ny projektor trenger litt hjelp - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Det er nesten så jeg ikke tror det jeg leser. En garanti gitt av produsenten kan man selvsagt kreve. Det er derfor produsenten gir slike garantier, for at forbruker automatisk skal kunne få reparert et produkt innen en gitt periode som produsenten selv setter. Dette har intet med lovverket å gjøre, men dokumenteres gjennom garantibeviset man mottar når man kjøper produktet.

Reklamasjonsretten etter kjøpsloven vil imidlertid være der uansett, men det må da i så fall påberopes en vesentlig mangel, noe som er en helt annen prosess enn dersom feil skulle oppstå innenfor garantitiden.

Holdningene her vitner om manglende erfaring i forbrukerspørsmål. Jeg har gjennom et langt liv kjørt en rekke saker, både gjennom forbrukerrådet og sågar i rettsystemet. Det er overhodet ingen automatikk i det å nå frem med en reklamasjon.
    Nej, garanti är ingenting man har krav på. Garanti är en tjänst eller service från leverantör. Reklamationsrätt däremot, är något vi som förbrukare har lagligt krav på. Den är antingen 2 eller 5 år i Norge. Du kan har kört så många rättsaker med de råd som finns och genom rättsystem, och jag betvivlar inte dina kunskaper, men i detta tilfälle har du helt fel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Nej, garanti är ingenting man har krav på. Garanti är en tjänst eller service från leverantör.
    Du er ute å kjøre, delvis fordi dere ikke forstår hverandre... Les dette igjen:
    En garanti gitt av produsenten kan man selvsagt kreve.
    Avtaler skal holdes. Og dersom en produsent gir en garanti, har man et faktisk krav på garanti.

Reklamationsrätt däremot, är något vi som förbrukare har lagligt krav på. Den är antingen 2 eller 5 år i Norge.
    Det er sant som du sier at en i norsk rett har krav på reklamasjonsrett innen 2 eller 5 år. Samtidig er det Tom2 sier, at det finnes begrensninger på dette, selvfølgelig helt rett. Man får ikke alltid medhold dersom man fremmer sitt krav etter 4.5 år, avhengig av ting som allerede har vært diskutert (blant annet hvor lenge en "Digital Micromirror Device" skal vare. Dette har jeg for øvrig ikke noen anelse om. Min antakelse er dog at det her gjelder en 5 års reklamasjonsrett, uten at jeg kan si jeg er sikker på det.)

Du kan har kört så många rättsaker med de råd som finns och genom rättsystem, och jag betvivlar inte dina kunskaper, men i detta tilfälle har du helt fel.
    Javel. Men så tillegger du han jo helt feil standpunkt. Han sier at det der det foreligger en garanti, er det som regel lettere å få reparert produktet sitt innen den tidsperioden. Det kan du gjerne argumentere mot hvis du vil, men det ser jeg ikke at du har. Det virker som du oppfatter det slik at Tom2 sier at en garanti alltid må foreligge, men om du leser hans innlegg litt bedre forstår du at det ikke er slik han har ment det.

Fight on, Don Quixote.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiala

Javel. Men så tillegger du han jo helt feil standpunkt. Han sier at det der det foreligger en garanti, er det som regel lettere å få reparert produktet sitt innen den tidsperioden. Det kan du gjerne argumentere mot hvis du vil, men det ser jeg ikke at du har. Det virker som du oppfatter det slik at Tom2 sier at en garanti alltid må foreligge, men om du leser hans innlegg litt bedre forstår du at det ikke er slik han har ment det.

Fight on, Don Quixote.

Helt riktig oppfattet Don Quixote - dette er nettopp hva jeg sier. Å få reparert et produkt innenfor produsentens garantitid, vil uansett være en vesentlig enklere prosess enn ved en reklamasjon etter loven. Reklamasjonsretten vil alltid være der, men man har ikke nødvendigvis garanti for å nå frem med klagen, i tillegg til at reklamasjon vil være en betydelig mer omfattende prosess i seg selv.

Jeg har forøvrig lurt på om uenigheten mellom meg og vår svenske venn rett og slett skyldes kommunikasjonssvikt pga. språkproblemer, eller om det er andre ting som ligger bak. At jeg mener det er enklere å få reparert et produkt innenfor garantitiden, betyr ikke dermed at jeg mener at reklamasjonsretten på fem år ikke gjelder.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig oppfattet Don Quixote - dette er nettopp hva jeg sier. Å få reparert et produkt innenfor produsentens garantitid, vil uansett være en vesentlig enklere prosess enn ved en reklamasjon etter loven. Reklamasjonsretten vil alltid være der, men man har ikke nødvendigvis garanti for å nå frem med klagen, i tillegg til at reklamasjon vil være en betydelig mer omfattende prosess i seg selv.

Jeg har forøvrig lurt på om uenigheten mellom meg og vår svenske venn rett og slett skyldes kommunikasjonssvikt pga. språkproblemer, eller om det er andre ting som ligger bak. At jeg mener det er enklere å få reparert et produkt innenfor garantitiden, betyr ikke dermed at jeg mener at reklamasjonsretten på fem år ikke gjelder.
    Hei, jeg lurte på om jeg skulle formulere meg som dette
    "Du har desverre feil"

Dog., er det ikke noen desverre, du har heldigvis feil!
    Nå sier jeg ikke dette for å være frekk, jeg sier dette for å informere.

Forbrukere har veldig sterke rettigheter i Norge (så vel som mange andre land).

Jeg anbefaler deg å lese forbrukerkjøpsloven skikkelig, før du uttaler deg.
    Om du fremdeles står på ditt, bør du få en annen til å lese den og gi deg et referat.

I praksis kan du reklamere på et produkt, så lenge det er en vesentlig feil på det (eller deler av produktet). Dette betyr at om du har en kaffetrakter og pumpen går i stykker etter 4.5 år, kan du reklamere.

Har du en mobiltelefon og joysticken går i stykker, kan du reklamere.
    Leverandøren har på "normale hyllevarer" som regel 1-4 uker på seg å reparere produktet. De kan ikke skylde på underleverandører som utfører service, om det tar veldig lang tid.

Noe ventetid har de lov, mtp. vente på deler.
    Om reperasjonen tar over 1 uke, kan du kreve å få tilsvarende låneprodukt.

Bruker de veldig lang tid på service, er det faktisk grunn for å kreve enten nytt produkt (tilsvarende), eller kreve å heve kjøpet! Videre, kan du kreve det samme, om du sender inn produktet 2 ganger med samme feilbeskrivelse og du en tredje gang får samme feiltype.

Det trenger ikke en gang å være feil på samme delen i hva enn du sender inn, så lenge det for brukeren oppleves å være "samme type feil".

La oss si du har en TV, du får problemer med lyden.
    Så sender du den inn til rep.
    Tar det veldig lang tid (feks 8 uker), kan du kreve å få nytt produkt, eller heve kjøpet. (med mindre det er en svært uvanlig modell).
    Tar det ikke lang tid, men du får den tilbake og det er fremdeles tull med lyden, så sender man den inn igjen.

Om du da får den tilbake på nytt og får problemer med lyd, så kan du rett å slett heve kjøpet. Så kan jo de trekke fra for brukte produkter over en viss alder, men kjøper kan også kreve forsinkelsesrente.

Det er veldig få som vet om rettighetene de har, det er også mange slappe forbrukere. Jeg vet om en som har en 3 år gammel bærbar pc, som har tullte seg i ca 1 år. Han sendte den inn rett etter garantien var utløpt, så sier de at garantien er utløpt.

Jeg sier til han at han må si det er reklamasjon han skal ha, men han gidder ikke gjøre noe. Selv om jeg sier til han at det værste som kan skje, er at han får en helt ny pc!

nå ble jo dette en enorm digresjon fra trådstarters spørsmål, men det er vitkig at man ikke misinformerer forbrukere.

Jeg har ikke lagt inn alle ting nå vedr. forbrukerkjøpsloven, da det er en ganske lang lov og noen paragrafer peker mot andre. Det er også dommer som kan være lure å lese, men i bunn og grunn bør man lese dette selv. (og nøye).

Man har faktisk utrolig bra rettigheter og jeg mener dette er en bra ting.
    Det tvinger produsenter til å holde et visst kvalitetskrav, da det er produsenten som blir skadelidende ved reklamasjon.
    (ved heving blir vel sikkert også butikken en svarteper)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare å gjenta meg selv. Har jeg sagt noe annet enn at man selvsagt har reklamasjonsrett i inntil fem år? Det eneste jeg sier er at det naturlig nok er en enklere prosess å få reparert et produkt innenfor produsentens garantitid enn ved en reklamasjon.

Det er denne nyansen jeg forsøker å få frem her, noe som synes vanskelig å fatte. Det er mulig jeg uttrykker meg uklart, men Fiala har i hvert fall forstått dette poenget. Å beskylde andre for å ta feil forutsetter i det minste at du forstår nyansene i hva du leser.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skrev tidigare i tråden att det är 2 års garanti på PJ'n. Vem är det som ger den garantien? Butiken där du köpte varan eller den som produserade varan?
    Det ser också ut som att du menar de har 2 olika garantier? En på ett år och en på två år?

Vad är det i garantien de ger som är bättre i förhållande till reklamationen som du har på samma vara i Norge?

Jeg har en W5000 og er storfornøyd. I denne prisklassen kan man ikke forvente bedre bildekvalitet enn du får med denne. Min er sågar ukalibrert.

Men du har rett i at den sliter med litt feil. DMD-brikken holder ikke mål og vil før eller siden ryke. Er du heldig ryker den før det har gått et år, da får du den reparert helt uten kostnad, herunder fraktutgifter. Deretter får du den reparert innen toårsgarantien, men må bekoste frakten selv. (Vil egentlig anbefale alle å sende den inn først som sist for skifte av DMD-brikke, før garantien går ut. Kjedelig om denne skulle ryke etter garantitiden. For ryke vil den trolig uansett. Denne feilen er så velkjent hos Servicon at de trolig bytter brikker fortløpende uten å sjekke om eksisterende brikke faktisk fungerer.)

Men som Gorm vel har vært inne på, er dette mer snakk om en teknologi feil knyttet til brikken (som sitter i flere projektorer) enn en W5000-feil. Jeg håper brikken Servicon har erstattet i min Projektor er av bedre kvalitet enn den opprinnelige. Hvis ikke må jeg trolig sende den inn på nytt om et års tid. Jeg har nå omsider fått tilbake min projektor etter tilsammen fem ukers ventetid.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Det tvinger produsenter til å holde et visst kvalitetskrav, da det er produsenten som blir skadelidende ved reklamasjon.
    (ved heving blir vel sikkert også butikken en svarteper)
    Det är faktist bara leverandören (för oss förbrukare är det som regel butiken eller importören) som blir den "skadelidande" vid reklamation. Om butiken i sig har bra eller dåliga garantier mot importör eller produsent, är för oss som är kunder, totalt irrelevant.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är faktist bara leverandören (för oss förbrukare är det som regel butiken eller importören) som blir den "skadelidande" vid reklamation. Om butiken i sig har bra eller dåliga garantier mot importör eller produsent, är för oss som är kunder, totalt irrelevant.
    Ja, det er på en måte irellevant.
    Dog., får man ikke reklamert, før produsent eller serviceorganisasjon har akseptert at produktet er defekt.

Jeg er ikke enig i det Tom2 sier, ar det er vanskeligere å bruke reklamasjon enn garanti. Man må selvsagt oppfylle kravene, men så lenge gjenstanden ikke ser mishandlet ut, går det nok som regel veldig enkelt og greit!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Ja, det er på en måte irellevant.
    Dog., får man ikke reklamert, før produsent eller serviceorganisasjon har akseptert at produktet er defekt.

Jeg er ikke enig i det Tom2 sier, ar det er vanskeligere å bruke reklamasjon enn garanti. Man må selvsagt oppfylle kravene, men så lenge gjenstanden ikke ser mishandlet ut, går det nok som regel veldig enkelt og greit!
    Du har som kunde, redan reklamerat på varan den sekunden du lämnat in den i butiken du köpte den av, förutsatt att det inte är några tvivel om att det är brukarfel. Reklamation har ingenting mot producent att göra om inte butiken lurar dig som kunde till det. Du har din lagliga rätt att hålla dig till butiken, det är det inga tvivel om. Butiken har i sin tur krav på sig att hjälpa dig med felet inom en viss tidsgräns. Hur de avhjälper felet är som sagt, helt irrelevant.

Desvärre är det inte straffbart för butikerna att prova att lura kunder trill runt, det skulle banne mig behövas, för det finns otroligt många oseriösa förhandlare där ute.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skrev tidigare i tråden att det är 2 års garanti på PJ'n. Vem är det som ger den garantien? Butiken där du köpte varan eller den som produserade varan?
    Det ser också ut som att du menar de har 2 olika garantier? En på ett år och en på två år?

Vad är det i garantien de ger som är bättre i förhållande till reklamationen som du har på samma vara i Norge?

Jeg hadde en mistanke om at du ikke var kjent med hvordan garantiordninger fungerer i Norge. Når vi nå vet at så er tilfelle, blir det desto enklere å forstå utgangspunktet for hva du mener.

En garanti gis normalt av produsenten og distribueres gjennom butikken man kjøper varen. Denne gjelder i TILLEGG til de grunnleggende lovfestede rettighetene man har mht. reklamasjon. Garantien er ment å fungere som en ekstra sikkerhet for kjøper, hvor det i praksis foreligger automatikk i at en vare blir reparert i hht. garantibestemmelsene innenfor garantitiden. I motsetning til ved reklamasjon er det ikke nødvendig å påvise noen vesentlig mangel. Varen skal repareres kostnadsfritt uten spørsmål, nær sagt uavhengig av feil. (Hvis det da ikke foreligger åpenbare tegn på vanskjøtsel, eller det er satt noen klare unntak.)

Garantibestemmelsene kan variere både i lengde og omfang. I dette tilfellet mener Servicon (på vegne av Benq) at eventuell frakt i forbindelse med reperasjon skal betales av kunden dersom feilen oppstår etter ett år.

Hvis man mener garantien ikke er tilfredstillende, eller feilen oppstår når garantitiden er utløpt, må man følgelig reklamere etter loven. Dersom butikken (eller produsent) således bestrider at mangelen som påvises er vesentlig nok til å omfattes av loven, må saken avgjøres av forbrukermyndighetene eller rettsvesenet. Prinsippene for reklamasjonsretten er greie nok, men det er altså ikke noen automatikk i at varer blir umiddelbart reparert kostnadsfritt bare man opplyser til butikken at man reklamerer. Dette kan fort ende opp i en omfattende prosess.

Forbrukerrådet i Norge har fått delegert myndighet til å avgjøre slike saker. Å kjøre en prosess gjennom dette systemet vil være tidkrevende og kreve en del dokumentasjon og korrespondanse fra deg som forbruker. Jeg har hatt saker som har tatt over et år å behandle. Hvis eller når man får medhold gis en kjennelse som vil være rettskraftig dersom butikken (eller produsenten) ikke velger å anke videre til en høyere rettsinstans.

Det er noen som mener at produsentgarantier er overflødige så lenge man har reklamasjonsrett. Fullt så enkelt er det dessverre ikke i praksis. Det er dette poenget jeg forsøker å nyansere.

For øvrig vil jeg nok en gang understreke at reklamasjonsretten selvsagt gjelder, men erfaringsmessig er det en betydelig enklere prosess å få reparert et produkt innenfor produsentens egen garanti enn gjennom en reklamasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tycker detta är ganska artigt, så jag går vidare.

Så de har alltså en garantiordning som i utgångspunktet är dåligare än reklamationsrätten?

En garanti från en produsent kan vara totalt annorlunda än till en annan produsent. Om de nu har någon garanti alls det vill säga. De behöver ju inte lämna någon som helst garanti.
    Men igen, du sade att de hade 2 olika garantier tidigare. Ettårsgaranti och en "toårsgaranti". Är det något de som produsent har? Jag har i alla fall aldrig sett 2 olika garantier på en produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tom2, jeg tror du har misforstått litt angående garanti og reklamasjon. I Norge har vi 2 års reklamasjonsrett, 5 år for varer som er ment å vare betydelig lengre (tv/hifi). Garanti er noe som gis av en produsent og kan ALDRI være dårligere enn det forbrukerkjøpsloven sier. Feks gir noen bilprodusenter 5 års garanti, mens noen faktisk gir 7 år fordi de mener at deres produkt er såpass bra. Da vil garantien i det første tilfellet være lik forbrukerkjøpsloven, mens i det andre er garantien bedre.

Hvis vi tar utgangspunkt i det som denne krangelen startet med (og som er way off topic fra trådstarter sin side ) er det snakk om en DMD brikke. Dette er en komponent som er ikke er å betrakte som slitasjedel (ref. Gorm i tidligere innlegg), slik som blant annet en en pj-pære er. Da har du 5 års reklamasjonsrett på denne delen, uavhengig av hva produsenten sier. Hvis man sammenligner dette med en bil, så vil du få skiftet girkassen din hvis den ryker etter 4,5 år. Du vil få dekket alle dine utgifter med dette, om de så må sende bilen til Japan for å skifte delen(e) som er røket. At Servicon krever at kunden skal betale frakt etter ett år er helt feil, og jeg ville anbefalt alle som har opplevd dette å ta kontakt med Servicon for å få dette beløpet refundert (eventuelt ta kontakt med det lokale forbrukerombudet for å få fortgang i saken).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tycker detta är ganska artigt, så jag går vidare.

Så de har alltså en garantiordning som i utgångspunktet är dåligare än reklamationsrätten?

En garanti från en produsent kan vara totalt annorlunda än till en annan produsent. Om de nu har någon garanti alls det vill säga. De behöver ju inte lämna någon som helst garanti.
    Men igen, du sade att de hade 2 olika garantier tidigare. Ettårsgaranti och en "toårsgaranti". Är det något de som produsent har? Jag har i alla fall aldrig sett 2 olika garantier på en produkt.

Garantiordninger gitt av produsent (dvs. Warranty) er universelle og gjelder over hele verden, uavhengig av den lokale forbrukerlovgivningen som måtte finnes i det enkelte land. Noen steder vil produsentens garanti være vesentlig bedre enn lokal lovgivning. At du ikke kjenner hvordan garantier praktiseres av norske forhandlere er så sin sak. Langt merkeligere er at du ikke er kjent med dette i all den tid det er noe som praktiseres over hele verden. Produsentens garanti gjelder selvsagt også i Sverige, men det kan være at man der har en annen tilnærming til dette, eller at forbrukerlovgivning er så ekstremt god at man ikke trenger å bry seg om garantier overhodet.

I Norge vil derimot garantibestemmelsene i PRAKSIS fungere som en bedre sikkerhet i den 'perioden' garantien faktisk gjelder (som regel to år.) Dette helt enkelt fordi man innenfor garantitiden slipper å risikere noen juridisk prosess, slik tilfellet ofte er ved reklamasjoner. (Her er vi for øvrig ved selve KJERNEN i forskjellen på garanti og reklamasjonsrett.)

Du har rett i at ingen er "nødt" til å gi garantier. Men en garanti gis primært som et kjøpsargument - som en sikkerhet til forbrukerne som velger å kjøpe produktet. Produsenter som ikke er villig til å gi en noenlunde garanti på sine produkter, vil raskt tape i konkurransen med andre produsenter.

Jeg har ikke sagt at Benq har to ulike garantier. (Språkforvirring igjen?) Jeg sier at produsenter gir vilkår i sine garantibestemmelser som kan være ulike avhengig av når en feil oppstår. I følge Servicon skiller Benq åpenbart mellom feil oppstått før og etter ett år. Men reklamasjonsretten gjelder selvsagt fortsatt. Enhver får således vurdere om man ønsker å starte en reklamasjonsprosess for å evt. få refundert 100 kroner i fraktkostnader. Jeg ville i hvert fall ikke gjort det, selv om jeg prinsippielt hadde hatt retten på min side.

Egentlig er den praktiske forskjellen på garanti og reklamasjonsrett så elementær at det ikke burde være grunn til å kverrulere rundt dette. Hvis man er kjent med hvordan en reklamasjonsprosess kan utarte seg i praksis, innser man også hvor viktig det er med produsentgitte garantier i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mipp
    Tom2, jeg tror du har misforstått litt angående garanti og reklamasjon. I Norge har vi 2 års reklamasjonsrett, 5 år for varer som er ment å vare betydelig lengre (tv/hifi). Garanti er noe som gis av en produsent og kan ALDRI være dårligere enn det forbrukerkjøpsloven sier. Feks gir noen bilprodusenter 5 års garanti, mens noen faktisk gir 7 år fordi de mener at deres produkt er såpass bra. Da vil garantien i det første tilfellet være lik forbrukerkjøpsloven, mens i det andre er garantien bedre.

He, he, nei jeg har ikke misforstått. Den store misforståelsen ligger i oppfatningen om at garanti er det samme som reklamasjonsrett etter loven. Dette er to vidt forskjellige ting, men hvor det ene ikke utelukker det andre. Garantien fungerer som et supplement til reklamasjonsretten som måtte finnes i det enkelte land. Hvis produsenten gir en garanti på to år, er ikke dette ensbetydende med at produsenten kan gi blaffen i reklamasjonsretten. Hvis det er dette du tror jeg sier, har du virkelig misforstått.

Garantien er gitt av produsenten. Reklamasjonsretten er gitt av loven. Dersom en produsent nekter å reparere et produkt i hht. garantien, må forbruker ty til reklamasjon. Dersom produsenten skulle bestride reklamasjonskravet, vil man måtte gå gjennom en juridisk prosess som kan bli langvarig og omfattende. DER ligger den store forskjellen for forbruker.

De som ikke erkjenner denne forskjellen har helt åpenbart misforstått.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver ju tidigare i denna tråd att du anbefaller folk att påberopa en sak innan ettårsgarantien gått ut och att efter det, så gäller toårsgarantien. Är inte det 2 olika garantier?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mipp
    Hvis vi tar utgangspunkt i det som denne krangelen startet med (og som er way off topic fra trådstarter sin side ) er det snakk om en DMD brikke. Dette er en komponent som er ikke er å betrakte som slitasjedel (ref. Gorm i tidligere innlegg), slik som blant annet en en pj-pære er. Da har du 5 års reklamasjonsrett på denne delen, uavhengig av hva produsenten sier. Hvis man sammenligner dette med en bil, så vil du få skiftet girkassen din hvis den ryker etter 4,5 år. Du vil få dekket alle dine utgifter med dette, om de så må sende bilen til Japan for å skifte delen(e) som er røket. At Servicon krever at kunden skal betale frakt etter ett år er helt feil, og jeg ville anbefalt alle som har opplevd dette å ta kontakt med Servicon for å få dette beløpet refundert (eventuelt ta kontakt med det lokale forbrukerombudet for å få fortgang i saken).

Som sagt, jeg ser ikke bort fra at en defekt DMD-brikke innen fem som sådan er å betrakte som en mangel som omfattes av reklamasjonsretten. Det jeg derimot har sagt er at man i praksis enklere vil kunne få reparert hva det skal være innen garantitiden, uten må måtte risikere noen omfattende juridisk prosess slik man kan risikere ved en reklamasjon.

Servicon krever for øvrig frakten betalt i hht. GARANTI-bestemmelsene. Dette betyr ikke at Servicon dermed nekter kunden å reklamere etter loven. Kunden på sin side kan i hht. loven når som helst velge å reklamere på dette. Ser du forskjellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver ju tidigare i denna tråd att du anbefaller folk att påberopa en sak innan ettårsgarantien gått ut och att efter det, så gäller toårsgarantien. Är inte det 2 olika garantier?

Det jeg skriver er følgende: "Er du heldig ryker den før det har gått et år, da får du den reparert helt uten kostnad, herunder fraktutgifter. Deretter får du den reparert innen toårsgarantien, men må bekoste frakten selv."

Med dette menes at innenfor toårsgarantien som er satt, er det ulike vilkår for kostnadsfri reparasjon avhenging av om feilen oppstår før eller etter ett år.

Men dette gjelder altså garantien som sådan. Reklamasjonsretten gjelder selvsagt likevel uansett, som jeg for øvrig har understreket utallige ganger. :-)
    Er ikke garantien tilfredstillende har man muligheten til å reklamere - enkelt og greit. Jeg har reklamert mange ganger på ulike produkter og har fått en viss erfaring med det. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nej, du skriver ju att man borde lämna in PJ på service innan ett år så man får fraktkostnade täckta. Och att man gör detta uansett om det är fel eller inte på brickan.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nej, du skriver ju att man borde lämna in PJ på service innan ett år så man får fraktkostnade täckta. Och att man gör detta uansett om det är fel eller inte på brickan.

Ja, nettopp for å slippe en eventuell reklamasjonprosess for å få dekket fraktkostnader. Og dersom det er sannsynlig at DMD-brikken uansett ryker før eller siden, vil det være en fordel at dette i så fall skjer innen garantitiden. Da slipper man en mer omfattende prosess gjennom reklamasjon, hvis feilen evt. skulle oppstå etter f.eks. 4,5 år. Hvorvidt man lykkes med å få byttet en DMD-brikke innen garantitiden (dvs. ett eller to år) som ikke er defekt, vites ikke. Men det kan være verdt et forsøk.

For øvrig er det mye som tyder på at DMD-brikken er en så vesentlig bestandel, at denne uansett vil omfattes av reklamasjonsretten på fem år. Men i praksis vil det være enklere om den ryker innen garantitiden på to år, hvis den først skal ryke. Ideelt sett hadde det vært behagelig om man bare kunne nevnt ordet reklamasjon, så ordner alt seg. Så enkelt er det dessverre ikke. Jeg har vært gjennom nok prosesser med forbrukerrådet til å vite det.

Jeg har nå gjentatt meg selv så mange ganger, at poenget etterhvert burde sige inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mange misforståelser av forskjellig art i denne tråden.

Først og fremst denne:

I praksis kan du reklamere på et produkt, så lenge det er en vesentlig feil på det (eller deler av produktet). Dette betyr at om du har en kaffetrakter og pumpen går i stykker etter 4.5 år, kan du reklamere.
    Du har faktisk helt rett i dette, men det er på grunn av en moderasjon du selv la inn. Vesentlig feil. Den absolutte reklamasjonsfristen er noen ganger 5 år, noen ganger 2, men det betyr ikke at ting må vare så lenge for ikke å inneha noen vesentlig mangel. Og for å klargjøre dette litt, er den absolutte reklamasjonsfrist selgers rettighet, ikke kjøpers (se: Selvig/Lilleholt, Kjøpsrett til Studiebruk, side 268-270.)
    En annen sak er at feil oppstått etter utløpet av beregnet teknisk levetid for tingen, f.eks tre år, normalt ikke vil være mangel og derfor heller ikke omfattes av selgerens mangelansvar, selv om reklamasjonsfristen på fem år ikke er utløpt.
    I dette tilfellet er det ganske klart (eller?) at tingen bør holde lenge nok til å være i minst 4 år, som kommentert av folk jeg antar vet og kan dette. Dette er vel og greit, men det er mye papirarbeid å drive med jus, man går ikke bare til dommeren og sier hei jeg har en mangel kan du fikse det for meg. Det er uansett vanskeligere å ta en sak til retten, enn det er å ta det under garanti, dersom dette er mulig.

Det opprinnelige poenget var nettopp dette. Det er ikke lett å ta saker for retten, fordi man gjerne må jobbe litt ekstra da.

Det er veldig få som vet om rettighetene de har, det er også mange slappe forbrukere. Jeg vet om en som har en 3 år gammel bærbar pc, som har tullte seg i ca 1 år. Han sendte den inn rett etter garantien var utløpt, så sier de at garantien er utløpt.
    Den er jo strengt talt det?

Jeg sier til han at han må si det er reklamasjon han skal ha, men han gidder ikke gjøre noe. Selv om jeg sier til han at det værste som kan skje, er at han får en helt ny pc!
    Rett, men jeg minner om den relative reklamasjonsfristen...

Dette blir bare å gjenta meg selv. Har jeg sagt noe annet enn at man selvsagt har reklamasjonsrett i inntil fem år?
    Ingenting er selvsagt i jussen, det trodde jeg du av alle visste... 8)

It's more likely than you think.

For øvrig er det mye som tyder på at DMD-brikken er en så vesentlig bestandel, at denne uansett vil omfattes av reklamasjonsretten på fem år.
    Vesentlig bestanddel eller ikke har ganske lite å si. Vesentlig mangel, på den andre siden...

Jeg har nå gjentatt meg selv så mange ganger, at poenget etterhvert burde sige inn.
    En skulle håpe det, men så har du jo moderert utsagnene dine litt da, uten at jeg ser hvorfor (bortsett fra "klargjøring", muligens)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •