HJELP! Trenger tips til kjøp av førstegangsprosjektor.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP! Trenger tips til kjøp av førstegangsprosjektor.

Hei alle sammen.

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av min første prosjektor. Er helt fersk i gamet foruten 3 dagers intens reasearch og lesing av div tester på div forumer, uten at dette på noen som helst måte har gjort meg sikker på hvilken prosjektor jeg bør velge. Hjelp mottas dermed med stor takknemmelighet da jeg føler meg "lost"!

Rommet som skal brukes er stua med lyse vegger og tak. Lyskontrollen er dermed laber. Jeg har tenkt med et rammelerret på 106". Målene i rommet er følgende: bredde 290cm, høyde 225. Sitteavstanden fra linse til lerrett (kasteavstanden) er på hele 590 cm. PJ skal stå i hylle, da jeg desverre ikke har mulighet til å montere grunnet huseier!

Hvilke KONKRETE prosjektorer vil dere da kunne anbefale meg for en best mulig film og spillopplevelse? Ønsker meg primært Full HD 1080p. Har ca 8000-15000til rådighet. Brukt PJ eller ny spiller ingen roll.

Til slutt; vurderer seriøst Benq w5000! Fått bra kritikk ser jeg. Leser at det er en DLP PJ med lang throwrang.
    I den forbindelse et Spørsmål: Ettersom avstanden mellom PJ og lerret blir nærmere 6 meter vil jeg kunne produsere et bilde på nærmere 280 cm i bredden. Dette er alt for stort! Vil jeg da på denne avstanden kunne zoome ut og tilpasse bildet til et 106" lerett, eller vil bildet bli alt for "stort" å dermed gå utenfor lerret kanten?

Håper på god respons! Mvh frustrert særping.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Basse1
    Hei alle sammen.

Har bestemt meg for å gå til innkjøp av min første prosjektor. Er helt fersk i gamet foruten 3 dagers intens reasearch og lesing av div tester på div forumer, uten at dette på noen som helst måte har gjort meg sikker på hvilken prosjektor jeg bør velge. Hjelp mottas dermed med stor takknemmelighet da jeg føler meg "lost"!

Rommet som skal brukes er stua med lyse vegger og tak. Lyskontrollen er dermed laber. Jeg har tenkt med et rammelerret på 106". Målene i rommet er følgende: bredde 290cm, høyde 225. Sitteavstanden fra linse til lerrett (kasteavstanden) er på hele 590 cm. PJ skal stå i hylle, da jeg desverre ikke har mulighet til å montere grunnet huseier!

Hvilke KONKRETE prosjektorer vil dere da kunne anbefale meg for en best mulig film og spillopplevelse? Ønsker meg primært Full HD 1080p. Har ca 8000-15000til rådighet. Brukt PJ eller ny spiller ingen roll.

Til slutt; vurderer seriøst Benq w5000! Fått bra kritikk ser jeg. Leser at det er en DLP PJ med lang throwrang.
    I den forbindelse et Spørsmål: Ettersom avstanden mellom PJ og lerret blir nærmere 6 meter vil jeg kunne produsere et bilde på nærmere 280 cm i bredden. Dette er alt for stort! Vil jeg da på denne avstanden kunne zoome ut og tilpasse bildet til et 106" lerett, eller vil bildet bli alt for "stort" å dermed gå utenfor lerret kanten?

Håper på god respons! Mvh frustrert særping.
    Hei,
    Det du bør gjøre, er å gå inn hit:
    Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance

Der kan du taste inn dataen fra alle prosjektorene du finner relevant.
    Hva som er "best" avhenger av mange faktorer, det er vel epson 4400, optoma hd82, sony sin w10, etc. som er i samme klasse, dvs. ca 15.000kr +-.

Jeg har bare sett på hd82, har en selv, men jeg har faktisk bare brukt den ca 10 minutter hittil. Er veldig casual på både gaming og film her.
    Tv ser jeg ikke på, men nå studerer samboeren min i England i et skoleår, så det er litt mindre kjekt å se film uten henne.

Skal kanskje slenge på en film i kveld :-)
    ps. jeg har 123" fra ca 4-5 meter sitteavstand (chaiselong sofa)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Etter hva jeg kan se på den siden, virker det som om PJ`ens kasteavstand med minst mulig zoom er på 5.15 m? Med andre ord vil ikke passe inn i min stue, da den vil produsere et for stort bilde for et 106" rammelerret ?

Skjønner at prosjektor er en smakssak og som avhenger av mange faktorer. Såpass har jeg forstått etter å ha gjort litt reasearch!

Men som sagt, skal ha en PJ fra 8000-15000 tusen. Jeg har DÅRLIG lyskontroll. Kasteavstand ca 5.90 m. Vil ha full HD 1080p til ps3 splling og film.

Noen fler som har noen konkrete tips på aktuelle PJer? Satt dere inn i min posisjon, hva ville dere ha gått for? Har som sagt fint lite peiling og ønsker tips av fagkyndige med litt peiling og erfaring på området. Ønsker ikke å forhaste meg og kjøpe "katta i sekken"!

Begynner å bli noe rastløs etter å få i havn hjemmekino, så syng ut hvis dere har tips/anbefalinger folkens!!!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekker du budsjettet litt, vil TW4400 klare alt fra 93" til 197" med kasteavstand på 5.9 meter
    Den passer mye bedre til rom med dårlig lyskontroll, og har heller ingen problemer med nok lys til 106 tommer lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen tanke: kan du henge prosjektoren litt lengre mot midten av rommet? (spørs vel om du har en kvinne i huset, som ser opp i taket til tider, he he).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset Gorm. Tanken har slått meg! Dog er strikken for øyeblikket tøyd til det ytterste med 15000 som max grense. Rammelerret og hjemmekinoannlegg kommer jo i tillegg. Så med mindre jeg kommer over en brukt en så blir det i det meste laget. Har du noen andre tips på Pjer som du kan anbefale?

Dabutcher: Går desverre ikke å henge Pj i taket da det er en haug av lysspotter i veien. Huseier har også sagt klart ifra at han ikke er interessert i hull og merker i taket

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •