litt små kjipt at bildet er litt skeivt. men er sikkert som flere sier at den ikke er helt i vater da...

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at projektor linsja skal være midt på lerretet ?
    Fordi min er ikke helt midt på, kan dette være grunnen til at bilde blir litt skeivt på den ene siden av lerretet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder pre-kalibrering av projektor, så er det selvsagt tilpasset rommet, det er jo bakgrunnen for at man må beskrive rommet og lerret.

Som utgangspunkt kan du sette fargemodus natural, så sette lampen i øko-modus. Sett så skin-tone til 0.
    Gjør du dette er du på rett vei, og har hentet ut rundt 70 prosent av potensialet i projektoren.

Grunnen til at bildet er "skjevt", er at du ikke har montert projektoren i vater (sideveis og i lengderetning), og/eller ikke har montert den vinkelrett (90 grader) i forhold til lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Gorm!
    Du er virkelig grei å ha her på avforum!
    Setter utrolig pris på innleggene dine, fint med folk som deg som hjelper og som vet hva de snakker om

Når du sier vinkelrett (90 grader) mener du da senter på midten av lerretet da? eller rett og slett at linsa ikke peker 90 grader rett mot veggen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for det!

Med vinkelrett mener jeg at om projektoren f.eks står montert med linse 10 cm til venstre for lerretet, så skal også projektoren kaste bildet 10 cm til venstre når linsen er i senterposisjon (lite klikk). Når den så er riktig plassert, først da skal du bruke lens-shift for å korrigere bildet til rett posisjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    TW3600 er helt klart overlegen. Kontrastmessig befinner den seg omtrent midt mellom gamle TW3500 og TW4400. TW3200 kan på ingen måte matche sortnivå og kontrast. Det er heller ikke mulig å tweake fargene perfekt på TW3200, da den tydeligvis har et "enklere" fargefilter. Det er spesielt grønt som ikke lar seg temme, og den vil derfor alltid være oversaturert.
    I sin prisklasse er likevel TW3200 unikt god på fargegjengivelse, og generell bildekvalitet, men den matcher på ingen måte TW3600.

Ingen av de to har noe bildemodus med korrekt fargerom (fra fabrikk), slik at de bør ha full CMS kalibrering for å få korrigert fargerommet. Uten CMS kalibrering vil de begge være kraftig oversaturert.
    Har tenkt å handle projektor, og TW3200 er veldig aktuell.

Innlegget over er nesten ett å gammelt, men jeg ble litt i tvil om TW3200 etter å ha lest dette.

Jeg lurer derfor på om jeg bør kjøpe TW3600 og forsøke å kalibrere med DVDen, eller jeg skal kjøpe TW3200 med proffkalibrering.

Er det noen som har erfering med hva som blir best?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takfeste til TW3600

Hei har dere noen kjennskap til takfester som passer til TW3600? Takfeste må funke i skråtak, gjerne i hvit farge.

Vil f.eks. dette funke?

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en side som tar for seg litt justering av bildekvaliteter på TW3200.

EPSON EH-TW3200 insider: Epson EH-TW3200 - the right adjustment

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være vrang, men dette blir helt feil. Jeg vil påstå at den som har skrevet dette er helt på ville veier, og har total mangel på forståelse av korrekt kalibrering. Det de fokuserer mest på er jo at du skal overeksponere skyggeområder, slik at de fremstår unaturlig lyse. Samtidig er det totalt ødeleggende for opplevd bildedybde, når man krasjer gamma på denne måten. Jeg vil heller kalle det de driver med for "Epson EH-TW3200 - the wrong adjustment", eller "a guide on how to ruin the picture quality"

Bare som eksempel, det nevnes at HDMI expand gir bedre detaljering i skyggeområder! Dette er direkte feil, for du ofrer jo alt som minner om sort. HDMI expand er for PC dynamikkområde, altså 0-255, og ikke video og film som er basert på 16-235. Dersom HDMI expand gir bedre detaljering, så har man enten satt opp kilden feil, eller så er projektoren totalt feilkalibrert i utgangspunktet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm, her.

Det skrives at det finnes mye informasjon i bildet bare man øker sortnivået, noe som helt sikkert stemmer. Dog, det som ikke vites, er hvor mye informasjon produsentene ønsker at vi skal se. Med en riktig kalibrering så ordner dette seg selv. Er det da slik at noen detaljer i det sorte forsvinner, ja da skal det være slik.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    når det gjelder pre-kalibrering av projektor, så er det selvsagt tilpasset rommet, det er jo bakgrunnen for at man må beskrive rommet og lerret.

Som utgangspunkt kan du sette fargemodus natural, så sette lampen i øko-modus. Sett så skin-tone til 0.
    Gjør du dette er du på rett vei, og har hentet ut rundt 70 prosent av potensialet i projektoren.

Grunnen til at bildet er "skjevt", er at du ikke har montert projektoren i vater (sideveis og i lengderetning), og/eller ikke har montert den vinkelrett (90 grader) i forhold til lerretet.
    Følger deg heller på denne her Gorm når det gjelde innstillingene... Når det jelder skeivt bilde, så har jeg ikke rette opp i dette. Men har jøpt hus og skal flytte om noen måneder... Får heller gjøre et nytt forsøk med å få alt i vater da

Selv synes jeg på de innstillingene Gorm har fortalt at bilde er veldig bra. Holder mer enn nok for min bruk ihvertfall Saken hadde kanskje vært annereldes om jeg hadde sett en som er proff kalibrert ved siden av min som ikke er det. Men er ihvertfall veldig fornøyd med denne projektoren, Kan anbefales =)

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra vi har slike som Gorm og andre her som har peiling. Har ikke denne prj selv men lurer litt på den og snublet over denne siden.

Men da ser vi bort ifra den

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Bra vi har slike som Gorm og andre her som har peiling. Har ikke denne prj selv men lurer litt på den og snublet over denne siden.

Men da ser vi bort ifra den

Hvorfor skal du se bort i fra den?
    Jeg synes ihvertfall det er en kjempe bra projektor.
    Vil påstå å si at du får mye for pengene

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    Hvorfor skal du se bort i fra den?
    Jeg synes ihvertfall det er en kjempe bra projektor.
    Vil påstå å si at du får mye for pengene
    Han menar ju inte projektoren då :/

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et problem når jeg skal til å se film via ps3.
    Da jeg skal gå inn i filmen så begynner projektoren å switche, blir blå skjerm et par sekunder, virker som den søker på de andre hdmi inngangene. så kommer filmen.

Er ikke et veldig stort problem, men bare litt irriterende. Skal vel være mulig at den ikke skal bytte slik?

Noen som vet hvor jeg endrer dette? usikker på om det er forsterkeren onkyo 609 eller om det er projektoren sin feil.

Håper noen skjønner hva jeg mener og som har et svar til meg

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •