Ny projektor - HD ready eller Full HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor - HD ready eller Full HD

Jeg har idag en gammel 3M S10 projektor med en native oppløsning på 800x600. Nå som jeg er på plass i nytt hus og Premier League har kommet i HD må jeg ha en ny.

Foreløpig sendes TV2 PL i 720p og dermed vil en HD Ready projektor være god nok.
    Men hva med alle de andre HD-kanalene (jeg har CD kabel-tv) ?
    Og hva med bluray / PS3. Jeg ser ikke mye på film, men det skjer. Og spiller en del bilspill på PS3'en.

Spørsmålet er: _må_ jeg ha en Full HD projektor, eller kan jeg klare meg med en HD ready og spare noen kroner?

Alle tips og tanker mottas med takk!

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først skal kjøpe ny Projektor for å se HD-TV, spille PS3 og se litt film (rekner med du da ønsker å se Blu-ray på Ps3) er det etter mitt syn bare dumt å ikke kjøpe Full HD.

Tror ikke du sparer noe særlig på HD-ready mot Full HD, når man i tillegg tenker på at du trolig vil komme til å sitte å tenke; " Hvorfor i svarte kjøpte jeg ikke bare Full HD med en gang!!?"

Gå for full pupp når du først skal handle. Du vil ikke angre! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Jetta
    Gå for full pupp når du først skal handle. Du vil ikke angre! :-D
    Forslag til modell som ikke koster det hvite i øyet?
    Jeg kommer som sagt til å se en del på fotball, så kravet til å takle bevegelse i bildet er stort.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er jo grei:
    BENQ W600+ Videoprojektor | Hi-Fi Klubben

BenQ er veldig lyssterke.. så de passer til ditt primærbruk, fotball. Så slipper du å ha det så alt for mørkt når kampene går .

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av indahla
    Forslag til modell som ikke koster det hvite i øyet?
    Jeg kommer som sagt til å se en del på fotball, så kravet til å takle bevegelse i bildet er stort.
    Optoma har mange rimelige alternativ

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv AVshop.no / BENQ W5000 DLP-projektor Full-HD -BESTSELGER!- og er veldig god fornøyd med den. Tror ikke den har vært billigere enn nå, og kanskje du er heldig å finner en på bruktmarkedet. (Det er skrevet MASSE om erfaringene av denne her på forumet.. bare søk litt.)

Ser uten problemer fotball på tv2HD med denne.. Men det er sikkert projektorer som er bedre..men da tviler jeg sterkt på at du kommer unna med 10' 8)

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med hc 3800 får den til ca 9000 kr nå, er utrolig billig.
    veil prisen er egentlig 13 600 kr.
    Mitsubishi VIDEOPROJEKTOR HC3800 kjøp billig sammenligne pris tilbud Mitsubishi VIDEOJEKTOR HC3800

Skal selv bestille denne, om ikke hc 4000 kommer snart

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av indahla
    J

Foreløpig sendes TV2 PL i 720p og dermed vil en HD Ready projektor være god nok.
    Men hva med alle de andre HD-kanalene (jeg har CD kabel-tv) ?
    Og hva med bluray / PS3. Jeg ser ikke mye på film, men det skjer. Og spiller en del bilspill på PS3'en.

Det er mulig det har skjedd en utvikling på dette området som jeg ikke har fått med meg, men HD-sendinger på TV har vel vært meningen å ikke være mer enn 720p. Dermed vil HD-ready være godt nok til tv-bruk som sådan. Dersom det derimot er blitt sagt fra tv-selskapene at sendinger i full HD vil komme i sin alminnelighet, blir saken imidlertid en annen.

Men til film, spill osv., dvs. der du virkelig har nytte av full HD, bør nok en slik projektor velges. Er for øvrig enig i oppfatningen om at man like gjerne kan oppgradere til full HD først som sist.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nesten alle HD kanaler sender i 1920 x 1080i .bare NRK sender 720p

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trafik
    1080i eller 720p, man kan vel diskutere hva som er best.

Forøvrig ville jeg kjøpt en fullhd, spesielt om man skal koble til PC, PS3, etc. Det blir så mye mer "crisp" i bildet og de fleste som har en projektor, har store lerret.

På vanlig tvtitting vil man kanskje ikke merke forskjell på en 720p og 1080i oppløsning, men om man ser 1080p matriale, er det enorm forskjell.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080i kan 720p projektorer vise, uten at det nødvendigvis er bedre en 720p. Min erfaring er at native oppløsning er best.

Og kjøper du en full HD PJ vil du nok også se mer Blu-ray fremover Gå for det!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full HD er 1080p.

Hva er egentlig den praktiske forskjellen på 720p og 1080i? HD-ready produkter som støtter 720p støtter vel normalt også 1080i, gjør de ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trur nokk kvaliteten på full HD er bedre en på 720p .720 er henger vell litt etter i utvikling siden alle satser mest på full HD.

ja en 720 projektor støter 1080i men da blir det ned skalert til 720p og det blir som regel et dårlige bilde en 720p inn.det er resultatet oss meg jeg har en 720p projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trur nokk kvaliteten på full HD er bedre en på 720p .720 er henger vell litt etter i utvikling siden alle satser mest på full HD.

ja en 720 projektor støter 1080i men da blir det ned skalert til 720p og det blir som regel et dårlige bilde en 720p inn.det er resultatet oss meg jeg har en 720p projektor.

Selvsagt er kvaliteten på Full HD (1080p) bedre enn 720p. Men poenget var at 1080i ikke er nevneverdig bedre enn 720p.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Selvsagt er kvaliteten på Full HD (1080p) bedre enn 720p. Men poenget var at 1080i ikke er nevneverdig bedre enn 720p.
    Tvert imot. Er en veldig god grunn til at NRK var såpass krystallklare på å velge 720p fremofor 1080i. 1080i er en eldgammel standard fra tidlig 80-tall som burde vært utryddet for lenge siden. 720p er mye mer moderne.

På bilder som inneholder bevegelse vil 720p ha høyere oppløsning enn 1080i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilpost

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Tvert imot. Er en veldig god grunn til at NRK var såpass krystallklare på å velge 720p fremofor 1080i. 1080i er en eldgammel standard fra tidlig 80-tall som burde vært utryddet for lenge siden. 720p er mye mer moderne.

På bilder som inneholder bevegelse vil 720p ha høyere oppløsning enn 1080i.
    Informasjonsmessig så inneholder 1080i omtrent like mange pixler/sekund som 720p. Det som skiller dem er at 720p oppdaterer alle pixler 50 ggr i sekundet, mens 1080i oppdaterer annenhver pixel 50ggr i sekundet, men det er flere pixler totalt sett.

Det er for enkelt å si at 720p har "større oppløsning enn 1080i når det er bevegelse". Man kan antagelig si at "når videoen inneholder kompleks bevegelse som deinterlaceren ikke greier å gjette seg fram til, så tilbyr 720p mer presis framstilling av bevegelser". Grunnen til at dette er viktig er fordi bevegelser ofte er enkle, kamera-panning, fotball med konstant hastighet etc.

1080i er også ofte vertikalt lavpassfiltrert (for å redusere artifakter v/deinterlacing eller visning på ekte interlacede display), noe som gjør at man ikke nødvendigvis får samme oppløsning som 1080p selv for still-bilder.

1080i er i utgangspunktet en pixelmatrise som er bedre tilpasset dagens FullHD skjermer (man slipper en skalering).

Interlacing er noe herk for video codecer, noe som betyr at man "sløser litt" med båndbredden når man komprimerer 1080i til x mbps. Hvis man har nok mbps så har det neppe noen betydning.

Dersom innholdet er kino-film så finnes det informasjon bare for 24 frames/sekund. Altså er det bortkastet å representere det ved 50 frames/sekund. 1080i er en måte å transportere 24fps film på som fungerer bra hvis begge ender fungerer korrekt, og ingen har gjort noe kluss med materialet på mellomveien.

Verden klarte aldri å bli enig om hva som var "best" av 720p og 1080i. Jeg ser fram til at interlacing forhåpentligvis dør ut.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I valget mellom 720p og 1080p er det viktig å tenke over to ting.

nr 1 Hva skal jeg bruke den til?
    Du vil bruke den til ps3,bluray og tv.

"HDTV" er faktisk bare hdready tv.. Altså bare 720p\1080i.

Når det gjelder ps3 så er de fleste spillene bare 720p enten du velger Ps3 eller Xbox360.. Det er VELDIG få spill som kjører i 1080p

Bluray er den eneste kilden du vurderer som faktisk utnytter 1080p hele tiden.

Så da blir det første spørsmålet hvor ofte du regner med å se på Bluray filmer?

nr 2 Pris

Hvor mye er du villig til å betale? Har du kommet over en billig 720p projektor eller en billig 1080p projektor?

Jeg kjøpte meg en brukt Optoma HD70 for 4000kr for 2 år siden og var strålende fornøyd og fikk solgt den til samme pris et år etter på når jeg måtte flytte.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en billig HDready projektor om jeg kom over det eller gått for en benq w5000 eller no (selv om den er litt gammel nå og har kostet det samme i over et år nå)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode svar og tips!!

Hva med en BENQ W1000+ ? Har lest veldig mye positiv om den.
    Eller, hva vil dere anbefale hvis jeg velger å gå for en 720p variant?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •