ny projektor trenger litt hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny projektor trenger litt hjelp

skal kjøpe meg ny eller nyere projektor .

har fått tilbud om en benq pe8720 brukt til 4000kr

ser det står en brukt benq w9000 gått 1500t til 8500kr

eller en ny benq w5000 til 10000 på avshop

er det virkelig verdt pengene sine å gå for en helt ny w5000

rommet mitt er ganske smalt og langt .
    max avstand fra lerret til projektor er ca 5,5m .fra linse til lerret .har det cheif projektor feste av shop selger .har vel ca 90% lyskontroll.
    lerretet er dreamscreen 92" v2 dyna grey ,black

veggene er malt mørke grå ...

vil ha litt hjelp med innspill og lign .uansett vil jeg ikke kjøpe noen ny projektor for mer enn rundt 10000kr

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akb35
    skal kjøpe meg ny eller nyere projektor .

rommet mitt er ganske smalt og langt .
    max avstand fra lerret til projektor er ca 5,5m .fra linse til lerret .har det cheif projektor feste av shop selger .har vel ca 90% lyskontroll.
    lerretet er dreamscreen 92" v2 dyna grey ,black

veggene er malt mørke grå ...

vil ha litt hjelp med innspill og lign .uansett vil jeg ikke kjøpe noen ny projektor for mer enn rundt 10000kr
    uten å ha erfaring med noen av de der, må du huske:
    1500t = pæren nærmer seg slutten, ny pære er vel rundt 3-4000 vil jeg tro.

Ellers, en ny pj har garanti og reklamasjon i lengre periode enn en brukt.
    W9000 har vel Darkchip 2, Vil tro W5000 har darkchip 3.

Ellers kan du jo sammenligne andre ting som throw, lysstyrke.

Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en W5000 nå etter å ha eid en BenQ PE7800 før. Det ble en oppgradering uten like!
    Før jeg invisterte i W5000 hadde jeg også kjøpt en ny pære til PE7800 som kostet meg 4000,- ..! Angrer i dag på den handelen, men trodde ikke jeg ville gå for HD så raskt som jeg likevel gjorde..

Jeg sier bare: gå for W5000! Du vil ikke angre selv om den koster litt. Samtidig tror jeg ikke den har vært billigere enn nå.. :-D

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Av de 3, DEFINITIVT W5000.
    Verdt pengene i forhold til de 2 andre. JAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

benq w5000

ser det er endel som har trøbbel med den projektoren ,med bilde og slik ,vil dere likevel anbefale den ...har lcd projektor fra før ,en eldgammel epson tw-10.hva med epson 2900 eller 3500 ? eller optoma Hd 20

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser det er endel som har trøbbel med den projektoren ,med bilde og slik ,vil dere likevel anbefale den ...har lcd projektor fra før ,en eldgammel epson tw-10.hva med epson 2900 eller 3500 ? eller optoma Hd 20
    Optoma HD20 - Lyd og Bilde

Jeg har ikke testet hd20 selv, men den får jo bra i tester.
    Dog., vet jeg ikke hvordan den er mtp sammenligning med w5000.

Det best er vel om du går å ser på de selv, da jeg nok tror de fleste har forskjellige tanker om hva som er "best". Noen blir plaget av støy, andre ikke, noen vil ha mest mulig "korrekt" fremvisning av bilde, andre er mindre kresne, noen blir lettere påvirket av regnbueeffekten, m.m.

Det er en fordel om du finner et sted som har de prosjektorene du er intr i, så du kan se de under samme forhold. ev. virker det som gorm på forumet her har testet det meste, så han vet sikkert hvordan de yter mot hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne kan kanskje være grei
    Optoma HD20 Projector - Competitors

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    HD20 når ikke W5000 til knærene engang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har en W5000 og er storfornøyd. I denne prisklassen kan man ikke forvente bedre bildekvalitet enn du får med denne. Min er sågar ukalibrert.

Men du har rett i at den sliter med litt feil. DMD-brikken holder ikke mål og vil før eller siden ryke. Er du heldig ryker den før det har gått et år, da får du den reparert helt uten kostnad, herunder fraktutgifter. Deretter får du den reparert innen toårsgarantien, men må bekoste frakten selv. (Vil egentlig anbefale alle å sende den inn først som sist for skifte av DMD-brikke, før garantien går ut. Kjedelig om denne skulle ryke etter garantitiden. For ryke vil den trolig uansett. Denne feilen er så velkjent hos Servicon at de trolig bytter brikker fortløpende uten å sjekke om eksisterende brikke faktisk fungerer.)

Men som Gorm vel har vært inne på, er dette mer snakk om en teknologi feil knyttet til brikken (som sitter i flere projektorer) enn en W5000-feil. Jeg håper brikken Servicon har erstattet i min Projektor er av bedre kvalitet enn den opprinnelige. Hvis ikke må jeg trolig sende den inn på nytt om et års tid. Jeg har nå omsider fått tilbake min projektor etter tilsammen fem ukers ventetid.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W5000 er overlegent mye bedre enn hd20.

Personlig hadde jeg gått for W5000. Den koster ikke all verden for tiden heller
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor går du ikke for hc 3800 ?
    veil pris er 13 600 kr, men får den til 9400 kr hvis du leiter litt

Skal jo være en kjempe projektor, har lest mye om den selv, og skal handle den i løpet av denne uken selv

Vet at hc 4000 kommer snart, så vet ikke om jeg kan regne med at prisen vil bli lavere enn 9400 kr ?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    DMD-brikken holder ikke mål og vil før eller siden ryke. Er du heldig ryker den før det har gått et år, da får du den reparert helt uten kostnad, herunder fraktutgifter. Deretter får du den reparert innen toårsgarantien, men må bekoste frakten selv.
    What!?
    Nei nei nei.
    Du har 5 års reklamasjonsrett. Og er det en feil på den i løpet av de 5 årene, så skal du ikke betale en krone for hverken reperasjon eller frakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    What!?
    Nei nei nei.
    Du har 5 års reklamasjonsrett. Og er det en feil på den i løpet av de 5 årene, så skal du ikke betale en krone for hverken reperasjon eller frakt.

Denne diskusjonen er gammel.

Fem års reklamasjonsrett etter kjøpsloven er i praksis noe annet enn garanti gitt fra produsent. Ved sistnevnte vil objektet bli reparert uten masse om og men. Å kreve reklamasjon derimot er en mer omfattende juridisk prosedyre hvor det må påvises en betydelig mangel. At DMD-brikken ryker etter f.eks. 4,5 år er neppe en særlig større mangel enn at eksempelvis pæra ryker innenfor samme tidsperiode. Aner ikke hva DMD-brikkeskift koster, men er neppe særlig dyrere enn pæra. At pæra ryker er således ikke noe som kan regnes som en vesentlig mangel. Riktignok er ikke DMD-brikken i utgangspunktet noen forbruksvare, men trekker sammenligningen for å sette dette i perspektiv.

Reklamasjonsrett og kjøpsloven er for så vidt greit nok, men mitt poeng er at det uansett vil være en fordel å få ting utbedret innen garantitiden. Da slipper man spørsmål og bryderiet det er med en reklamasjonsprosess. Det foreligger overhodet ingen automatikk i at enhver feil og mangel blir utbedret kostnadsfritt ved reklamasjon, i motsetning til hva som er tilfelle under garantiperioden.

Det er viktig å skille garanti og reklamasjonsrett fra hverandre. Å ha rett til å kreve reklamasjon i fem år, betyr ikke nødvendigvis at man når frem med klagen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener at det er akseptabelt at DMD'en ryker innenfor reklamasjonstiden (5 år), så er du helt på bærtur. Det blir jo som om det skulle være akseptabelt av gearkassen i bilen ryker innenfor raklamasjonstiden.
    At en lampe ryker er selvsagt mer akseptabelt, da dette er en del som alle vet har svært begrenset levetid. Resten av projektoren derimot, den skal vare mer enn 5 år i følge loven.

Når det gjelder bytte av DMD, så sier jeg bare lykke til med å prøve å få byttet den før den evnetuelt er ødelagt. En DMD er heller ingen "slitedel", og den er nærmset "evigvarende". Problemet enkelte opplever er at driverbrikken (en av de to driverbrikkene) til DMD'en slutter å virke. Dette skyldes som regel dårlig kontakt mellom driverkortet og DMD. Siden dette som regen er montert sammen i en enhet, byttes gjerne hele enheten. Selve DMD'en blir da gjenbrukt i en annen projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fem års reklamasjonsrett etter kjøpsloven er i praksis noe annet enn garanti gitt fra produsent. Ved sistnevnte vil objektet bli reparert uten masse om og men. Å kreve reklamasjon derimot er en mer omfattende juridisk prosedyre hvor det må påvises en betydelig mangel. At DMD-brikken ryker etter f.eks. 4,5 år er neppe en særlig større mangel enn at eksempelvis pæra ryker innenfor samme tidsperiode. Aner ikke hva DMD-brikkeskift koster, men er neppe særlig dyrere enn pæra. At pæra ryker er således ikke noe som kan regnes som en vesentlig mangel. Riktignok er ikke DMD-brikken i utgangspunktet noen forbruksvare, men trekker sammenligningen for å sette dette i perspektiv.

Reklamasjonsrett og kjøpsloven er for så vidt greit nok, men mitt poeng er at det uansett vil være en fordel å få ting utbedret innen garantitiden. Da slipper man spørsmål og bryderiet det er med en reklamasjonsprosess. Det foreligger overhodet ingen automatikk i at enhver feil og mangel blir utbedret kostnadsfritt ved reklamasjon, i motsetning til hva som er tilfelle under garantiperioden.

Det er viktig å skille garanti og reklamasjonsrett fra hverandre. Å ha rett til å kreve reklamasjon i fem år, betyr ikke nødvendigvis at man når frem med klagen.
    Du viser samme holdning som veldig mange som dukker opp på TV på programmer som TV2 Hjelper Deg, Bygg og Bedrag osv...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så om diskussionen är gammal så har du ändå så otroligt fel? Garanti är inget vi kan kräva alls, finns ingenting som säger att det skall vara garanti på en endaste sak vi köper. Däremot har vi förbrukare reklamationsrätt på i stort sett allt vi köper. Detta har ingenting med Köpsloven att göra, men däremot Förbrukerköpsloven. 2 helt olika saker förövrigt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis du mener at det er akseptabelt at DMD'en ryker innenfor reklamasjonstiden (5 år), så er du helt på bærtur. Det blir jo som om det skulle være akseptabelt av gearkassen i bilen ryker innenfor raklamasjonstiden.

Jeg personlig mener overhodet ikke at det er akseptabelt at DMD-brikken ryker. Jeg minner om at min røk før det var gått et år og under 300 timer. Fullstendig uakseptabelt.

Poenget er at det ikke er gitt at man kan påberope seg en vesentlig mangel etter kjøpsloven. Det du sier tyder imidlertid på at så likevel kan være tilfelle. Det skal således bli spennende å se hvor mange W5000 som blir reparert kostnadsfritt etter at toårsgarantien er ute.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Du viser samme holdning som veldig mange som dukker opp på TV på programmer som TV2 Hjelper Deg, Bygg og Bedrag osv...

Hva i all verden snakker du om? Dette dreier seg selvsagt ikke om "min holdning", men om realisme knyttet til hvorvidt man kan nå frem med en reklamasjon. At jeg påpeker at man ikke nødvendigvis lykkes med en reklamasjon, betyr ikke dermed at jeg personlig synes dette er greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Så om diskussionen är gammal så har du ändå så otroligt fel? Garanti är inget vi kan kräva alls, finns ingenting som säger att det skall vara garanti på en endaste sak vi köper. Däremot har vi förbrukare reklamationsrätt på i stort sett allt vi köper. Detta har ingenting med Köpsloven att göra, men däremot Förbrukerköpsloven. 2 helt olika saker förövrigt.

Det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser. En garanti gitt av produsenten kan man selvsagt kreve. Det er derfor produsenten gir slike garantier, for at forbruker automatisk skal kunne få reparert et produkt innen en gitt periode som produsenten selv setter. Dette har intet med lovverket å gjøre, men dokumenteres gjennom garantibeviset man mottar når man kjøper produktet.

Reklamasjonsretten etter kjøpsloven vil imidlertid være der uansett, men det må da i så fall påberopes en vesentlig mangel, noe som er en helt annen prosess enn dersom feil skulle oppstå innenfor garantitiden.

Holdningene her vitner om manglende erfaring i forbrukerspørsmål. Jeg har gjennom et langt liv kjørt en rekke saker, både gjennom forbrukerrådet og sågar i rettsystemet. Det er overhodet ingen automatikk i det å nå frem med en reklamasjon.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte lure på hva DMD er for noe, så er det altså forkortelse for Digital Micromirror Device. På godt norsk; selve bildebrikken, den absolutt mest betydningsfulle komponenten i projektoren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •